|
Kirjoittaja |
Viesti |
big mac
|
Viestin otsikko: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 11:08 |
|
Olen muutaman vuoden syrjähypyn jälkeen palannut sitikkakantaan ja ostanut 2002-mallisen C5:n 1.8 bensakoneella. Nyt utelisin muutamaa perusasiaa teiltä tietävämmiltä: -voiko akun irroittaa esim lampunvaihdon takia? Tarvitaanko sen jälkeen joku turvakoodi tms, mulle ei auton mukana tullut mitään sellaista. -etuovet kitisevät yläreunastaan, kun ikkunat ovat kiinni. Onko oven karmi vaan niin hento vai onko asialle tehtävissä jotakin? Muutoin olen pehmeään ja mukavaan kyytiin tyytyväinen, en vain ole vielä yhden kuukauden totuttelun jälkeen päässyt sinuiksi mielestäni hieman laiskan ja tehottoman moottorin kanssa. Kaasua tulee poljettua turhan raskaalla jalalla ja ajotietokone näyttääkin melko kovia lukemia kulutukselle. Mielestäni matka-ajoon painottuvassa rauhallisessa ajossa ei keskikulutus saisi olla yli 8 litraa. Mutta ehkä vielä opin auton tavoille. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 20:58 |
|
big mac kirjoitti: -voiko akun irroittaa esim lampunvaihdon takia? Tarvitaanko sen jälkeen joku turvakoodi tms, mulle ei auton mukana tullut mitään sellaista. Voi kyllä. Nyt en mene ihan päätä pistämään vadille, mutta minusta C5:n soittimissa ei ole turvakoodeja... Ainakaan kakkoskoppaisen radioissa ei ole. Soitin itse tarkistaa auton valmistenumeron ja päättelee siitä, saako hän mennä päälle vai ei. Joku ykköskoppaisen tietäjä voisi vahvistaa tämän mutuilun.  big mac kirjoitti: -etuovet kitisevät yläreunastaan, kun ikkunat ovat kiinni. Onko oven karmi vaan niin hento vai onko asialle tehtävissä jotakin? Ettei tässä olisi oven tiiviste se natisija? Ovessa on siis U-mallinen tiiviste, joka kuivuu sisältä ja nitisee itseään vasten. Kuuleman mukaan teflon-pohjainen tökötti auttaa asiaan. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 21:03 |
|
Akun voi irroittaa lampun vaihdon ajaksi, tämän jälkeen vain pitää laittaa kello oikeaan aikaan ja radioon laittaa kanavat uusiksi, C5 I:ssä siis, kakkos korisessa riittää pelkkä kellon aikaan laitto.
Onhan nuo 1.8 koneiset todella laiskoja..
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 21:40 |
|
Ei oo I-koppasen soittimessa mitään turvakoodeja. Mutta ajonesto napsahtaa päälle kun virrat laittaa päälle, jos yrittää heti startata. Tässä jotain ohjeita akun irroitukseen: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.0.html
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Monikan kuski
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 21:49 |
|
Pakkaa ne tiivisteet ovissa natista. Todellakin sinne huulitiivisteen rakoseen kun laittaa esim. silikonipohjaista tai jotain muuta voidetta, joka ei tuhoa kumia niin natinat ja nitinät saa pois. Samalla kyllä menetetään osa Citroën:in persoonallisuutta. Itseäni ei pieni natina häiritse ja se palaa kuitenkin takaisin kun voide haihtuu / imeytyy niihin tiivisteisiin. Akun irroituksesta on myös varoiteltu ja takaisin asentamisessa olisi vissiin hyvä tehdä jonkinsortin pehmeä aloitus BSI:lle. Tuossahan taisi tulla jo lukemista edellisissä viesteissä akun kytkennästä. Kyllä sillä 1,8:lla ehtii - nämähän ovat sellaisia nautintomattoja, eivät ratarekiä. Onnea vaan uuskäännynnäiselle. Harharetkistä on varmasti opittu eikä niitä enää tehdä uusia? 
