Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 15:54 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Vuonna -07 hommattiin Saxoon Salama-akku. Äsken sitten ei lähtenytkään käyntiin :evil: Korkkia irti ja olihan se neste mennyt vähän kennojen alapuolelle. Uutta akkuvettä lisää ja laturi "käyntiin". Vanha Boschin 6 ampeerin laturi ei vaan luottamusta herätä. Mun mielestä siellä pitäisi pikkuinen porina tai ainakin vähän kuplia näkyä latausvaiheessa. Ei siellä kauheasti tuntunut tapahtuvan :shock: Mittari näytti parin kolmen ampeerin verran.
Mahtaako akku olla tiensä päässä vai saisiko vielä henkiin?
Se on just näin kun autolla ajetaan hyvin vähän. Menee pakoputket ja akut alta aikayksikön :roll:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 15:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
niin meneekiii. lataa nyt se akku ekaksi ja kullostele tilannetta. jos on tolppa tai sähkää saatavilla. niin vaikka tarjousladosta tai hotonetistä löytyy niita automaattilatureita muutamalla kympillä. ja voivat olla kiinni akussa koko ajan. ei ylilataa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 16:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Epäilyttää auton latauksen kunto, sillä eikös akkuneste vajene häthätää, jos akku kiehahtelee runsaasti?

Itse odottelen jännityksellä Xantturan akun valmistumista, on nimittäin alkuperäinen ja 11v mittarissa. :o



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 17:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no tuohon nyt auttaa tieto jännitetasosta ja sitä helpottaa vaikka noista aikaisemmin mainituista paikoista hommattava muutaman kympin digimittari. siinä tulee kaupantekijäiseksi yleensä käyttöohjekkin. lataus on ok jos jännite on välillä 13.6-14.6. veetä.
jos haluaa vielä hienostella .niin samoista puodeista löytyy tuommosia pihtiampperi mittareita myös joissa on mukana samalla mahdollisuus jännitemittaukseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 19:15 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Toi 14,6V alkaa oleen liikaa PSA tuotteissa mulla jokainen kunnossa oleva laturi on pukannut max 14,2V. Kato jos lataa liikaa mun saksottimessa valeon kopio pukkas 14,8V vuoden vanha akku paskaks kesän aikana (Bosch akku) ,C5massa 8V akku vielä"virtaa".



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
14.6 alkaa olla MAX sen jälkeen alkaa kiehuminen. eikä se kiehuminen ole kiinni PSA yhtymästä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 19:58 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Muutaman tunnin laturi on tuupannut virtaa Salamaan ja nyt porisee mukavasti. Huomenna aamulla sitten koestartti ja pelti kiinni. Jos ei lähde käyntiin, niin emäntä saa sitten kävellä kauppaan. :D



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 11.10.2011 20:50 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
14.6 alkaa olla MAX sen jälkeen alkaa kiehuminen. eikä se kiehuminen ole kiinni PSA yhtymästä

Toi oli odotettavissa,sitä niin varmaan tiärä voi ollakkin onhan noi niitten väkästämiä vai???? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 12.10.2011 06:52 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Heti aamutuimaan akkutreeneihin (akku yön yli latauksessa). Kaapelit kiinni ja käyntiin. Vaan eipä eka startilla syttynyt. Toisella startilla pyöritys hiipui selvästi, lopulta käynnistyi. Eipä tuolla akulla taida tulevaisuutta olla. Mittasin auton käydessä jännitteen akun liittimien pinnasta. Näytti 14.2 V. Kyllä auton laturi taitaa ainakin toimia.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 13.10.2011 11:39 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Varta tuli Salaman tilalle. Vanha olikin huima 44Ah:n akku, uudessa löytyy 60. Saa nähdä, kauanko tuo uusi taas kestää :shock:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 08:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Entäs se paljon tärkeämpi eli CCA-lukema ampeereja...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Entäs se paljon tärkeämpi eli CCA-lukema ampeereja...
Tuskin tulee Saxon moottorissa ongelmaksi millään 60 Ah starttiakulla?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 10:37 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Mittaile se lataus nyt kuitenkin jos et ole jo mitannut, ettei se uusi akku mene heti huonoksi.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
C4_robotti kirjoitti:
Mittasin auton käydessä jännitteen akun liittimien pinnasta. Näytti 14.2 V. Kyllä auton laturi taitaa ainakin toimia.
kaselin kirjoitti:
Mittaile se lataus nyt kuitenkin jos et ole jo mitannut, ettei se uusi akku mene heti huonoksi.
Tuossahan tuo näkyi olevan.
C4_robotti kirjoitti:
Heti aamutuimaan akkutreeneihin (akku yön yli latauksessa). Kaapelit kiinni ja käyntiin. Vaan eipä eka startilla syttynyt. Toisella startilla pyöritys hiipui selvästi, lopulta käynnistyi. Eipä tuolla akulla taida tulevaisuutta olla.
Jos akulle jotain käyttöä keksit, niin voihan sen kokeilla ladata täyteen kuitenkin. Kun ei ole huoltovapaa akku, niin pystyy sentään ominaispainon mittaamaan. Kuntoahan voi arvioida sisäisen resistanssin mittauksella/laskennalla, vertaa siihen uuteen akkuun vaikka (on varmasti huonompi kyllä tuommoisessa vanhassa ja pienempikapasiteettissä).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Entäs se paljon tärkeämpi eli CCA-lukema ampeereja...
Tuskin tulee Saxon moottorissa ongelmaksi millään 60 Ah starttiakulla?

Ai jaa, kokeilepa vaikka vapaa-ajan akulla jossa CCA on oikeesti alhainen.
Lisäksi tuo Ah-arvohan annettiin kehuna, jota se ei siis ole.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 12:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Tuskin tulee Saxon moottorissa ongelmaksi millään 60 Ah starttiakulla?

Ai jaa, kokeilepa vaikka vapaa-ajan akulla jossa CCA on oikeesti alhainen.
Hyvin harva vapaa-ajan akku taitaa olla samalla starttiakku? :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Tuskin tulee Saxon moottorissa ongelmaksi millään 60 Ah starttiakulla?

Ai jaa, kokeilepa vaikka vapaa-ajan akulla jossa CCA on oikeesti alhainen.
Hyvin harva vapaa-ajan akku taitaa olla samalla starttiakku? :roll:

Ei, otinkin vaan ääriesimerkiksi siitä, että ei Ah vaan A.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Saxon akku kypsyi
ViestiLähetetty: 14.10.2011 17:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
60Ah yleisakun CCA on alhaisimmillaan 350A luokkaa.
Mutta kun katsotaan paremmasta päästä noita mitä pienemmän Citikan akkutelineeseen mahtuu, niin löytyy useita liki 600A vaihtoehtojakin, eikä hintaero silti ole prosenteissa iso.
Ah-lukemastakaan ei ole yksi apua, esim lyhyessä pätkäajossa se saattaa silti loppua kesken. Mutta "pyöritysvoimalla" eli ampeerilukemalla on kun lyhytkin starttaus potkaiseen käyntiin!



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: