Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 08:45 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Hommasin tuollaisen kapineen ruottin puolelta ja en siitä välitöntä projektia kuvitellut saavani.
Onhan se vanha niinkuin kaikki aiemmatki sitikkani ovat olleet.
Kone lähti hyvin käyntiin puolen vuoden seisokin jälkeen ja kävi tasaisesti. Ei ihmeempiä sivuääniä
joten kun halvalla sain niin olihan se otettava.
Kahdet kelvolliset renkaat aluvanteilla .Ruotsissa kaytti edellinen omistaja leimalla ja ei muuta huomautettavaa kuin vasemman lähivalon kuvio päin p.....tä.
Ajoin laitteen tampereelle ja pitäs ruveta rekisteröintikatsastusta suorittamaan. Mutta mutta.
Kävin eilen konttorilla haastelemassa ja lupasivat tarkastaa vain sen valon.
kotiin tultuani huomasin sen kusevan alleen . vesiletkut näyttävät kuivilta ja ehjiltä joten arvelen sen vuotavan vesipumpusta.

Nytpä kaipaan lievää rohkaisua ottaakseni pumpun ja jakopää käsittelyyn.Tuolla tekniikkapulella yritin varovasti kysellä mahdollisia ongelmia mitä voisi piharempassa eteeni kasautua. Beksin jakopään oon joutunut purkaman ja kasaaman lumihangessa -10 asteen pakkasessa
Jasu lohdutteli ettei se tämä olisi sen vaikeampi homma joten eikun kalut esille ja reippaasti hommaan käsiksi.
Tuleepahan tämä samalla vähän tutummaksi.Yks pointti on vaan se ettei mulla ole mitään opaskirjallisuutta tai muutakaan tueksi työlleni.
Joutunen täällä kyselemään tyhmiäkin juttuja ja toivon että lukijoiden pinna kestää ja mahdollisesti saisin kullanarvoisia neuvoja ja ohjeita. Eteenpäi sano mummo lumessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 10:42 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Tämänmoisen ohjeen onnistuin pyydystämään netistä.
Olisko tähän kenelläkään kommenttia . Vai onko todella noin yksinkertainen ja helppo homma

Helppo homma!
Vesipumpun vaihto on helppo homma.
Tapahtuu seuraavasti:
1.Tunkkaa etupää ilmaan vesipumpun puolelta.
2.Irroita pyörä sekä pahvi lokasuojan sisältä, jolloin pääset vesipumppuun käsiksi.
3. Poista jakohihnan kotelo.
4. Pyöritä moottoria niin, että nokka-akselin hihnapyörässä oleva reikä on kannessa olevan reiän kanssa samalla kohdalla.
5. Laita reikään 8mm tappi (poran terä käy siihen). Alahihnapyörässä on myös reikä johon laitetaan myös tappi (10mm). Nämä siksi, että ajoitus ei mene sekaisin.
Kun ed. hommat on tehty voit löysätä jakohihnan kiristäjän (kannattaa uusia kiristin samalla).
6. Vesipumppu irti ja uusi tilalle, samoin kiristin. Kiristin on kiinni yhdellä kuusioruuvilla.
7. Hihna paikoilleen ja kiristimellä säätö sopivaksi. Kireys on sopiva kun hihnaa saa käännettyä 90 astetta vaikeasti.
8. Jos hihnan joutuu uusimaan samalla niin alahihnapyörä täytyy irroittaa ja se voi olla todella tiukassa. Kannattaa hankkia ns. lukitsin, jolla moottorin voi lukita siten, ettei se pääse pyörähtämään. Asennetaan vaihtipyörälle moottorin alle suojapelti poistamalla.
Tämä siksi, että lukitustappi alahihnapyörässä ei ehkä kestä vääntöa sitä avattaessa. Jos ne pettävät on tiedossa kallis remontti. Mäntien ei tarvitse kuin hipaista venttiilejä niin ne vääntyvät.
Näillä ohjeilla hommasta selviää ja rahan säästö on todella suuri. Osat eivät maksa paljoa, mutta korjaamolla työn osuus on su


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 11:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
http://psa.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/XMser ... 22-1_1.pdf

Katopas, löyty "ruotsinkieliset" kuvat, teksteineen tuosta operaatiosta. On tuo hihnankiristin helepomman näköinen kuin Beksissä... :roll:

http://psa.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/XMser ... 22-1_1.pdf
Tuosta linkistä löytyy sit paljon muutenkin Xm:stä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 12:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
m.möykky kirjoitti:
8. Jos hihnan joutuu uusimaan samalla niin alahihnapyörä täytyy irroittaa ja se voi olla todella tiukassa. Kannattaa hankkia ns. lukitsin, jolla moottorin voi lukita siten, ettei se pääse pyörähtämään.
1.8 8V:stä ja 1.8 16V:stä on ainakin hihnapyörä auennut perinteisillä konsteilla ilman mitään lukitsimia. Tappejakaan ei ole tosin tullut laiteltua.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 14:27 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Jouduinha minä irrottamaan sen alahihnapyörän kunei sopinut poistumaan se alempi kotelo.>Ei ollut vaikee.
nyt yrittelen ymmärtää niiden tappien sijoitteluaettä tulis sit varmasti jako kohdilleen.
Tuosta Jasun linkistä on ollut kyllä ollut arvaamattoman paljon iloa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 14:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
m.möykky kirjoitti:
Jouduinha minä irrottamaan sen alahihnapyörän kunei sopinut poistumaan se alempi kotelo.>Ei ollut vaikee.
nyt yrittelen ymmärtää niiden tappien sijoitteluaettä tulis sit varmasti jako kohdilleen.
Ei kai tuossa ole välistä vulkanoitua hihnapyörää, jonka ulkokehältä reikä löytyy? Jos noin, niin sillä saa jaon varmasti sekaisin... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 15:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eiköhän ois AINA viisainta merkata paikat ennen purkua. ainakin jos ei osaa tapittaa sitä heti oikein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 16:57 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
No nyt ne lelut ovat sitten keittiön pöydällä tapit on tapitettu ja jos noista Jasun toimittamista kuvatuksista oikein ymmärsin niin eihä siellä alalimpun takana mitään reikää ole vaan sellainen hahlo johon sen tapinpään tunkesin.
Eihän tämä mikään katastrofi ole kun huoltohistorian mukaan olis tuo jakopää parin viikon sisällä kuitenkin pitänyt laittaa.
Hyvä vaan ettei tullut isompaa vahinkoa.
Sattu nuo rekisteröinti ja tullaus hommat vaan niin pahasti samaan aikaan että olisin toivonut että olis mennyt senaikaa vanhoilla kilkkeillä.
Selkeelle hommalle tuo vaikuttaa kun muisteli Geesun ajotusta joka kyllä mielestäni oli kyllä himppasenverran ikävämpi. Kun niitä hampaita laskeskelin niin näin pariviikkoa untakin siitä että onkos ne pykälät kohdallaan.
Tämä tästä tänään ja huomenissa etsiskelemään tarvikkeita kasaamista varten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no eihän sen limpun takana ookkaan mitään muuta kuin kolo. siinä limpussa on vino reikä jota pitkin ujutetaan se tappi siihen koloon. mutta ei hätiä. kunhan kattelit ennen purkua muutamia merkkejä ja laitoit sen nokan tapilla paikoilleen. sitten vaan merkkaat temppuraudan merkin kohdalle oikean paikan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 17:58 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Tällä limpulla tarkoitin sitä siivaa joks viepi laturia ja hydepumppua.Se jakohihnan limppu on paikallaan ja pysyykin jos ei ole pakko sitäkin irroittaa.Kun sain sen alapyörän tapin hahloonsa meni nokan reikään tappi ihan sovinnolla.kaiketikaan se alimmainen pylpyrä ei menekään kuin yhdessä asennossa paikalleen oletan sen olevan kiilalla. siinä jakorataksessa on pini nystyrä ja moniurahihnan ja kiilahihnan siivassa vastaavasti pieni poraus joten ei kai pumpun jakokaan mene sekaisin puhumattakaan laturista!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eipä pumpun ja laturin jaolla ole isookaan merkitystä. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.09.2011 22:31 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ja täältä Tampereen läheltä voi löytää lainaksi XM:n Haynesin, ranskankielisen vastaavan, mutta sekavamman ja ruotsinkielisen mapillisen korjaamokäsikirjan. Jos vaikka tarvetta...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 28.09.2011 19:13 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Tässä jakoleluja ootellessa vois vähän tutustua tuohon kojeeseen muutenkin.
Kello siirtyi kiltisti suomenaikaan mutta lämpömittari siinä vieressä näyttää saharan lämpötiloja.Mitähä sille vois tehdä? Jostain löytynee tunnistin sille oisko se joka sitä hämmentää. Mistä sitä kannattais ryhtyä etsiskelemään. Mittari näyttelee 60-70 asteen lukemia.Nättää siltä että siinä on jotakin eloa kun se kuitenkin reagoi läpötilojen vaihteluihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 29.09.2011 10:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
m.möykky kirjoitti:
Mittari näyttelee 60-70 asteen lukemia.Nättää siltä että siinä on jotakin eloa kun se kuitenkin reagoi läpötilojen vaihteluihin.
Onko XM:ssä mahdollista, että ne olisivat Fahrenheit-asteita?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 29.09.2011 11:06 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Vaikuttais hyvinkin mahdolliselle.
Millaisella näppylätekniikalla sen sais celciuksille


