|
Kirjoittaja |
Viesti |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 17.03.2011 08:12 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Sokeri_Sakari kirjoitti: Jos renkaisiinkin pitäisi typpeä laittaa ? Ehdottomasti, meilläkin on Xantian renkaat täytetty typellä. Tosin, varmuuden vuoksi jätän sen eekympin huoltoasemille ja tankkaan dieseliä sen sijaan. Toistaiseksi on tuntunut toimivalta ratkaisulta. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 17.03.2011 09:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Sokeri_Sakari kirjoitti: Jos renkaisiinkin pitäisi typpeä laittaa ? Ehdottomasti. Minäkin olen jo vuosikausia laitellut renkaisiin 78-prosenttista typpeä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 17.03.2011 13:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
 JEah, olen myös käyttänyt vallan 78% typpiseosta renkaissa. Mutta ne renkaat joissa on pysynyt ilmat pidempään niin siältävät noin 80-85% typpeä koska happi karkaa helposti ihan atomitasolla olevista huokosista.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 21.03.2011 13:21 |
Viestit: 2203 Paikkakunta: Laukaa
|
E10 bensa ale, nyt se alkaa!!!!!!!!!! Tosin vasta Saksassa Koodi: – Valistustyömme autoilijoiden hyväksynnän saamiseksi E10-bensiinille ei ole tuottanut tulosta. Nyt alennamme koemielessä E10:n hintaa useilla tankkausasemillamme, Esson tiedottaja Gabriele Radke sanoo Bildille. http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011 ... 113906/135
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 21.03.2011 14:29 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jos porukka kuuntelisi muitakin kanavia kuin noita rokkisemmosia ,niin saattais saada tietoakin. esim. tänään Yle Puheen puolella klo 12.00 jälkeen kerrottiin erään henkilön kokemuksia nykyisistä bensalaaduista. tuo hlö. säätää ja virittää työkseen omassa firmassaan noita moottoreita. siellä ei haukuttu eikä epäilty pätkääkään tuota viinabensaa,
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 21.03.2011 14:40 |
Viestit: 909
|
eskere kirjoitti: E10 bensa ale, nyt se alkaa!!!!!!!!!! Tosin vasta Saksassa Koodi: – Valistustyömme autoilijoiden hyväksynnän saamiseksi E10-bensiinille ei ole tuottanut tulosta. Nyt alennamme koemielessä E10:n hintaa useilla tankkausasemillamme, Esson tiedottaja Gabriele Radke sanoo Bildille. http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011 ... 113906/135Suomessahan tuo 95E10:n hyväksyntä tehdään varmaan niin, että nostetaan 98E5:n hintaa. Kiitos siitä kuuluu niille, jotka ovat liian ennakkoluuloisia tankkaamaan uutta bensaa tai pitävät itseään tosimiehenä, kun eivät tankkaa mitään viherpipertäjien bensaa. 
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 21.03.2011 15:58 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
kokemjne kirjoitti: jos porukka kuuntelisi muitakin kanavia kuin noita rokkisemmosia ,niin saattais saada tietoakin. esim. tänään Yle Puheen puolella klo 12.00 jälkeen kerrottiin erään henkilön kokemuksia nykyisistä bensalaaduista. tuo hlö. säätää ja virittää työkseen omassa firmassaan noita moottoreita. siellä ei haukuttu eikä epäilty pätkääkään tuota viinabensaa, Mitäs hyötyä siitä E10 nyt taas olikaan?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 21.03.2011 16:07 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
zX-files kirjoitti: Ja jos kumppanin kanssa peiton alla suju niin kyllä sekin on eekympin syytä Tiedoksi sitten että 2020 mennessä pitää koko EU-alueella joka maassa biopolttoaineen osuus olla 20% eli muut seuraa kyllä perässä Suomea. Jollei eekympillä ihan heti kuten täällä, niin sitten RE85 ja 95E20 sorteilla isommalla vauhdilla  Biopolttoaineen pakko-osuuden olisi voinut hoitaa nyt ja tulevaisuudessa aivan hyvin E85:llä. Sitä kun ei tartte myydä kuin pieni osa vrt. E10 tai E20 samaan tavoitteeseen pääsemiseksi. Eikä tarttis kenenkään arpoa asemalla mitä pistää bensakoneeseen. Pieni veroale flex fuel -kärryille olis varmaan riittäny houkuttimeksi.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 01:04 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Jotta E10 -soppa saadaan pysymään mielenkiintoisena, kuuluu taas kummia - yllätys yllätys - Saksasta! Saksalaisen testin mukaan yllättäen E10 bensiiniä kuluikin vähemmän 184 hevosvoimaisessa Mini Cooper S -auton BMW-PSA -yhteistyöllä kehitetyssä "twin-scroll" -ahtimella varustetussa moottorissa. Tosin Saksalaiset eivät testiin onnistuneet löytämään polttoainetta, missä olisi ollut 10 % etanolia ja joutuivat tyytymään 8,8 prosenttiseen. Uutisen aiheesta kertoi YLE:n verkkosivut.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 09:58 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Onneksi kaikissa muissakin autoissa on korkeaviritteiset turbokoneet...eiku..ei.
Nollatutkimus.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 14:22 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Ja ero löytyi ton artikkelin mukaan 95E5 ja 95E10 välillä. Mitä mahtoi olla kulutus 98E5:llä?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 15:00 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Akaile kirjoitti: Nollatutkimus. Ei kai nyt nollatutkimus sentään. Mielestäni tulokset ovat ihan mielenkiintoisia, kun kokeessa oli mukana myös vapaastihengittävä moottori: YLE kirjoitti: Opelin kohdalla valittu polttoaine ei käytännössä vaikuttanut kulutukseen. Corsan kulutus oli 6,6 litraa niin molemmilla 95 E5 -laaduilla kuin 95 E10 -laadulla.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 15:43 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
niko kirjoitti: Akaile kirjoitti: Nollatutkimus. Ei kai nyt nollatutkimus sentään. Mielestäni tulokset ovat ihan mielenkiintoisia, kun kokeessa oli mukana myös vapaastihengittävä moottori: YLE kirjoitti: Opelin kohdalla valittu polttoaine ei käytännössä vaikuttanut kulutukseen. Corsan kulutus oli 6,6 litraa niin molemmilla 95 E5 -laaduilla kuin 95 E10 -laadulla. No ainakin hyvin valitut autot, kun kaikkialla muualla raportoidaan kulutuksen noususta...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 21:16 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Igor kirjoitti: No ainakin hyvin valitut autot, kun kaikkialla muualla raportoidaan kulutuksen noususta... Aivan, täytyy muotoilla lausahdukseni uudestaan: Tutkimus ei itsessään ollut nolla, vaan asian esilletuonti mediassa. Hiukan turhaa puolustella kulutuksen vähenemistä sellaisella autolla, joka ei todellakaan edusta suomalaista valtavirran autoa. Tämä siksi, että jos valtaosa käyttäjistä on huomannut tuon kulutuksen kasvun niin sellaiseen ei pitäisi antaa vastineena marginaali-ilmiötä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 22.03.2011 22:21 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
cxtb2 kirjoitti: Menikö se niin, että viinan lisääminen polttoaineeseen kasvattaa sen puristuskestävyyttä? ja jos lisää, niin mitä e10:iin on lisätty, ettei se kestäkkään sen paremmin puristuksia?  vai kestääkö se? sittenhän se olisi hyvä polttoaine viri-koneisiin  Kun lisätään noin 92 oktaaniseen perusbensaan se kymmenkunta prosenttia viinaa, saadaan 95 oktaanista seosbensaa, joka kestää puristusta saman verran, kuin vanha 95E.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 28.03.2011 11:38 |
Viestit: 497
|
Soinia lainaten: Missä EU, siellä pulma. Uutiset kertoivat tänään:
EU-komission oman tutkimuslaitoksen Joint Research Centren mukaan EU:n biopolttoainetavoitteet johtavat ilmaston kannalta huonompaan tulokseen kuin vastaava fossiilisten polttoaineiden käyttö.
Meillä pannaan vielä paremmaksi:
Suomessa on päätetty tuplata EU:n vaatima tieliikenteen päästövähennystavoite lisäämällä uusiutuvien polttoaineen sekoitusvelvoite 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 28.03.2011 17:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
EI vaan tuo on se EUn vaatimus, jonka pitää täyttyä 2020 mennessä. Meillä aloitettiin ns pehmeämmin.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 28.03.2011 17:49 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Se on kyllä todella ympäristöystävällistä, että jonkin bensamäärän sijasta poltetaan vähän enemmän bensaa ja lisäksi tilkka etanolia seassa. Hohhoijaa... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 28.03.2011 19:05 |
Viestit: 308
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 28.03.2011 19:47 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
en tiiä onko enää kaupiteltavana semmosia kotipolttovehkeitä. jos löytyy niin töihin vaan.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 31.03.2011 14:51 |
Viestit: 2203 Paikkakunta: Laukaa
|
Turhaan porukka on siirtynyt E10 sijaan käyttämään 98. St1:n omistaja Anttonen sanoi 98:ssa olevan saman verran etanolia kuin E10:ssä. Joten, jos ongelmia autoissa on esiintynyt, niin ne eivät voikaan johtua alkoholista bensan seassa. Lainaa: ST1 Anttonen muistuttaa vanhana "bensiiniblenderinä", että todellisuudessa 98E5 bensiinissä on etanoliperäisiä komponentteja 8-9 prosenttia. 98:iin lisätään etanoliperäisiä ETB-eettereitä, jotta sen happipitoisuus saataisiin nousemaan nykyaikaiselta bensiiniltä vaadittavalle tasolle.
E10-laatuun ETB:tä ei tarvitse lisätä, koska etanolin ominaishappipitoisuus on korkeampi kuin bensiinin. - 98:ssa etanolin osuus on todellisuudessa lähes yhtä korkea kuin 95E10:ssä, toteaa Anttonen. - 98 vain tehdään kalliimmista komponenteista.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011033113467887_au.shtml
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 31.03.2011 15:09 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
eskere kirjoitti: Turhaan porukka on siirtynyt E10 sijaan käyttämään 98. St1:n omistaja Anttonen sanoi 98:ssa olevan saman verran etanolia kuin E10:ssä. Joten, jos ongelmia autoissa on esiintynyt, niin ne eivät voikaan johtua alkoholista bensan seassa. Lainaa: ST1 Anttonen muistuttaa vanhana "bensiiniblenderinä", että todellisuudessa 98E5 bensiinissä on etanoliperäisiä komponentteja 8-9 prosenttia. 98:iin lisätään etanoliperäisiä ETB-eettereitä, jotta sen happipitoisuus saataisiin nousemaan nykyaikaiselta bensiiniltä vaadittavalle tasolle.
E10-laatuun ETB:tä ei tarvitse lisätä, koska etanolin ominaishappipitoisuus on korkeampi kuin bensiinin. - 98:ssa etanolin osuus on todellisuudessa lähes yhtä korkea kuin 95E10:ssä, toteaa Anttonen. - 98 vain tehdään kalliimmista komponenteista.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011033113467887_au.shtmlSiis E10 ja 98 on päästöille ihan yksi ja sama, mutta 98 ei vaaranna autoa? Tarkoittaako tämä, ettei 98:lla ajavia enää voi päästöhullukaan väittää ympäristörikollisiksi?
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 31.03.2011 15:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
ST1 omat KTT kertoo: 95E10 etanoli max 10% ETBE 15% eetteri max 15% ja tyypillinen 13% 98E5 etanoli max 5% ETBE 15% eetteri max 15% ja tyypillinen 13% Oliskohan syytä Anttosen lukea ensin oman firman viralliset paperinsa ennen kuin päästää beeässää 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 31.03.2011 20:30 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
eskere kirjoitti: Turhaan porukka on siirtynyt E10 sijaan käyttämään 98.  Siirtynyt? Eiköhän nyt yritetä vaan 98:lla ympäristöystävällisesti ajeleveat saada saastuttamaan ja tyhjentämään tilinsä 95:lla 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 31.03.2011 20:50 |
Viestit: 909
|
laakeri kirjoitti: eskere kirjoitti: Turhaan porukka on siirtynyt E10 sijaan käyttämään 98.  Siirtynyt? Eiköhän nyt yritetä vaan 98:lla ympäristöystävällisesti ajeleveat saada saastuttamaan ja tyhjentämään tilinsä 95:lla  Jos ja kun 95E10:n markkinaosuus oli 2011 tammikuussa 65,5 % ja helmikuussa enää 55 %, onhan silloin siirrytty käyttämään 98:ia. Kun hintaero on n. 3 % ja kulutusero 2-3 %, niin lähes yhtä paljon se tili tyhjenee kummallakin bensalla. Kohta hintaero on jotain muuta, kun 98E5:n hinta nousee ja kulutusero pysyy samana.
|
|
|
|
 |
|
|