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 22:12 |
|
powerage kirjoitti: Ei oo I-koppasen soittimessa mitään turvakoodeja. Mutta ajonesto napsahtaa päälle kun virrat laittaa päälle, jos yrittää heti startata. Tässä jotain ohjeita akun irroitukseen: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.0.htmlEi kyl oo tullu mulle vastaan töis että ajonesto menis päälle.. Ja tuo citroen foorumin akun takaisin kytkentä ohje lähinnä naurattaa 
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 29.07.2011 23:00 |
|
Henkilökohtaisesti olen saanut C5 vm. 01. ajoneston päälle monta kertaa juuri sen takia että olen laittanut akun kengät takaisin ja sen jälkeen suora starttaus näyttöön tulee Engine immobiliser fault  . ja on 100% totta.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 30.07.2011 02:57 |
|
powerage kirjoitti: Henkilökohtaisesti olen saanut C5 vm. 01. ajoneston päälle monta kertaa juuri sen takia että olen laittanut akun kengät takaisin ja sen jälkeen suora starttaus näyttöön tulee Engine immobiliser fault  . ja on 100% totta. Sit me tehdään jotain todella eri tavalla.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 30.07.2011 13:19 |
|
Onhan siinä se skannauksenesto hetkenaikaa. Tulee ilmi jos heti akun kytkennän jälkeen koittaa käynnistää.
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 30.07.2011 16:53 |
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Onhan siinä se skannauksenesto hetkenaikaa. Tulee ilmi jos heti akun kytkennän jälkeen koittaa käynnistää. Ehkä siinä on sit se ero ollu, että oon aina laittanu kellon ensi aikaan ja sit käynnistelly, ettei ole sattunut kohdalle?
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 31.07.2011 16:49 |
|
Ite olen aina odotellut sellasen vartin, akun takasin kytkennän jälkeen, sit lähtee käyntiin, ei tosiaan kannata heti yrittää.
Radiossa pysyy kanavat, mutta kello nollautuu myös 02 mallissa.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
C5_una
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 01.08.2011 22:46 |
|
big mac kirjoitti: Olen muutaman vuoden syrjähypyn jälkeen palannut sitikkakantaan ja ostanut 2002-mallisen C5:n 1.8 bensakoneella. Nyt utelisin muutamaa perusasiaa teiltä tietävämmiltä: -voiko akun irroittaa esim lampunvaihdon takia? Tarvitaanko sen jälkeen joku turvakoodi tms, mulle ei auton mukana tullut mitään sellaista. -etuovet kitisevät yläreunastaan, kun ikkunat ovat kiinni. Onko oven karmi vaan niin hento vai onko asialle tehtävissä jotakin? Muutoin olen pehmeään ja mukavaan kyytiin tyytyväinen, en vain ole vielä yhden kuukauden totuttelun jälkeen päässyt sinuiksi mielestäni hieman laiskan ja tehottoman moottorin kanssa. Kaasua tulee poljettua turhan raskaalla jalalla ja ajotietokone näyttääkin melko kovia lukemia kulutukselle. Mielestäni matka-ajoon painottuvassa rauhallisessa ajossa ei keskikulutus saisi olla yli 8 litraa. Mutta ehkä vielä opin auton tavoille.  Itselläni on 2003 vuotinen hatchback mallinen 1,8 koneella. Nuo samat asiat minullakin tullut eteen. Pysyvää ratkaisua en vielä ole löytänyt tuohon kitinäasiaan, tilapäisesti valkovaseliiniteflon sprayllä saanut rauhoittumaan. Muuten hiljaisessa autossa kyllä tuntuu häiritsevältä. Kun laittaa ikkunaa kiinni niin kuuluu semmoinen narskahtava ääni joka mielestäni kuuluu ikkunan nostomekanismistä...en ole vielä saanut itseäni motivoitua ruveta tutkimaan asiaa tarkemmin. Nämä 1,8 koneet ei taida mitään tykkejä oikein olla. Itsellänikin tuntui alkuun että kuluu polttoainetta ihan liikaa. Mielestäni sain kulutuksen pienenemään ja kulkua paremmaksi kun olin ruiskuttanut carburettor cleaneria kaasuläppäkoteloon erityisesti näkyvillä oleviin antureihin. Nuo huohotus pöllyt taitaa liata niitä jonkin verran. Äsken tein tuollaisen 2600km Suomen kierroksen ilmastointia käyttäen kuumalla säällä (koko ajan). Keskikulutus oli mittarin mukaan 6.9 l /100km-95E10:ä. Kaikki 120km nopeusrajoitusalueet ajoin läpi keskinopeussäädin lukittuna siihen nopeuteen (navigaattorilla katsottu nopeus). Muuten kulutukset pyörii yleensä 7-8km välissä. Olen alkanut käyttää maksimipaineita (täyden kuorman) renkaissa niin rullaa paljon kevyemmin-ehkä kuluu renkaat vähän nopeammin keskeltä mutta kuluttanee sen edestä vähemmän polttoainetta. Tuo autohan on melko hiljainen ja pehmeä silti. Muista C5:sta ei oikein ole kokemusta mutta oma auto ei juurikaan kuluta kierrosten myötä paljoa enempää polttoainetta. Eli aiemmin opittu mahdollisimman pienet kierrokset ja sitkeä vedätys ei tunnu pätevän tähän autoon.
C5 1,8 vm 2003
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 02.08.2011 13:44 |
|
Vaihdoin viikko sitten kuskin puoleisen lampun, ja minulla C5 V6 -01 antaa myös lähes joka kerta immobilizer faultin eikä lähde käyntiin sen jälkeen "ikinä" jos akkua käyttää irti lampunvaihdossa ja menee tuosta vain starttailemaan rauhalliseenkin tahtiinkin, jos oikein kovin nopeaan yrittää touhuta saattaa antaa vielä "engine management fault" ensin tuon lisäksi (joku ohje oli Citikan manuaalissa odottaa minuutin ennen starttausta, mutta ei aika tunnu ihan riittävän minulla, mutta tuon linkin mukainen pari minuuttia riittää, oliskohan hitaammat boksit boottailemaan).
Minulla on mielikuva että pelkkä "immobilizer fault" tokenee kun kaukosäätimellä sulkee ja aukaisee ovet? Toinen faultti tokeni aikoinaan kun irroitti akun uudelleen (mutta kyllähän hieman säikäyttää simppelissä lampunvaihdossa...)
Sen jälkeen, kuten kerrottukin: -Ikkunat täysin auki ja kiinni, sulkeminen voi vaatia monta painallusta (sopeuttaa turvarajat, testaus kaukosäätimen ikkunoiden avausnapilla, sopeutumattomat ei aukea raolleen) -Ajotietokoneesta kello ja päiväys kohdilleen -Radiokanavat vaatii myös uudelleenvirityksen minulla
(tuollaisen hieman samanlaisen "soft boot" ohjeen olen bongannut BSI-bokseja korjaavan firman taholta "tee tämä, ennenkuin lähetät BSI-boksin huoltoon", ilmeisesti Peugeotin huoltokoulutuksesta peräisin. Kelpo tapa varmistaa riittävät odotusajat, taitaa ensin turhemmat älyboksit etsiä toisensa kun laittaa seisontavalot (minulla ainakin kuuluu kuvattu Bong-ääni), ja loput etsii toisensa ja testaa toimintansa kun laittaa virrat päälle ja odottelee)
|
|
|
|
 |
JUKE
|
Viestin otsikko: Re: C5:n perusutelua Lähetetty: 03.08.2011 20:24 |
|
Eikait sitä tartte niitä akunkenkiä irrottaa jos vaihtaa polttimon itellä on vm.03 ja ihan hyvin onnistuu vaikka akku on paikollaa. Pojalla on vm.05 siinä on johtoissa sen verran varaa ,että akku nousee syrjään sen verran jotta sopii vaihtamaan polttimon.
2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
|
|
|
|
 |
|
|