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 29.09.2011 22:58 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
m.möykky kirjoitti:
Vaikuttais hyvinkin mahdolliselle.
Millaisella näppylätekniikalla sen sais celciuksille


Mulla on hatara muistikuva omasta -93 XM:ssä, jossa lämmityslaitteen/ilmastoinnin säätöpaneeli on sellainen sisäilman halutulla lämpötilanäytöllä varustettu ja puhaltimen tehot/suunnat ym. nappeja painelemalla valittavissa (ei siis niitä "perinteisiä" pyöritettäviä säätönamiskoja). Siihen kun joskus mittarivaloja vaihtelin, niin sen paneelin takana (irtosi ihan vetämällä ja pitkillä kynsillä/pienellä ruuvimeisselillä vääntämällä) oli pieni katkaisija, jota piti tietenkin kokeilla. Ja siitä tais vaihtua Celsiukset Fahrenheitteihin. En kyllä muista, vaihtuiko ne asteet myös ulkolämpötilanäytölle mutta loogisesti ajatellen - ei päde aina Citikoihin :D - vois ajatella, että vaikuttais siihenkin.
Mutta tämä on tosiaan hatara muistikuva ja jos lämppärin/ilmastoinnin säädöt on niillä pyöritettävillä säätönamiskoilla niin en ota kantaa niitten suhteen.
Mutta jos tämä hatara mielikuva pitää paikkansa - en lähde just nyt kokeilemaan pihamaalle - niin jossain sellainen pieni katkaisija on, joka noi fahrenheitit ja celsiukset vaihtaa haluttuun.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 30.09.2011 08:30 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
[quote][ jos lämppärin/ilmastoinnin säädöt on niillä pyöritettävillä säätönamiskoilla niin en ota kantaa niitten suhteen./quote]
kyllä ne vois olla fahrenheiteja ne ulkolämmön asteet. Vaimoa töihin viedessä mittari näytti 14 celsiusta ja xm väitti 59 c.
siinänäytössä oli todellakin celciuksen C.Lämppärin säätö on pyöritettävillä pylpyröillä ja ei ilmastointia.Onkos siinä jonkinlainen automatiikka siinä lämmönsäädössä kun siinä yhdessä näppylässä on jotain astelukuja ja puhaltimen säädössä on myöskin asento "auto".

Jakopää meni kiltisti kasaan josta iso kiitos kaikille "talkoisiin" osallistuneille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 30.09.2011 08:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Lämpötilan anturi on etuhelmassa vilkun alla, pieni nännipylpyrä. Kun se on menossa rikki niin alkaa oireilla juurinkin näyttämällä ruotsalaisen saunan lukemia.

Jos auto on Y3 ja lämppärissä PYÖREÄT säätimet, KOLME kipaletta eli puhallinnopeus (mukana AUTO) ja suunta ja lämpötila (ASTEINA) niin siinä on puoliautomaattinen ilmastointi.

Puhaltimen automaagi ei ole mikään kamalan toimiva sydeemi, mutta lämpötilan termostaattiautomatiikka on. Olettaen että kattolampun anturi puhaltimineen sekä apukuskin jalkatilassa oleva lämppärin säätömoottori toimivat :roll:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 30.09.2011 11:51 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Rojekti on nyt käytetty rekisteröininkatsatuksessa ja valojen korjailutarve lykkääntyi hamaan tulevaisuuteen.
Lielahden kymppikatsatuksessa toiminta oli todella asiallista ja oli kai ruotsinkielikin hallinnassa kun eivät takertuneet turhanpäiväisiin sivujuonteisiin.Valot tarkastettiin ja pakokaasut mitattiin ja hyviksi havaittiin.Tekniikkahan oli tarkastettu jo naapurimaasssa pariviikkoa sitten.
Nyt odotellaan sitten veliverottajan päätöksiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 16.12.2011 16:20 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Noniin! Tässä kun kaikenlaista pienessä päässäni pyörähtelee niin voiskos joku kuvailla mihin ongelmiin voin törmäillä jos yrittäisin vaihtaa moottorin tähän vempeleeseen.Onko hullu aatos jos yrittäis vaihtaa tämän 2litrasen 8 tappisen myllyn tilalle vastaavan pannun xantian nokalta.Käyttäisin xm apulaitteet eli vain pelkkä moottori . Mitä pitäs tietää ennenkuin tähän talkooseen ryhdyn?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 16.12.2011 20:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Xantian vastaava kone sopii kokolailla suoraan ja lopputuloksena on jopa hiukan parempi kuin Xm:n alkuperäinen paketti, jos vähäsen askartelee. Parannus tulee siitä, että jos samalla laittaa Xantian huohotinletkuston, (silloin tosin pitää Xantian venttiilikoppaa hiukka muokata) niin ei ole niin jäätymis herkkä tuolla huohottimella.

Itsellä on tälläinen homma tehtynä omaan -90 2.0 Xm:ään. Sitä voipi tulla vaikkapa ihmettelemään Vesilahdelle (40 km Tampereelta) ;) . Ko, auto ei ole enään mulla ajossa, koska luovutin ruosteen kanssa taistelemisen sen kanssa :cry: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 16.12.2011 21:32 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Näyttää tunnelinpäässä näkyvä vähäinen valonkajastus. Millonkas olis sopiva ajankohta käydä kurkkimassa ja utelemassa tietoa ja ohjetta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 16.12.2011 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Laitoin yv:tä asian tiimoilta ;) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,0 i projekti
ViestiLähetetty: 27.01.2012 17:52 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Croisette kirjoitti:
Xantian vastaava kone sopii kokolailla suoraan ja lopputuloksena on jopa hiukan parempi kuin Xm:n alkuperäinen paketti, jos vähäsen askartelee. Parannus tulee siitä, että jos samalla laittaa Xantian huohotinletkuston, (silloin tosin pitää Xantian venttiilikoppaa hiukka muokata) niin ei ole niin jäätymis herkkä tuolla huohottimella.

Itsellä on tälläinen homma tehtynä omaan -90 2.0 Xm:ään. Sitä voipi tulla vaikkapa ihmettelemään Vesilahdelle (40 km Tampereelta) ;) . Ko, auto ei ole enään mulla ajossa, koska luovutin ruosteen kanssa taistelemisen sen kanssa :cry: .


Näiltäosin näyttä melko simppeliltä hommalta.
Oliskos kenelläkään kokemukseen tai kirjatietoon perustuvaa tietoa koneen istuttamisesta loodan jatkeeksi.
Kuinkas suhtautuu toisiinsa kytkimen lelut.Moottorin tuet ym.ym.
Satuin löytämään alle 30000 ajetun rempatun koneen ja yritän sen nyt naittaa sille xmmmälle.
Vois olla helpompi tarttua toimeen jos etukäteen tietäs mihin on sormiansa lykkäämässä.
Kaikenlaiset arviot /ohjeet/neuvot ovat tervetulleita.
Yritän sitten niistä suodattaa tarpeelisen opin itselleni.
Esim. saakos xm nokalta kaivettua moottorin vaihteistoa irroittamatta jne.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: