|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: 8 kg pois katolta Lähetetty: 25.05.2011 00:11 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä oli hyvä idea heittää kattokaiteet veks. Siis XM farkun kaiteet painavat noin 8 kg Se on hurja määrä painoa koska tuo 8 kg on tasan metrin päässä tuon auton CG:stä eli massakeskiöstä. Mutkatiellä tuo 8 kg metrin varrella tekeepi valtavan väännön koppaan. Vielä huikeampaa oli se että tankojen aiheuttama melu väheni huomattavasti sillä aerodynaamisesti nuo olivat ihan sireenit. http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... and_no.png
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 25.05.2011 10:30 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Luin lehdestä että kilon(!) pudotus lentopainosta vähentäisi Airbusissa (konetyyppiä en muista) vuosikustannuksia 2400e 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 25.05.2011 10:47 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Se on hurja määrä painoa koska tuo 8 kg on tasan metrin päässä tuon auton CG:stä eli massakeskiöstä. Mutkatiellä tuo 8 kg metrin varrella tekeepi valtavan väännön koppaan.
Paljonkos CG:n sijainti siis laski kun tangot poisti? 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 25.05.2011 11:50 |
Viestit: 1878
|
Massan vähennys sinänsä positiivista, mutta sitäkin suurempi efekti on ulkonäön kohentuminen. Mun on tehnyt mieli hankkia XM Break ihan vain sen takia, että saisin ottaa nuo rumilustangot pois!!! Ehkäpä tässä vielä ehtii, hankkimaan ja poistamaan... Sama muuten koskee C5 Break'iä myös, olen pari nähnyt ilman tankoja ja jopas jotakin, tynnyrisaunasta kuoriutuu lähes linjakas auto. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 25.05.2011 13:18 |
Viestit: 118
|
Eikös nämä kattokaiteet monella merkillä ole vielä tuontisataman jälkivarusteluja? Jokin suomalainen erikoisuus? Saahan sen kattotelineen yleensä muutenkin paikoilleen sen kaksi kertaa vuodessa kun jotain tarvii kuskata.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 09:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"mutta sitäkin suurempi efekti on ulkonäön kohentuminen."
Aivan! Ja kyllä nämä ovat ihan tehtaan tekemät hirvitykset. Paino kyllä yllätti.
CG:n lasku on merkityksetön mutta momentti joka poistui eli 8 kg metrin päästä ei ole merkityksetön, se on huima voima. Miettikääs kun otatte räikän käteen ja väännättä sillä noin 80 Nm momentin se vaatii jo vähän puhkumista koska normiräikkävarrella se tarkoittaa jopa 30 kg painoa vivun päähän.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 14:00 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
Oletko seurannut tippuiko kulutus  ekoteko.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 18:22 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Niko, olen asenteeseesi hyvin pettynyt! Nämä raiteet katolla vaan EI kuulu autoiluun ja ne ovat tosi meluisat. Öö, kulutus putoaa varmuudella matka-ajossa. Itseasiassa yksi harrastaja väittää saaneensa kulutuksen pudotusta 2.5 farkku TD:llä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 18:49 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Tuohon on jo vaikuttanut ajotyyli enemmän kuin kaiteet konsanaan. Lisäksi keli. Ei ne niin isoa pudotusta aiheuta millään.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 20:58 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Säästöä syntyy, aina kun poistetaan turhaa painoa ja poikkipinta-alaa. Kannattaa opetella fysiikan perusteita ja maailma pelastuu. Tai joskus jos ajattelee fiksusti ja jos moni moni ja moni muukin ajattelee säästäväisellä tavalla niin luonnonvaroja säästyy. Ekologinen säästö ja luonnonvarojen säästö perustuu yksilön käyttäytymiseen, juma***ta ja niitä fiksuja ajattevia yksilöitä kun olis edes muutama miljoona hyvinvointiyhteiskunnassa niin jo säästyy sitä ja tätä. Pah, who cares, niinkö?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 21:22 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Mielenkiintoinen asia, tänään pesin uusimman hankinnan ekaa kertaa, eli siis XM 2.0 -94 break, ja totesin kattokaiteiden olevan pesun kannalta hiukka tiellä. Toisaalta samalla mä keksin niille kaiteille kyllä käyttöäkin ainakin pari kertaa vuodessa? Eli onkos tuo operaatio kuinka nopea suorittaa, ja kattoonhan jää reijät, miten tukit ne? Pitää miettiä asiaa, että poistaako vaiko eikö? ps. jos joku kaipaa XM breakin koiraverkkoa, niin moinen joutais. Ja vetokoukkua moiseen saapi tarjota, berlinen koukusta tuskin kannattaa alkaa askartelemaan?`
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 22:18 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
19 vuotiaan auton kaiteiden irroitus kesti 5 min, 5 mm kuusiokololla. Reikien peittäminen.... Ruuvit reikiin rasvan kera. Loput on silkkaa mielikuvitusta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 26.05.2011 22:20 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Tämä onkin kiinnostava aihe, itselläkin käynyt moinen mielessä, mutta mietityttänyt juuri tuo takaisinasentamisen vaiva ja reikien tukkiminen, joka ilmeisesti siis ei ole mikään isompi ongelma.
Käyttöä noille ei varmaan ole tullut edes joka vuosi, mutta toisaalta ovat muutossa ja muuten sisätiloihin liian kolhoja esineitä siirrettäessä todella kätevät, kun romunkuljetustarpeeseen ei tarvitse mitään kattotelinevirityksiä.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 18:14 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Olen ajellut ilman kaiteita kolmisen vuotta. Ulkonäköä en ajatellut tippaakaan vaan niistä lähtevää melua etenkin sivutuulella. Melu väheni oleellisesti mutta yllättynyt tosiaan olin siitä miten niiden massan poistuminen vaikutti ajovakavuuteen. Mene ja tiedä mutta nimenomaan tuon vaikutuksen huomasi heti.
Silloin kun otin kaiteet pois seurasin tarkasti kulutusta, tankkasin samalla mittarilla ja työmatka 45 km suuntaansa oli puoliksi motaria ja puoliksi asfalttipikkuteitä ilman liikennevaloja ja kulutuksen vaihtelu tankeittain oli hyvin pientä 7.3-7,5 riippuen varmaankin lyhyemmistä kauppareissuista jne. Kaiteiden poiston jälkeen keskikulutus oli säännöllisesti samassa ajossa välillä 7.1-7.3. Eihän maailma täydellinen ole enkä aja kuin robotti eikä tämä varmaan tilastollisesti pätevä tulos ole, mutta jos aletaan miettiä kaiteiden poikkialaa, muotoa ja sitä että niiden ala pitää kertoa noin kolmella koska jokainen pönkkä aiheuttaa oman vastuksensa.. sitten jos mietitään farkun korkeaa ilmanvastuskerrointa versus sedan ja eroa huippunopeudessa ja mistä erosta se johtuu? Sitä paitsi noin huonosti muotoiltujen kaiteiden vaikutus on vielä suurempi koska runsas pyörteily sotkee muunkin auton aerodynamiikkaa. Verratkaapa em. kerrointa esim xantian kaiteettoman farkun ja sedanin välillä! Tosin Xm farkku ei pääse aivan sedaninsa lukemiin ilman pientä lippaa takalasin päällä.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 18:55 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Oottekos miettineet kuinka paljon tuollaset kaiteet mahtaa tukevoittaa korin rakennetta..? Ainakin tällaisessa reippaan kuussattaatuhatta ajetussa keksinnössä... Meinaan kun koppa nitkuu jo kivasti vinottain parkkipaikalle ajellessa, jänniä ääniä pitää... En taida arvata poistaa, ennemmin nautin noiden tuomasta kuvitteellisesta lisäjäykkyyden turvasta, sekä (muka)tyylikkyydestä. Sentäs alkuperäisvaruste, joilla on tuulta halkaistu ihan mittava matka... PS. Ei näitä hankita polttoaineensäästömielessä, sitä varten on mitkä-lie-hypriidit... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 20:03 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jasu kirjoitti: En taida arvata poistaa, ennemmin nautin noiden tuomasta kuvitteellisesta lisäjäykkyyden turvasta, BX Vaniin sattuu Astra-farmarin kattokaiteet hienosti kun jättää vaan ylimääräisen pituuden pois. Sitä lasikuitupönttöä ne vasta kaunistaakin ja jäykistääkin...
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 20:18 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Tänään pällistelin hiukan noita kaiteita, ja ihmettelin, että eikös ne ole alumiiniä? ainakin maali on lähtenyt osin pois, ja alta paistaa ihan alumiininkaltainen pinta  . Jotenkin vaan Cikatin kertoma paino ei täsmää siihen, että moista materiaalia olisivat? Tai no painaahan se alumiinikin jonkinverran, jos umpijootiä on  . No sen verran alkoi kiinnostamaan, että kunhan saan akuutin kattokuljetustarpeen hoidettua, vois ihan kokeeksi nyppästä noi irtikin 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 22:45 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Croisette, oletko pitänyt noita kädessäsi. Et usko miten hurja se paino on ennen kuin kannattelet niitä. Toki kuten Wesakin sanoi niin noin valtava paino katolla tekee hurjasti ajomukavuuteen. Kun mä omistan myös sedan V6:n niin olipa sinänsä hupa huomata että tän farkun ajettavuus alkoi kovasti muistuttaa sedanin vakautta kaiteiden poiston jälkeen.
Jasu, ei nämä oikeastaan vaikuttaa auton jäykkyyteen koska ne ovat vain kuudella M5 pultilla kiinni. No, antaa se lievän tunteen kyllä ja varsin
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Waltteri
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 23:13 |
Viestit: 113 Paikkakunta: Liminka
|
3,5 kg/kpl äskeisen mittauksen tuloksena, epätarkalla vaa'alla tietty. Kauheen isot hahlot siellä oli reikien lisäksi (ainakin Y4), joten ei kehtaa jättää ilman kaiteita. Ja orkkishenkeä vaalitaan. Kulutuksessa säästö on todellakin sivuseikka kun harrastetaan V6 Xm:ää 
BX 16V Mk II, BX 16V Mk I, D-Super, 2CV6 CT, C5 II 2.0 Break, C5 X7 163 HDi Tourer, C4 Cactus 130
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 27.05.2011 23:36 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
jasu kirjoitti: Oottekos miettineet kuinka paljon tuollaset kaiteet mahtaa tukevoittaa korin rakennetta..?  Aiheesta lujuusoppi voidaan keskustella syvällisemminkin mutta todettakoon että korin vääntöjäykkyyteen noilla ei ole mitään vaikutusta ja taivutusjäykkyyteen hieman olettaen että ovat jäykästi kiinni, mutta todellisuudessa on putket "vapaasti" tukiheloissa eivätkä kanna taivutusvoimia kunnes korin muodonmuutokset ovat luokkaa jota tapaa kolaritilanteessa. Silloin pelottaa jälkikäteen ajatellen kun ne seipäät kädessä ovat olleet että tuohan voip tulla vaikka katosta läpi kolarissa. Kulutuksessa nuo alkaa vasta näkymään kovemmisssa vauhdeissa, mutta melun takia ihan suositeltavaa. Y4:ssä tuo korin räytäslista hieman eroaa Y3:sta. Itse laitoin tulpparuuvien lisäksi aukon päälle komiat mustan lasikuituvahvisteisen ilmastointiteipin palat niin että taitoin ylareunan sen listan sisään. On komiat eikä tyhmempi erota tehdastekoista, -ainakaan kauempaa, tai ainakaan jos on likinäköinen kuten minä.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 28.05.2011 21:33 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
beksitä otin kattokaiteet pois. Painoa en mitannut mutta aikasta painavat olivat. Nyt pitäs keksiä reikien peitoksi jotain.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: 8 kg pois katolta Lähetetty: 28.05.2011 22:45 |
Viestit: 1182
|
Ootteko ajatelleet mistä pitää kiinni liukkaalla kelillä autolle itseä hilatessa. Entäs sitten lauantaina..silloin tietty pidetään kiinni oikeanpuoleisesta kaiteesta.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
|