Ostin nyt itselleni käyntihäiriöisen Xantian -99 2.0 16v varaosa-autoksi, siis samanlaisen jonka juuri laitoin kuntoon. Mutta ajattelin josko sen saisi otettua käyttöön. Se on kaikin puolin siisti ja ehjä. Mm. kytkin, jakopää, puolankansi, tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläpän asennon tunnistin uusittu 4 kk sitten ja puristuksetkin on kohdillaan. Kroonisen laiskotuksen takia etsin ensin pääkaupunkiseudulta tai ympäristökunnista kohtuuhintaista asiantuntevaa sitikkahuoltoa tai tekijää joka selvittäisi ja korjaisi ongelman, mutta niihin oli parin-kolmen viikon jonot. Ajattelin itse nyt käyttää tuon pari viikkoa vian etsintään, jos vaikka onni olisi myötä.
Vaihdoin jo lambda-anturin kun sellainen sattui olemaan hyllyssä ja lisäksi vaihdoin yhden rapsakan alipaineletkun uuteen. Samoin kävin muutamia liittimiä konehuoneessa läpi ja puhdistelin niitä hapettumien poistoaineella (Biltema). Kahdeksan vuotta vanhan akun heivasin ja korvasin sen vajaan parin vuoden ikäisellä. Mittasin myös maadoituksen toiminnan koneen käydessä. Näillä loitsuilla ei ollut vaikutusta käyntiin.
Auto oireilee seuraavasti: Autoa ei meinaa saada käyntiin ja välillä se taas käy hyvin, mutta moottorin vikavalo palaa ajoittain. Bensapumppu pitää kummalista vinkumista moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä, mutta ei kiihdyttäessä. Sumuvalot palaa himmeästi, liekö maavika, mutta missä on niiden maadoituspiste? Takalasin pyyhkijä ei toimi. Kuskin oveen menevät johdot poikki, ostaisinko "uuden" johtosarjan vai ehjäisinkö olemassa olevan?
Näihin kaipaan nyt vinkkejä.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|