Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 15.08.2011 22:23 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
No niin.
Vaimon -96 2,0i 16v Santtu oli lainassa ja jäi tien päälle. Kuulemma lämmöt nousi 110 celsiukseen ja alavesiletku pullahti irti. Matkalaiset hakivat vettä lähimmältä huoltoasemalta ja tunkivat alavesiletku paikoilleen mutta eipä lähtenyt käyntiin sen jälkeen.Kertoivat pysähtyneensä heti kun lämmöt nousi, mutta mistä senkin tietää...
Hain auton kärryllä kotiin ja tänään ehdin vähän katsella, mutta enpä valaistunut. Mittasin puristukset, mutta epäilen kuitenkin, että mittari ei kunnolla tiivistynyt kun paineet oli kahdessa pytyssä 3 kiloo ja kahdessa alle 1. Ei kai kansipahvikaan noin pahasti voi palaa?
Jakohihna on kunnossa - sen tarkistin ja bensaa näyttäisi saavan - sen verran sumutti tulpanrei'istä puristuksia mitatessa. En vielä ehtinyt täältä hakea neuvoa, miten tuo puolakansi ja kipinän saanti testattiinkaan, mutta kai siitäkin voisi jatkaa. Vähän vaan sattui pahaan rakoon tämäkin kun XM on pukeilla remontissa ja joka päivä tarvis kuitenkin autoa :(

Ideoita?



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 15.08.2011 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Myyntipalstalla on halpoja katsastettuja menopelejä akuuttiin autontarpeeseen :)

Itse ongelmaan ei valitettavasti ole antaa apuja :( Tuossa omassakin Xantiassa nuo lämmöt käyttäyty hiukan oudosti. Maantiellä lämpömittari tapittaa tasaisesti keskellä 80 asteessa. Paikallaan ollessa tai kylillä ajellessa se nousee 100 asteeseen (viisarin asento jo "hälyttävän" korkealla). Flekti kuitenkin toimii ja pitää sen siinä 90 ja 100 välillä. Maantiellä taas tipahtaa 80 asteeseen.
Ihan kuin flekti ei riittäisi taajama-ajossa mutta luulisi sen silloin nousevan punaisellekkin? Pysyy kuitenkin kiltisti satasessa.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 15.08.2011 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Eikös se Santuissa ole 97 astetta kun flektit ampuu käyntiin. Ainakin tuossa '93 joka oli aikoinaan teki noin. Onhan se "piinaavaa" odotella flektejä kun viisari hipoo 100 :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 15.08.2011 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Sumuttiko bensaa vai vettä. Jos on vettä pytyissä, ei taida oikein iskeä kipinää. Varmaan kannattaa katsoa myös sulakkeet, F3 konehuoneessa taitaa olla jäähdyttäjän puhallin ja sitten tietysti jäähdyttimen lämpöanturi, ei se auto nimittäin itsestään keitä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 16.08.2011 00:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Beksissä ruiskun lämpöanturin rikkoutuminen lopettaa käynnin, mutta luultavasti näin ei ole Xantiassa. Sitten vielä tuli mieleen, että olisiko älliboksi niin fiksu, ettei antaisi käynnistää ennenkuin vikakoodit on nollattu. Akkukaapeli irti vähäksi aikaa.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 16.08.2011 10:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Puristuspaine pitäisi mitattaessa olla jossain 10 bar tienoilla. (Yleensä luokkaa 8-12 bar)
XU-moottorin ylikuumeneminen käräyttää helposti kannentiivisteen 2 ja 3 sylinterien välistä, jolloin niistä karkaa puristus täysin.

Ja kyllä. Veden katoaminen kannesta kuumasta moottorissa aiheuttaa kanteen melkoisia lämpöjännityksiä, vaikka moottori ei enää kävisikään.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 16.08.2011 22:03 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Pahasti pelkään, että voi olla tämän Santun lorun loppu. En tänään ehtinyt yhtään perehtyä, mutta puristuspaineet oli juurikin 2 j 3 pytyssä alle 1 kilon sekä 1 ja 4 pytyssä vajaat 3 kiloa. Mutta en tosiaankaan ole ihan varma,kiertyikö mittari ihan kunnolla pohjaan asti kun sitä joutuu mittarin letkulla kiristämään syvissä tulppakaivoissa ja jos on vähänkin karstaa tulpankierteissä niin ei välttämättä kiristy tiiviiksi.
Bensan saannin kunnon veikkaisin sillä perusteella, että puristuksia mitatessa avoimista tulpanrei'istä tupsahti höyryä ja bensa haisi.
Ja älliboksin älynväläystä arvelin itsekin ensin ja varmuuden vuoksi oli akkukaapelit irti yön yli, mutta eipä tuo auttanut. Jatketaan tutkimista kun taas aika antaa myöten...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 13:48 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
aaltopelti_fun kirjoitti:
Pahasti pelkään, että voi olla tämän Santun lorun loppu. En tänään ehtinyt yhtään perehtyä, mutta puristuspaineet oli juurikin 2 j 3 pytyssä alle 1 kilon sekä 1 ja 4 pytyssä vajaat 3 kiloa. Mutta en tosiaankaan ole ihan varma,kiertyikö mittari ihan kunnolla pohjaan asti kun sitä joutuu mittarin letkulla kiristämään syvissä tulppakaivoissa ja jos on vähänkin karstaa tulpankierteissä niin ei välttämättä kiristy tiiviiksi.
Bensan saannin kunnon veikkaisin sillä perusteella, että puristuksia mitatessa avoimista tulpanrei'istä tupsahti höyryä ja bensa haisi.
Ja älliboksin älynväläystä arvelin itsekin ensin ja varmuuden vuoksi oli akkukaapelit irti yön yli, mutta eipä tuo auttanut. Jatketaan tutkimista kun taas aika antaa myöten...

Tervetuloa samaan kerhoon meitä on jo useita,perustetaan alajaosto... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 14:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tapsa 61 kirjoitti:
Tervetuloa samaan kerhoon meitä on jo useita,perustetaan alajaosto... :lol:
Ilmottaudun mukaan kansipahvin polttaneisiin. :mrgreen:
Vaimon edellisestä Xantusta petti lämppärin muovinen letkuliitin, jolloin vesipumppu työnsi nesteet ulos. Epäilen, että kansipahvin palaminen vähän myöhemmin oli tämän seurausta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 21:17 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Kyllä tää pahvivika alkaa varmistua. Mittasin taas puristukset ja koitin mittaria ilman tiivistettä ja syvempään kiertyi kuin tiivisteen kanssa. Nyt tulos taas se pari kiloo 1 ja 4 pytyissä ja 2+3 -pytyissä mittari juri ja juuri nousi. Oon mukana kerhossa :cry:
Vaimon kuultua tuomion oli sitä mieltä että nyt lähtee Santtu pihasta ja pitää hankkia luotettava auto...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Sehän on sitten oltava rättäri tai geesu, ei karkaa vedet eikä pala kansipahvi :lol:



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
aaltopelti_fun kirjoitti:
Kyllä tää pahvivika alkaa varmistua. Mittasin taas puristukset ja koitin mittaria ilman tiivistettä ja syvempään kiertyi kuin tiivisteen kanssa. Nyt tulos taas se pari kiloo 1 ja 4 pytyissä ja 2+3 -pytyissä mittari juri ja juuri nousi. Oon mukana kerhossa :cry:


Ei kuulosta kansipahvivialta :roll:

Joko kone on leikannut kunnolla kiinni ja männänrenkaat on jumissa tai hihna poikki ja venttiilinvarret solmussa :?:
Edit: hihna taisikin olla ehjä



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 21:57 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
eskere kirjoitti:

Ei kuulosta kansipahvivialta :roll:

Joko kone on leikannut kunnolla kiinni ja männänrenkaat on jumissa tai hihna poikki ja venttiilinvarret solmussa :?:
Edit: hihna taisikin olla ehjä


Joo. Hihna on ehjä. svc:n aiempaan viestiin perustuen päättelin, että jos kerran pahvin palaa helposti niin, että paineet 2 ja 3 -pytyistä katoaa, niin voisi täsmätä tähän. Noissahan painetta ei tässä tapauksessa ole käytännössä ollenkaan. Ja kaipa ne paineet voi 1 ja 4 -pytyissäkin karata pahvin palamisessa. Anyway - voi olla että tutkimatta jää tämä juttu minulta.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 17.08.2011 22:18 

Viestit: 1242
Huomasin tuon "Akaa:n" Ostin just AVK:lta 96 Xantun. Sen kunnostusbudjetti on ohjauskulmat + rekisteröintikatsastus. Ollaan lähellä autosi myyntiarvoa? Olen joka päivä Toijalassa sorvin ääressä, voitaisiinko asioita vunteerata yhteistuumin?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 05.03.2012 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Tuossa mietiskelin autoa tutkaillessa että josko olisi pahvi palanut ajossa kun kerran ylilämmöille on mennyt, pahvin palamisen jälkeen puhaltanyt jäähdytysjärjestelmään sylintereistä painetta joka on aikaansaanut sen alavesiletkun irtoamisen, auto on toiminut hetken kansipahvin palamisen aikana koska neste on ollut sylinteriputkien ulkopuolella vastassa kunnes se karkasi letkun irtoamisen johdosta. Autoon kun laitettiin vettä on sylinterit olleet märkänä ja paine katoaa startatessa jäähdytysjärjestelmän puolelle jolloin auto ei käynnisty. Kysymys herääkin että miksi lämmöt ovat päässeet niin korkeaksi, onko flekti tiensä päässä, selvitän sen irroittamalla anturin jolloin sen pitäisi virrat päällä päräyttää flekti päälle koska ei ole tietoa moottorin lämmöstä.



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia lämpeni eikä lähde enää käyntiin
ViestiLähetetty: 05.03.2012 22:36 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ropeliz kirjoitti:
Tuossa mietiskelin autoa tutkaillessa että josko olisi pahvi palanut ajossa kun kerran ylilämmöille on mennyt, pahvin palamisen jälkeen puhaltanyt jäähdytysjärjestelmään sylintereistä painetta joka on aikaansaanut sen alavesiletkun irtoamisen, auto on toiminut hetken kansipahvin palamisen aikana koska neste on ollut sylinteriputkien ulkopuolella vastassa kunnes se karkasi letkun irtoamisen johdosta. Autoon kun laitettiin vettä on sylinterit olleet märkänä ja paine katoaa startatessa jäähdytysjärjestelmän puolelle jolloin auto ei käynnisty. Kysymys herääkin että miksi lämmöt ovat päässeet niin korkeaksi, onko flekti tiensä päässä, selvitän sen irroittamalla anturin jolloin sen pitäisi virrat päällä päräyttää flekti päälle koska ei ole tietoa moottorin lämmöstä.


Ilmeisesti kansipahvi juurikin paloi ajossa. Enpä tullut tutkineeksi ajoissa mahdollisia alkuoireita kun emäntä sanoi, että lämmöt nousee joskus yli 90:n (eikä se vielä Xantussa välttämättä ole huolestuttavaa). Flekti kuitenkin toimi kesällä ennen tuota keittämistä ja nestettäkin järjestelmässä oli eikä sitä mihinkään vuotanut. Ilmeisesti kansipahvi vain alkoi vuotamaan enemmän ja enemmän ja kun ei autoa lainanneet ajossa huomanneet tarkkailla lämpömittaria niin arvoitukseksi jää, miten pitkään ajoivat lämmöt korkealla ennen kuin pullautti tuon alavesiletkun irti. Mutta ilmeisesti ei kuitenkaan vettä lisätty ihan kuumaan moottoriin keittämisen jälkeen kun kävelymatka lähimmälle huoltamolle oli pari kilometriä suuntaansa...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: