|
Kirjoittaja |
Viesti |
kaseva
|
Viestin otsikko: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 20:36 |
Viestit: 1878
|
Yritin etsillä hakea mutta en löytänyt. Niinpä kysyn siis...
Miten HDi Sanktion saisi liikkumaan ripeämmin, eritoten ohituksiin pitäisi saada lisää menohaluja. Hyvät keinot ja huonotkin vinkit otetaan vastaan.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 20:53 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Kaikki voima on tallessa mitä pitäisi? Helpoimmalla saa KWP ohjelmointilaitteella. Näkyy olevan sopivassa hinnassa huutonetissäkin: http://www.huuto.net/kohteet/kwp-2000-- ... /171336478Ja kun tuo on käsissä otat orkkiksen talteen ja minä vaikka lähetän sulle tuninkitiedoston millä saa voimaa. Tuolla tiedostolla mun xantusta mitattiin hiukan vajaa 139 heppaa huipputehoa ja 110 heppaa oli jotain 2500-5000 rpm alueella. Tuo nostaa maksimiahtoja 0,3 bar ja lisää syöttöä niin että savuttaa kaasu pohjassa. Ja aika moni gunther TDI alkoi jo tippumaan vauhdista  Tämän tiedoston joudut kyllä katsastukseen vaihtamaan vakioon koska tällä kone kiertää 5500 rpm. Itse ajelin reilun 50 tkm tuolla softalla ilman ongelmia ja xanttu jatkaa seuraavalla omistajalla elämäänsä, vakiona kuitenkin. Edit: tuo huutonetin kaapeli taitaakin olla ulkomailta eli voi jäädä tulliin?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 20:58 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Viriboksi vaan, alle satkulla irtoaa, ja tulee voimaa tuntuvasti lisää. Yleensä lupailevat noin 20hp, tiedä tuosta, mutta eron kyllä huomaa vakioon verrattuna. Esim.: http://cgi.ebay.co.uk/Diesel-performanc ... 4aa8dad4cfMulla on Cheetah -niminen boksi, ja hyvin toimii. Säätöveivikin löytyy, ihan täysillä on hieman havaittavissa voimasavua.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 21:04 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Xantippa kirjoitti: Viriboksi vaan, alle satkulla irtoaa, ja tulee voimaa tuntuvasti lisää. Yleensä lupailevat noin 20hp, tiedä tuosta, mutta eron kyllä huomaa vakioon verrattuna. Esim.: http://cgi.ebay.co.uk/Diesel-performanc ... 4aa8dad4cfMulla on Cheetah -niminen boksi, ja hyvin toimii. Säätöveivikin löytyy, ihan täysillä on hieman havaittavissa voimasavua. Mulla muuten oli ennen tuota softaa boksi kiinni 70 tkm ja toimi myös ihan hyvin. Tuolla kokemuksella sanoisin että boksilla tehon lisäys voisi olla orkkiksen ja softan puoliväliä eli noin 10-15 heppaa. Softalla kone lähtee vetämään paljon alempaa, 1500 rpm vie jo oikein mallikkaasti.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 21:36 |
Viestit: 1878
|
Eikö irtoa softalla tuon enempää? Pitää siis alkaa suunnitella palikoiden vaihtoa. Onkos näistä kokemuksia, turbo ja cooleri vaihtoon, ehkä pakoputki ja siihen sitten sopiva softa? Tästä olisi tarkoitus tehdä harrastus/työmatka -kärry niin isompaankin ruuvaukseen olen valmis.
edit: Alkuperäisestä voimastahan ei siis ole mitään todistetta, sen verran vain, että kone käy terveesti ja kuluttaa lähes desilleen ilmoituksen mukaan (matka-ajossa). Mittarilla ajettu 312 000. Paljon on siis rullattu mutta kai se vielä hetken kestää?
Viimeksi muokannut kaseva päivämäärä 06.05.2011 21:47, muokattu yhteensä 1 kerran
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 21:38 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
kaseva kirjoitti: Eikö irtoa softalla tuon enempää? Pitää siis alkaa suunnitella palikoiden vaihtoa. Onkos näistä kokemuksia, turbo ja cooleri vaihtoon, ehkä pakoputki ja siihen sitten sopiva softa? Tästä olisi tarkoitus tehdä harrastus/työmatka -kärry niin isompaankin ruuvaukseen olen valmis. No sanosinko että kannattaisiko tuo ensin kokeilla EDIT: 136 heppanen C5 oli tuon jälkeen mahdoton nuhapumppu...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 21:50 |
Viestit: 1878
|
Tavoitteena olisi kuitenkin vähintään 200hp, mielellään enemmän. Tämä jäi mainitsematta avausviestistä, mutta tässä se oikaistakoon.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 22:58 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
siihen sitten saakin jo enemmän sijoittaa. Jostain pitää ainakin suuttimet keksiä ja turbo ja tietty välijäähdytin. Suuttimet lienee hankalin.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 06.05.2011 23:08 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kaseva: hommaisit CX TD2:n siihen on olemassa valmiit ohjeet/palikat, millä saa 200+hp. irti... (voisi tulla jopa halvemmaksi, siis vaihtaa Xanttu CX:ään, ja tehdä siihen riittävän tehokas kones ) juu, offtopic...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 07.05.2011 04:45 |
Viestit: 327
|
kaseva kirjoitti: edit: Alkuperäisestä voimastahan ei siis ole mitään todistetta, sen verran vain, että kone käy terveesti ja kuluttaa lähes desilleen ilmoituksen mukaan (matka-ajossa). Mittarilla ajettu 312 000. Paljon on siis rullattu mutta kai se vielä hetken kestää?
Pystyt siis ajamaan normaali liikenteessä yli 300 000 km ajetulla autolla samalla kulutuksella kuin tehtaan ammattilaiset ajavat uudella autolla ja ajavat aina ihanne olosuhteissa Jos sinulla on noin säästeliäs kaasujalka niin mihin tarvitset noin paljon tehoa Otatko mittarivirheen huomioon kun lasket kulutusta 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 07.05.2011 12:28 |
Viestit: 1878
|
Juu, voin kyllä myöntää osaavani ajaa taloudellisesti. Tuo lähes desilleen oli tarkoitettu antamaan osviittaa moottorin toimintakunnosta, kyllä se sen 5 litraa matka-ajossa hörppää. Toki soppa maistuu jos ohittelee tms., mistä päästäänkin alkuperäiseen aiheeseen...
Ketjun taka-ajatuksena on kerätä tietoa miten HDi-mottia voi virittää, vai voiko? Tuon cxtb2:n vinkin jo tiesin, ja se olisi varmasti järkevämpää, mutta kun tuo sanktio nyt jo on tuossa pihassa...
Edit: säästeliäs kaasujalka ei mielestäni poissulje tehontarvetta, Saabissani on vajaa 300 hevosta ja ajan silläkin säästeliäästi. Ero Xantiaan tulee siinä, että sillä ehtii ohi tarvittaessa.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 07.05.2011 22:02 |
Viestit: 511
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 08.05.2011 20:39 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Niin joo tuli muuten mieleen että tuo mun softa oli käytännön kannalta sinänsä ihan hyvä kun verrattiin vitosvaihteella 60-120 km/h mittauksella tutun vakiota t5 koneista v70 vollea niin eroa ei ajassa ollut, samalla sekunnilla molemmat. Siitä kun vauhtia alkoi nostaa niin volvo alkoi tietty menemään karkuun. Xantia tietty myös farkku. Eli ihan kohtalainen ohituskiihtyvyys vitosella. Ja pitää korjata teho olikin 104.6 => Käyrä. 5000 rpm asti vedetty eli taitaa käyrä nousta yli 100kW noin 2500 rpm ja vielä 5000 rpm on hiukan reilu 90 kW. Nuo siis tuosta kuvasta. Harmi ettei tuolla ollut silloin laitteet iskussa että jäi paperitulosteet saamatta ja vääntökäyräkin puuttui (paikkana siis tuningworld missä ei ainakaan löysiä lappuja ole ). Vakion tehot, 80 kW, näyttäisi menevän jossain 2200-2300 rpm paikkeilla rikki. Kyllä tuo käyrä varmaan jonkin verran vielä nousisi turbolla mikä tuottaisi ylhäällä paremmin koska tuo kuitenkin sauhutti koko vedon ajan, mutta alavääntöhän siitä sitten kärsii jos ei vnt:tä sinne virittele. Ja tietty kunnolla virtaava välijäähykin auttaa eli pitäisihän se tuollakin softalla ja noilla yhdessä nousta ainakin 20-25 heppaa. Ja aina voi vielä koittaa bleedata mapin letkua niin saa lisää ahtoakin. Koska onhan toi 1 bar => 1,3 bar vielä aika maltillinen kun käyttö kuitenkin on vain satunnaista kiihdyttelyä eikä autobahnilla lämä tiskissä. Mutta toisaalta mulle on iskostunut päähän noilta säätäjiltä että hdi:n suuttimet ei menisi paljon yli 150 hepan?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 11:12 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Jankos kirjoitti: Niin joo tuli muuten mieleen että tuo mun softa oli käytännön kannalta sinänsä ihan hyvä kun verrattiin vitosvaihteella 60-120 km/h mittauksella tutun vakiota t5 koneista v70 vollea niin eroa ei ajassa ollut, samalla sekunnilla molemmat. Siitä kun vauhtia alkoi nostaa niin volvo alkoi tietty menemään karkuun. Xantia tietty myös farkku. Eli ihan kohtalainen ohituskiihtyvyys vitosella. Ja mitähän tällä mittauksella saatiin todistettua? Että bensaturbon tehot tulee korkeammilla kierroksilla kuin diisselin? Tai että ohittaessa kannattaa vaihtaa pienemmälle vaihteelle?  Mielenkiinnolla seuraan Kasevan projektin edistymistä, on meinaan toi bensan hinnan nousukäyrä sen verran jyrkän oloinen, että HDi Activa alkaa pikkuhiljaa houkuttelemaan enemmän ja enemmän...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 11:18 |
Viestit: 1878
|
Jep, kattellaan tässä nyt mihin innostuu. Luulen, että ensin ruuvaan jonkin säädettävän softan kiinni ja sit vois alkaa tutkailla palikanvaihdon mielekkyyttä. Vähän kieltämättä tässä into laantui kun vaikuttaa olevan aika hankala virikohde.
Kiitoksia vinkeistä ja linkeistä tähän saakka, pidetään keskustelua yllä!
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
maddis
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 11:20 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Igor kirjoitti: Mielenkiinnolla seuraan Kasevan projektin edistymistä, on meinaan toi bensan hinnan nousukäyrä sen verran jyrkän oloinen, että HDi Activa alkaa pikkuhiljaa houkuttelemaan enemmän ja enemmän... Vaan diisselin hinta tainnut nousta enemmän. Bensan ja diisselin hintaero on pienentynyt.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 12:12 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Igor kirjoitti: Ja mitähän tällä mittauksella saatiin todistettua? Että bensaturbon tehot tulee korkeammilla kierroksilla kuin diisselin? Tai että ohittaessa kannattaa vaihtaa pienemmälle vaihteelle?  Oikeastaan toi oli vain "sivutuotteena" tullut huomio tuon volvon kanssa. Volvoon noita mittauksia tehtiin ennen ja jälkeen kun vaihdoin siihen semmosen mustan lutikan  Sitten kun boksi oli ollut pöydällä niin johan se volvokin alkoi vääntämäänkin. Tehtaalla vaan rajaavat alavääntöä että voimansiirto kestää paremmin. Ja liikenteessä ei ole mitään niin rasittavaa kuin kepin turha veivaaminen... Eli vitosella pitää pystyä ajamaan normiliikenteessä koko ajan. Se on sitten eri asia kun on sellainen loota käytössä millä vaihtaminenkin sujuu nopeasti ja alustankin on syytä olla torpparia tai sitten soraa, niin ja koneessakin on sitten syytä olla jo luonnetta että kiertääkin ja orkkistehotkin on vaikka tuplattu kaseva, mitä tarkoitat säädettävällä softalla? Vaikka into laantui niin tuon mun softan saa "koe"käyttöön sillä vaivalla että järkkäät auton mun kanssa samaan paikkaan 
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 12:14 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
maddis kirjoitti: Vaan diisselin hinta tainnut nousta enemmän. Bensan ja diisselin hintaero on pienentynyt. Mutta vaikka hintaero on kaventunut niin silti dieselin kannattavuus taitaa tulla pienemmillä kilometreillä.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
maddis
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 13:04 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Jankos kirjoitti: maddis kirjoitti: Vaan diisselin hinta tainnut nousta enemmän. Bensan ja diisselin hintaero on pienentynyt. Mutta vaikka hintaero on kaventunut niin silti dieselin kannattavuus taitaa tulla pienemmillä kilometreillä. Niin no. Mitä enemmän bensan/diisselin hinta nousee, niin sen nopeammin käyttövoimavero on 'syöty' ja voidaan alkaa 'tienaamaan'.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 15:06 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
maddis kirjoitti: Igor kirjoitti: Mielenkiinnolla seuraan Kasevan projektin edistymistä, on meinaan toi bensan hinnan nousukäyrä sen verran jyrkän oloinen, että HDi Activa alkaa pikkuhiljaa houkuttelemaan enemmän ja enemmän... Vaan diisselin hinta tainnut nousta enemmän. Bensan ja diisselin hintaero on pienentynyt. V6 kuluttaa melkein tuplaten sen mitä HDi, se ero ei ole pienentynyt 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 15:10 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Jankos kirjoitti: Ja liikenteessä ei ole mitään niin rasittavaa kuin kepin turha veivaaminen... Oletkos kuullut sellaisesta keksinnöstä kuin automaattivaihteisto? 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - miten lisää voimaa? Lähetetty: 09.05.2011 16:00 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Igor kirjoitti: Oletkos kuullut sellaisesta keksinnöstä kuin automaattivaihteisto?  Joo ja sellaisesta HDi koneenkin kanssa kokemusta, vaihtaa miten sattuu, aina viivettä kun pitäisi lähteä jne. Eikä ole varaa maksaa niitä käyttökuluja (korjaus+polttoaine) sellasen kanssa  Ainoa missä saa isot plussat on peruuttaminen mutta enpä ole montaa sataa metriä vuodessa vielä peruuttanut. 
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
|
|