Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 19.04.2009 15:36 

Viestit: 10
Paikkakunta: Loimaa
Mitenkä noiden vaihto käytännössä tapahtuu. Millä työkalulla kaivetaan vanhat kumit pois ja millä työkalulla painetaan uudet takaisin niin että ne ovat oikeassa paikassa ehjinä.
1.8 8v 1997 Xantia

Ari Paija


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 19.04.2009 21:31 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Ootko purkanut hilppeet pois jo? Nokkaaleksei paininkupit venttiilijouset? Kummit pois pitkänokkasilla pihdeillä esim. takaisin uudet pitkällä hylsyllä tai putkella vasaralla naputellen. :ugeek:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 20.04.2009 09:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Haponkestävästä putkesta on syntynyt hyvä tuurna noiden lyömiseen. Vanhassa unkissa taisi kuviakin olla vastaavan operaation yhteydestä. Sopivan kokoista putkea vaan etsit, katkaiset sopivan mittaiseksi (jotain viiden ja kymmenen sentin väliltä on varmaan ihan ok) ja hiot pään hyväksi. Sitten pienellä vasaralla naputellen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 20.04.2009 09:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Välttäisin kovasti sanaa lyöminen täss kohtaa. Siellä on messinki-istukka tiivarin alla.
Kyllä ne ovat aina menneet painamalla pohjaan.

Tosiaan irroitukseen tukevat pihdit ja edelleen varomista ettei murjo sitä istukkaa. Esim ns linjapihdit ovat hyvät... noh, sen jokainen hoksaa kun sovittaa kalupakista joka pihdin.
Takas asennuksessa olis myös hyvä huomata että venttiilin lukkourat leikkaa helposti uudesta tiivarista palan mennessään. Kandee esim hyvin öljytä ennen asennusta. TEflon tiivareissa tulee mukana yleenäs jopa muoviset, ohuet suojasujat ettei teflon kärsin urien kohdalla.

Sylinteriin suosittelen kovasti laittaa paineilmaa tulpan kautta jotta venttiilit ei karkaa sylinteriin. Vanhast tulpasta voi askarrella adapterin johon hitsataan paineilmaliitin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 20.04.2009 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Eikös noita paineilma-adaptereita saa kaupastakin, muistan jossain nähneeni.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 21.04.2009 07:50 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Taisi olla bilibaliteemassakin. :mrgreen:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 28.07.2009 15:41 

Viestit: 10
Paikkakunta: Loimaa
Nyt on kumit vaihdettu ja huomioita työstä.
Paine-ilmaa pitää käyttää vaihdossa koska moottorin voi lukita vain yhteen asentoon jossa ilmeisesti männät ovat tasapainossa. Vaara että venttiili putoaa sylinteriin olemassa.
Yleismallinen venttiilin jousen kokoonpuristin ei sopinut sytytyspuolan päästä vaan piti virittää kiinni prikoilla ym.
Omatekoiset pihdit parhaat vanhojen poistoon: halkaistu putki hitsattu linjapihtien kärkeen jolla puristamalla ja pyörittämällä vanhat ryytyneet sai pois.
Jäähdytysnesteet pitää laskea ulos koska päädyn joutuu irroittamaan
Kahdelta mieheltä joista toinen osaava (en minä) meni tähän seitsemän tuntia, välillä meinasi usko loppua ettei tästä mitään tule. Tämä on muuten kahden miehen homma, yksin ei pysty näitä vaihtamaan.

Ari


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 28.07.2009 17:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
apaija kirjoitti:
Nyt on kumit vaihdettu ja huomioita työstä.
Paine-ilmaa pitää käyttää vaihdossa koska moottorin voi lukita vain yhteen asentoon jossa ilmeisesti männät ovat tasapainossa. Vaara että venttiili putoaa sylinteriin olemassa.
Yleismallinen venttiilin jousen kokoonpuristin ei sopinut sytytyspuolan päästä vaan piti virittää kiinni prikoilla ym.
Omatekoiset pihdit parhaat vanhojen poistoon: halkaistu putki hitsattu linjapihtien kärkeen jolla puristamalla ja pyörittämällä vanhat ryytyneet sai pois.
Jäähdytysnesteet pitää laskea ulos koska päädyn joutuu irroittamaan
Kahdelta mieheltä joista toinen osaava (en minä) meni tähän seitsemän tuntia, välillä meinasi usko loppua ettei tästä mitään tule. Tämä on muuten kahden miehen homma, yksin ei pysty näitä vaihtamaan.

Ari


Kuvasarjat tällaisista on aina hyvä ottaa, itselle muistoksi ja muille avuksi :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 28.07.2009 20:23 

Viestit: 130
Minkä takia se pääty täytyy irroittaa ja mitä se toinen mies tekee? Nojailee autoon samaan tyyliin kuin kunnanmies lapioonsa... :roll:



Xantia Activa V6 -98 Dsuper5-74 C5 V6 by Carlsson -06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 29.07.2009 06:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo se toinen mies on kyllä tiellä ;)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 29.07.2009 08:37 
Cikatti kirjoitti:
Joo se toinen mies on kyllä tiellä ;)

Sen takia siihen hommaan varmaan menikin se seitsemän tuntia. ;)


   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 29.07.2009 09:11 

Viestit: 10
Paikkakunta: Loimaa
Pääty pitää irroittaa jotta nokaa-akselin saa pois paikaltaan.
Jos tätä tekee työkseen luultavasti työmenetelmät on kehittyneet että onnistuu yksinkin. Harrastelijaa ajatellen syytä olla kaksi miestä. Kiilojen noukkiminen yksin venttiileistä voi olla vaikeaa ellei mahdotonta, samaten niiden takaisin laitto. Ammattilainen varmaankin selviää tästä yksin.
Valokuviakin ajattelin ottaa mutta se ajatus meni ohi siinä vaiheessa kun oli edessä kaksi mustaa kättä (omat siis). Kamera saa lopullisen kuoliniskun öljystä ja liasta.

Ari


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 29.07.2009 22:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kiilat on kivoja! On niitä tullut etsiskeltyä välillä lattialta sen 17 kimmokkeen jälkeen ja joskus kun ei ole löytynyt niin on haettu kaverin varakoneesta uus kiila.
Ääh, kaverin kanssa näitä juttuja on tuplasti hauskempi tehdä eli ei se toinen niin turha ole mitä on annettu ymmärtää.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 29.07.2009 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Ääh, kaverin kanssa näitä juttuja on tuplasti hauskempi tehdä eli ei se toinen niin turha ole mitä on annettu ymmärtää.


Jos pyytää sen apuhenkilön ensisijaisesti valokuvaajaksi ja juttuseuraksi, niin voi sitten tiukan paikan tullen helposti vähän venyttää toimeksiantoa.. ;)



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilin ohjain kumit
ViestiLähetetty: 30.07.2009 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
rmattila kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Ääh, kaverin kanssa näitä juttuja on tuplasti hauskempi tehdä eli ei se toinen niin turha ole mitä on annettu ymmärtää.


Jos pyytää sen apuhenkilön ensisijaisesti valokuvaajaksi ja juttuseuraksi, niin voi sitten tiukan paikan tullen helposti vähän venyttää toimeksiantoa.. ;)


Kyllä se on näin. Joskus tietti kivempi kirota kadonnutta kiilaa t,s jos ei ole todistajia paikalla mutta onhan ihminen seurallinen olento. Nytkin kelpais... :?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: