Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 04.10.2011 12:52 

Viestit: 111
Paikkakunta: Siikajoki
Hei.

Minulla xantiassa sähköt temppuilee! Kun käännän virran päälle niin lämmityslaitteen puhallin puhaltaa mutta kun käynnistän auton niin puhallin sammuu...välillä puhaltaa käynnissä ollessa.. ikkunan nostimet kans temppuilevat samalla tavalla, välillä toimii välillä ei.
Radio ei toimi ollenkaan....
Olen tuon ajokin vasta hankkinut joten en ole kerennyt vaivoihin vielä syventyä, voiskohan virtalukon pohja aiheuttaa moisia vaivoja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 04.10.2011 20:23 

Viestit: 693
Virtalukon pohjahan tuo lienee.Myydään osiossa tarjolla ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 07:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Noin tosiaan on virtalukon pohja loppu, jos on vanhakoppainen kyseessä. Jos on uusikoppainen, niin sitten on jokin suurempi mysteeri käsillä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 11:04 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Uusikoppasessa BSI voi temppuilla mulla C5:ssa sytytteli ajovaloja parkissa ja istuinläppäriä kuinka sattui ajaessa. Uudelleenopetus voi auttaa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 12:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kaselin kirjoitti:
Uusikoppasessa BSI voi temppuilla
Kyllä uudempikoppaisessakin esim. sähkölasit ovat ihan suoraan tyhmällä sähköllä. Kaikki äly lasinnostimissa on moottorin yhteydessä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 15:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Virtalukkovika tuo puhallin. Korjasin vastaavan ohittamalla virtalukon kärjet releellä. Kytkentä löytyy tuolta
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,15725.0.html



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mistäs nuo virtalukkoviat mahtanevat johtua. ? todennäköisesti vain siitä syystä ,että lukon jälkeen olevat kuormat ovat kaikki päällä kun avainta käännetään. pohjassa käy melkoinen valokaari kun amppeerit pyrkivät kytkeytymään. samalla onnistutaan myös lämmittämään sitä hepposta muovipohjaa. joko kuormat pois ensin kun veivataan avainta tai sitten releitä väliin, niin ei tarvii jatkuvasti ihmetellä tommosia vikoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 17:31 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Citroen BSI (Body Control) units are very prone to failure. Symptoms include no indicators, ignition lights on with no key, wildly incorrect cluster readings and complete non start.

Before replacing the unit try the BSI Reset procedure as this may cure your faults:

:) Put the driver's window down, lift the bonnet and ensure all equipment is switched off.
;) Ensure all doors are closed and remove key from the ignition.
:D Wait for 3 minutes, disconnect the vehicle battery and wait 15 seconds.
;D Reconnect the vehicle battery, wait a further 10 seconds (do not open doors.).
>:( Switch on the side lights through the driver's window.
:( Switch on the ignition and check system's functionality.
:o Hold lock button on key down for 10 seconds.
8) Remove key open & close door test central locking system.
??? Start the engine and complete the system's check.


Remember... Failure to follow this procedure could result in incorrect operation of many BSI related items.
Hope this helps someone (and hope I'm the first one to post it here)
Kokeile tota ei maksa mitään.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 05.10.2011 20:16 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
Ei ole BSI:tä Xantiassa!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 14:21 

Viestit: 261
Tähän vanhaan threadiin ensin kysymys: onko uuskoppasessa Xantiassa BSI?

Ongelma on nimittäin kummallinen: jos ilmastoinnin täyttää, se pyörähtää hetken toimintaan ja sen jälkeen puhallintoiminnot lakkaavat kokonaan. Palaavat itsekseen joskus, kun kelit kylmenevät niin puhallin palaa henkiin toisinaan ja toimii sen jälkeen pitkäänkin. Toimi talvikylmillä, katosi taas kelien lämmettyä.

Virtaa tulee sulakkeille ja jalkatilan releille, releitten vaihto ei auta. Sitä eteenpäin tapahtuu mystisiä. Puhallin on uusi. Ilmastoinnin kylmäaineet on imetty pois. Paineanturi OK.

Auto on-98 Xantia break kakkoskoppanen 1,8i 16 v automaatti-ilmastoinnilla.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 22:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
DSMarko kirjoitti:
Tähän vanhaan threadiin ensin kysymys: onko uuskoppasessa Xantiassa BSI?
Ei.
DSMarko kirjoitti:
Ongelma on nimittäin kummallinen: jos ilmastoinnin täyttää, se pyörähtää hetken toimintaan ja sen jälkeen puhallintoiminnot lakkaavat kokonaan. Palaavat itsekseen joskus, kun kelit kylmenevät niin puhallin palaa henkiin toisinaan ja toimii sen jälkeen pitkäänkin. Toimi talvikylmillä, katosi taas kelien lämmettyä.

Virtaa tulee sulakkeille ja jalkatilan releille, releitten vaihto ei auta. Sitä eteenpäin tapahtuu mystisiä. Puhallin on uusi. Ilmastoinnin kylmäaineet on imetty pois. Paineanturi OK.

Auto on-98 Xantia break kakkoskoppanen 1,8i 16 v automaatti-ilmastoinnilla.
Puhallin on varmaankin vaihtunut sen verran kokonaan, että ohjaimen tehoastekin vaihtui samalla? Se puoliautomaatti-ilmastointi ei tainnut edes muuttua ykköskoppaisesta kakkoskoppaiseen mentäessä. Oletkos kokeillut tarjota sähköä puhaltimelle suoraan releen ohi? Sillä tavalla voisi hieman rajata vikaa. Muistelisin lisäksi tuossa ECU:lle tulevan laturilta syötön, joka tekee sen, että mm. puhallin lähtee pyörimään vasta, kun laturi lataa = latausvalo sammuu.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika
ViestiLähetetty: 08.05.2016 23:13 

Viestit: 261
Puhallin on uusi suurtehotransistoreineen, kaikkineen. Suorasyöttöä en ole kokeillut, mutta puhallin on varmasti kunnossa ja toimiva.

Se, mikä tässä on kummallista on, että ilmastoinnin kompura kun käy kylmäaineet täytettynä, puhallin pimenee hetken kuluttua ja kun pimenee, voi mennä kuuukausia ja taas lähtee pelaamaan.

Laturia en ole mitannut, mutta vaikka toisesta autosta vaihtaa täyden akun, ei lähde pelaamaan.

Voisiko vika olla ecussa tai jossain tunnistimessa, vai pudottaako kompuran mukaantulo jännitteitä liikaa? Mutta miksi puhallin kuitenkin joskus lähtee toimimaan?

Virtalukko ei tuntuisi selitykseltä.

En haluaisi paalata tätä, kun kaikki muu pelaa hyvin, on uusi kytkin, lämmityslaitteen kenno, tehostajan hydeputki, jarrut jne...



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 23:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Palaan vanhaan asiaan. Tarkistapa ja mittaa akun jännitteet, liitosten kunto, maadoitukset. Muutamissa xantuissa on nähty plus-napakengän lämpenemisiä*, moottorin käydessä. *Tämä on liitoksessa, kaapelien puristusliitoksessa tapahtuvan häviön, jännitehäviön seuraus. Joskus häviön suuruus jopa estänyt käynnistämisen. Samaa tekee moottorin/toosan huono maadoitus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 23:30 

Viestit: 261
Tutkitaan sekin.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 09.05.2016 10:16 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Veikkaisin jotain kosketushäiriötä puhaltimen piuhoissa,mulla teki vanha xantia välillä samaa,puhaltimen sai toimimaan vähäksi aikaa kun löi nyrkillä puhaltimen pohjaan tai heilutteli hiukan johtoja.En ehtinyt koskaan vikaa tutkia tarkemmin kun tuli auto myytyä pois.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 10.05.2016 15:36 

Viestit: 261
Maadotukset putsattu. Ei vaikutusta.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 10.05.2016 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 137
Voisiko sulakerasia käyttäytyä tällä tavoin? Kellon sammahtelu on ainakin tavanomainen oire...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 10.05.2016 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Mulla on activassa sama vika, ilmenee niin että manuaalisesti puhallin täysille laitettaessa koko värkki sammuu, ja parin minuutin päästä rupeaa uudelleen toimimaan. Kun puhallin on auto-asennossa näin ei tapahdu. Mikä lienee, en ole vielä jaksanut ruveta sorkkimaan.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 10.05.2016 16:34 

Viestit: 261
Täytyy odottaa, jos säät kylmenisi radikaalisti, niin alkaa taas toimimaan. Oletukset ovat: ilmastoinnin ohjaava ecu sekoilee tai jokin tunnistin sekoilee. Toki voi olla vika johdoissa tai jossain liitoksessa?

Virtalukon pohja tuskin tuommoista kakkoskoppaisessa tekee.

Sulakerasiaan siis tulee virrat oikealle sulakkeelle, samoin siitä eteenpäin releille. Sulakerasiass toki voi olla jotakin? Sen liitinten irroittaminen vaikuttaa aika haasteelta.

Ongelma on oletettavasti releiden ja puhaltimen välillä, jossa käsittääkseni on vain ecu?

Edelleen avoin kysymys on: miksi ilmastoinnin kompressorin käynnistyminen järjestelmän ollessa täynnä kylmäainetta mykistää kaiken? Ja miksi järjestelmä toimii tyhjänä, palaten toimintaan kun auto seisoo ja ilma kylmenee?



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 10.05.2016 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
DSMarko kirjoitti:
Edelleen avoin kysymys on: miksi ilmastoinnin kompressorin käynnistyminen järjestelmän ollessa täynnä kylmäainetta mykistää kaiken? Ja miksi järjestelmä toimii tyhjänä, palaten toimintaan kun auto seisoo ja ilma kylmenee?
Liittyisikö sitten kompuran kytkimen ohjaukseen? Vai onko ongelma siis silloinkin ihan samana, kun järjestelmä täynnä on kylmennys pois päältä ja suuntaus pois huurteenpoistolta?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 10.05.2016 22:35 

Viestit: 261
Painekytkin tarkistettiin viime kesänä 2015 ilmastointihuollossa. Oli OK, eivät tienneet miten edetä. Rekaran huollossa aikanaan jo tätä ennen luettiin vikakoodeja ja yritettiin löytää ongelma testerillä. Ei löytynyt vikaa. Totesivat että johtoja on korjattu itse mikä on totta. Epäillivät että se on syy ja elektroniikka tuhoutunut siksi.

Juu, Vaihdoin uuden puhaltimen mukana tulleen liittimen johtosarjaan, jotta sekin mahdollinen ongelmakohta poistuisi.

Ongelmat toiminnan kannalta alkoivat kuitenkin jo kauan ennen tätä, itse asiassa kylmäaineen täytöllä kesällä 2010. Ilmastointi toimi sen jälkeen ehken max. viikon kauheassa helteessä ja lakkasi ensin toimimasta hetkeksi, mutta palasi toimintaan ajon aikana. Sen jälkeen toimi-ei toimi päivän tai kaksi ja katosi kokonaan.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia sähkövika?
ViestiLähetetty: 11.05.2016 09:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
DSMarko kirjoitti:
Maadotukset putsattu. Ei vaikutusta.

Tarkistitko myö akkukenkien jännitehäviöt, varsinkin plus-kengästä, siitä lähtevät kaapelit kukin erikseen, kun kone käy ja kaikki sähkökuorma kytkettynä. Mittaus ohuella, neulamaisella kärjellä johdineristeen läpi, toinen mittajohto navassa. Vastaava mittaus myös miinusnavasta moottoriin: -napa- moottori. Tämä ei ole tuulesta temmattua asiaa. Näitä on laiteltu. Haepa juttuja.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: