Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 15:26 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Xantia 1.8 16V vuosimalli 1997 rupesi käymään yhtäkkiä kuin traktori, eli siis ilmeisesti kolmella pytyllä? Mistä kannatta lähteä etsimään vikaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 15:29 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Tulppa,tulpanjohto,puola,kestääkö antaa kierroksia..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 16:09 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Mitä tossa ehtisin ennen töihintuloa ajamaan sillä, niin mun mielestä ei oikeen kestänyt antaa kierroksia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 18:34 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ostin tuossa Xantian on vähän samaa vikaa Map-anturia odottelen..
Vikakoodi oli saa liikaa happee..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 18:38 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Missä Xantiassa on puola ja mistä tietää, että se on sökö...ei viittis turhaan ostaa uutta...tulpat voi ostaa ja vaihtaa joka tapauksessa ja tulpan johdot ei varmaan paljoo maksa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 18:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Puolat ovat ns. puolakannessa, siinä venttiilikansien välissä, musta toosa. Siitä on suoraan piiput tulppiin. Puolakannen voi tarkistaa irrottamalla, poistamalla silikonitrötöt, mittaamalla toisiokäämien vastukset. Ovat molemmat tyypillisesti 10kOhm, tai 12kOhm. Trötöjen metallispiraalit ok. Mittaus muistaakseni keskimmäisistä keskenään ja laitimmaisista keskenään. Ensiöpuoli muutama Ohmi, pistokeliittimen vasemmat kontaktit mitattuna jompaa kumpaa oikeanpuoleista vastaan. Tarkista, että kanteen tulevasta pistokkeesta lähtevä suodatuskondensaattori, se musta mötikkä, on hyvin kiinni, kontakti, kannessa. Kokeilu myös vaihto-puolakannen kanssa kannattaa.
Konehuoneen maadoitus-, virransyöttöliitokset? Näitä kun käy läpi, vaikka sitten vikaa ei olisikaan niissä, silti hyvä. Uusiksi tulpiksi voi suosittaa Brisk:jä, tyyppi A23. Biltemasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 08.06.2011 20:36 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Puolakansi irti tulpat kiinni kanteen rauta tai kurarilangalla tulpan rungot yhteen ja maihin eli runkoon ja toinen tarttaa ja toinen katselee kipunaa.. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 08:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Sitten vertailee kipunoita, jos joku vaikuttaa heikommalta, se on heikompi. Ei ehkä riitä tositoimissa. Voisi olla hyvä maadoittaa myös kannen metalliosat. Voisi käyttää joitain vanhoja tulppia, joiden kärkivälit suurennetaan esim. 5mm:iin*. Voisi paremmin vastata vaatimuksiin ja erot tulee paremmin esille. Kunnossa oleva puola kyllä heittää kunnollisen rätinän kärjistä.
Tavallinen kärkiväli, ilmassa, on helppoa, sylinterissä on suuremmat vaatimukset kipinälle, sen syttymisjännitteelle, siksi tuo 5mm. Tulppien maadoitus pitää olla hyvä, hyvin laitettu!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 11:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Hukkakipinäjärjestelmässä kannattaa muistaa, että yhden puolan tai tulpan vikaantuminen pimentää aina kaksi sylinteriä. Siis 1-4 ja 2-3. Kipinä iskee aina kahdessa pytyssä kerrallaan mutta toisessa on menossa poistotahdin loppu. Karkeasti esitettynä siis näin

Kuva

Jos moottori käy kolmella pytyllä, vika tuskin on sytytyksessä.

Viallista puolaparia voi etsiä myös vanhojen tulpanjohtojen avulla, eli johdot tulppiin ja toinen pää puolakanteen. Ne kumilutterot jousineen voi irrottaa puolakannesta jolloin alta paljastuu liitin johdolle.

Sitten vain moottorin käydessä maadoitetaan tulppa kerrallaan, ja katsotaan minkä maadoitus ei vaikuta käyntiin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 11:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Edellinen 2.0i Xanttu kävi kolmella vaikka kannentiivisteestä puuttui pala 2 ja 3 sylinterien välistä. :shock:
Siis todellakin kolmella pytyllä, ei kahdella kuten ensin luulin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 14:14 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Hain uudet tulpat (Brisk:jä, tyyppi A23. Biltemasta) ja asensin - ei auttanut, mutta sitä ennen mittasin vastukset, jotka olivat uloimmissa 10,26 ja sisemmissä 10,21...eli siis ok! Mutta sitten kun mittasin pistokeliittimen 1. navan ja oikeanpuoleisen (pistokeliittimen puoleisen) silikoonitrötön alta niin näytti nollaa...eli vika taitaa sitten olla siinä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 14:20 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Sellaisen havainnon tein vielä ottaessani vanhoja tulppia pois, että vasemmanpuoleinen (hanslankarin puoleinen) tulppa oli aivan märkä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 15:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
xantia1997 kirjoitti:
Mutta sitten kun mittasin pistokeliittimen 1. navan ja oikeanpuoleisen (pistokeliittimen puoleisen) silikoonitrötön alta niin näytti nollaa...eli vika taitaa sitten olla siinä?
Ei liittimestä pidäkään olla suoraa yhteyttä sinne tulpanhattuun. Liittimessä liikutaan 12V jännitteissä, tulpanhatussa >10 000 V.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 15:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
svc kirjoitti:
Hukkakipinäjärjestelmässä kannattaa muistaa, että yhden puolan tai tulpan vikaantuminen pimentää aina kaksi sylinteriä. Siis 1-4 ja 2-3. Kipinä iskee aina kahdessa pytyssä kerrallaan mutta toisessa on menossa poistotahdin loppu.

Kyllä voi hukkakipinässäkin puola vikaantua siten että käy vain kolmella, on kokemusta aiheesta.

Rättärin puolan vikaannuttua mokoma kävi yhdellä, siinäkin kun on hukkakipinäsysteemi, puolan vaihtamalla taas molemmat pytyt käynnin keksivät...

Tällaisessa vikatapauksessa vain käy siten että "hukkaantunut" kipinä hyppää ensiöpuolelle, eikä tulpalle, ja näin se parin toinen jää toimintaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 17:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
svc kirjoitti:
xantia1997 kirjoitti:
Mutta sitten kun mittasin pistokeliittimen 1. navan ja oikeanpuoleisen (pistokeliittimen puoleisen) silikoonitrötön alta niin näytti nollaa...eli vika taitaa sitten olla siinä?
Ei liittimestä pidäkään olla suoraa yhteyttä sinne tulpanhattuun. Liittimessä liikutaan 12V jännitteissä, tulpanhatussa >10 000 V.


Aivan! Sytytyspuola on rakenteellisesti muuntaja, jossa ensiökäämi on 12V, erillinen toisiokäämi suurohmisempi, paljon käämikierroksia, ohutta käämilankaa. Käämit saattavat olla omissa keloissaan rautasydämen ympärillä. Toisiokäämin kierrokset ja ohut lanka tekee sen, että jännite on suuri (/r= n-volttia/käämikierros) ja virta hyvin pieni johtuen ohuesta langasta.
Katsopa periaatepiirrosta. Mitä löytyisi netistä hakusanalla: "sytytyspuola"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 21:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
jasu kirjoitti:
Rättärin puolan vikaannuttua mokoma kävi yhdellä, siinäkin kun on hukkakipinäsysteemi, puolan vaihtamalla taas molemmat pytyt käynnin keksivät...

Tällaisessa vikatapauksessa vain käy siten että "hukkaantunut" kipinä hyppää ensiöpuolelle, eikä tulpalle, ja näin se parin toinen jää toimintaan...
Heh. Poikkeus vahvistaa säännön.
Ehkäpä rättärin puolassa sytytysenergia on senverran pieni, että se ei jaksanut käräyttää sitä ensiöpiiriäkin. Riippuu varmasti myös puolan sisäisestä rakenteestakin.

Ne mitä minä olen päässyt tutkimaan, olivat kyllä täysin pimeitä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
svc kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Rättärin puolan vikaannuttua mokoma kävi yhdellä, siinäkin kun on hukkakipinäsysteemi, puolan vaihtamalla taas molemmat pytyt käynnin keksivät...

Tällaisessa vikatapauksessa vain käy siten että "hukkaantunut" kipinä hyppää ensiöpuolelle, eikä tulpalle, ja näin se parin toinen jää toimintaan...
Heh. Poikkeus vahvistaa säännön.
Ehkäpä rättärin puolassa sytytysenergia on senverran pieni, että se ei jaksanut käräyttää sitä ensiöpiiriäkin. Riippuu varmasti myös puolan sisäisestä rakenteestakin.

Ne mitä minä olen päässyt tutkimaan, olivat kyllä täysin pimeitä.

On kolmella käyvää Xsaraakin puolakannella vastaan tullut, jotta ei se mikään mahdottomuus ole niissäkään...

Olisihan se mukavaa kun asiat olisivat aina niin yksiselitteisiä, ja olisi vain yksi vaihtoehto vikaantumisessa..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
jasu kirjoitti:
Olisihan se mukavaa kun asiat olisivat aina niin yksiselitteisiä, ja olisi vain yksi vaihtoehto vikaantumisessa..!
Tämä on niin totta...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 09.06.2011 23:18 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Puolan ensiökäämi voisi kärsiä silloin, kun puolaa käytetään toisiopuoli ilmassa, ei tulppaa, tulpanjohto poikki, tms. Ja kun molemmat käämit ovat käämitty samalle kelarungolle. Käämien välissä on vain eristeet. Kuten taitaa olla perinteismallisissa puolissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 10.06.2011 12:04 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Kävin tänään hakemassa Motonetista uuden puolakannen ja xantia kehrää taas kuin kissa :P ...Kiitos kaikille asiallisista ja asiantutevista neuvoista...Hyvää viikonloppua!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 03.07.2011 14:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Kävinpä itsekin hakemassa kyseiset briskit a23.set. nuohan on kaksikärki tulpat ja väli on 0.5mm mitattuna,tuleeko nuo säätää 0.9mm.iin? hieman ihmetyttää tuo asetus 0.5mm, kertokaas viisaammat että säädänkö vai viskaanko tuollaisenaan?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia käy kuin traktori
ViestiLähetetty: 03.07.2011 20:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jo aikaisemmin on ollut juttua noista tulpista; paas ehdottomasti tarkistaen kärkivälit 09siin. 0,9mm poranterä, tai vastaava teräslanka hyvänä tulkkina. Kärjet ovat tehtaan jäljiltä vain vähän sinnepäin. Vielä toimii.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: