Roplaaja kirjoitti:
Vaikuttaa turhan tieteelliseltä tutkiskella oskilloskoopilla jos jännite pätkii. Mittaisin mieluummin tavallisella volttimittarilla silloin kun pätkii onko releiden yläpäässä täysi jännite ja onko alapää maadotettu vai liekö siellä muutama voltti huonon maadotuksen johdosta.
Ei se ole ollenkaan turhan tieteellistä. Skoopilla näkee ihan oikeasti mitä nastassa tapahtuu, yleismittarilla näkee parhaassa tapauksessa jonkin summittaisen keskiarvon. Digitaalimittarilla ei sitäkään.
Roplaaja kirjoitti:
Seuraavaksi katsoisin onko ECU releen diodit ehjiä.
Tuo täytyy vielä varmistaa. Suuttimien releellä on diodi, mutta pumpun releellä ei taida olla. Tosin se saattaa olla vaihdettu.
Diodivika ta diodin puuttuminen voi selittää sen, että jouduin vaihtamaan ecuun bensapumpun relettä ohjaavan transistorin.
Oli ihan dööd.
Roplaaja kirjoitti:
Bensapumpun releen kanta on tosi kummallinen. Joka vuosi se on lakannut toimimasta muutaman kerran kun auton sammutti muutamaksi tunniksi niin kanta ei päästänyt virtaa läpi uudelleen käynnistettäessä. Pieni nuljuttelu auttaa aina kuukausiksi. Vaihdoin kannan ja releen Bilteeman osiksi ja lisäsin a.o. diodit mutta ihan sama vika jatkuu. Muutaman kuukauden jälkeen tarvii sen nuljuttelun ja taas pelaa. Siinä ei näy hapettumaa. Minä olen puuhaillut sähköhommissa ikäni mutta tämä on mysteeri.
Oiskohan aika kaivaa se skooppi esiin?
Mitenkäs ecun nasta 20, se joka ohjaa relettä. Onko siinä hapettumaa joka haittaisi sähkön kulkua?
Ja paljonko siihen jää jännitettä kun se ohjaa relettä? Jos vaikka siinäkin on trankku sökö eikä jaksa kunnolla vetää relettä.