Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 00:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
http://viewitem.eim.ebay.fi/Argon-46-10 ... 35171/item

No jopas, nyt on halpaa mutta mitenkä tuon saa Suomessa täyteen taas argonia? Jos tuon vie Woikoskelle niin saako siltä istumalta täyteen? Taidan kysyä huomenna kun oman pottuni käyn vaihtamassa...

Mun nykyinen 8 vuoden sopparipottu maksoi 300 euroa ja vaihto käy kädenkäänteessä tosin kaasun hinta on jo ihan pilvissä. Taitaa mennä vaihtopullon hinta jo yli satkun siis tuon 10 litraisen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 07:14 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Itsellä on pullo ostettu omaksi. 10l täyttö maksoi 50e ja pullon saa heti mukaan. Tai no, puolituntia menee täytellessä. Ei tietenkään Woikoskelta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 07:32 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Sen verran tarkennuksena, että tuo hinta on seoskaasulle eikä puhtaalle Argonille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 09:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Juu tietenkin, seoskaasujahan nämä normaalisti ovat.

Omapullo olis tietty asiaa mutta siihen iskee kallis katsastus 10 vuoden välein. Mutta eikös ollut niin että on tiettyjä pulloja jotka ovat pois katsastuksen piiristä... Tosin mahtoi olla niin että vain nuo sikapienet 5 litran pullot ovat nykyään ulkona katsuusta.

Hiilidioksidi olis kyllä halpaa käyttä mutta siinä on valtavasti haittaetuja: Kaasu purkautuu aivan liian kylmänä ja parimillistä peltiä pitää hitsata tuplavirralla seoskaasuun nähden, eli tunketuvuus on hiilidioksidilla surkea ja toiseksi hiilidioksidi on jo valmiiksi hapettavaa joten sauma ruostuu uudelleen todella herkasti. Kolmanneksi hiilidioksidilla hitsaus räkii aivan älyttömästi seoskaasuihin nähden.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 11:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Eikös jossain ollut kaupan myös kertakäyttöpulloja? Kalliitahan ne varmaan ovat, mutta jos tarvekin on tyyliin kerran vuodessa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Mulla on ollut MIG hyllyssä yli 20 vuotta, vuokrapullon palautin kun lähdin opiskelemaan. Olisi kiva taas opetella tuonkin käyttöä :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 14:18 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Vuosi sitten kyselin niin oman 10l seoskaasuputelin olis saanut 250eurolla täytenä toki. En tiedä minkä hintainen tuo täyttö Woikosken pullolla on, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi ottaa vuokrapulloa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Itselläni on käytössä jokin vanha sammutinpullo ( n. 1m korkea) hiilidioksidilla täytettynä. Hyvin on toiminut ainakin näissä pikkuaskareissa mitä olen vuosien varrella tehnyt.
Katsastutin juuri pullon, se maksoi 66€ täyttöineen (harrastajahinta). Nyt pullo on taas 10v. katsastettuna, ainoastaan täyttö maksaa muutaman kympin käytön mukaan. En pidä hintaa kovana, vuokrapullo maksaisi monin verroin tuon hinnan.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 14:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
svc kirjoitti:
Eikös jossain ollut kaupan myös kertakäyttöpulloja? Kalliitahan ne varmaan ovat, mutta jos tarvekin on tyyliin kerran vuodessa.

Täällä on eräässä "sähkötarvikeliikkeessä" (sekatavarakauppa oikeammin) sellaisia, mutta niiden huono puoli on olematon paine ja sen myötä melko pieni kaasun määrä. Hintaa taisi olla n. 20 e / pullo. En nyt muista tarkalleen, mutta CX:n paikkaukseen (neljä n. kämmenen kokoista paikkaa) taisi mennä kolme pulloa.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 16:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Olen jo joitakin vuosia hitsaillut hiilidioksidilla ja valovirtamigillä 0.5-0.7mm peltejä ja mielestäni se onnistuu ihan mukavasti. Noin ohutta peltiä kun ei pitkillä saumoilla hitsailla vaan pisteillä poppaillaan sieltä täältä aluksi ja sitten pistetiheyttä kasvattamalla suljetaan kahden pinnan välistä kuilua. Hitsatut pinnat olen maalannut ja kotelot kyllästänyt öljyllä tai öljymassa-seoksella ja hienosti on kestänyt. Oli kaasu mikä tahansa niin ympäriltä palaa aina vanha maali ja muut epäpuhtaudet pois ja tämän lisäksi saumalle saatetaan näyttää rälläkkää...joten en nyt ihan pelkän hiilidioksidin syyksi korroosiopeikkoa laittaisi.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 23:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"...joten en nyt ihan pelkän hiilidioksidin syyksi korroosiopeikkoa laittaisi"

Eipäs yleistetä :D Se on on aina osasyy.

Kun puhutaan vanhan auton korjaushitsuusta niin kyllä CO:lla räkiminen on ihan eri juttu kun mennään sinne sitä pohjaa hitsaamaan.

Suojaaminen onkin toinen juttu, moni "unohtaa suojata" hitsauksen jälkeen uuden kynnyksen sisältä ja näin ollaan tuloksessa joka on niin sanottu: "moni kakku päältä v**tuttaa"
Ja näin käy aina kun antaa kotelopellitykset vieraan tehtäväksi.

Jep, selvis että nahkahousumaanpullo täytetään 3 päivän toimistusajalla tuossa W-koskella. Saksassa pullo täytetään 30 eurolla mutta rahdit ei nappaa. Ei paha muuten kun W-kosken vaihtopottu (eli sisus) on 100 euroa mutta Lederhosen-maassa 30 eur.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 17.10.2011 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Kait se oma pullo aina halvemmaksi tulee? Itsellä on kanssa vanha vissiin viimeksi -97 täytetty pullo joka on nyt tyhjä, pitäis sen katsastushinta kysyä? Vuokrapullot on mielestäni olleet aina niin kalliita ettei moisia kannnata hankkia? Vai onko asiat muuttuneet?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 18.10.2011 21:12 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Jotkut käyttää pullona hiilidioksiidisammutinta. Sen saa täytettyä sammutinhuollossa. Hiilidioksidi on muuten paras suojakaasu, kun hitsataan ei niin puhdasta pintaa vaikkapa siellä auton alla.
Ja valovirtamigillä voi hitsata, sanonko mitä. On kolmivaihekoneesssa eri saundi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 18.10.2011 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
retro.tuner kirjoitti:
Ja valovirtamigillä voi hitsata, sanonko mitä. On kolmivaihekoneesssa eri saundi.


Olen hitsannut monella eri vehkeellä ja täytyy sanoa, että valovirtamigit ovat kehittyneet vuosien varrella rajusti. Ainakin Kempin laite on ihan passeli.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 18.10.2011 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Faija osti 1989 Kempin valovirtamigin, ja kyllä mä sillä olen saanut ihan nättiä jälkeä beksin pohjaan 0,6 langalla ja seoskaasulla. Varaosia saa vieläkin ja laite toimii yhä. Uusi pidempi letku on odottamassa vaihtoa. Telwinillä en kyllä onnistunut saamaan osavirralla nättiä saumaa, mutta se ei ole valovirran vika...



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 18.10.2011 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hiilidioksidi on paras suojakaasu :lol:

Jep, mutta kannattaa ensin opetella ihan muutama perusjuttu: sauman tunkeuma on vitsi ja samaan tunkeumaan pääsee oikealla kaasulla puolta piemmällä virralla jota yleensäkin on huonosti valovirtamigissä tarjolla.
Lisäksi hiilidioksidin hapettavuus tulee esiin hyvin kun hitsaa rosteria. Sauma ruostuu jos kaasuna hiilidioksidi.

Lisäksi pelkkä CO2:n käyttö saa aikaan otsonia ja se on melko epäterveellistä kamaa. Seoskaasuihin on aina lisätty typpioksidia (NO) kumoamaan otsonivaikutusta. Otsoni on hyvin vahingollista keuhkoille.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 22.10.2011 00:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hiilidioksidista jää saumaan happea, sitä nimittäin on ihan muutama prosentti hiilarikaasussa joten hapotus ei auta. Hiilarin happimäärä voi olla jopa 4%. Kotitarpeiksi argon seos on riittäävä sillä happea on murto-osa hiilidioksidissa olevasta hapesta. Kun tehdään todella vaativaa teollista hitsuuta niin rosterin kanssa tiettu vain ja ainoastaan raaka argon jolloin hapen osuus jää prosentin osiin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 22.10.2011 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Alunperin puhe oli periaatteessa siitä saako hiilidioksidilla korjattua ranskan rapeita ja nyt meidän pitäisi olla luokkahitsareita ydinvoimalassa :shock: Aikamoista! Tottakai on aina parempia ja parempia menetelmiä, mutta kyllä suhteellisuudentaju kannattaa säilyttää ja miettiä menetelmien sopivuus ja vaatimukset kuhunkin kohteeseen oikeiksi.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 22.10.2011 16:55 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Se on tuo kuukkeli ja wikipedia helpottanut pätemisen tarpeella varustettuja henkilöitä.
Tuli tuosta mieleen että minä vuonna on patonkilaiset sekaantuneet ensimmäisen kerran tähän mig-nimiseen hitsaustapaan. Itse hitsailin ensimmäisen kerran 1981 ja kohteena oli Corolla Coupe 1971 mallia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 02.11.2011 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Croisette kirjoitti:
Kait se oma pullo aina halvemmaksi tulee? Itsellä on kanssa vanha vissiin viimeksi -97 täytetty pullo joka on nyt tyhjä, pitäis sen katsastushinta kysyä? Vuokrapullot on mielestäni olleet aina niin kalliita ettei moisia kannnata hankkia? Vai onko asiat muuttuneet?


Pullon katsastus Kangasalla muistaakseni 80€, täyttökin on edullinen.
Kysyin joskus, miksei firmalla ole nettisivuja ja sain vastauksen: "Ei näitä hommia silti ehtis yhtään enempää tekemään"

"edullisesti suojakaasu kangasala" -haku ilman lainausmerkkejä auttaa oikean firman jäljille 8-)



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 03.11.2011 00:07 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
retro.tuner kirjoitti:
Se on tuo kuukkeli ja wikipedia helpottanut pätemisen tarpeella varustettuja henkilöitä.
Tuli tuosta mieleen että minä vuonna on patonkilaiset sekaantuneet ensimmäisen kerran tähän mig-nimiseen hitsaustapaan. Itse hitsailin ensimmäisen kerran 1981 ja kohteena oli Corolla Coupe 1971 mallia.


Jos muisti jotenkin vielä pelaa niin -90 -luvun alkupuolella hankin oman migin. Siihen asti nämä autojen rakentelutkin hoidin isäukon kaasuvehkeillä. Enkä pidä kaasuhitsausta vieläkään mitenkään huonona - tosin vähän hidas menetelmä ja hankala ainakin sellaisten hitsattavien autojen kohdalla jotka eivät ole pelkkiä "peltihylsyjä". Mutta sivusta seuranneena voin todeta, että varsinkin auton pintapellit osaavissa kaasuhitsauskäsissä korjaantuu tosi komeasti - eikä tarvi juuri mitään paklaamista kun vaan hyvin takoo saumat. Tallessa on vieläkin joskus 1988 valmistunut Simca, jonka takaluukun alareuna tehtiin uusiksi kaasulla, hitsaussaumaan riitti ohut kerros hienokittiä eikä sauma tai kitit kupli vieläkään tuon -88 tehdyn maalauksen jälkeen :) Mutta eihän tuota hitsattukaan ihan yhdessä illassa...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Mikä kierre saksanpullossasi?
ViestiLähetetty: 05.11.2011 09:09 

Viestit: 1242
Kokemusta on; "kyllähän me täytettäis, mutta kun sulla ei oo Suomessa laillinen kierre pullossas." Totta känisivät.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pullo MIG-suojakaasua Saksasta
ViestiLähetetty: 05.11.2011 09:58 

Viestit: 5124
Ehkei myös sovi suoraan suomalaiseen paineenalentimeen?
W 21,8 x 1/14 nach DIN 477-1 (jos tämä tarkoittaa DIN 477 numero 1, vasenkätinen kierre)

CO2 käyttää samaa kierrettä eri kätisenä (DIN 477 numero 6)
Seoskaasut kai suurempaa (DIN 477 numero 10)

Nämä netistä googlailtuna:
http://www.woikoski.fi/ohjeet-ja-oppaat
ja sieltä
"Tavanomaiset kaasupullojen ulostulokierteet Suomessa"


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: