|
Kirjoittaja |
Viesti |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 10.04.2011 13:59 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Ei ole oikeastaan mitään kokemusta näistä vanhemmista diessel konesita ja nyt kuuluu kysymys että onko tää kaks ja puolikas hyvä kone vai onko siinä joitain heikkoja kohtia joita pitää tutkia ostettaessa? Jostain muistan muistini syövereistä että olsiko ollut sylinterikansissa jotain, muistanko oikein? Jos moottorilla ajettu n. 320tkm niin mitä on odotettavissa?
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 10.04.2011 16:10 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
En nyt niitä heikkoja kohtia muista, mutta tutki huoltohistoria tarkasti, tuo kone ei ole halpa ylläpitää eikä pidä siitä heitteillejätöstä jonka kohteeksi moni vanha dieseli joutuu pihin omistajan taholta.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 10.04.2011 22:16 |
Viestit: 287
|
Eräs tärkeä tarkistettava on jäähdytin. Välijäähdytin on vedellä toimiva ja samassa kuin veden, joten ei saa olla vesitukoksia tai vuotoja. Jakohihnan vaihto vähän hankalampi, tasapainoitusakseli omalla ja vaihdettava samanaikaisesti jakohihnan kanssa.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 11.04.2011 00:22 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kone mukava ja nättikäyntinen eikä juuri jää suorituskyvyssä uudemmista kanssasisarista lyhyemmistä välityksistä johtuen joista ei niin haittaa kun käy niin pehmeästi. Omalla olen ajanut 150:stä ja nyt noin 305 lasissa. Peruskestävä kone ja säilyy hyvin säädöissä avautumisanturin sisältävän suuttimen johdosta. Heikko lenkki on kansi siinä tapauksessa että hemmetin monimutkaisesta jäähdytysjärjestelmästä ei ole pidetty huolta. Itse jouduin kannen vaihtamaan joka itse tehtynä kustansi n. 700 + muut rensselit, jakoremmit etc. Tasapainoakselien hihnaa en vaihtanut kun en löytänyt tietoa vaihtovälistä.
RVS käsittelyn tein n. kuukausi takaperin ja vaikutus oli todella huomattava tässä koneessa! -Koneen mekaaniset äänet katosivat vaimenivat älyttömästi -Ensimmäisen kerran sain kulutuksen alle 7:n talvirenkailla ilman pitkää matka-ajoa -Veto parani ja mm. turbon paineanturin putken kiinnitysklipsi poksahti ajossa irti imusarjasta, -liekö sattumaa mutta päätti tuon kuitenkin tehdä n. 200 km aineen lisäyksen jälkeen ensimmäisen kerran 14 vuotisen taipaleen aikana? -Nyt kone tuntuu niin hyvältä että ihmetyttää onko se uutenakaan käynyt yhtä nätisti, ja tuntuu paranevan yhä
-ongelmina ollut matkan varrella em. kannen lisäksi pienet öljyvuodot määrittelemättömistä paikoista, naftasuotimen ilmauspumpun kalvon vuoto (20 eur), pari vesiletkua ja paisari aikana kun kansi vuoti, -jolla ajoin n.50tkm. Lisäksi muut XM:n helmasynnit rele-ja sulakekantojen osalta.
Kyllä minä uskallan suositella, mutta tärkeintä on varmistaa kannen kunto. Happamat ja tukkeutuneet syylärit (2 kpl) helppo ja halpa uusia mutta pian kansi rikki jos ei pidä huolta.
Käytä lämpimäksi 95C (flektit käyntiin) ja kaasuttele käsin kaasupolkimen potikasta, jos tussauttelee paisarin korkin välistä ei hyvä. Muita merkkejä omassa oli kaksinkertaiseksi venynyt alavesiletku ja nesteen korkeuden merkkivalo. Varmin, jos aikaa harrastaa, on laittaa avoimen paisarin päälle ilmausohjeen mukainen pullo ja seurata lämpöisenä pienen kierrättelyn avulla tuleeko kuplia. Eli jos tavallinen ilmaus proseduuri ei tuota tulosta muutamassa minuutissa vaan kuplia tulee aina vaan (10-20 min), niin kannessa todennäköisesti vuoto. Kannenvaihdon jälkeen vedet on pysynyt sisässä ja ehkä desi on mennyt vuodessa / 45tkm. Sekin tuoksusta päätellen lämppärin kennosta.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 11.04.2011 03:44 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Eikös tässä koneessa tosiaan ole tuo huonosti tunnettu, kahden termostaatin jähhdytysjärjestelmä, joka aiheuttaa useimmat ongelmat? Tämän siis olen sivukorvalla poiminut 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 11.04.2011 13:09 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Diesel-pumppu tässä 2.5:ssa on myös melko saa**nasta. Niiden saanti on surkeaa ja jos korjatun löytää niin se on alkaen 1700 euroa. Sanoisin että kokonmaisuudessaa ehdottomasti liian tekninen vempele on XM 2.5 D siitäkin huolimatta että itse olen masokisti mutta en niin masokisti että haluiaisin 2.5:n omistaa XM 2.5 TD edustaa täydellistä laukeamisvarmuutta tai siis se on suorastaan varustettua laukeamistakuulla 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 12.04.2011 14:05 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Kiitos. Näillä tiedoilla hylkään kyllä sitten Tukholmassa olevan farkku td:n.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 12.04.2011 20:27 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
2.5 on ihan oma lukunsa. Suurimmat haasteet minulle on tuonut se, että k.o. vehkeestä on niin vähän tietoa saatavilla. Tuokaa vaan lisää noita suomeen niin saadaan tietoutta siinä mukana. Ei se kuitenkaan sen kummempi sitikka ole kuin muutkaan, harvinaisempana mallina tietouskin vaan on harvinaisempaa.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 12.04.2011 20:57 |
Viestit: 199
|
Ostin aikanaan "sikana säkissä", täysin näkemättä ja kenenkään kokeilematta moisen tuotoksen. Ja nyt liki 200 000 itse ajettua kilometriä myöhemmin on yhä kasvavana huolena se, että mistä löytäisin suht hyvän yksilön tilalle, sitten kun se asiantuntijoiden mainostama laukeamisvarmuus konkretisoituu.
Suurimpina ongelmina matkan aikana ovat olleet vuotava jäähdyttimen- kenno, tuskin 2.5 -koneen syytä, oli vaan paska seissyt tarpeeksi kennojen välissä. Kerran haljennut polttoaineletku moottorin takaa, joka melkein aiheutti sen ainoan tielle jäännin tähän asti. Myöskin lämmityslaitteen kenno on vaihdettu lievän hajuhaitan takia, tosin kaikkiin omistamiini XM:iin olen sen jossain vaiheessa joutunut vaihtamaan.
Ja koko joukko kuluvia osia on vaihdettu matkan varrella, mutten lähtisi syyttämään niistä pelkästään tuota parjattua moottorityyppiä. Samat palikat on saanut uusia noihin 2- ja 3 -litraisiin malleihinkin.
Ja noita Boschin VE -pumppuja on kyllä eri variaatioina muissakin, joten en nyt aivan paskaksi menisi haukkumaan ilman hiukan perusteellisempaa analyysiä. Mutta jokainenhan saa näistä ajatella mitä haluaa. Ja internetissähän ei voi olla toisenlaista totuutta. Kaikki täällä on totta. Ainakin aina jollekin.
Niin, ja ne hihnojen vaihdot eivät ole mitään ylivoimaisia. Ekalla kerralla harjoitellessa voi mennä työpäivä ja seuraavalla kerralla pari-kolme tuntia. Vaikka onhan se paljon verrattuna johonkin perus-kadettiin, niin en sen takia kuitenkaan tästä luopuisi.
Ja kuten todettu, niin yhtenä murheena tee-se-itse omistajalle, on se hiukan huono tiedon saatavuus. On sitä vähitellen löytynyt muutama kansiollinen, mutta jonkin verran työtä se on vaatinut.
Ja tietääkseni ne kansiongelmat ovat kasautuneet tuonne vuosimallien 1995-97(?) tienoille. Lähinnä kait lämpöongelmista aiheutuneita halkeamia venttiili-istukoiden välissä. Kertokoon joku tietävä enemmän asiasta.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 12.04.2011 21:49 |
Viestit: 5125
|
Sieltä naapurista voisi ostaa vaikka nipun niitä ruiskupumppuja 200...250 €?/kpl, jos niille uskoisi olevan hyvät jälkimarkkinat... Koodi: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=122&pc1=106&vc[0]=122129100&vcx1=1740&vcx2=1428&pc[0]=106101104 Naapurimaassa ei kuitenkaan tunnu olevan pulaa pumpuista?
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM 2,5 turbodiesel Lähetetty: 12.04.2011 22:07 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Rychnowo kirjoitti: Ja tietääkseni ne kansiongelmat ovat kasautuneet tuonne vuosimallien 1995-97(?) tienoille. Lähinnä kait lämpöongelmista aiheutuneita halkeamia venttiili-istukoiden välissä. Kertokoon joku tietävä enemmän asiasta. Muistan jostain lukeneeni, että kanteen tehtiin joku muutos juurikin -97 tienoilla. Samoihin aikoihin tuli joku modis kytkimen painelaakeriinkin. Kansista ei myöskään taida olla pulaa. Dieselhuoltojen hyllyiltä löytyy boxerin kansia kuulemma läjäpäin.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
bx-kuski
|
Viestin otsikko: 340 000 täynnä Lähetetty: 16.04.2011 23:10 |
Viestit: 30 Paikkakunta: Kerava
|
Hei Kokemuksia siis XM 2.5 turbodieselmoottorista. Omalla 1995 vuosimallin koneella on ajettu nyt 340 000. Hihnat vaihdatin firmassa Lahdessa ostaessani auton noin 310 000 km kohdalla. Aikalailla sika säkissä ostin. Jäähdyttimet vaihdatin myös aika pikaisesti, kun vuotivat erilaisen ulkopuolisen moskan keräytymisen vuoksi. Oston jälkeen pa-järjestelmässä oli myös ilmavuotoja, joiden korjautus ei ollut kallis. Kaksoisreleen rikkoutuminen jätti auton kerran pihaan. Muuten on aina päässyt. Talvella kesädiesel katkoi matkaa ja piti lisätä kemikaaleja tankkiin. Muuten moottori pelaa ihan hyvin. Kulutus talvirenkailla matka-ajossa 6,3 litraa sadalla. Voimaa on minulle riittävästi mutta nykyautoihin verrattuna ei mitenkään paljon. Uusista 1.6 litraisista tulee varmaan sama teho ja vääntö. Lähellä on yksi osaava korjaamo, jossa auton saa kuntoon. bx-kuski
|
|
|
|
 |
|
|