Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM aktiiviputki
ViestiLähetetty: 26.04.2011 19:13 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Onko kellään vihjettä miksi vuotaa takaa aktiivipallon mutterin juuresta. Siitä mistä lähtee paksu putki takajouselle.
Lieneekö siellä mitään tiivisteitä. Siinä on 17 mm mutteri ja juuressa julmetun iso mutteri. Näyttää että se vuotaisi siitä ison mutterin juuresta.
Aloin taas tuhrata kuljinta kesäkuntoon kun talven ollut pölkkyjen päällä (se sitiika siis enkä minä).
Ajattetin että se hullu suunnittelija joka on pilannut kaikki hydrautisikat laittamalla taakse menevät putket sinne piiloon poikittain olevan runkoputken eteen jemmaan. Sellanen suunnittelija olisi pitänyt saada pakkohoitoon niin olis yksi pirullinen työ pois tälläisiltä vanhojen sitikoiden saattohoitajilta.
Ne putket ruostuu aika kummallisesti. Jarruventtiililtä paineen jarruille tuova putki happani viime kesänä. Uusin sen ja katsastin. Nyt alkoi napaa kaivelemaan josko muutkin putket olisi samoin ruosteessa. Irrotin safetyventtiililtä paineen taka-korkeussäätäjälle tuovan putken ja siinä oli aivan ehjä maali koko matkan. Laitoin sen saman takaisin kun vaikutti paljon tukevammatta kuin Motonetin kuparirööri. Tietenkin laitoin sen järkevämmällä tavalla kuten aikaisemminkin, suoraan ylös takarunkoputken edestä. Seuraavaksi irrotin aktiiviputken joka on alin takarunkoputken edessä. Siinä oli rustetta ja taivutellessa katkesi.
Näyttää että ruostumisessa ei ole mitään logikkaa. Sieltä välistä toiset ruostuu ja toiset ei. Tudennäköisesti jo asennusvaiheessa joistakin maali vaurioituu ja ne ruostuu kiinnikkeen juuresta jossa muhii kosteus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aktiiviputki
ViestiLähetetty: 28.04.2011 09:02 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Eikö kukaan ole irrottanut keskipallollon jalustaan menepää paksua 10mm putkea. Ihmettelen vaan miten se on tiivistetty runkoon ja hajoaako putki jos murjon sen väkisin auki että saan selville vuotopaikan. Kyseessä on takimmainen keskipallo. Vuoto voi tulla myös jalustan takana olevasta ohuesta paineen syöttöputken juuresta. Sinne ei pääse tekemään mitään ellei irrota koko roskaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aktiiviputki
ViestiLähetetty: 28.04.2011 10:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Varovasti arvioiden ei näyttäis olevan tiivisteitä, putkiliitoksessa ei ainakaan ole, mutta sen isomman mutterin allakaan ei (ehkä?) näyttäisi olevan..?

Löytyi tällaisia hassuja kuvia, tosin HydractiveII mokkulasta...

http://www.xs4all.nl/~godelind/SM/anti-roll/foto2.jpg

http://www.xs4all.nl/~godelind/SM/anti-roll/foto5.jpg
Tiedä sit onko näistä apua, mokkula mokoma kun on vähän erilainen ykkösversiossa..?

Jos sitten tuskaa tulee tuon paksun putken kanssa mikä jousisylinterille menee, niin hydrauliikkaliikkeessä osaavat siihen avun antaa, liittimissä on M16*1,5 kierre ja putki on 10mm halkaisijaltaan, tarvittaessa osaavat kyllä puristella sopivia letkuja välillekin. Ainua mitä sitten pitää itse askarrella on tuo jarruille lähtevä liitos kuskinpuoleisesta putkesta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aktiiviputki
ViestiLähetetty: 28.04.2011 17:48 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kiitos Jasu vastauksesta. Onko sinulla tietoa miten se paksu putki on kiinni siinä aktiivipallon jalustassa. Ohuissa hydr. putkissa on se nystyrä ja kumiholkki kun taas vesiputkien liitoksessa on helmi (puserrusliitos). Ei kai se putki vaan tökkäämällä pysy siinä liitoksessa. En uskalla yrittää avata kun en tiedä josko se on vaan liimalla tilkitty alkujaan.
Olisin kiitollinen jos tähän löytyisi selitys. Kyse on y3 kulkimesta mutta eihän se sitikalla kovin helposti muuta systeemejään


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aktiiviputki
ViestiLähetetty: 28.04.2011 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Tuollaset ne on siellä takaputkissakin...

Ei pitäisi olla liimattu, vaan osaa olla tuo juntturi pyörimättäkin takana olevissa liitoksissa. Tuosta syystä tulin omastani takajousisylinteriä irroitellessa katkaisseeksi putken tarkoituksella jotta sai putken sitten pyöritettyä sylinteristä irti, ja liitettyä myöhemmin jatkoliittimellä jälleen toimivaksi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aktiiviputki
ViestiLähetetty: 29.04.2011 08:36 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kiitos kuvasta. Se kertoi kaiken jota halusin tietää. Putken päässä on pieni kaulus joka pitää sen kiinni. Sellasta ei kotioloissa voi korjailla. Yritän vielä ruosteoff litkulla saada liittimen mutterin liikkeelle ja tiukattua. Jos ei onnistu ja putki vääntyy mukana niin saa vähän tihtua takapäästäkin. Edestä se on aina merkannut paikkansa parilla tipalla. Aikani etsin vuotoa tuloksetta ja siihen tottui. Ennen katsastusta joutuu siitä vaan puuhkimään alapään


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: