Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 11.08.2011 17:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1720
Paikkakunta: Korpilahti
jatketaampa ny tätäkin ketjua, kun syksy kohta on, ja Talvikin yllättää heti senjälkeen etelän autoilijat :lol: 8-)

eli sattuneesta syystä pakussa oli jäänyt ruumassa sisävalo päälle muutamaksi viikoksi/kk. ja akku ns. syväpurettu, jännite akun navoissa 0.00v. mitattaessa :geek: (toki tuota yritän elvytellä, mutta ei siihen uskalla talvella luottaa).

ensiviikolla tulee sitten optiman redtop, 50 Ah / CCA eli kylmäkäynnistysvirta 815A. , lämpösenä lupaavat 1000A. käynnistysvirtaa, luulisi siinä CX:_n tiisselin pyörähtävän :mrgreen:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 11.08.2011 21:13 

Viestit: 161
Paikkakunta: Kangasala
Selkeästi ajankohtainen aihe, kun on käynyt itselläkin mielessä. Mikähän mahtaisi olla paras Suomesta (tai Suomeen) saatava akku (ja ehkä ylläpitolaturi) varmistamaan vuoden 2008 C5 V6 HDI tourerin käynnistyminen ja kaikkien sähköhimmeleiden toiminta ensi tammikuun 35 asteen pakkasilla - hinnasta välittämättä?



XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 11.08.2011 21:36 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
osta optima.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 11.08.2011 22:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1720
Paikkakunta: Korpilahti
jpop: siihen taitaisin itte laittaa optiman 75Ah.:n Yellow top:in kun siinä autossa on noita sähköhimmeleitä senverran, jos vaan fyysysesti mahtuu... vaihtoehtona voisi tutkia exiden maxximaa, joka on lähinnä optiman rullakenno-tekniikkaa.

ylläpitolaturiksi joko lohkiksen piuhoihin suoraan sopiva kiinteä laturi, tai sitten ctek:in tekele, jonka voi kanssa asentaa kiinteästi konehuoneeseen.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 11.08.2011 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tai ainakin AGM vaikkei rullille olisikaan kennoja väännetty.
Mites tuon Ceetekin saat laillisesti moottoritilaan? Kurkkaas vielä se IP-luokitus, ja sille pitäisi olla 230V-töpselikin...
Eli Defan/Calixin laturi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 12.08.2011 15:52 

Viestit: 390
Paikkakunta: Vaasa
Duration Series DB12-80 itellä tuollanen takaluukussa ja virtaa riittää...

Suunniteltu toimimaan optimaalisissa olosuhteissa 12 vuotta!
12V / 80Ah
Suurin suositeltu latausjännite 14,8V
Täysin suljettu ja 100% huoltovapaa
Erinomainen latauksen vastaanottokyky
Liki olematon itsepurkautuminen
EI kaasuuntumista tai nesteiden lisäilyä
Turvaläpällinen rakenne takaa räjähdysvaarattomuuden
Sopii sisätiloihin
Sisäinen vastus 5,4mΩ
Oikosulkuvirta 2275A
Voi asentaa kyljelleen tai muuhun haluamaansa asentoon
Poikkeuksellisen hyvä syväpurkautumisien kesto
Kestää tärinää ja iskuja huomattavasti lyijyhappoakkuja paremmin
Paino n. 24kg
Mitat: pituus 260mm, leveys 168mm, korkeus 211mm(korkeus napojen kohdalta 214mm)

hintaki on huomattavasti halvempi ku optimoilla... 8-)



Citroen ZX Avantage Break 1.8i -96 lowrider.
Citroen ZX Avantage(tonic) Break 1.8i -95
MaxBoom Pro, stock 400w 141,8Db SM3 2011
http://www.youtube.com/user/TheCitroenZX/ <---ei suositella ZX rakastajille ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 12.08.2011 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1720
Paikkakunta: Korpilahti
mielenkiintoinen akku tuo DB12-80, tosin mistään ei löydy käynnistysvirtoja, "normaali"lämpötilassa saatikka CCA eli -18c lämpötilassa. jos loputkin ominaisuudet kohtaa, niin jonkinverran edullisempi on kuin optima, yhdessä verkkokaupassa suomesa näkyi olevan myynnissä 199e hintaan.
ihan heittämällä ei mene normi-akun tilalle, kun kaapelien kiinnitys on m6 pultilla, eikä itse akun kiinnityskään ole euro-standardi?, eli pohjan reunoissa olevista levennyksistä.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 12.08.2011 18:33 

Viestit: 5125
TheMan82 kirjoitti:
Duration Series DB12-80 itellä tuollanen takaluukussa ja virtaa riittää...

Onko normaali käynnistysakku silti konetilassa (tuo taitaa olla paikallisakku eikä käynnistysakku?)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 12.08.2011 20:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei taida olla käynnistysakku, siksi ei käynnistysvirtoja esitetä. Eikä akun navat ja sisäinen rakenne (kennoja yhdistävät virtakiskot) ole mitoitettu ao. virroille. Se, että akun (teoreettinen?)oikosulkuvirta on mitä on, kertoo vain akun sisäisestä, pienestä vastuksesta. Ja on pieni siksi, että jännite ei notkahtele niissä käytöissä, mihin akku on tarkoitettu. Saattaahan tuo toimia käynnistysakkunakin. Ehkä alennusvaihteistokäynnistysmoottoreille.
Tavallisimmin nämä täysuljetut lyijyhyytelöakut ovat ainakin olleet kronkeleita mm. käyttölämpötilalle. Ei tarvitse akkupaikan lämpö olla paljon korkeampi, niin akun käyttöikä lyhenee selvästi. Ehkä kehitys kehittyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 13.08.2011 10:59 

Viestit: 348
Paikkakunta: Nakkila
Eikös nuo optiman akut pärjänny huonosti jossain testissä?



Iso mies ja pienet sitruunat.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 13.08.2011 17:05 

Viestit: 390
Paikkakunta: Vaasa
kyllä mulla tuo db12-80 on auton ainut akku...käynnistysvirtaa tuo antaa tuon 2275A...on vähä startti kovilla ja orkkis johdot lämpee mukavasti joka käynnistyksellä joten suosittelen lämpimästi vaihtamaan johdot paksumpaan tavaraan ettei sula :D



Citroen ZX Avantage Break 1.8i -96 lowrider.
Citroen ZX Avantage(tonic) Break 1.8i -95
MaxBoom Pro, stock 400w 141,8Db SM3 2011
http://www.youtube.com/user/TheCitroenZX/ <---ei suositella ZX rakastajille ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 13.08.2011 22:33 

Viestit: 5125
TheMan82 kirjoitti:
kyllä mulla tuo db12-80 on auton ainut akku...käynnistysvirtaa tuo antaa tuon 2275A...on vähä startti kovilla ja orkkis johdot lämpee mukavasti joka käynnistyksellä joten suosittelen lämpimästi vaihtamaan johdot paksumpaan tavaraan ettei sula :D

Luulenpa että olisi väärinkäsitys, tuo on hetkellinen oikosulkuvirta 20 °C täyteen ladatulla akulla (eli sisäinen vastus täyteen ladattuna 0,0054 ohmia. 0,0054 Ω * 2275 A= 12,3 V, eli kaikki jännite hukkuu akun sisäiseen resistanssiin, ulos ei tule mitään jännitettä=>oikosulkuvirta) kuten tuollakin:
http://www.proxy-accu.com/DB12-80.pdf
Lainaa:
Application
Cable Television, Communication Equipment, Security System, UPS, Control Equipment, Medical Equipment, Emergency Power System, Power Plant
=> paikallisakuksi tarkoitettu, starttiakuille kerrotaan aina käynnistysvirta, huomaa liittimistäkin, tosin hyvä paikallisakku toimii varmaan starttiakkunakin, muttei yleensä pärjää pakkasella ja isoilla virroilla hyvälle starttiakulle lainkaan.

Se missä yleensä paikallisakut jyrää on syväpurkauksen kesto, käynnistysakku kärsii jo jos sen kapasiteetista käytetään yli puolet, sväpurkausakut voi toistuvasti purkaa vaikkapa 80 % kapasiteetista (20 % jää siis järjelle)

Periaatteessa tuolle akulle tulisi tuolla sisäisellä resistanssilla noin 900 A käynnistysvirtaa, MUTTA sisäinen resistanssi kasvaa kun akku kylmenee ja kapasiteetti laskee, ja lisäksi vaatimuksena on ylläpitää virtaa pidempään, eli esimerkiksi Optiman 44 Ah Red Top lupailee paljon pienemmällä 0,0030 ohmin sisäisellä resistanssilla käynnistysvirtaa (CA, BCI) 910 A ja kylmäkäynnistysvirtaa (CCA, BCI) 720 A

Googlesta:
Käynnistysvirta (CA, jenkki BCI) on virta jota akku antaa vähintään 30 sekunnin ajan, 0 °C:ssa, eikä kennojen jännite laske alle 1,2 V (12 V akku, 6 kennoa, jännite ei saa laskea alle 7,2 V)
Kylmäkäynnistysvirta (CCA, jenkki BCI) sama mutta -17,8 °C

Ja Euroopassa yleisin on CCA(EN) (EN-standardin mukainen):
kylmäkäynnistysvirta, virta ampeereissa (A), jonka akku voi antaa -18 °C:ssa alittamatta jänniterajoja.
Kolmessa vaiheessa:
- kuormitus annetulla CCA-virralla 10 sekuntia, jolloin jännite ei saa alittaa 7,5 V
- 10 sekunnin lepo ilman kuormitusta
- kuormitus 60 %:lla annetusta CCA-virrasta, kunnes jännite on laskenut 6,0 V:iin. Tässä vaiheessa henkilöauton
käynnistysakun purkautumisajan tulee olla vähintään 73 sekuntia ja kuorma-auton akun vähintään 133 sekuntia

(Minä kyllä päädyin ihan Boschin perusakkuun vaikkei TM testissä oikein pärjännytkään, vaihdan nyt lämpimillä säillä ja eiköhän talvella pärjää, vanhalla oli viime talvi välillä aika epäilyttävää)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 14.08.2011 08:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eikä kuinka suuri on akun antama max.virta, ole sama asia, kuin startin ottama virta. Startti ottaa, minkä ottaa ja kun akussa on riittävästi virtakapasiteettia(pieni sisäinen vastus), niin tuo virta tulee, ilman merkittävää akun jännitepudotusta. Helpoksi, suhteelliseksi esimerkiksi virtalähteen Rs, sisäinen vastus, olisi 0,1 Ohm ja kuormituksen 1 Ohm ja virta olisi 100A. Mitkä olisi jännitehäviöt, jännitteet kummassakin. Peruskaava: I=U/R= U=IR. Kun tuon lasketun jännitteen sijoittaa peruskaavaan, saadaan.....Jos tiedetään jonkin johdon vastus* ja sen yli vaikuttava jännite, voidaan johdossa kulkeva virta laskea helposti. *Kuparijohdolla 0,0175 Ohm mm2/m. Jos johdon poikkipinta olisi 10mm2 ja pituus 1m, ja johdon päistä mitattu jännite 0,175V, niin virtaa johdossa kulkisi....Kokeilkaapa laskien :)
Lämpenikö johdot (pitkät, siihen nähden liian vähän poikkipintaa?), liitokset vai liittimet. Jos, niin jossain niissä on jännitehäviötä, jonka virta aiheuttaa. Tuo jännite on sitten pois esim. startilta, vähentäen sen ottamaa virtaa, tehoakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukauppa käy...
ViestiLähetetty: 14.08.2011 23:11 

Viestit: 5125
Akku vaihdettu, ei se edellinen Vartakaan tainnut olla alkuperäisakku? (-01 C5 V6) heikkous talvella saattoi johtua lyhyistä ajomatkoista, Boshilaisen valitsin kun en halunnut nimetöntä ja siinä oli testissä kehuttu varauksen vastaanottokykyä kylmänä (ehtii latautua tuplasti kapasiteettia lyhyessä ajossa kuin huonoimmalla. -20 asteessa 10 minuutissa ei tosin 14,4 V:llä tähänkään akkuun ei saada kuin 1,75 Ah (21 Wh, 12 V:llä) sisään ja kuinkahan hyvällä hyötysuhteella tuo jää kemialliseksi energiaksi. Tuo energiakin vastaisi jo noin 20...30 s starttia, joka on jo melkoisen pitkä)

Mutta todennäköisesti isojenkin valmistajien akut tulee taas jonkun eri maan tehtaasta ja on ihan erilainen ominaisuuksiltaan kuin -09 testatut samannäköiset akut.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: