|
Kirjoittaja |
Viesti |
tommi81
|
Viestin otsikko: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 19.09.2011 17:05 |
Viestit: 17
|
Tere! Tuli tuossa viikonloppuna vaihdettua kytkin (Xm 2.5td -95) vanhemman valtiomiehen avustuksella. Kone pois ja takaisin. Aikastamoinen urakka, mutta mukavaa touhua. Kaikki toimii muuten loistavasti, mutta kytkinpoljin ei vapauta kytkintä. Manuaalisesti kun kytkinhaarukkaa siirtää, niin kytkin vapauttaa mutta polkimesta ei. Kytkimen kyljessä oleva kytkinsylinteri toimii. Eli kun kytkinpoljinta painaa, niin kytkinsylinterin sisällä oleva tappi liikkuu ja siinä on myös aikastamoinen vastus kun sen työntää takaisin sisään. Eli päättelisin, että hydrauliikkanestettä kytkimessä on. Tappi myös osuu kytkin haarukassa olevaan "kuppiin", mutta ei siis ilmeisesti siirrä haarukkaa riittävän pitkälle, jotta kytkin vapautuisi. Polkimen vaste on kevyt ja se palauttaa. Olisikohan kellään mitään ideaa mikä mättää ja voikohan asialle tehdä jotain ilman, että koko kytkinasetelmaa tarvitsee uusia? P.S. Kyseessä on ensimmäinen sitikkani, jota yritän korjailla, joten termistöni saattaa mennä aina välillä hieman ohi -Tommi
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 19.09.2011 22:16 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Tere. Jos jotain apua on Haynesin oppaasta niin osoitteesta http://cx.podolsk.ru/ saattaa löytää pienellä mielikuvituksella  Etusivulta XM -linkki ja sen jälkeen jotain "Biblioteka" -tekstiä muistuttavaa painiketta painamalla löytää linkkejä Haynesin kirjan palasiin. Englannin kielellä ovat nuo lataukset, vaikka vähän muuten ovat oudolla fontilla kirjoitetut sivut 
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 19.09.2011 23:24 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Koko illan olen koettanut muistella millainen se kytkimen systeemi on. Ei vaan tule mieleen. Sen muistan, että työsylinterin saa kahteen eri asentoon. Se kenties menee silloin eri syvyydelle reikäänsä. Täytyy huomenna valoisan aikana käydä kurkkimassa miltä se näyttää.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 06:49 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 08:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jos niiku käytännössä ajattelee niin kone on ollut irti ja kytkimen käyttöletku on ollut irti. Onko jäänyt ilmaa sinne? Mulla on aina vastaavassa tilanteessa ollut pakko ilmata hydraulikytkin koska sinnehän jää ilmaa ja ilmalla on tarve painua kasaan kytkintä painaessa ja kas, kytkin ei avaa.
Siellä kytkimen työsylinterillä on yleensä ilmausnippa. Auki, painallus, kiinni, painallus pohjaan, pidä pohjassa avaa nippa (ilmaa tulee) ja sulje nippa ja sitten taas vasta kytkin ylös. Tiedät varmaan miten ilmaus menee, kuten jarruissakin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 19:38 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Haynes kertoo kytkimen hydrauliikan takaisinasentamisesta seuraavaa: "With the assembly installed, slowly depress the clutch pedal to the floor, then slowly lift it again by hand. Wait for ten seconds, then repeat this procedure twice. Depress the pedal again, release it and check that it rises correctly after being released." Eli vaikuttaisi että siellä on jonkinlainen automaattisäätö. Ilmausnippaa siitä ei taida löytyä, koko paketti on tarkoitettu kerralla vaihdettavaksi ja tulee valmiiksi täytettynä.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 20:25 |
Viestit: 199
|
Toissa kesänä tein kans kytkinremonttia 2,5:een. Sinänsä jo kirjan kirjoittamisen arvoinen suoritus moottorin ja laatikon pois nostamisineen. Ei vaan, ei se ihan avaruustiedettä ole, mutta muutaman tuumaustauon se vaati helteen keskellä.
Ekaksi kanssa vaikutti ettei ihan onnistunut. Mutta muutama rauhallinen kytkimen painallus palautti toiminnan normaaliksi. Liekö sitten jotain tekemistä ilmautumisen kanssa vai mikä oli? Ainakin painelaakerin lukkorenkaan pitää asettua asetelman "kynsille". Kyseessähän on kuitenkin ns. vetävä -malli. Hämärä muisti kuva on siitä, että jouduinkohan ekan painalluksen jälkeen vetämään polkimen ylös kädellä, saattoi olla? Harmi kun ei nykyään tule dokumentoitua tehtyjä hommia tarpeeksi hyvin, vaikka olisi kaikki sanelukoneet, digikamerat yms. helposti käsillä.
Mitään ilmausnippoja värkissä ei ole, säiliökin taitaa olla umpimallinen ja varaosina myydään joko kytkimen puoleista pakettia tai poljinsylinterin puoleista pakettia kaikkinensa ja välissä on jonkin sortin liitin, jonka mysteeri on toistaiseksi selvittämättä.
Normaalisti vaikka nostaakin moottori-vaihteisto-paketin poijes, ei mitään liitosta tarvitse avata. Se työsylinteri vain pyöräytetään irti laatikosta (kynnet pitämässä paikallaan), eli ei pitäis tarvita ilmaamista. Mutta kun kierrät sylinterin takaisin niin mäntää joudut painamaan hiukan sisäänpäin, jotain kai tapahtuu jossain... Ainakin sen perusteella, että kytkin ei toiminut ennenkuin paineli muutaman kerran rauhallisesti.
Ja ruotsinkielisessä manuaalissa on vapaasti käännettynä maininta "saadaksesi kytkinsylinterit toimimaan on tärkeää painaa kytkinpoljin pohjaan useamman kerran ja jos tarvetta, niin nostaa se takaisin ylös käsin".
Viimeksi muokannut Rychnowo päivämäärä 20.09.2011 20:38, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 20:38 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Mitäs tuumaamista silloin tarvitaan jos kone-voimansiirtopaketin ottaa kokonaisena pois nokalta? Mulla on tossa pihalla xm keula taivasta kohti ja kone ja laatikko irti toisistaan. Jostain pitäisi keksiä ihan vähän lisää tilaa että saisi pyöräytettyä laatikon apurungon päälle. Siis ilman rälläkkää...
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 20:46 |
Viestit: 199
|
Hiukan siinä nyt ekalla kerralla joutu miettimään mitä kaikkea tarvii ottaa irti, että tuon kokoinen möykky mahtui nousemaan pois. Tilaa ei ympärillä ole liiaksi kuitenkaan. Ja kylmästöinnin aineetkin sai pysymään sisällä kun putki/letku viritys tipahti keulan kohdalla juuri ne tarvittavat sentit alaspäin. Pakko oli siis tuumata, ensi kerralla menee jo harjoiteltuna yhessä päivässä auki ja takas nippuun.
Hatun noston arvoinen suoritus, jos saa tehtyä kone paikallaan. Yritin samaa ensin itse, mutta muutaman pultin jälkeen suunnitelmiin muutos ja ehkä sittenkin sen "helpomman" kautta. Laatikkoa moottorista irti otettaessa tuli mieleen ettei olisi ikinä onnistunut paikallaan. Ehkä se kuitenkin lienee mahdollisuuksien rajoissa. Enään ei tule kyllä mieleenkään yrittää...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 20.09.2011 22:26 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"With the assembly installed, slowly depress the clutch pedal to the floor, then slowly lift it again by hand. Wait for ten seconds, then repeat this procedure twice. Depress the pedal again, release it and check that it rises correctly after being released."
No juu, kovasti vaikuttaa kyllä ilmausprosessilta, eikö...
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
tommi81
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 21.09.2011 13:33 |
Viestit: 17
|
Tarvitsee kyllä nostaa hattua, jos kytkimen vaihtaa ilman, että koneen ottaa pois. Saa varmasti useammankin tuumaustauon pitää miten saa tehtyä riittävästi tilaa. Juu, tuli kytkintä paineltua rauhallisesti (ja myös vähemmän rauhallisesti  ) pohjaan ja palauteltua kädellä useitakin kertoja. Poljin hieman jäykistyi ja alkoi palauttamaan, mutta ei silti irroittanut. Kun tässä miettii, niin mitä luultavimmin hydrauliikkajärjestelmässä on ilmaa, liian vähän nestettä tai järjestelmä vuotaa. Työsylinterin sisällä oleva "tanko" kun ei mitä ilmeisemmin jaksa siirtää kytkinhaarukkaa riittävän pitkälle. Huomisen jälkeen on varmaan hieman fiksumpi kun pääsee autoa ihmettelemään. En kyllä aivan ymmärrä miten järjestelmään olisi ilmaa päässyt. Niinkuin Rychnowo kirjoitti, niin työsylinteri lähti nätisti pois eikä kytkimen hydrauliikkajärjestelmää tarvinnut mitenkään avata. Mutta toisaalta en myöskään ihan täysin ymmärrä koko järjestelmän toimintaa. Ja kyllä siellä itse kytkimen päässä pitäisi kaiken olla kunnossa. Painelaakerikin meni jo toisella kerralla oikein paikoilleen... Kiitoksia nopeista ja asiallisista vastauksista! Ei ole kaikilla keskustelupalstoilla mikään itsestäänselvyys 
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 21.09.2011 19:57 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Cikatti kirjoitti: No juu, kovasti vaikuttaa kyllä ilmausprosessilta, eikö... Vaan kun ilmausnipasta ei puhuta mitään, eikä siinä mitään sellaista näykään. Voi olla kyse myös automaagisäätimen perussäädöstä. Mistä tuon tietää, pitäis yksi sylinteri hajottaa palasiksi että näkisi mitä se on syönyt.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 22.09.2011 11:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Eikun kyllä vaan tuo tekstikin vaikuttaa ilmausprosessilta. Ei siinä mitään nippoja tarvitakkaan. eli tätä tarkoitin:
"With the assembly installed, slowly depress the clutch pedal to the floor, then slowly lift it again by hand. Wait for ten seconds, then repeat this procedure twice. Depress the pedal again, release it and check that it rises correctly after being released."
Hydraulimystiikassa on paljon kohteita jotka osaa ilmata itse itsensä ilman nippojakin... sehän tuli todettua jo että tässä kohtaa nippaa ei ole mutta tuo kuvattu prosessi kyllä näyttää ihan täysin ilmausprosessilta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
tommi81
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 22.09.2011 22:22 |
Viestit: 17
|
Tämän päivän tutkimuksen tuloksia... Kytkinpolkimen juuressa olevan pääsylinterin? vieressä oleva nestesäiliö oli tyhjä. Jarrunestettä sisään ja kytkintä pumppailemaan ohjeistusten mukaan. Kyllä se siitä jäykistyi ja nestettäkin sai lisätä säiliöön pariinkin otteeseen ja johonkin se hävisi (toivottavasti putkiin). Ei silti vapauttanut kytkintä. Sitten välillä työsylinteri irti ja sen sisällä olevaa tankoa takaisinpäin työntelemään jos vaikka lähtisi olettamani ilmat liikkeelle ja päätyisi säiliöstä ulos. Mutta eipä auttanut sekään. Ei irroita kytkin vieläkään... Mistään ei tuo neste näyttäisi ulos pääsevän. Ilmeisesti sain myös jotain painetta aikaiseksi, koska tuo työsylinterin tappi nousee itsekseen hieman takaisinpäin sen jälkeen kun sen on käsin pohjaan painanut. Hassua myös oli, että välillä kytkinpoljin tuntui mielestäni jäykemmältä. Voi tietysti olla, että toiveikkaana vain kuvittelin asian. Voisiko tuo jäykkyyden muuttuminen viitata vuotoon järjestelmässä vai voiko pelkkä putkissa oleva ilma tehdä saman? Niin sellainen tuli vielä mieleen, että välillä kytkinpoljin palautti ihan normaalisti ja välillä mielestäni pienellä "viiveellä". Mistäköhän sekin kertoo Ainoa mitä oikeastaan enää mieleen tulee on avata kytkimen letkut sisäänviennin kohdalta ja yrittää saada sieltä ilmaa jotenkin ulos.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 22.09.2011 22:50 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
tommi81 kirjoitti: Ilmeisest sain myös jotain painetta aikaiseksi, koska tuo työsylinterin tappi nousee itsekseen hieman takaisinpäin sen jälkeen kun sen on käsin pohjaan painanut. = ilmaa Olikohan pari vuotta sitten, kun FZR:n kytkimen ilmaamisen kanssa kiroilin. Sai käännellä ja kallistella kaikkiin suuntiin ja yrittää kaikennäköistä vippaskonstia, ennen kuin olin tyytyväinen tulokseen. Hommaa siinä kyllä haittasi se, että oli kytkin liimannut (taas) kiinni, enkä huomannut ja luulin ilmautuneen huonosti, kun ei vapauttanut...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
tommi81
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 22.09.2011 23:06 |
Viestit: 17
|
Lainaa: = ilmaa Niinhän se täytyy juuri olla! Ilma menee kasaan ja palautuu. Loistavaa! Nyt on ainakin metsästämässä oikeaa asiaa, eli ilmaa Enää tarvitsee miettiä miten sen sieltä saisi pois. Kiitos!
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 23.09.2011 09:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jännä tuo ilma, aivan kuin jousi ja kas voima ei siirry 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 23.09.2011 11:19 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Käännä kykinlevy oikein päin, niin alkaa toimimaan.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 23.09.2011 18:31 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuo oli pahasti sanottu, mutta ..........
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 23.09.2011 18:34 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Oldis kirjoitti: Käännä kykinlevy oikein päin, niin alkaa toimimaan. Toi on kyllä aika paha. Voi olla että asentaja joutuu pariinkin kertaan vetämään syvään henkeä ja laskemaan kymmeneen ennen kun alkaa 2.5 td:n levynkääntötalkoisiin.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: XM: ongelma hydraulisen kytkimen kanssa Lähetetty: 24.09.2011 09:54 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Kävi kerran niin, että poikani tuli sanomaan, ettei kytkin toimi, oli juuri vaihtanut kytkinlevyn. Asaiaa tutkituamme tulimme siihen tulokseen, että levy väärinpäin. Otimme laatikon ja asetelman pois niin katsohan, sehän oli väärinpäin, ei ihme ettei irrottanut. Auto oli Taunus.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
|
|