Teme kirjoitti:
Mikäli kyseessä on ZF -laatikko, tunnistinkytkin on laatikon etureunalla päälipuolella vaihdevaijerin vieressä.
Kytkimessä on 4 napaa, 2 starttivirran läpivientiin vapaalla ja 2 pakkivalolle.
Kytkin ei tahdo kestää, siksi kannatta laittaa rele, jolle ottaa ohjauksen kytkimeltä ja startin herätevirran
itse releen kautta. Jos etlöydä, laitan sulle kuvan
-93 Xantian automaattiloota on Zf:n tekemä. Ja kytkin käynnistyksen estolle juuri Temen kertomassa kohdassa.
Kytkimen toiminnan voit tarkastaa yhdistämällä vastakkaiset liittimet suoraan toisiinsa kiinni. Sen jälkeen sitten kääntämään virta-avainta.
Jos starttaa, niin vika on siinä kytkimessä (katkaisijassa), jos ei, niin sitten tulee mitata mihin asti virta tulee.
Kytkintä ei kuitenkaan missään tapauksessa saa ohittaa pysyvästi, vaikka siinä vika nyt olisikin, vaan se pitää korvata ehjällä kytkimellä. Pahimmillaan automaattiXsanttu voi muuttua tappokoneeksi käynnistyksen yhteydessä

Jos nimittäin vahingossa starttaat auton käyntiin vaihde päällä (kytkimen ohitus), auto säntää liikkeelle välittömästi, ja kun hydraulipumppu ei ole vielä kerinnyt nostaa painetta, auto on jarruton hetken aikaa. Silloin voi autolla törmätä johonkin (ihminen, esine, seinä, auto)ja seuraukset voivat olla vakavat. Käsijarrun tavoittelu paniikissa ei heti onnistu.
Tämä on kokemuksen kautta tullutta tietoa
Minusta tuon katkaisijan korvaaminen releellä sen virran keston vuoksi on turhaa puuhaa. Olen ajanut Zx:n automaatilla 3/4 miljoonaa km, eikä tuo katkaisija koskaan pettänyt kestonsa vuoksi. Sen sijaan v-laatikon sisällä oleva katkaisijaan nojaava ohjainkisko on kerran kulunut siten, että pakkivalot eivät enää toimineet.
Ps. jos tarvitset ko. katkaisijaa, saattaa sellainen löytyä.