Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 05.05.2011 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
On muutamat TU-koneiden kannet katsottu ja kaikissa tuntuu ohjurikumit irtoilevan. Kysymys kuuluu onko liimaamisesta mitään haittaa? Ja jos ei ole, niin millä liimataan? On juuri läpättävänä yksi potilas, johon vaihdan ohjurintiivisteet samalla, kolme näkyy olevan irti ohjurista :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 06.05.2011 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olosuhde on järjettömän vihamielinen millekkään liimalle. Mutta, tämä vois olla ratkaisu: hommaat tefloniset tiivarit sinne, ne istuu tosi tiukasti tai sitten kokeilet liimaa LOCTITE7471 (primer) ja itse tökötti LOCTITE 080 Adhesive. Tiedän kokemuksessta että tämä ei ole moksiskaan uidessaan reilusti yli sata-asteisessa öljyssä. Mutta, teflon tiivarit ovat käytännössä liki ikuiset, notta saisko niitä jostain?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 06.05.2011 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
On tosiaan ihme juttu, ettei mitään olaketta ole ohjurissa tiivisteelle. Minä ajattelin lähinnä jotain silikoonia liimaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 06.05.2011 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Eikö silikoni ole myrkkyä katille? Muistaakseni silikonin ainekset muodostavat ohuen peittävän pinnan katalyytin päälle jolloin katti ei enää tietenkään toimi ja että pikkuriikkinenkin määrä riittää.

Tietääkseni moottoritiivisteiden yleensäkin pitäisi olla silikonivapaita.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 06.05.2011 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juu ja kokoomus on selvä haitta sossuille.- helv. nykyään pitää olla jos jonkun näköstä analyysiä joka asiaan joilla oi todellisuudessa oo mitään virkaa.
ja liimaa millä tahansa pikaliimalla ne tiivarit ohjureihin,mutta älä läträä sen liiman kanssa. pari/kolme tippaa riittää. ja tarkoitus on liimata se tiivari ohjuriin eikä vent.varteen ,joten kun harrastaa niin kattoo miten tekee.
rasvanpoisto on ensimmäinen operaatio ja se eioo mikään ongelma öljyimurilla.
noita on useita tullu tehtyä ja onnistuneesti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 06.05.2011 22:05 

Viestit: 5124
Tuolla on ainakin tarinaa siitä, ettei pikaliima pitänyt (TU3M) (ainakaan peruspikaliima ei kestä kuin 80 °C) lopulta koneistettu dremelillä ura+kontaktiliimaa tms...
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.p ... 6&start=15


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 06.05.2011 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Haukotus... osa jengistä varmaan luki mun loktite-ehdotuksen pikaliimaksi... sitä se ei ole, pitää muuten antaa kuivua 24 h ja se on testattu moneen kertaan yli 100 asteisessa öljyssä ja tuhansia tunteja. Kaikki loktiitiit eivät ole pikaliimoja.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 07.05.2011 00:57 

Viestit: 5124
Cikatti kirjoitti:
Haukotus... osa jengistä varmaan luki mun loktite-ehdotuksen pikaliimaksi...

Ainakin minä katsoin sen numeron ensin, kun ei varmaan moni muukaan muista kuin ne mitä on omassa käytössä. Mutta miksi matalan lujuuden yleiskierrelukite/tiiviste olisi tuohon niin hyvä että siihen kannattaisi sijoittaa enemmän rahaa kuin tiivistekumeihin? (kun löytyy suuren lujuuden versioita sekä suuren lujuuden ja lämmöskeston laakerilukitteitakin)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 07.05.2011 03:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kävisköhän Permatexin ultra copper tiivistesilikoni tähän hommaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 07.05.2011 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Mitähän kontaktiliimaa näissä nyt sitten voisi käyttää, jos vetelisi pikkusen uraa istukan ulkopinnalle. Ei viittsis montaa kertaa tehdä. Missähän koneessa nämä aluslevylliset mallit ovat!!!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 07.05.2011 11:56 

Viestit: 5124
Minä en kyllä laittaisi kontaktiliimaakaan, ainakin minun käyttämät on tehty osittain luonnonkumista, eikä kestä öljyä. Olisikohan tuossa esimerkissä ura tehnyt eniten? Laittaisin kanssa tuollaista öljyä ja lämpöä kestävää kierre- tai laakerilukitetta, mutta en ehkä sitä heikointa lajia. (mutta enpä ole ikinä liimannutkaan, enkä TU3:lle mitään tehnyt)

[Edit]: Siellä linkin seuraavalla sivulla todettiin ettei löytynyt aluslaatallisia


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 07.05.2011 15:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Toisaalta, kannattaako _kumi_tiivisteiden liimaukseen käyttää niin vahvoja _metalli_kierteisiin tarkoitettuja liimoja?

Suunnilleen yhtä vahva tai himpan verran heikompi liima kuin perusaine, jos meinaa joskus edes jotenkuten siististi poistaa tiivisteet vaihtoa varten, eikö?



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 08.05.2011 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Tarkoitushan on saada ne pysymään kiinni. Jos ne saa pysymään kiinni, estetään tyypillinen TU-koneiden öljyvuoto palotilaan joka karstoittaa kaiken pakokanavaa myöden. Pieni mutta kiusallinen vaiva, kunhan ohjurit pitää niin kyllä ne karstat sieltä pois palaa. Se, saako ne tulevaisuudessa irti ei ole mikään kriteeri! Sitten on jo aika poksauttaa ohjurit uusiksi, joten liimauksesta ei ole mitään haittaa.
Tefloniset olisivat myös hyvät, mutta vanhoille venttiileille niitä on turha laittaa, niissä kun on kulumaa jo varressa. Eri asia tietenkin jos uusii venttiilitkin( ja ohjurit) rempan yhteydessä.
Näissä silikooneissakin on melkein kaikissa maininta, että voi käyttää kattikoneissa(ei tuki ja lambdaa myöten pitäisi olla ok?)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 08.05.2011 11:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Liimaamista ei kai kukaan ole kieltänyt? Se mihin tartuin oli se että tuntui vähän överiltä käyttää kovaa lukitetta kun pehmeämpikin voisi riittää.

Alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan eli tietyissä ruuvikiinnityksissä jne. pehmeän lukitteen sijasta voisi toki käyttää myös kovaa lukitetta, mutta sitä ei välttämättä kannata tehdä.

Silikoneista en osaa sanoa mitään. Aika paljon paksumpaa tavaraa kuin muut ehdotetut eli pikaliima ja kierrelukitteet?

Kunhan höpisen, tietämykseni näistä asioista on häviävän pieni. ;)



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 08.05.2011 12:36 

Viestit: 5124
Minäkin tarkoitin lähinnä sitä, että jos työkalupakista löytyy jo vaikka keskivahva tai vahva kierrelukitepullo tai puikko, niin ei kannata rynnätä kauppaan ostamaan heikompaa. Erillisten aktivaattorien käyttö voi heikentää lukitusta(toki varmistaa kovettumisen jos on iso ilmaa päästävä välys, tai epäsopiva materiaali, mutta teräs ja pronssi taitavat kuulua "sopiviin").

Tuodaan vielä yksi vaihtoehto mukaan: kaksikomponenttinen epoksi, näille ainakin usein mainitaan että liimaa metallia ja kumia... Lämmönkesto täytynee tarkistaa omalle tuotteelle, aika monet kestää 150 ºC, metallitäytteisille ja minun suosikille (ei taida enää saada helposti Suomesta?) J&B Weldille luvataan ~250...260 ºC kestoa, tuota tuhritaan muutenkin joskus kansiin vaikka täyttämään imukanavien kattoa... http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/Publ ... ode=jbweld

Mutta epoksiliimaa vielä vaikeampaa irroittaa ohjurista kuin kirveella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 08.05.2011 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Esa66 kirjoitti:
Kävisköhän Permatexin ultra copper tiivistesilikoni tähän hommaan?


Kestää kyllä lämpöä, ja tiivistää, mutta ei ole ykkösluokan liima.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 09.05.2011 16:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kävin katsomassa motonetissa pikaliimoja/lukitteita. Jokaisessa sanottiin ettei voi käyttää "kumille", mitäs nyt? Ompas harvinaisen persiistä tämäkin juttu :mrgreen: Millähän ihmeellä ne kiinnittelee korjaamolla nuo(näitähän on ihan liimattavaksi tarkoitettuja, eri merkeissä, vaikka kuinka paljon)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 09.05.2011 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
En oo kyllä koskaan liimaillut... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V-ohjurikumien liimaus
ViestiLähetetty: 28.06.2011 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Laitoin tilaten JB-Weldiä, ebay 7e postilaatikossa, jospa alkaisi pysymään. Pitäisi ainakin kestää kaikkea mitä kannessa tulee vastaan :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: