Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 02.06.2011 19:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Kävipä niin, että eräs naispuolinen ystävä osti tuollaisen kakkoskorin 2.0 16V -Xantian autokseen.. No, se nyt sattuneesta syystä tuotiin sitten minulle ensimmäiseksi näytettäväksi.

Ihan siisti peli, mutta jotain ongelmiakin oli. Koiranluut ja/tai alapallot paukkuu, varaajapallon paineet ilmeisesti hävinneet ja takapallot melko kovat. No eipä noissa mitään, kyllä nuo aika helposti ovat korjattavissa. Mutta sitten ne ihmetystä herättäneet:

1. Radiosta ei kuulu mitään. 90% ajasta ei löydä kanavia, ja jos löytääkin niin äänenvoimakkuus on niin pieni että ne kuulee hädin tuskin jos auto on paikallaan ja volat täysillä. Myöskään mitään kohinaa ei kuulu jos jättää sen johonkin sekalaiseen taajuuteen. Eli olisikohan niin, että radio on vain rikki, vai onko kyseessä joku yleinenkin vika? (radio on kakkoskorin Xantian originaali kasettimalli) Ja jatkokysymyksenä voisin laittaa sen, että voiko tuohon koittaa paikalleen ykköskorin Xantun radiota, jotta voi todeta antenniliitoksen ja kaiuttimien kunnon? Kaseteilla emme päässeet tuota testaamaan koska kenelläkään ei ollut yhtään ainoaa tallella. :shock:
2. Kierroslukumittari elää omaa elämäänsä. Virrat kun laittaa päälle, niin pomppaa 1000 kierrokseen, ja taitaapa se muutenkin näyttää sen ~1000 r/min liikaa läpi kierrosalueen. Ilmeisesti mittariston takaa piti jotain korjata?

Muuten oli ihan mukava auto. Tuo kone oli melkoisesti miellyttävämpi ominaisuuksiltaan kuin tämä 1.8 8v. Iski päälle pienen himon vaihtaa joko autoa tahi moottoria. :lol:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 02.06.2011 19:43 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ykkoskoppasen rammari käy,mutta rattinapit ei toimi..kierroslukumittarin viiraria pitäs siirtää,niin minä tein oli vastaava juttu..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 02.06.2011 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mulla oli radiossa vähän samaa vikaa, ei ihan noin pahaa. Teme taisi kuitenkin laittaa sen vielä ykköskoppaiseen xanttuunsa.

Eka kerta kun jollain ihan sama vika kiekkamittarissa kuin mulla :) En ole viitsinyt mitään alkaa tekemään kun ei siitä haittaakaan juuri ole. Muuten toimii hyvin, mitä nyt joskus vähän tökkii yleensä viisarin laskiessa. Kaipa sen vois saada korjattua viisaria siirtämälläkin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 02.06.2011 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Joo, no täytyypä sitten törkätä tuo ykköskorisen soitin siihen testiksi paikalleen. Sinänsä ihan sama jos vika on itse radiossa, kun siihen kuulemma olisi muutenkin pakko saada joku modernimpi mp3:sia toistava laite... Täytyy vain toivoa, että vikaa ei ole ovijohdoissa (tuskinpa, kun jokainen kajari on hiljainen ja keskuslukko toimii) tai antennin liitoksessa. Tästä päästäänkin siihen, että miten tuo kattoverhoilu tarvittaessa raottuu reunastaan jos haluaa sitä antennia ihmetellä alakautta? Tuossa kun ei ole sitä ykköskorisen "huoltoluukkua" jonka kannessa vanhempien mallien IR-vastaanotin on.

Ja tosiaan, eipä tuo kiekkamittarin vika mikään sinällään ajoa haittaava ole. Ajattelin vaan, että jos siihen joku helppo korjaus on, niin voisihan sitäkin joskus näperrellä kuntoon.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 02.06.2011 21:38 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Bumper kirjoitti:
Joo, no täytyypä sitten törkätä tuo ykköskorisen soitin siihen testiksi paikalleen. Sinänsä ihan sama jos vika on itse radiossa, kun siihen kuulemma olisi muutenkin pakko saada joku modernimpi mp3:sia toistava laite... Täytyy vain toivoa, että vikaa ei ole ovijohdoissa (tuskinpa, kun jokainen kajari on hiljainen ja keskuslukko toimii) tai antennin liitoksessa. Tästä päästäänkin siihen, että miten tuo kattoverhoilu tarvittaessa raottuu reunastaan jos haluaa sitä antennia ihmetellä alakautta? Tuossa kun ei ole sitä ykköskorisen "huoltoluukkua" jonka kannessa vanhempien mallien IR-vastaanotin on.

Ja tosiaan, eipä tuo kiekkamittarin vika mikään sinällään ajoa haittaava ole. Ajattelin vaan, että jos siihen joku helppo korjaus on, niin voisihan sitäkin joskus näperrellä kuntoon.

Ei se anteenissa vika ole,pääteaste transistorivika.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 02.06.2011 22:55 

Viestit: 5862
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Koiranluut ja/tai alapallot paukkuu


Tukivarsien puslat?



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 03.06.2011 07:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eikös II-korisen radiossa olekin CD-soitin. Taas kertausta: Tästä olisi hyvä alkaa: Konehuonneen maadoitukset ja akun kengät liitoksineen, hyvään kuntoon. Nuo lyijykengät kaapelien puristusliitoksineen eivät taida vanhemmiten olla mistään kotoisin. Muidenkin liitosten päivitys: Pistoke auki, jos siisti, takaisin, se riittää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 03.06.2011 07:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Eikös II-korisen radiossa olekin CD-soitin.


Ei aina.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 03.06.2011 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
@ Tapsa - Selvä.. Hyvä tietää tuokin, helpommalla siis tavallaan pääsee kun vaan heittää uuden radion paikalleen.

@Xari - Jaa, no miksei voisi ollakin... Tuolla on kyllä ajettu "vain" 193tkm, itsellä ei ole noilla kilometreillä vielä paukkuneet? No, eiköhän tuo selviä kun lähtee tarkempaan syyniin, joku siellä kuitenkin paukkuu kuopissa.

@ealab - Kyllä tuossa vaan kasettisoitin on, ja erilainen kuin ykköskorin vaihtoehdot... Rattisäädöt ja CD-vaihtaja -optio tuossakin näyttäisi olevan, mutta itse vaihtaja puuttuu. Konehuoneen maadoituksia voisi tosiaan ihmetellä, katselinkin että ainakin osa oli kakkoskorissa nostettu sieltä akun alta typerästä paikasta akun viereen pystyyn? Onko noita jossain vielä jemmassa enemmän? Akunkenkiä tuskin jaksan vaihtaa, sillä minulla ei ainakaan noiden lyijyisten kanssa ole mitään ongelmia ole ollut. Välillä olen rasvaillut ja sahalla avartanut kenkää, että saa tiukempaan, ja sähköongelmien määrä nolla...



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 03.06.2011 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Bumper kirjoitti:
Onko noita jossain vielä jemmassa enemmän?
Akulta menee paksumpi johto vaihteiston päälle, eli moottorin ja startin maadoitus. Kaapelin liitos kaapelikenkään hapettuu ja murtuu vuosien mittaan. Paikallisesta sähköliikkeestä löytyi parilla eurolla uusi kenkä kaapelin päähän ja kaupan päälle puristivat sen vielä kiinni.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 04.06.2011 09:44 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuo puristusliitos olisi syytä vielä juottaa, nyt, kun se onnistuisi hyvin, puhtauden vuoksi. Juotettu oli alkuperäinenkin. Suojaa, "tervaa" kaikin puolin liitos hyvin. Voisi vielä laittaa paksuseinämäisemmäksi kutistuvan kutistemuovipätkän tukemaan puristuliitosta/kaapelia. Toosan kontaktipinta on syytä kaapia kirkkaaksi, ehkä kierrekin käydä tapilla läpi, uudet ruuvit ja prikat. Siten ei olisi ainakaan uutta liitosta heikompi. Näin kraapien voisi lokasuojankin sivussa olevat maadoituspisteet käydä läpi, myös muut. Akun napojen ja kenkien kontaktipinnat metallinkirkkaiksi, suojaten naparasvalla, siten ei tarvita mitään tolkutonta kiristystä, joka venyttäisi kenkää. Vielä kun voisi mitata jännitehäviöt kustakin kengistä lähtevistä kaapeleista/kengän puristusliitoksesta. Kaikki sähkökuorma kytkettynä. Häikkää on löytynyt omasta, ja kengät uusittu, juotellen.
Ps. Kun tekee kaikki hyvin, on ongelmat siltä osin kauan poispyyhkäistyjä. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 12.06.2011 01:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
No nyt tuo ekan viestin Xanttu oli sitten ensimmäisen kerran tehnyt omistajalleen temput...

Oli kuulemma uimarannalta lähdettäessä tehnyt niin, että ei starttaa ja kaikki valot palavat hyvin himmeinä/sammuvat kun yrittää startata. No, tuolla oireiden kuvauksella veikkasin melkein varmaksi, että akunkenkien kontaktissa on jotain häikkää (en ollut niitä vielä rassannut), ja lähdin paikan päälle asiaa tutkimaan. Paikan päällä sitten huomion kiinnitti akun melko rupuiseksi muuttunut olemus, kellertävää töhnää (ulosvuotanutta happoa?) akun päällä, mutta muuten suht muodossaan. Kennotkin olivat vielä täynnä akkuvettä. Jännite kengistä mitattuna ~12.5V. No, ei kun kengät irti ja niiden sekä akunnapojen pikainen pyöräytys kirkkaaksi. Kengät takaisin kiinni, eikä muutosta tilanteeseen. Sitten mukana ollut vanha, mutta ehjä akku paikalle ja auto lähti normaalisti käyntiin. Latausjännite kierroksilla oli luokkaa 14,4V, eli ihan normaalilta vaikutti? Mitä tuolle vanhalle akulle on oikein mahtanut tapahtua? Napajännite on ihan ok mutta ei anna juuri lainkaan virtaa ulos...

Joka tapauksessa, tämän tapahtuman seurauksena auton kierroslukumittari on nyt koko ajan tapissa. Mikäs tuohon tepsii? :?



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantia II:sta
ViestiLähetetty: 12.06.2011 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Bumper kirjoitti:
Joka tapauksessa, tämän tapahtuman seurauksena auton kierroslukumittari on nyt koko ajan tapissa. Mikäs tuohon tepsii? :?


Joskus tuohon vikaan on tarjottu akunkengän räpsyttelyä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: