Sattuipa kohdalle tämmöinen outo moka tulleeseen mopokorttilakiin.
Kun menin poliisiasemalle kysymään että saanko opetusluvan tyttären mopo-opetusta varten ja millaisen teoriakokeen suoritan kun on tarkoitus myös opettaa pojalle henkilöautokortti 4kk päästä.
Poliisin lupapalvelussa Kiteellä ei ollut tietoa että käykö samalla teoriakokeella mutta kysyivät sitten että minkälainen ajokortti minulla on ja annoin korttini että käykö tämä.
Sain kuulla että ei minun kortilla saa opettaa mopokorttia kun minulla ei ole mopokorttia eikä moottoripyörökorttia joka käy opetukseen.
Ei kai minulla ole mopokorttia koska olen syntynyt 1974 ja mopokortin tarvitsevat vasta 1985 syntyneet.
Kotiin päästyä tarkistin
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/DD3E8740 ... oM2011.pdfsivulta että näin on.
Mutta saan opettaa kevyttä nelipyörää eli mopoautoa koska on BC kortti ja taas jos oppilas suorittaa ajokokeen mopoautolla niin saa sitten myös ajaa normaalilla mopolla.
Mutta tuo mopoauton hankinta on niin kallista kun ei ole ollut koskaan rahaa hankkia etes niin kallista autoa kuin uudet mopoautot.
Niinpä tämä tyttären mopokortin hankinta on vaikeaa kun paikallinen Tohmajärvellä oleva autokoulu ei anna mopokortti opetusta ja Kiteellä olevassa autokoulussa ei ole mopo kursseja alkamassa niin täytyy täytyy mennä 60km päähän Joensuuhun autokuluun.
Tässä itse mietin että pitäisikö minunkin suorittaa mopokortti että saisin jatkossa opettaa mopokorttia haluavia tulevaisuudessa.
Menen autokouluun mopolla ja harjoittelen teoriakokeeseen vaikka olisin suorittanut teoriakokeen pojan opetuslupaa varten.
Niinpä haluaisin sanoa että onko tätä lakia laadittu huolellisesti kun on tälläinen sattuma vai onko se niin että otetaan köyhilta rahat pois vielä kalliilla mopokortilla kun verottaminen ei riitä.
Onhan ne kovapalkkaiset valtion virkamiehet suunnitelleet miten homma käy ja rahaa tulee.