|
Kirjoittaja |
Viesti |
avbx
|
Viestin otsikko: xantian kytkinremppa Lähetetty: 19.04.2011 21:27 |
Viestit: 1128
|
olisi menossa, mutta vetoakselien mutterit vaikuttaisivat olevan kiinni, kun 2 metrinen jatkovarsi ei riittänyt. Haenko kolmimetrisen vai tarvitseeko noita ylipäätään irrottaa. Beksistä olen vetoakselit ottanut pois tieltä, kun ovat suosista lähteneet. Xantian mutterit ovat varmaan tehtaan jäljiltä kunnon momentissa. Pulttipyssyssä ei riitä momentti, iskumeisseli taitaa sekin olla vähän heppoinen, siihen olisi kyllä helppo lyödä, moskaa jo kokeilinkin vääntimen varteen.. Siellä on nyt crc muhimassa, pitänee mennä kohta tosissaan vääntämään.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 19.04.2011 22:21 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Mutterit kannattaa irrottaa pyörän ollessa kiinni ja maassa auton paino päällä, silloin siihen saa tukevimman väännön aikaiseksi. Tiukassa oleva mutteri lähtee viimeistään lekalla ja meisselillä lyödessä. Vetarit kannattaa poistaa, laatikon irrottaminen ja paikoilleen pujottaminen on hankalaa, jos vielä vetarikin pitää pujottaa samalla. Pitkän puolen vetoakseli voi lisäksi särkeä nopeusmittarin pyörittäjän, jolloin akselin joutuu joka tapauksessa poistamaan pyörittäjän vaihdon yhteydessä. Muista laskea öljyt pois laatikosta ennen vetareiden poistoa. Vaihdelaatikon päällä on moottorin pyörimisen tunnistinanturi. Ota se irti ennen laatikon irrottamista, koska se saattaa rikkoontua helposti. Olen nähnyt yhden moottorilaatikkopaketin irrotuksen, jossa vetoakseli olivat paikoillaan. Vetarit oli katkaistu ylemmän murrosnivelen kohdalta. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 19.04.2011 22:23 |
Viestit: 2643 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
 Mulla on tähän mennessä riittänyt reilu metri vartta ja 80kg hyppimässä päällä. oli sitten BX tai Xanttu. Onhan varmasti oikea aukaisusuunta? Onko alkuperäinen mutteri irrotettavalla lukitusosalla (25mm vääntiö), tai jos tarvikemalli niin lukitus lyöty auki?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 20.04.2011 08:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Metrin varsi ja 60 kg päällä ei riitä välttämättä avaamaan. Mutta kun lopettaa sen vääntövarren päällä hyppimisen, kääntää sen pystyyn ja nykäisee terävästi, niin johan lähtee. Jos löytyy ihan oikean kokoinen hylsy (35 mm), niin voima välittyy tehokkaasti, mutta aukeaa se 36 mm:lläkin. Punttisalille... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 20.04.2011 13:46 |
Viestit: 1128
|
Repsikan puoli sentään antautui aika pamauksella. Täytyy seuraavaksi mennä ensin hakemaan 35 mm pitkä voimahylsy, kun tuo 36 millinen hieman nuljaa ja on hieman liian lyhytkin, vääntiö ottaa kiinni renkaaseen. Sitten kun laittaa jatkopalan väliin, niin siitä tulee mukavasti kaiken voiman hävittävää joustoa. Lukitus on noissa ihan sama kuin beksissä, lukitushylsy ja sokka. Auto on maassa pyörillään ja vastapäivään väännetään.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 20.04.2011 14:57 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
avbx kirjoitti: Täytyy seuraavaksi mennä ensin hakemaan 35 mm pitkä voimahylsy Kas, mistäs tavallisesta kaupasta noita saa ihan haettua? Nettikaupoista toki löytyy. 35 mm hylsyt tavallisina tai voimahylsyinä tuntuvat olevan melko harvassa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 20.04.2011 17:52 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
Motonetissa on myytävänä 35mm 3/4 hylsyä hintaan 5,55€.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 00:05 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Hieno juttu. Pitäisiköhän hakea yksi varalle nyt, kun niitä löytyy...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 00:28 |
Viestit: 1128
|
Motonetistä löytyi jopa kahtakin versiota oli kirkasta ja mustaa, pituus oli normaali (IKH:n merkillä, olisi siinä IKH:kin ollut vieressä). Oli 3/4" vääntiölle ja siihen kun laittoi sovittimen pienemmälle, niin pituus oli aika hyvä. Kyllä se mutteri kuskin puoleltakin sitten lopulta aukesi. Nyt on loota lattialla 5 tunnin vääntämisen jälkeen. Melkoisesti Xantiassa on letkua ja piuhaa sekä kiinnikkeitä laatikossa kiinni. Se saamarin tappi siinä laatikon päässä on kyllä suunnittelun kukkanen. Kytkinlevyssä ei juuri näy enää uria, ei kuitenkaan niiteille asti kulunut, painelaakeri ääntää jo käsin pyöritellessäkin sekä vauhtipyörän kitkapinta on ilmeisesti saanut öljyä joskus, kauniin ruskea pinnoitus näkyii olevan. Huomenna jatketaan.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 00:43 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
muista vaihtaa se kampiakselin stefa samalla,ja vetarin stefatkin on nyt helppo uusia.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 01:04 |
Viestit: 2643 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
avbx kirjoitti: Se saamarin tappi siinä laatikon päässä on kyllä suunnittelun kukkanen Onneksi se on kierteellä kiinni.. olikohan 16- vai 18mm kanta, pitää olla vaan melko pitkä hylsy. Joskus irtoaa, joskus ei.. Ja yli 6-kulmaisella on turha yrittää.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 01:33 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
kammen sefan vaihtaminen on vähän makuasia, itse en koskaan vaihda jos ei se vuoda, sillä vaihtamalla saattaa vain pahentaa asiaa?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 08:04 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
"Saamarin tappi" on 16mm pitkä hylsy-hommia. Vähän voisi auttaa, kun naputtelee sivuttain, antaa seeärsee- kylpyjä, ehkä lämmitteleekin. Tuo taisi jo aueta. Mustat hylsyt taitavat olla ns. voimahylsyjä. Löytyy piltemastakin. Ps. millä pitelit toosaa, kun irrotit. Täällä oli (BX, mutta sama homma) tunkin käpälän tilalle tehty kahveli....moottori oli tuettuna pukilla, korkeutta passattiin etupäätä nostamalla toisella tunkilla ja tukemalla...
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 09:26 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Xantiassa se vaihdelaatikon päässä oleva tappi on kiinni erillisessä kappaleessa, joka on kiinni vaihdelaatikon päässä kolmella pultilla. Koko kappale kannattaa irrottaa ennen laatikon pois ujuttamista. Paikoilleen laittaessa tappi haittaa vielä enemmän, joten se kannattaa poistaa vielä ennen laatikon asennusta, ja laittaa se paikoilleen kun laatikko on loksahtanut moottorin kupeeseen kiinni. Muista laatikon ohjainholkit moottoriin kiinnityspulttien (2kpl) alla, että pysyvät paikoillaan. Ja kytkinlevyn keskitys. Onneksi xantian konetilassa on enempi tilaa hydraulikalikoiden irrotukseen kuin beksissä 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 09:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Mitähän ihmeen tappia työ meinaatte? Ihan kiroilematta on Xantian loota irronnut (ja BX:nkin). Ainut pientä ääntä asentajassa aiheuttanut asia on ollut se muovinen johtokiinnikelärpäke lootan päällä/edessä.
Lootan voi näppärästi tukea ylhäältäpäin haluamallaan tavalla ja laskea sitten irrottamisen jälkeen rauhallisesti alas. Samalla välineistöllä sitten paikoilleennosto.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 10:14 |
Viestit: 1128
|
Biltemasta ei muuten löydy 35 mm hylsyä, on 32, 36 ...
Tappi ei irronnut suosiolla paikallaan ja lämmitysvehkeestäkin on butaani loppu. Pudotin laatikon lattialle hallitunkin varassa vähemmän hallitusti. Tunkkiin voisi kyllä tehdä erilaisia haarukoita, joilla eri muotoisten esineiden nostelu helpottuisi. Täytyy poistaa se tappi nyt, kun se on hyvin esillä. Takastefan vaihtoa ajattelin, mutta Motonet näyttää tyhjää, pösöltä voisi ehkä löytyä. Motonetistä en nähnyt myöskään vetoakselien stefoja listalta. Ei se takastefa ainakaan paljoa vuoda, joten voisi sen jättää vaihtamattakin.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 10:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
avbx kirjoitti: Takastefan vaihtoa ajattelin, mutta Motonet näyttää tyhjää, pösöltä voisi ehkä löytyä. Motonetistä en nähnyt myöskään vetoakselien stefoja listalta. Ei se takastefa ainakaan paljoa vuoda, joten voisi sen jättää vaihtamattakin. Onhan se laatikko sitten kiva mahdollisesti ottaa puolen vuoden tai vuoden päästä pois vaan sen takia, ettei nyt viitsinyt sitä stefaa vaihtaa Jos AD Varaosamaailmaa löytyy lähistöltä, niin käyppäs sieltä kysymässä takapään stefaa. Ainakin reilu vuosi sitten silloisen asuinpaikan Varaosamaailmasta löytyi Payenin valmiste. Vetarien stefathan kannattaa hakea marmoritiskiltä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 21.04.2011 22:48 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
mulle kävi juurikin niin että piti ottaa loota pois kuukauden päästä kytkin remontista kun alko stefa vuotaa.www.ktamotors.fi osoitteesta saat tilattua alkuperäislaatuiset stefat edullisesti.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 22.04.2011 03:58 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Joo ja revareppu.fi tarjoaa viimeisen hinnan, voitte arvata kumman kotimaisen tukun nettimyynti se on?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 22.04.2011 09:14 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Eiköhän tuo tavallinen Payenkin ole riittävän lähellä "alkuperäislaatua", vaikkei siinä paketissa PSA:n logoja ole.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: xantian kytkinremppa Lähetetty: 22.04.2011 12:22 |
Viestit: 1128
|
Kytkin vaihdettu ja laatikko paikollaan. Enää puuttuu johtojen sijoittelu takaisin ja vetoakselit. Aika hankala operaatio oli laatikon nosto paikoilleen. Tappikin irtosi paineilmapyssyllä aika nätisti. Olen Croisetten kanssa samoilla linjoilla sen stefan kanssa. Useamminkin on käynyt niin, että vasta vaihdon jälkeen on alkanut vuotaa. Stefojen paikalleenlaitto ei tosin kuulu meikäläisen vahvuuksiin. Hiacesta oli sellaista kokemusta, että Payenin stefat kovettuu lämmössä. Kesti noin 20 tkm hiacen kampiakselin tiivisteenä. Vaihdettaessa oli tiivistepinta aina kova kuin kivi. Useampi tuli vaihdettua, kun ei koskaan jaksanut hakea orkkista tojotalta.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
|
|