Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 23.04.2011 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Nyt kun tuo kytkinremppa on valmistunut, seuraavana on vuorossa jakopään remmin vaihto. Purin hihnan esiin, mutta ajoitusmerkit eivät täsmää. Ilmeisesti hihnapyörän vulkanointi on pettänyt ja kampiakselin merkki on puolisen kierrosta pielessä. Ajoitus on lienee kuitenkin kohdallaan, kun kone on käynyt ihan ok. Löytyykö ajoitusmerkkiä muualta vai luottaako vaaan vanhaan ajoitukseen ja lukitsee kampuran paikoilleen. Hihnapyörä pitänee myös vaihtaa?



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 23.04.2011 20:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Sama teutarointi oli aikanaan XU7JP4:n kanssa erään Pösön kohdalla. Yläkuolokohdan löytää asentamalla heittokellon jatkovarrella (tai tämän puuttuessa sytytystulpan runkoon hitsatun topparin) tulpanreiästä kohti mäntää. Heittokellomenetelmää ei tarvinne erityisemmin neuvoa. Topparia käytettäessä käännetään konetta kunnes mäntä ottaa toppariin kiinni, tehdään merkki siivapyörään, ja samoin toinen merkki kun käännetään konetta kyseisestä kohdasta ympäri takaperin toppariin asti. Yläkuolokohta on näiden merkkien puolivälissä.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 23.04.2011 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tee omilla merkeillä ja laita hihna kohdilleen, eihän siihen mitään valmiita merkkejä tarvita. Hihnapyörä vaihtoon vaan. Artikkelista sai viime vuonna 109 eurolla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 23.04.2011 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Putsailin vähän paikkoja ja hammashihnapyörässä on yhden hampaan pohjassa (n. klo 2 kohdalla) jonkinlainen merkki. Koneen puolelta löytyi melkein kohdalta raaputettu viiva. Liekö edellisen vaihdossa tehty ajoitusmerkki. Jos tuohon uskaltaisi luottaa, saisi pyhien aikana hihnan paikalleen. Merkin saisi luultavasti tarkistettua ykköspytyn yk:sta laittamalla pitkän puutikun tulpanreiästä ja konetta pyörittämällä ja tunnustelemalla. Heittokelloa kun ei hyllystä löydy. Beksin 1.6 koneessahan on reikä vauhtipyörässä ja lohkossa, xantiassa ilmeisesti sitten ei.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 23.04.2011 23:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kampiakselin (1.8 16V)oikea asento: Kiila osoittaa taaksepäin ö-pohjan suuntaisesti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 08:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Kampiakselin (1.8 16V)oikea asento: Kiila osoittaa taaksepäin ö-pohjan suuntaisesti.
Ja samalla hihnapyörän kiilasta myötäpäivään seuraava sakara taitaaa osoittaa aika tarkkaan siihen ajoituksen lukituskoloon?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 08:58 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Kovasti tässä nyt puhutaan YKK:n etsimisestä, mutta mulla on kovasti mielessä että ainakin 16v koneissa nokkien ajoitustapit on kohdallaan kun männät on puolivälissa eli toisiinsa nähden samalla korkeudella?

Onko muuten uudessa hihnassa kaksi viivaa? Autodata ohjeistaa nämä niin että on kampuran ja nokan hihnapyörien merkkien kohdalla.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mikäs moottori tässä onkaan kyseessä? 8-venttiilinen 1,8i? Siis XU7JP/LFY?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 10:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
svc kirjoitti:
Mikäs moottori tässä onkaan kyseessä? 8-venttiilinen 1,8i? Siis XU7JP/LFY?
Toivottavasti ainut ketjussa aiemmin mainittu vaihtoehto XU7JP4, sillä semmoiseen tässä on yritetty neuvoa ainakin :roll: Hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen myös kovasti viittaisi 16-venttiiliseen kalustoon.

Jos kyseessä nyt kuitenkin on 8-venttiilinen, niin sitten voidaan unohtaa tuo mainitsemani kampiakselin hihnapyörän asento. Moisesta en muista, eikä ole tullut kuvia otettua. Nokka-akselin hihnapyörällähän siinä on toki selkeä lukituskohta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 12:19 
laakeri kirjoitti:
svc kirjoitti:
Mikäs moottori tässä onkaan kyseessä? 8-venttiilinen 1,8i? Siis XU7JP/LFY?
Hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen myös kovasti viittaisi 16-venttiiliseen kalustoon.

Kyllä se vulkanointi pettää 8 -venttiilisestäkin.

Nimim. kokemusta on.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jo on ongelmat taas. ja kovin monimutkaisesti yritetään selvittää. unohtakaa se vulkanoitu siivapyörä. rämmäleet irti sen remmin päältä ja samoin se remmipyörä. pultti takasin siihen temppuraudan päähän ja väliin joku korotus. ennekuin pyörität varmista ,että kiila näkyy sen kampiaks-hinapyörän ja akselin välistä. pyöritä 22mm avaimella mahdollinen hinap.merkki noin klo 14-15 ja sillon se kiilaura on klo 9. sitten yläpään akselin/akseleitten tapit paikoilleen . siinä se huomioi vanhan remmin venyminen.
lopuks . ota heinänen esiin ja tavaa loput.
siellä on pari variaatiota ,mutta vähiten on merkitystä sillä ulkoisella siivapyörällä. sen merkkireikä antaa suunnilleen viitteen temppuraudan/nokkien asennosta. oikeat merkit löytyy niistä hammaspyöristä. nillä kiiloilla on merkitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 14:02 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
jo on ongelmat taas. ja kovin monimutkaisesti yritetään selvittää. unohtakaa se vulkanoitu siivapyörä. rämmäleet irti sen remmin päältä ja samoin se remmipyörä. pultti takasin siihen temppuraudan päähän ja väliin joku korotus. ennekuin pyörität varmista ,että kiila näkyy sen kampiaks-hinapyörän ja akselin välistä. pyöritä 22mm avaimella mahdollinen hinap.merkki noin klo 14-15 ja sillon se kiilaura on klo 9. sitten yläpään akselin/akseleitten tapit paikoilleen . siinä se huomioi vanhan remmin venyminen.
lopuks . ota heinänen esiin ja tavaa loput.
siellä on pari variaatiota ,mutta vähiten on merkitystä sillä ulkoisella siivapyörällä. sen merkkireikä antaa suunnilleen viitteen temppuraudan/nokkien asennosta. oikeat merkit löytyy niistä hammaspyöristä. nillä kiiloilla on merkitystä.

Tussikynäkin on keksitty.. :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 14:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja vasara ja pistepuikko


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 14:13 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kun on yksi moottori osittain osina, niin käväisin tarkistamassa remmirattaan merkin. Se on kutakuinkin vastapäätä kiilauraa. Siten kiilaura olisi ö-pohjan saumaan nähden juuri klo 9. Ura olisi siis samassa linjassa, kuin sauma, merkkikin melkein. Jos moottorissa on vastamerkki, se taitaa olla öljypohjan sauman reunassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 14:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eioo vastamerkkiä ellei joku oo tehny ite. ja minä tein aina merkin sen rattaassa olevan merkin kohdalle kun ensin olin ajoittanaut nokan/nokat ja miinustin siitä millin verran vanhan hihnan venymisestä. ja ei kai joku mee repimään vanhaa remmiä pois ennen kuin
on merkannu paikat. ne remmissä olevat merkit .....no joo voihan niitäkin tietenkin hyödyntää ,mutta mutta......


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Laitetaan nyt kuviakin, kertovat enemmän kuin 1000 sanaa. Kone on siis 8 venttiilinen. Tuo koken mainitsema millin miinustus täsmää aika hyvin tuohon raaputettuun merkkin. Taidanpa luottaa siihen ja laittaa hihnan sen mukaan. Hihnapyörän ajoitusreikä on aika tarkkaan 180 astetta pielessä, mikä hieman ihmetyttää, jos siirtymä on tullut luistamalla. Hihnapyörähän voi olla vaihdettu, mutta onko niitä sitten kuinka erilaisia.


Liitteet:
hihnap.jpg
hihnap.jpg [ 74.48 KiB | Katsottu 19400 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kiilan sijainti
kiila.jpg
kiila.jpg [ 49.63 KiB | Katsottu 19394 kertaa ]
Tiedoston kommentti: raaputettu ajoitusmerkki
merkki.jpg
merkki.jpg [ 48.94 KiB | Katsottu 19398 kertaa ]

BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no nii. siellä näkyy kaikki tarvittavat merkit joten voit heittää sorsaa sillä siivapyörällä ellet muuta keksi. joten unohtakaa suosiolla sen ulkoisen pyörän merkitys remmin vaihdossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
kokemjne kirjoitti:
no nii. siellä näkyy kaikki tarvittavat merkit joten voit heittää sorsaa sillä siivapyörällä ellet muuta keksi. joten unohtakaa suosiolla sen ulkoisen pyörän merkitys remmin vaihdossa.
Olettaen, että tuo raaputettu merkki on oikeassa kohdassa...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
älä höpötä. kuten tuolla aikaisemmin on kirjooteltu , yläpään remmipyörä tapitetaan suoralijaisesti ja sitten luetaan temppuraudan rattaan merkki ja meistetään vastakohtaan vastamerkki. loput kommentit asiasta alkavat vaikutta siltä ,että sorsaa opetetaan uimaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juu ja sitä hommaa varten on tuo suoli24/automerkit/citroen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
On se hyvä, että Koke tietää kaiken ja opastaa meitä mistään mitään tietämättömiä. :mrgreen:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 18:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kuule. oon niin monta tuommosta väsänny ,ettei oo jääny enää epäselväksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 19:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Enhän minä sitä epäillytkään. :D
Mutta uskoisitko, että joku muukin on joskus saattanut vaihtaa jakohihnoja ihan työkseen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 24.04.2011 20:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
en epäile ja työksenihän minäkin niitä lopulta tein


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ajoitus
ViestiLähetetty: 25.04.2011 00:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Nyt jakoremmi vaihdettu ja ajoitettu merkkien mukaan. Tulille en konetta vielä laittanut, nesteet puuttuu vielä sisältä. Sittenhän tuon näkee. Laitoin vanhan siivapyörän paikoilleen, seuraillaan sen kuntoa vähän tarkemmin tulevaisuudessa, moniurahihnan laitoin uuden. Kiristinpyörän joutunee jossain vaiheessa uusimeaan senkin. Huohotinputket oli niin hyvässä soosissa talven jäljiltä, että jätin ne mineraalitärpättiin likoamaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: