|
Kirjoittaja |
Viesti |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 01.02.2011 01:45 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Hyvin näkyy. Näkyy olevan dropboxi kuvia, joten ehkä joutuu kerran avaamaan välilehteen
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 01.02.2011 09:42 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Avaa ja tutki myös öljypumppu. Vika voi olla, kuten epäilen Xantiassani olleen: säätömännän jousen pää oli vino ja se sai männän pantaamaan kulmittain, jäljistä päätellen. Josko sitten mäntä jäänyt sen verran rakoselleen, että liian suuri osa paineista meni suoraan takaisin pumpun omaan kiertoon. Kuten menee säätömännän rajoituksen ylittävät paineet. Joku raja on pumpusta lähtevällä paineella.
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 03.02.2011 00:17 |
Viestit: 1091
|
Morjens, täältä Hollolasta löytyy sitten noita 5-lovisia lootia ja muutakin rompetta projektiin, kun alat niitä tarviimaan, hinnat harrastehintoja........kysele 041-4403295
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 03.02.2011 14:18 |
Viestit: 295
|
"Morjens, täältä Hollolasta löytyy sitten noita 5-lovisia lootia ja muutakin rompetta projektiin, kun alat niitä tarviimaan, hinnat harrastehintoja..."
Ja löytyy myös oikeaa asennetta!
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 04.02.2011 16:45 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Ei varmaankaan ole ihan normaalia että koko takajousisylinterihäsäkkä heiluu valtoimenaan? Molemmilla puolilla... Että olisiko jossain kohtaa jotain korvaketta irronnut/ruostunut tms. tai joku aiemppi asentajajantunen olisi jättänyt jotain oleellista pois tai laittanut väärin? Poistin mm. tangon sokan tilalta peltiruuvin ja pussin ympäriltä tavallisen klemmarin...
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 05.02.2011 13:47 |
Viestit: 261
|
Paine kiristää sylinterin kiinnikkeeseensä. Ilman painetta voi muistaakseni olla löysäkin varsinkin jos sylinterin kiinnikekynsi puuttuu. Siihen kuuluu alun perin semmoinen kiinnikelevy sylinterin korvakkeeseen, joka kiinnitetään muistaakseni ohuella 8 mm kannalla olevalla pultilla. Se estää sylinterin isomman heilumisen kun paine on poissa. Pultti yleensä menee poikki vanhemmissa vehkeissä, kun sen avaa eli koko levyä ei välttämättä ole lainkaan, jos takapäässä on jostain syytä käyty ja jousisylinteri irrotettu....
Jousikaran läpi menevä rautalankaklemmari yleensä ajan myötä murtuu ja pätkä jää reikään. Jotkut irrottelee sen vaivan kanssa, jotkut ei vaan keksii uusia kiinnityskonsteja, kuten hirttää karan tukivarteen omalla virityksellä rautalangalla tai käyttää ruuvia tai jotakin. Muistaakseni myös kuulakuppi on kiinni sen rautalangan avulla.
Katso että sen karan pään alla kuulakupissa oleva laakerikuula on sileä ja liikkuu, se kannattaa vähänkin huonoksi päästyä vaihtaa uuteen ja rasvata hyvin. Itsekin täytyy muistaa rasvata ensi ajokaudelle, laiska mies laittaa vain ohutta sprayvaseliinia kumin raosta.
Viisaammat täydentäkööt ja korjatkoot.
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 11.02.2011 23:09 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Katsokaas kun tuli vähän erilaiset kiertokangen alemmat laakerit kuin mitä siellä ennestään oli. Numerot tosin natsaa osakirjan kanssa...?  Kuka kertoo missä meni pieleen? Uuudet on toista milliä kapeammat. Oisko ID19 koneeseen? Muutoin homma eteni eilen ja tänään siten että sain toisen takakynkän koottua ja uuden jarruventiilin asennettua. Sitten on puhdisteltu töhnää pois konehuoneesta, ei tosin näytä vielä juuri miltään. Sitä töhnää on kertynyt aika paljon =) Lisäksi käytin lopulta vetoakselin lähimmällä autokorjaamolla. Rankalaisilla on näköjään järeämmät ulosvetimet. Mallilla Motonet ei saanut kolmekärkistä tappia ulos että sai uuden suojakumin paikalleen. Lisäksi oikealle jousisylinterille menevä putki vietiin toiseen verstaaseen tehtäväksi. Sain myös imusarjan metallipajalta. Nyt sihen on istutettu Jenveyn läppärunko. Enää pitäisi miettiä kaasuvivuston toteutus. Onkohan kellään ollut vivustoprojektia viime aikoina? Mistä saisi hyviä sarjoja tms. mistä saisi koostaa? Ainakin freetecknicsiltä löytyi jotain mutta onko muita?
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 14.03.2011 16:07 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
psjääkäri kirjoitti: Vuosia sitten, vaihdoin D-malliin isonman moottorin ja 5-pykäläisen laatikon. Oli aika mielenkiintoista. Kone jonka asensin oli öljynjäähdyttimellä oleva bloki ja siihen tuli kaasarikansi. No mihin päävarajan sitten laitoin. Vaihdelaatikko oli sen verran pitempi kuin alkuperäinen, että sekin takkusi.... ...Siis voi tulla jotain soveltamista. Mites se käytännössä meni? Oliko 4 ja 5 lovisen laatikon ulkomittojen erojen vuoksi kiinnityspisteiden, jarruputkien tai vivuston suurempia eroavaisuuksia? Kevättä kohden puksutellen, pitäisi miettiä tekisikö tuon lootan vaihdon vaikka sitten ensi talvena ajan kanssa... Se kuitenkin toimii ok. Nyt olisi suoraviivaista vain koota keksintö kasaan ja alkaa puuhailemaan tuon ruiskun säätämisen kanssa...
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 14.03.2011 20:34 |
Viestit: 295
|
Viisipykäläinen on pitempi laatikko. Minulla ongelman aiheutti poikittaispalkki, joka on vaihdelaatikon edessä. Nelipykäläisissä alustoissa mm. D Super vm -70, eli ID20, joka minulla on, palkki on liian takana. Palkkia joutuu siis vähän "muotoilemaan". Siihen on saatava kolo, jotta vaihdelaatikko alkaa mahtumaan paikalleen. Minä käytin sitä älliä asennuksessa mitä minulla on, eli lekaa. Näin sain sopivasti muotoillun palkin ja laatikko sujahti mukavasti paikoilleen. Voisi olla parempikin konsti. Tuo kuitenkin toimi. Vivustot saa toimimaan vanhoilla värkeillä. Tulee vain yksi pykälä lisää hytin puolellekin. Muistaakseni nopusmittarinvaijeri piti vaihtaa. Nyt alkaa tuntumaan, onko jo liikaa aika takana, että muistaa oikein. No oikokaa, jos muistan väärin ne joilla on muistissa tuoreempaa tavaraa.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Paketti on paikoillaan =) Lähetetty: 24.03.2011 21:38 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Jipii! Kone/vaihteistopaketti on paikoillaan. Kerrankin meni paremmin kuin arvelin, eli ajattelin työntää setin konehuoneeseen jotta näen paljonko etupalkkia pitää leikelä, mutta kas kummaa. Komeasti muljahti ja jäi vielä tilaakin. Ilmeisesti tätä DSuperia on kuitenkin näillä rungoilla tehty sekä/että, 4- ja 5 -lovisilla laatikoilla ja jätetty tilaa molemmille?
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 24.03.2011 22:31 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 hurroo, mutta elähä tie kyllösiä vielä. kuha suat loputtii työs hoettua ,nii sitte suattoo olla aeka riekkua. 
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 25.03.2011 13:35 |
Viestit: 295
|
Hyvä, se on sitten siellä. Ja ilman "muokkausta". Minulla on ellainen käsitys ja muistikuva, että etupalkki olisi siirretty tai profili olisi erillainen uudemissa koreissa... Mutta pääasia on se onnistumisen ilo. Hyvä siitä tule vaikka joskus vastustelee.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 18.04.2011 17:01 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Uuuh... taisi käydä perinteiset. Pitää nostella se motti pois kuitenkin, jako taitaa olla sekaisin. Konetta pyöritettäessä ottaa joku kiinni. Saa käsivoimin pyörimään ympäri mutta ei siis pyöri kivuttomasti. Kun mäntä menee yläkuolokohtaan niin pakoventtiili tulee vastaan, eli aukeaa. Taitaa se olla se mikä kopsuu. --hlvtti-- Olisko nokka 180 astetta pielessä??? Merkit löysin kyllä kootessa hammasrattaista ja kun asettelin ne silleen kun manuaali kertoo niin kuin se vielä meni pieleen =( Eihän siinä mitään, moottoripukki esiin, kone ylös, metri eteenpäin ja jakopään koppa auki ja eikun kohdistamaan. Jakaja toiminee 180 pielessäkin joten ei tarvitse irrottaa vaihteistoa. Tuskin nokkaa voi juuri liikutella kun on kansi paikallaan? --prkl-- Ihan turha opraatio, olishan sen voinut laakistakin tehdä oikein mutta nämä on vissiin näitä kuuluisia oppirahoja Eli, ensi kerralla säädä venttiilit jo siinä vaiheessa kun kone on irti...
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 18.04.2011 19:06 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eli merkki-akseli-akseli-merkki
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 19.04.2011 17:38 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Kävinpä taas tallilla pähkäröimässä. Jos laitan ajoitus merkit kokemjnen neuvojen mukaan kohdakkain ulkokehälle, toisin kuin manuaali neuvoo, niin kone todellakin pyörii ja näyttäisi siltä että venttiilit aukenee jokseenkin oikeaan aikaan. Paitsi että mäntä ei ole kyllä mene ihan oikeassa tahdissa... Kun taas kokeilee laittaa merkit ohjeiden mukaan niin merkkejä ei saa edes sattumaan kun kampura ei suostu pyörähtämään oikeaan asentoon, eli merkit kohdakkain. Lähelle kyllä pääsee mutta tällöin ihan selvästi pakoventtiilit ottaa kiinni mäntään. Siinä taitaa nyt käydä niin että uudessa nokassani on jotain eroavaisuutta alkuperäiseen ja kun sen liittää yhteen koneen alkuperäisten hammaspyörien kanssa niin homma ei enää rokkaa. Merkit ovat siis merkityksettömiä, toisinsanoen saanen nyt sitten hakea oikean kohdan pyörittelemällä ja mittaamalla. Eli kysyy aivotyötä ja aikaa. Kumpakaan ei ole vahvimpia alojani ja kevät vaan etenee. kiva 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Savut otettu!!! Lähetetty: 26.04.2011 18:00 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
JES, Hetken alkoi näyttää onnettomalta mutta nyt päästiin asiassa eteenpäin. Tänään päivällä vein sitten viime yönä uudelleen konffatun Megasquirt purkin tallille ja kiinni autoon. Sai siinä veivata reilun tunnin kun yski vain. Epäilyksen alhossa jo suunnittelin koneen avaamista kun epäilin venttiilien ajoituksen osuneen edelleen vinoon. Mutta vielä viimeisenä ajattelin kokeilla illalla toista tekemääni "tuunaustiedostoa" ja kas kummaa, hörähdyksen ja vähän reilumman starttauksen jälkeen kone yski itsensä käyntiin, viimeisillä virran tähteillä, ja jäi ryskyttämään tavattoman epätasaista ja hyvin savuista joutokäyntiä. Koska koneessa ei ollut vettä (syyläri irti) niin sammutin koneen muutaman minuutin kuluttua. "Sankahkon" savun hieman hälvettyä tallista, sen verran että näki eteensä, näytin varovasti koneelle avainta ja hänpäs hörähti laakista käymään jo paljon kauniimmin kuin aiemmin. Kerran säädin vielä sytytyksen kohdalleen ja tunerstudio-ohjelman mittarit näyttivät jo jokseenkin järkiperäisiä lukuja joten pienen säätämisen jälkeen laitoin Tunerista automaagisen säädön käyntiin. Tämä alkoi heti askartelemaan bensakarttaa ja hetken päästä kone kävi jo tasaisemmin. Ihme värkki! Että tänään oli pitkästä aikaa hyvä päivä tältä osin. Nyt on sitten loppuviikosta tiedossa raivoisaa kokoamista että saan auton liikkeelle ja ulos pihalle ja pääsee ympyrää ajelemaan Tunerstudio käynnissä. Edellyttäen että öljyt, vedet, lehmät ja muut elonnesteet pysyvät sisällä... Jarrutkin olis tietysti kivat... Mutta ennenkaikkea hienoa oli kuulla kuinka kone kävi nätisti (siellä kaiken muun irto-osien kalkatuksen seassa). Nähtävästi ainakin pääosin korjaustoimenpiteet ovat auttaneet. Ja tuo ruisku, ainakin tämän pienen perstuntumatestin perusteella, antaa lisäksi aika mukavasti höpöä... Tästä on hyvä jatkaa 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 26.04.2011 18:16 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
no kerro samalla miten sitten ajoitit sen jakopään.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 26.04.2011 19:29 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Ja laita kuvia ruiskumuutoksista. Kyllä monessa d-mallissakin olisi ruiskupotentiaalia bensan kallistuessa 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 26.04.2011 22:19 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Nnnoh. Ensiksi kohdistin kampiakselin merkin ja etsin ykkösen yläkuolokohdan. Sitten etsin 1. pytyn sytytyskohdan (tappi lohkoon). Tällöin pakoventtiili osui mäntään. Kettinki irti ja seuraamaan koska silmämääräisesti nokka olisi tilanteessa jossa ykkösen imu ja pakoventtiilit olisi yhtäaikaa kiinni, eli oletettu vaihto tapahtuisi. Kun tämä kohta löytyi, laitoin jakokettingin takaisin ja kävin konetta pyörittämällä ja venttiileitä sekä jakajaa seuraamalla läpi järjestystä (koppa irti). Kun pariin kertaan sitten siirtelin hampaan kerrallaan jakoa tuntui kaikki pyörivän jokseenkin ok ja kivuttomasti. Sitten katsoin missä ne merkit oikein olivat. Tasahkosti 90 astetta pielessä. Jakaja näytti myös 90 astetta vinoon, eli ykkösen sytytyskohta olikin vartti aikaisempaan kohtaan. Kun pyörijän pitäisi sojottaa ykköstä kohti, sojottaa se nyt jokseenkin syylärin korkkia kohti =) Mutta nou hätä, toimiihan se näinkin. Lopuksi suoritin rohkeaa päättelyä ja päätin tarkastaa että sekä pyörijä, että nokan hammaspyörän merkit olivat molemmat täsmälleen 90 astetta aikaisessa. Tämän tarkastin lopullisesti kohdalleen, kiristelin kettingin ja pyörittelin konetta aikani. Aina sytytyksen kohdalla sanoin mielessäni "pum" ja seurasin kun venttiilit aukenivat ja sulkeutuivat, ihan nätisti sytytysjärjestystä seuraten. Siispä aikani sitä katsellssani totesin etten sitä tämän tarkemmin varmasti saa ilman mitään mittareita. Koppa kiinni, kone paikalleen ja loppu on historiaa =) Kuvia projektista on katsottavana täällä: https://picasaweb.google.com/2cvkouvolanjaos/CitroenDSuper71CarPC?feat=directlinkTarinaa itse muunnoksesta on tulossa jahka saan muotoiltua asian kirjalliseen muotoon.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Dsuperi nykii. Lähetetty: 26.04.2011 23:12 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Mistäs IsoD olet koneen osia hommannut?
|
|
|
|
 |
|
|