|
Kirjoittaja |
Viesti |
rmattila
|
Viestin otsikko: Hydepumpun kunnon toteaminen Lähetetty: 20.05.2011 22:26 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Tässä kun vuosien mittaan on nurkkiin kertynyt kokoelma erikuntoisia diesel-Beksän hydraulipumppuja, tekisi mieli päivittää niiden tiedot kattamaan luovuttaja-auton ja purkupäivän lisäksi pumpun kunto.
Periaatteessa voisi kai vaan pistää pumpun perään pätkän putkea, pallon ja paineenvaraajan varoventtiiliksi, pyörittää systeemiin täydet paineet ja katsoa, miten ne pysyvät sisällä (mittaus joka männän kohdalla erikseen). Vai onko jotain muuta konstia tiedossa? Purkaa tietysti voisi ja mitata välykset, mutta taitavat olla toleranssit niin pieniä, ettei mittailuista paljon viisastu.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Hydepumpun kunnon toteaminen Lähetetty: 21.05.2011 23:37 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Koepenkkinä kannattaa pitää vaikka vanhaa Beksiä koska eihän niistä liikenteeseen ole. Tsekkaa vaan että varaajapallossa on kunnon paineet (tai ihan sama, aikaa vastaan huonollakin tapellaan). Sitten mittaat ajan useamman kerran montako sekuntia meee vaikka normiajokorkeudesta yläasentoon ja ja niin kauan kunnes varaajan NAKS KUULUU. Toistat muutaman kerran. Vaihdat pumpun sitten niin monta kertaa kun niitä on. Parhaimman tuoton ja paineen noston antaa pumppu jolla menee lyhin aika naksaukseen. Oman koepenkin jos tekee niin vaarana on testin lapasesta lähtö + kuolema. Pumpun voima (tuottama paine) pystyy repimään varaajan kuoren halki ja sirpalevaara on yhtä paha kuin kranaatilla.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Hydepumpun kunnon toteaminen Lähetetty: 22.05.2011 00:15 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Tuossa on vaan se, että systeemipaineet on joka koekerralla vähän erilaiset riippuen siitä, kuinka ylhäällä auto on jne. Ei saa oikein tieteellisyyden kriteerit täyttäviä koejärjestelyjä. Virtausventtiilissä olis kyllä varo, joten sen puolesta saisi perusturvallisuuskriteerit täyttymään, jos penkin rakentaisi varaaja/virtausventtiili-paketista. Jos siis pistäisi "primääripiirin" lähdön tukkoon, ohjaustehostinlähdön samoin, mutta jättäisi varon ja ohivirtauspiirin auki, ja sitten pyörittäisi käsiveivillä ja laskisi kierrokset varaajan täyttymiseen..
No joo, pitää nähdä aiheesta vielä muutama uni ennen kuin lähtee itseään telomaan.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Hydepumpun kunnon toteaminen Lähetetty: 22.05.2011 08:54 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kuvan seitenmäntäisen tuotto on 2,7 kuutiosenttiä kierros kun pumppu on kunnossa. viismäntäisen tuotto on 5,6 .
|
|
|
|
 |
|
|