Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 2.0i releet räpättää
ViestiLähetetty: 12.09.2011 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Vuoden päivät on tuo -90 8-venainen minulla ollut, ja koko ajan se on oireillut seuraavasti:
Kun sytytysvirrat laittaa päälle, alkavat molemmat ecuboksin etupuolella olevat releet (suuttimien päävirtarele ja bensapumpun rele) räpättää jatkuvasti. Samassa tahdissa räpsyvät myös molemmat bensatankin tuuletuksen venttiilit ja moottorin vikavalo.
Useimmiten tämä ilmeisesti lakkaa kun moottori käynnistyy, koska bensapumppu ainakin jää pyörimään normaalisti.
Moottoritilan maadoitukset putsattuani vika poistui muutamaksi päiväksi, mutta palasi sitten.
Vika ei ole ihan jatkuva, vaan aina silloin tällöin auto käyttäytyy kuten pitääkin. Eli releet ei räpsy ja vikavalo palaa tasaisesti kunnes self-test on suoritettu.
Ecun liittimiä on rasvailtu ja rassailtu, mutta ei sekään tunnu vaikuttavan.
Onkos kukaan sattunut löytämään syytä moiselle käyttäytymiselle?
Boksi on motronic jakajattomalla sytytyksellä.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2.0i releet räpättää
ViestiLähetetty: 12.09.2011 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
riittää kun kattelet niitä releitten kantoja jA IHMETTELET idioottimaista suunnittelua


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2.0i releet räpättää
ViestiLähetetty: 12.09.2011 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
kokemjne kirjoitti:
riittää kun kattelet niitä releitten kantoja jA IHMETTELET idioottimaista suunnittelua

Hmmm....
Bensapumpun releelle tulee virrat suuttimien releen kautta. Nyt jos suuttimien releen kannassa on riittävästi ylimenovastusta, niin se voisi pätkiä, ja silloin molemmat releet räpsisivät samaan tahtiin. Toisaalta ecun releitä ohjaavat transistorit ovat maadoittavalla puolella. Ainakaan ylimenovastus ei silloin pääse nostamaan trankkua irti maasta, jolloin kyseistä pätkintää voisi tapahtua.
Ensimmäisenä tietenkin tuli mieleen, että huono maadotus nostaisi boksin maapotentiaalin niin korkealle että boksi tai releitä ohjaava virtapiiri joutuisi alijännitteiseksi.
Noita on vähän hankala tutkia kun ei ole kunnon vermeitä.
Kuvaputkellista oskilloskooppia kun ei mielellään kanna tuonne ulos pihalle.
Tuli kyllä tilattua seuraavanlainen härveli: http://www.dealextreme.com/p/usb-oscill ... yzer-93518
Tollasella ja läppärillä vois olla vähän helpompi hämmästellä sähkön liikkeitä.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2.0i releet räpättää
ViestiLähetetty: 13.09.2011 13:33 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Vaikuttaa turhan tieteelliseltä tutkiskella oskilloskoopilla jos jännite pätkii. Mittaisin mieluummin tavallisella volttimittarilla silloin kun pätkii onko releiden yläpäässä täysi jännite ja onko alapää maadotettu vai liekö siellä muutama voltti huonon maadotuksen johdosta.
Seuraavaksi katsoisin onko ECU releen diodit ehjiä. Siinä on käämin rinnalla diodi tappamassa jännitepiikkiä kun releestä katkastaan sähkö ja toinen diodi on käämin kanssa sarjassa. Näin minun XM:ssä joka on -90 loppupuolella väsätty korroosio. Käämin rinnalla olevan diodin joutuu irrottamaan toisestä päästä mittauksen ajaksi. En muista oliko bensapumpun releelläkin diodi, luultavasti on ettei häiriköi
Bensapumpun releen kanta on tosi kummallinen. Joka vuosi se on lakannut toimimasta muutaman kerran kun auton sammutti muutamaksi tunniksi niin kanta ei päästänyt virtaa läpi uudelleen käynnistettäessä. Pieni nuljuttelu auttaa aina kuukausiksi. Vaihdoin kannan ja releen Bilteeman osiksi ja lisäsin a.o. diodit mutta ihan sama vika jatkuu. Muutaman kuukauden jälkeen tarvii sen nuljuttelun ja taas pelaa. Siinä ei näy hapettumaa. Minä olen puuhaillut sähköhommissa ikäni mutta tämä on mysteeri.
Mitkään kontaktilitkut tai CRC ei auta kuin muutamaksi kuukaudeksi.
Minun tapauksessa releet ei koskaan pidä ääntä, se vaan ei startaa kun vika päällä kunnes j.n.e


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2.0i releet räpättää
ViestiLähetetty: 13.09.2011 16:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Roplaaja kirjoitti:
Vaikuttaa turhan tieteelliseltä tutkiskella oskilloskoopilla jos jännite pätkii. Mittaisin mieluummin tavallisella volttimittarilla silloin kun pätkii onko releiden yläpäässä täysi jännite ja onko alapää maadotettu vai liekö siellä muutama voltti huonon maadotuksen johdosta.

Ei se ole ollenkaan turhan tieteellistä. Skoopilla näkee ihan oikeasti mitä nastassa tapahtuu, yleismittarilla näkee parhaassa tapauksessa jonkin summittaisen keskiarvon. Digitaalimittarilla ei sitäkään.
Roplaaja kirjoitti:
Seuraavaksi katsoisin onko ECU releen diodit ehjiä.

Tuo täytyy vielä varmistaa. Suuttimien releellä on diodi, mutta pumpun releellä ei taida olla. Tosin se saattaa olla vaihdettu.
Diodivika ta diodin puuttuminen voi selittää sen, että jouduin vaihtamaan ecuun bensapumpun relettä ohjaavan transistorin.
Oli ihan dööd.
Roplaaja kirjoitti:
Bensapumpun releen kanta on tosi kummallinen. Joka vuosi se on lakannut toimimasta muutaman kerran kun auton sammutti muutamaksi tunniksi niin kanta ei päästänyt virtaa läpi uudelleen käynnistettäessä. Pieni nuljuttelu auttaa aina kuukausiksi. Vaihdoin kannan ja releen Bilteeman osiksi ja lisäsin a.o. diodit mutta ihan sama vika jatkuu. Muutaman kuukauden jälkeen tarvii sen nuljuttelun ja taas pelaa. Siinä ei näy hapettumaa. Minä olen puuhaillut sähköhommissa ikäni mutta tämä on mysteeri.

Oiskohan aika kaivaa se skooppi esiin? ;)
Mitenkäs ecun nasta 20, se joka ohjaa relettä. Onko siinä hapettumaa joka haittaisi sähkön kulkua?
Ja paljonko siihen jää jännitettä kun se ohjaa relettä? Jos vaikka siinäkin on trankku sökö eikä jaksa kunnolla vetää relettä.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: