|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akaile
|
Viestin otsikko: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 08.10.2011 17:18 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Vaihtelin tuossa eilen radion ja kiinnitin huomiota kytkentään...Käyttäjän käsikirja ei ole lähelläkään sitä todellisuutta, mikä liittimestä löytyy yleismittarin avulla. Johdotus näytti alkuperäiseltä ja liitin on ehjä, joten en usko, että niitä on räplätty missään vaiheessa.
Sieltä löytyy seuraava kytkentä: (Nollat liitinnastoja)
1 2 3 4 ________ 0 0 0 0 0 0 0 0 ------------- 5 6 7 8
1. Jatkuva plus 2. tyhjä 3. Vihreä johto, ei jännitettä 4. tyhjä 5. Maa 6. Mittariston kirkkauden säätöön vastaava + 7. plus virtalukon takaa 8. Punainen johto, ei jännitettä
Siispä kysymys kuuluu, että mitä nuo kaksi jännitteetöntä johtoa ovat? Onko jompikumpi radion antennin herätevirta, johon voin tökkästä uuden radion tarjoaman herätevirran?
Kaiuttimien kytkennät olivat kaikki niinkuin pitää.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 08.10.2011 20:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 08.10.2011 22:12 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Juu selvitin jo yleismittarilla tilanteen radioo kytkiessä, mutta kysymys olikin, että onko orig. radion antennissa vahvistusmahdollisuus, kun tuntuu, että stereo pätkii? Ei siis ääni itsessään vaan radio välillä mono&stereo. Näin ei yleensä ole kehä kolmosen sisäpuolella saman valmistajan radioissa ollut.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 09.10.2011 00:08 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Akaile kirjoitti: Juu selvitin jo yleismittarilla tilanteen radioo kytkiessä, mutta kysymys olikin, että onko orig. radion antennissa vahvistusmahdollisuus, kun tuntuu, että stereo pätkii? Ei siis ääni itsessään vaan radio välillä mono&stereo. Näin ei yleensä ole kehä kolmosen sisäpuolella saman valmistajan radioissa ollut. Jonkinlainen vahvistiin siina manuaalin mukaan on, mutta sille ei mene erillistä tehonsyöttöä. Mistä lie energiansa ottaa... Xantian antenninjalan hapettuminen huonosti johtavaksi on ominaisuus. Uusi antenninjalka maksaa marmoritiskillä kympin luokkaa ja antennipiiska saman verran. Kannattaa vaihtaa molemmat. Biltemasta saa ihan samannäköistä antennia ja hintakin on samaa luokkaa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 09.10.2011 10:58 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Mites noi kaks tuntematonta, vihreä ja punainen? Itse veikkaisin, että punainen menee antennille....?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 09.10.2011 21:24 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
svc kirjoitti: Xantian antenninjalan hapettuminen huonosti johtavaksi on ominaisuus. Uusi antenninjalka maksaa marmoritiskillä kympin luokkaa ja antennipiiska saman verran. Kannattaa vaihtaa molemmat. Biltemasta saa ihan samannäköistä antennia ja hintakin on samaa luokkaa. Mitenkäs helposti tai hankalasti tuo jalka vaihtuu? Kattoverhoilua on ilmeisesti otettava auki? Mistä onnistuu helpoiten, meneekö helposti rikkki ja onko hankala saada siististi takaisin?
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 09.10.2011 21:45 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Etutolppien verhoilut ja häikäisysuojat irti. Sitten kattoverhoilua saa käännettyä alas sen verran, että jalan mutterin saa auki. Olikohan 8 mm hylsy. Mutteri löytyy pyöreän metallikannen alta. Peilin irrottaminenkin auttaa. Se lähtee liu'uttamalla lasin suuntaisesti ylöspäin
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 09.10.2011 22:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
svc kirjoitti: Etutolppien verhoilut ja häikäisysuojat irti. Sitten kattoverhoilua saa käännettyä alas sen verran, että jalan mutterin saa auki. Olikohan 8 mm hylsy. Mutteri löytyy pyöreän metallikannen alta. Peilin irrottaminenkin auttaa. Se lähtee liu'uttamalla lasin suuntaisesti ylöspäin Ei tarvitse etutolppien verhoiluihin koskea. Häikäisysuojien irrotus auttaa asiaa huomattavasti, mutta saattaa onnistua niitä irrottamattakin näppäräsormiselta?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 10.10.2011 07:59 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Mutta jos palataan aiheeseen, niin eikö kukaan muu ole joutunut selvittelemään noita kahta johtoa? vihreä ja punainen...
Autosarjan mykistystä minulla ei ole eikä myöskään moottoroitua antennia niin kai ne johonkin menevät?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 10.10.2011 08:48 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Missä kohtaa tuossa "piirroksessasi" on se ohjainnasta? Se nimittäin näyttää olevan peilikuva tuosta standardin piirroksesta. Kummalta puolelta liitintä mittasit ne johdot? Puhelimen autosarja mykistää radion muistaakseni maadoittamalla sen johdon. Vahvistimen kytkentään jännite tulee radion puolelta, eli jos mittasit ilman radiota, niin niiden pitääkin olla jännitteettömiä. Pinnit ovat radiossa standardin mukaan näin:  Liitin A on virransyöttö 1. Nopeussignaali (GALA tai SCV). 2. Radion mykistys. Puhelimen autosarja maadoittaa pinnin puhelun ollessa käynnissä. 3. +12 V jos peruutusvalot ovat päällä. (Peruutustieto radiossa olevalle satelliittinavigaattorille). 4. +12 V akulta. Pinnit 4 ja 7 saattavat olla joissain autoissa toisinpäin. 5. +12 V lähtö (max. 150 - 300mA) antelnnille tai vahvistimelle. 6. 0-12 V mittarivaloilta radiolle. 7. +12V Virtalukolta. Pinnit 4 ja 7 saattavat olla joissain autoissa toisinpäin. 8. Maadoitus. Omalle kohdalle sattuneissa PSA:n autoissa johdot ovat olleet standardin mukaisesti.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: 2k Xantian radion ISO-liitin Lähetetty: 10.10.2011 12:26 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Sori ulosantiani..eli "piirrokseni" perustuu kädessä pidettyyn pistokkeeseen, mikä Xantian radiopaikalta löytyi. Mittasin johdot liittimestä siltä puolelta, mikä radion johtopaikkaan sitten uppoaa, siitä tuo peilikuvamaisuus. Periaate oli muuttaa tarvittavat muutokset radion liitinnastaan, eikä muutella Xantian alkuperäistä kytkentää. Eli siis kyseisen radion (LG) ISO-liitinpaikat ei ole radion persuksissa (kuten alkuperäisessä), vaan radiosta lähtee johdot, joihin standardi ISOt uppoavat. Tämä oli hyvä juttu, sillä LG:n johtosarjaa oli helppo muuttaa vastaamaan Xantian kytkentää. Nyt kun vertasin tätä sinun lähettämää kuvaa ja omaani niin pääsin tulokseen, notta kyselemäni vihreä antaa 12v pakilla (hyvä etten syöttänyt tähän virtaa arvailemalla, ei tullut mieleenkään kokeilla pakkia päälle radion johtoja selvittäessä!) ja punainen on radion mykistys. (tähänkään ei kannata tarjota plussaa!) Minulla tyhjinä on nastat 1 ja 5. (svc:n kuvassa) Joten vastaus alkuperäiseen kysymykseeni on, ettei Xantian piiska-antennille tarjoilla vahvistusvirtaa eikä tässä radiosignaalin vahvistustoivossa herätevirtaa kannata yrittää tarjoilla vapaille johtimille! Kiitoksia kärsivällisyydestä ja vastauksista svc:lle 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|