Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 13.08.2011 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
XM vuosimallia 97, Hydractive 2, ajettu 160000, pallot vaihdettu pari vuotta takaperin (ei varaajapalloa) ja nesteet vaihdettu tasaisin väliajoin. Suodattimet putsattu juuri. Auton alta ei tippoja löydy.

Auto nousee aika hitaasti alimmasta korkeudesta normaaliin ajokorkeuteen. Kellotin tähän kuluvan n. 1.30 min. Stop-valo palaa myös aika kauan. Ajaessa muuten kaikki tuntuu toimivan niinkuin kuuluukin. Kun vertaan tuota aiemmin meillä olleeseen CX:n tuntuu toiminta aika hitaalta. Onkohan vika pumpussa vai varaajapallossa?

Vajoamisen estossa lienee jotain hämminkiä myös kun yön yli parkissa oltuaan (korkeudensäätö siis normaalissa ajoasennossa) keula on muutaman sentin vajonnut, mutta nousee kyllä ylös välittömästi kun käynnistää.

Olen yrittänyt tonkia netistä tietoa näistä asioista mutta tyhjentävää vastausta en ole löytänyt, täällä varmaan olisi guruja jotka osaisivat minua auttaa.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 13.08.2011 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mun mielestä pumppu: justiin kun lähdin 24h tauon jälkeen Puikulalla niin ei nousu kestänyt kuin muutaman sekunnin, ja nyt uudemmalla paremmalla pumpulla :D



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 14.08.2011 13:39 

Viestit: 199
Noita vanhempia ja uudempia XM:iä ei voi tai ei kannata vertailla tuon nousemisen
suhteen. Vanhemmissa seitsemän mäntää ja nousu alkaa miltei heti, jos muuten
kunnossa.
Uudemmissa taas tuo 6+2 -pumppu työskentelee vain noilla kahdella tuon nousemisen
hyväksi ja ainakin minun makuun suhteettoman verkkainen.

Ensin katsoisin päävaraajan ja taka-vajoamisenesto pallojen kunnon. Jos niissä on
kalvo rikkoutunut, niin menee hyvän aikaa käynnistyksen jälkeen ennenkuin ne täyttyvät.
Sama koskee pyörän palloja, mutta niiden kunnon huomaa muutenkin.
Tosin kerran sattui kohdalle sillä muovisemmalla kalvolla varustettu ja siinä oli kalvossa
vain sellainen sopiva repeämä.

Seuraava epäilyksen kohde onkin sitten pumppu itsessään. Senkin paineet saa tosin
mitattua latausventtiilin/päävaraajan luota tekemällä/teettämällä sopivan adapterin.
Tai jos pumppu on jo aikansa elänyt ja lompakko kestää, sekä autoa tarkoitus vielä
pitää, niin vaihtamalla uuden pumpun. Tuskin se tuon ikäisessä hukkaan enään menisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 14.08.2011 14:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Okei. nämä siis tutkintaan. Kuinka kauan tuollaisessa XM:ssä nousun pitäisi suunnilleen kestää?



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 14.08.2011 17:22 

Viestit: 199
Itsellä tuohon nousuun menee kaiketi jotain vajaa 20s -puoli minuuttia, takaboxi tosin on tavaraa
täynnä. Siis tämä on XM -98 vajoamisenestolla.
Korkeudensäätimet ja kaikki pallot tuli käytyä läpi toissa talvena, sitä ennen oli vielä verkkaisempaa ja takapää ei aina noussut muutenkuin hiukan avittamalla kabiinin vivusta.
Korkeudensäätimet olikin aika lailla törkyä täynnä.
Stoppi-valo ei tosin pala kuin noin viitisen sekuntia tai kovalla pakkasella hiukan enemmän.

Tuo vanhempi yksilö (XM -93) alkaa miltei jo startin pyörityksellä suunnata ajokorkeuteen.

Itse ohitin vielä tuon etummaisen vajoamisenestoventtiilin(onnistuu yhdellä sopivalla prikalla) jotta säädin tekisi hiukan laajempaa liikettä edes silloin tällöin. Kara liikkuu enemmän kun auto vajoaa pitemmässä parkissa.
Eipä ole ollut muuta haittaa, kunhan muistaa pysäköitäessä rotvallin tms. reunaan, että keula
putoaa vähitellen.

Mutta maku asia, omasta mielestä tuo vanhempi on paljon ripeämpi ja kun putoaa parkissa
ja nousee taas lähtiessä, niin tuon säätimen toiminnan tarkkailu on helpompaa.
Tuolla vajoamisenestolla tuli ajettua turhan kauan säätimet "jumissa" ja kyyti oli paljon
kovempaa.
Korkeus kun säilyi, niin ei selvästi hahmottanut toimiko tuo "servosäätö" niinkuin olisi pitänyt.

Mutta tuo 6+2 pumpun jousituksen puoli on muutenkin alitehoinen mielestäni.
Aiemmin kai tuo 6 mäntää hoiti jousitusta, mutta kun ohjaustehostin oli liian jäykkä, niin
toiminnot käännettiin ristiin. Näin olen ainakin itselleni antanut ymmärtää?

Tuosta nykyisestä pumpusta tulee väkisinkin mieleen piskuinen GS/GSA:n pumppu mieleen,
tosin XM:n painoilla.

Ja tuo XM:n pumppu ei kärsi juoda yhtään ilmaa sekaan, joten imuletkun on syytä olla
kunnossa. Itse vaihdoin sen alkuperäisen kovan pienen jo lytyssäkin olleen pillin pois.
Tilalla onkin GS:n vastaava kunnon letku. Ja on kunnoltaan kuin uusi, vaikka onkin vm. -78.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 14.08.2011 18:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Kellottelin toimintaa seuraasti:

Lähtötilanne:

Auto parkissa +14 tuntia, korkeus ala-asentoon säädettynä.

0:00 Korkeudensäätö normiasentoon ja käynnistys. Stop-valo ei pala.
0:10 Stop-valo syttyy
0:59 Stop-valo sammuu ja perä alkaa nousemaan
1:25 Auto normaalikorkeudessa.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 14.08.2011 19:13 

Viestit: 199
Oliko tuo pysäköinti ala-asentoon tarkoituksenmukainen vain tuota mittausta varten?
Vai tapana muutenkin...

Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä
ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa.
Johtuen juurikin pienituottoisesta pumpusta.
Luulin tuon puolentoista minuutin kestävän ihan normaaliasennossa jonkin aikaa seistyään, kun on hiukan vajonnut.
Kyllä minullakin ottaa ainakin tuon verran aikaa jos maavara ajetaan nollaan, sammutetaan hetkeksi jonka jälkeen käynnistetään ja vipu asetetaan ajoasentoon. Saattanut mennä
joskus tuplatenkin, mikäli joku liitos on vielä ollut auki tms...
Pitänyt kyllä enempi ominaisuutena kuin vikana.

Tulkitsin tuota kysymystä ehkä hiukan väärin. Tai luin sen vaan hiukan huolimattomasti.
Eipä nämä ole mielestäni CX:n tai BX:n kaltaisia nousijoita.
Ja nuo vajoamisenesto-venttiilit eivät tosiaan ole mitään idioottivarmoja pitämään
korkeutta passelisti kohdillaan. Ovat hiukan huonosti vieläpä toteutettu.
Ja voivat "oireilla" niinkin, että käynnistyksen jälkeen tippuu selvästi ensi alaspäin, kunnes
alkaa taas tavoitella oikeaa korkeutta.

Jos valo sammuu suht pian käynnistyksen jälkeen ( sammutettu ajoasennossa), hakee oikean
korkeutensa ja kaikki toimii eikä tiputtele, en välttämättä lähtisi tekemään yhtään mitään.

Makuasia tämäkin, mutta minulle tuollainen pieni korkeuden menetys yön aikana ei merkkaa
mitään jos vain neste palaa kohti säiliötä eikä kadulle. Varsinkin kun etupää tällä hetkellä
vajoaa kuin ennen muinoin muutenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 14.08.2011 19:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Tarkoituksenmukainen oli. Normaaliasentoon sammutettuna yön yli seisseenä auto tiputtaa hiukan keulaa, mutta käynnistettynä nostaa hyvin vikkelään oikeaan ajokorkeuteen. Ihmettelin vain tätä maha asfalttia vasten asennosta hitaasti ylös nousemista verrattuna siihen CX:n. Tämä auto on minulle vielä aika tuore tapaus.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 15.08.2011 19:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Rychnowo kirjoitti:
Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa.


Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... :D



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 08.10.2011 18:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 280
Paikkakunta: lahti
pascal kirjoitti:
Rychnowo kirjoitti:
Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa.


Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... :D


Citikanikin laskeutuu vaikka olisi sammuksissa. Pitääkö näin tapahtua?



Suomi / Lahti

Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00,
Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 09.10.2011 16:25 

Viestit: 179
samforman71 kirjoitti:
pascal kirjoitti:
Rychnowo kirjoitti:
Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa.


Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... :D


Citikanikin laskeutuu vaikka olisi sammuksissa. Pitääkö näin tapahtua?



Pitää


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM -97 nousee laiskasti
ViestiLähetetty: 10.10.2011 12:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
ilkkata kirjoitti:
samforman71 kirjoitti:
pascal kirjoitti:
Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... :D


Citikanikin laskeutuu vaikka olisi sammuksissa. Pitääkö näin tapahtua?


Pitää


Hydractive 2:ssa varjoamisenestolla varustetuissa malleissakin? Kumpihan se oikea vastaus on kun molempia on esitetty.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: