Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 16.04.2011 13:05 

Viestit: 31
Tervehdys
Kamppeena on BX Leader 1.4 vm 89 .Kevätsiivousta tehdessä nostin maavarat ylös pesun ajaksi.
Pesun aikana takapää laski kaikesta huolimatta lähes ala-asentoon. Jumppasin auton ylös, alas kerran, nyt ei suostu nousemaan ollenkaan, painetta ei muodostu yhtään. Pumppu ei naksu ts se ei edes yritä. Vuotoja ei ollut ennen eikä jälkeen pesun, paineenpoistopultit on kiinni. Olen käyttänyt autoa jo huomattavan ajan ja nojaillut jarrupolkimeen(ohjaustehostajaahan tässä mallissa ei ole). Mistä nurkasta olisi paras alkaa tutkimaan vikaa? Tapsalle vaan terveisiä että
auto on tähän asti pelannut paremmin kuin junan vessa, mamma on saanut ajella C5:lla

Antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 16.04.2011 15:23 

Viestit: 31
Jaa.
BX:n tuntemus loppu tähän.
Pakollisen potturastin jälkeen harjoitus jatkuu, avun kanssa tai ilman

Antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 16.04.2011 15:38 

Viestit: 136
Kato kaikki sähköliittimet jos ei kerta oo pumppu vuotanut mitään pihallle


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 16.04.2011 16:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jahas. ja beksin karvalakkimallin hydauliikassa eioo mitään sähkön tarvetta.
1: onko soppaa ( LHM ) tarpeeksi ?
2: imuletku ? eti halkeamia tai katkoksia . ( eioo pitkä pätkä )
3: eti siitä paineen varaajan kyljestä se AINOA 12mm pultin kanta ja LÖYSÄÄ sitä puoli kierrosta. ( älä ruuvaa sitä irti )
4: laita se vipu siinä keskikonsolissa siihen ylimpään asentoon
5: kone käyntiin ja anna käydä sen tyhjäkäyntiä ihan rauhassa
6: mee sen 12mm kalun kanssa ja ruuvaa se 12mm pultti nätisti kiinni ja kuuntele. pumpun ääni muuttuu kun alkaa ladata painetta.
7: huomaa kun kottero alkaa nousta makuultaan
8: tarkista LHM määrä ylimmässä asennossa ( punanen tatti piäis olla keltasten viivojen välissä suunnilleen , eioo pilkun tarkkaa )
9: jos ei nuo temput auta ,nii ilmoita nyt edes että nouseeko etupää vaikka perse jää alas.
10:jos tekee just noin kute edellisessä rivissä lukee , niin kulkimen alee sitten ja se linkkuvipu herkäksi ( kai sinä keksit miten ) ja oikeelle paikalleen.
11: ja kun oot temppuillu sen käsivivun kanssa niin oot vissiin huomioinu liikkuuko se kevyesti vai pitääkö sitä liikutella oiken ( lähes ) kaksinkäsin
12: jos on kankee = linkku jumissa ja estää perseen liikkumisen.
13: herkistä se linkku
14: testaa että pers.korkeus on oikein. ( linkun kiinnityksessä on pitkulainen hahlo )
15: suosittelen Haynesin kirjaa ja opiskelua bx hydrauliikasta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 16.04.2011 16:39 

Viestit: 2699
Edellisen lisäksi:
Onko hydraulijärjestelmä puhdas?
Kuinka usein vaihdettu hydrauliöljy? Vaihdettava noin 40 tkm:n välein tai ainakin kerran kahdessa vuodessa, mieluummin vuoden välein. Ei ole iso homma, eikä kallis.
Samalla myös säiliö sisältä puhtaaksi ja siellä olevat suodattimen tapaiset.
Nuo ihan perusasioita. Ilman ei järjestelmä pidempään toimi kunnolla. Ja jos ei noista ole huolehdittu, se ei koskaan tule toimimaankaan.
Ja tietenkin sitten jarrujen ilmaus, vaikka se jo onkin hieman eri asia.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 16.04.2011 16:49 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
r_a_n_u kirjoitti:
Edellisen lisäksi:
Onko hydraulijärjestelmä puhdas?
Kuinka usein vaihdettu hydrauliöljy? Vaihdettava noin 40 tkm:n välein tai ainakin kerran kahdessa vuodessa, mieluummin vuoden välein. Ei ole iso homma, eikä kallis.
Samalla myös säiliö sisältä puhtaaksi ja siellä olevat suodattimen tapaiset.
Nuo ihan perusasioita. Ilman ei järjestelmä pidempään toimi kunnolla. Ja jos ei noista ole huolehdittu, se ei koskaan tule toimimaankaan.
Ja tietenkin sitten jarrujen ilmaus, vaikka se jo onkin hieman eri asia.

Minulle tuli kahdessa vuodessa Xantiaan 12 tkm,en vielä vaihda,huomaahan sen milloin pitää vaihtaa... ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 17.04.2011 14:56 

Viestit: 31
Kiitos kattavista ohjeista.
Kohtaan yksi voisi laittaa että ota kädet pois taskusta.
Bx kömpi ylös aivan mahtavan öljypöllähdyksen kera, oikean takapallon ja jakotukin väliltä putki
rikki. Näyttää kuuluvan motonetin hyllytavaroihin

antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 17.04.2011 15:52 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
jahas. ja beksin karvalakkimallin hydauliikassa eioo mitään sähkön tarvetta.
1: onko soppaa ( LHM ) tarpeeksi ?
2: imuletku ? eti halkeamia tai katkoksia . ( eioo pitkä pätkä )
3: eti siitä paineen varaajan kyljestä se AINOA 12mm pultin kanta ja LÖYSÄÄ sitä puoli kierrosta. ( älä ruuvaa sitä irti )
4: laita se vipu siinä keskikonsolissa siihen ylimpään asentoon
5: kone käyntiin ja anna käydä sen tyhjäkäyntiä ihan rauhassa
6: mee sen 12mm kalun kanssa ja ruuvaa se 12mm pultti nätisti kiinni ja kuuntele. pumpun ääni muuttuu kun alkaa ladata painetta.
7: huomaa kun kottero alkaa nousta makuultaan
8: tarkista LHM määrä ylimmässä asennossa ( punanen tatti piäis olla keltasten viivojen välissä suunnilleen , eioo pilkun tarkkaa )
9: jos ei nuo temput auta ,nii ilmoita nyt edes että nouseeko etupää vaikka perse jää alas.
10:jos tekee just noin kute edellisessä rivissä lukee , niin kulkimen alee sitten ja se linkkuvipu herkäksi ( kai sinä keksit miten ) ja oikeelle paikalleen.
11: ja kun oot temppuillu sen käsivivun kanssa niin oot vissiin huomioinu liikkuuko se kevyesti vai pitääkö sitä liikutella oiken ( lähes ) kaksinkäsin
12: jos on kankee = linkku jumissa ja estää perseen liikkumisen.
13: herkistä se linkku
14: testaa että pers.korkeus on oikein. ( linkun kiinnityksessä on pitkulainen hahlo )
15: suosittelen Haynesin kirjaa ja opiskelua bx hydrauliikasta

16; ota raulhallisesti.. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 21.04.2011 20:46 

Viestit: 31
No niin
Hydrauliputki vuotaa. Kyseessä on oikean takasylinterin putki.
Haastavaksi homman tekee se, että sylinterin pään puoli on mahdoton irroittaa ilman pallon irroitusta. Ohjeen mukaan nostetaan maavarat ylös ja napsautetaan pallo irti (1/4 kierrosta ),paineet pois ja
irroitetaan pallo. No kun putki on murtunut niin kunnon painetta ei saa ja öljypilvi on huomattava kun auton pistää käyntiin ja litra/pari öljyä sumuaa maisemaan ennenkuin painetta on tarpeeksi toimenpidettä varten.
Tässä on harjoiteltu viikko työkaluja isontaen jatkuvasti(pallo tuntuu olevan kiinni). Miten sylinteriä saa pidettyä paikoillaan paineettomana? Tässä harjoittelussa olen käyttänyt hydeaineena diiseliä mukavamman litrahinnan vuoksi. Vois sanoa ettei ole tupakkamiehen hommia. Aamulla taas auton alle suurempien työkalujen kera.

Antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 21.04.2011 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
antsa63 kirjoitti:
Tässä on harjoiteltu viikko työkaluja isontaen jatkuvasti(pallo tuntuu olevan kiinni). Miten sylinteriä saa pidettyä paikoillaan paineettomana?
Täytyypä sanoa, etten muista, onnistuuko beksissä samalla tavalla, mutta Xantiassa ainakin saa pidettyä sylinteristä kiinni, kun irrottaa paineputken (eli sinun tapauksessasi katkaisee sen juntturin juuresta) ja laittaa siihen kohdalle itse tehdyn sylinterinkiinnipitotyökalun, jonka tukee auton ja lattian väliin. Se itse tehty työkalu taas on sellainen putkenpätkä, joka menee sen putkiliitännän kohdalla olevan ulokkeen ("kauluksen") ympärille ja on päästä viilattu pyöreäksi, että istuu hyvin siihen. Tämän lisäksi putken sivulle on on hitsattu kiinni pari pienempää putkenpätkää, joiden läpi pujotetaan taivutettu kierretangonpätkä, joka siis kiertää jousisylinterin ympäri. Kun kierretanko tiukataan muttereilla, pitää työkalu sylinteristä hyvin kiinni.

Sitten vain hitsataan iso mutteri jousipallon päähän kiinni ja käännetään pallo auki... jos ei muuten aukea.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 07:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
putkitongit ( kapeeleukaset ) on toimineet hyvin sylinterin kiinni pitämisessä ja sitten tietenkin sen pallon irrotuksessa toimii se ketjutyökalu. eikä se vääntämällä irtoo vaan terävällä nykäsyllä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 09:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
putkitongit ( kapeeleukaset ) on toimineet hyvin sylinterin kiinni pitämisessä ja sitten tietenkin sen pallon irrotuksessa toimii se ketjutyökalu. eikä se vääntämällä irtoo vaan terävällä nykäsyllä.
Jos on oikeasti tiukassa, niin ei lähde noilla eväillä. Normaalia taltallanaputtelua oli tullut kokeiltua, ketjuavain repäistyä kappaleiksi yms ja pallon päähän hitsatusta isosta mutterista lenkkiavaimella + lekalla irrotusta tullut irrotusta yritettyä yhdessä Xantiassa, ennen kuin uskoin että se jousipallo voi olla tiukassakin. Lekan tilalle kun vaihtoi tunkin, niin sillä sai riittävästi voimaa aukaisuun.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 12:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o sinähän riski oot. tuuppas kokeilemaan sitä avainta mitä meillä aikoinaan käytettiin. jos saat sen hajalle niin oot varsinainen virtuoosi.
en oo puhun mitään öljynsuodatin avaimista. ja tuo systeemi on toiminu aina vaikka on olleet tosi tiukassa . tosin joskus on joutunu antamaan ns: " pillistä kuumat " pallon ja hylsyn saumaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 14:07 

Viestit: 31
Kiitos neuvoista.
Tänään on kuullemma sen verran pyhä ettei ole suotavaa autoa rassata, ei auttanut perustelu että tavallaanhan ylösnousemuksesta tässäkin on kyse.
Käytössä ei ole hitsikonetta eikä kaasuvehkeitä, ymmärsin kyllä ohjeet - kiitos.
Olen tässä väännellyt harjoittelun vuoksi jo kohtuu laadukkaitakin välineitä rikki. Useat pallot olen vaihtanut mutta ihan näin tiukassa ne ei vielä ole olleet. Huomiseksi on käytössä "suuret" putkipihdit, lekaa, talttaa yms. Kunhan saisi pidettyä sylinterin paikallaan - että periaatteella kaksin käsin ja ilman paitaa kokeillaan mikä antaa periksi.
Antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 18:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
:o sinähän riski oot. tuuppas kokeilemaan sitä avainta mitä meillä aikoinaan käytettiin. jos saat sen hajalle niin oot varsinainen virtuoosi.
Kyllä kunnon ketjuavain varmasti kestää, mutta ei silläkään välttämättä aukea, jos riittävän tiukassa on. Pitkälläkään varrella ei tosiaan lähde oikeasti jumissa oleva pallo liikkeelle normaalin ihmisen voimin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 19:19 

Viestit: 2699
klo 08:05 laakeri kirjoitti:
Jos on oikeasti tiukassa, niin ei lähde noilla eväillä. Normaalia taltallanaputtelua oli tullut kokeiltua, ketjuavain repäistyä kappaleiksi yms...

kokemjne kirjoitti:
sinähän riski oot. tuuppas kokeilemaan sitä avainta mitä meillä aikoinaan käytettiin. jos saat sen hajalle niin oot varsinainen virtuoosi.

klo 17:40 laakeri kirjoitti:
Kyllä kunnon ketjuavain varmasti kestää...

Sinähän selität niin paljon ettet illalla muista mitä aamulla tuli kerrottua. 'kokemjne'n arvuuttelen tarkoittavan jousipallojen avaustyökalua. Ja tarkoitti tai ei, niin on mainio työkalu. Olettaisin myös, ettei sitä käsin kappaleiksi revi jousipalloa avatessa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 22.04.2011 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
klo 17:40 laakeri kirjoitti:
Kyllä kunnon ketjuavain varmasti kestää...
Sinähän selität niin paljon ettet illalla muista mitä aamulla tuli kerrottua. 'kokemjne'n arvuuttelen tarkoittavan jousipallojen avaustyökalua. Ja tarkoitti tai ei, niin on mainio työkalu. Olettaisin myös, ettei sitä käsin kappaleiksi revi jousipalloa avatessa.[/quote]Häh? Edelleenkin huono ketjuavain meni palasiksi, hyvä varmasti kestää, mutta ei silläkään välttämättä pallo aukea, jos on oikeasti jumissa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 23.04.2011 13:22 

Viestit: 31
No niin, pallo on irti mutta hydrauliputki ei irtoa sitten millään. Tutkailin jo sylinterin irroittamista että saa potilaan pöydälle ja työn alle. Miten se purkautuu? Takapäässä (pallon puolella) on hassulla
jousisysteemillä lukittu peltinen tukilevy kiinni. Tämä ns pelti ei sovi tulemaan pois kun hydeputken kiinnityspultti ja putki on paikoillaan. Sylinterinhän pitäisi irrota eteenpäin sisältäen varmaan jonkinmoisen lukituksen. Haitarikumi paluuputkineen irti ja miten sitten. Jotenkin tuntuu että loppuukohan työkalut taas kesken. Mikä pitää sylinteriä paikoillaan vai painuuko se tarvittavasti kasaan irrotettaessa. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 23.04.2011 14:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no etkös sinä just valittanu sen putken kusevan ,eli vaihtoon menee . katkaise se putki juntturn juuresta. reve hemmettiin se rautlanka viritys mikäli semmonen sieltä löytyy. pujottele se peltirämmäle pois. ei haittaa vaikka vähän vääntyileekin , onhan vasara keksitty. sitten pitkä kunnon taltta ja kunnon pajavasara ja sinne kauemmas poteron yläpuolelle niillä työkaluilla riittävän suuri kolo ,että se juntturi mahtuu menemään läpi siitä. sokka pois sieltä tukivarren päästä. sen irroittamista helpottaa kun kampeaa pikkusen sitä nivelen päällä olevaa suojakumia sivuun ja ruikkiin jotakin ruosteen irrottajaa. samalla sitä niveltä voi koputella ennenkuin alkaa irrotella sitä sokkaa. saattaisi lähteen helpommin pois. huohoti/paluulinja muoviputket irti ja sitten vaan keinottelemaan sylinteri mäntineen/työntötankoineen/nivelineen pois ja huoltoon. siivoa se potero kunnolla samoin kuin se sylinteri mikäli eioo niin kumanen ,että menee vaihtoon.
ja sieltä nelitiehaaralta uus putki sinne takasin ja kattoen ettei hinkkaa mihinkään. samalla kannattaa arvioida ne muutkin putket ja vaihdella samalla kun ne kuiteski hajoo käsittely vaiheessa. jokunen hydr.remontti on tullu tehtyä aikoinaan .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 23.04.2011 16:53 

Viestit: 31
Älä nyt Koke.
Eihän tässä vielä ole valiteltu, ihmetelty vasta sitikan anatomiaa ja omia rajallisia kykyjä.
Ymmärsinkö oikein että poteron takaseinään taltataan juntturin mentävä reikä/leikkaus ja vedetään koko roska takakautta poterosta ulos. Tuo reijän hakkaaminen kuullostaa enemmän särkemiseltä kuin muulta. Olen etsinyt tähän asti ratkaisua miten esim sylinteri irtoaa ns juntturista tai sen rungosta kun näyttää ettei sovi tulemaan eteen eikä taakse. Elikkä joku lukitus on varmaan vielä löytymättä.

Antsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 23.04.2011 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei tule siihen suuntaa mistä kattelet sitä poteroo, siinä sylinterin päällä on rautametallinen kaulus jonka hommana on toimia topparina sille hylsylle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 23.04.2011 19:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
sokka pois sieltä tukivarren päästä. sen irroittamista helpottaa kun kampeaa pikkusen sitä nivelen päällä olevaa suojakumia sivuun ja ruikkiin jotakin ruosteen irrottajaa. samalla sitä niveltä voi koputella ennenkuin alkaa irrotella sitä sokkaa. saattaisi lähteen helpommin pois.
Joskus sitten samassa autossa voi olla toisella puolella se etupään sokka ihan kevyesti kiinni ja toisella puolella voi olla aivan jumissa. Jumitukseen koken tarjoamien herkistelyjen lisäksi ehdotan ehdottomasti lämpöhoitoa. Liekkiä ei tarvita, mutta kuumailmapuhallin ja kylmäspray yhteistyössä irrottavat tehokkaasti.

Itse kun noita viimeksi tuossa joulukuussa irrottelin Xantiasta, niin tuntui siltä, että kylmempi remppakeli on parempi... -10 °C:ssa kun irrotteli toiselta puolelta, niin sai koko päivän taistella. Toisella puolella irrottaessa oli elohopea tipahtanut reippaasti -20 °C:n kylmemmälle puolelle ja sokka irtosi hetkessä. :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX ei suostu nousemaan
ViestiLähetetty: 24.04.2011 14:40 

Viestit: 31
Taas mennään.
Ohjeet oli oikeat, en vaan aluksi ymmärtänyt lukemaani.
Sylinteri irtosi lähes itsestään ja kyllä sitä poteron pohjan aukkoa piti vähän avartaa.
Uusi putki paikoillaan ja takapallot. Nyt vaan oottelemaan kauppojen aukeamista että saa eteenkin pallot. Loppu pääsiäinen jää kruisailulle

Antsa


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: