Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 19.04.2010 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
RPekka kirjoitti:
svc kirjoitti:
Jos laskuni ovat sinnepäinkään, nuo paineet vastaisivat Xantiassa akselimassoina noin 750 kg edessä ja 470 kg takana. Yhteensä 1240 kg ilman kuljettajaa.

Huomenna vaakalle niin ei tartte spekuloida.

Mittaustulokset:
Etuakseli 880 kg
Taka-akseli 580 kg
Kokonaispaino 1480 kg

Kuljettaja ei mukana painoissa, autossa samat romut kuin eilen eikä tankkikaan montaa litraa ole vajunut.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 19.04.2010 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
svc kirjoitti:
Jos laskuni ovat sinnepäinkään, nuo paineet vastaisivat Xantiassa akselimassoina noin 750 kg edessä ja 470 kg takana. Yhteensä 1240 kg ilman kuljettajaa.
Taitaa olla muutaman kymmenen kiloa alakanttiin?
Noissa laskuissa on oletuksena jousisylinterin männän halkaisijat edessä 22 ja takana 35 mm. (Berline)


Puuttuuko noista laskelmista jousittamaton massa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 19.04.2010 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Hyvä huomio. Luonnollisestikin puuttuu, koska nuo massat on saatu pelkästään sylinterivoimista. Xantian pyörä painaa 15 kg/kpl, eli jo niistä yksin pitää lisätä 30 kg/akseli. Paljonkohan pitäisi lisätä jarruista ja tukivarsista?

Breakin 40 mm sylintereillä saan taka-akselille 70 barilla 590 kg. Jos tuohon lisätään jousittamatonta massaa arviolta 40 kg, saadaan 630 kg, eli 8% suurempi tulos.

Jos etusylinterin halkaisija olisi 23mm oltaisiin 40 kg jousittamattomalla massalla hyvin lähellä mitattua lukemaa. (1% erolla)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 19.04.2010 18:47 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
svc kirjoitti:
Hyvä huomio. Luonnollisestikin puuttuu, koska nuo massat on saatu pelkästään sylinterivoimista. Xantian pyörä painaa 15 kg/kpl, eli jo niistä yksin pitää lisätä 30 kg/akseli. Paljonkohan pitäisi lisätä jarruista ja tukivarsista?

Breakin 40 mm sylintereillä saan taka-akselille 70 barilla 590 kg. Jos tuohon lisätään jousittamatonta massaa arviolta 40 kg, saadaan 630 kg, eli 8% suurempi tulos.

Jos etusylinterin halkaisija olisi 23mm oltaisiin 40 kg jousittamattomalla massalla hyvin lähellä mitattua lukemaa. (1% erolla)


Jarrut+olka-akseli+napa 10 kg, epäilisin että enemmänkin. Tukivarren paino vain osittain ja sekin on ohuempi pyörän päästä niin siitä ei montaa sataa grammaa tule. Sitten vielä vakaajan tukilinjan ja koiranluun (tämäkin mukaan) välinen osuus noin puoliksi. Raidetangon pääkin painaa useamman sata grammaa. Näillä arvioilla jousittamaton massa renkaineen on pyörää kohti ainakin 30 kg.

Takana taas on vähemmän koska tukivarsi on kohtuullisen kevyt navan päästä ja jarrutkaan ei mitenkään painavat ole. Takapää voisi olla aika lähelle sen 20 kg pyörää kohti.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 19.04.2010 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tuli mieleeni semmoinen lisämittaus joka pitää seuraavalla mittaussessiolla toteuttaa että mittaan tuon tyhjän auton kuorman ja asetan sitten 100 kg ruhoni akselin kohdalle ja annan jousituksen (joka moisesta lisäkuormasta pohjaa :mrgreen: ) korjata korkeutensa ja luen paineen uudestaan. Siitä on sitten melko helppo jo kalkuloida se suurin kantavuus jota alun perin haettiin. Toki siitä voi sitten kääntäen laskea jousitamattomia massoja ja ehkä muutakin...

Mitatussa Xantiassa on muuten C5:n peltialut uusilla EnergySaver 195/65R15 kumeilla, on nimittäin kevyet. Vaakaa en ehtinyt tallille mukaan hakea mutta ehkä heti puslaremontin yhteydessä sitten se pyörän punnitus.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 30.05.2010 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Xm:n teknisiä tietoja:

-etujousisylinterin halkaisija 22mm, kaikki mallit
-takajousisylinterin halkaisija Berline 35mm
-takajousisylinterin halkaisija Break 42,5mm

Jousipallojen kokoja/paineita/keskireiän halkaisijoita:

Ei-hydracive -malli
Berline
-edessä 400cc/70bar/1,65mm(4-cy/D12) 1,4mm(D12turbo/V6)
-takana 400cc/40bar/1,1mm
Break
-edessä 400cc/75bar/1,4mm
-takana 400cc/40bar/1,5mm

Hydractive -malli
Berline
-edessä 400cc/55bar/0,7mm(4-cy/D12) 400cc/50bar/0,6mm(D12turbo/V6)
-keskellä 500cc/70bar/1,25mm(vaimentimet eivät ole pallossa vaan "keskimokkulassa")
-takana 400cc/30bar/0,5mm
-keskellä 400cc/50bar/1,25mm(vaimentimet eivät ole pallossa vaan "keskimokkulass")
Break
-edessä 400cc/50bar/0,6mm
-keskellä 500cc/70bar/1,25mm(vaimentimet eivät ole pallossa vaan "keskimokkulassa")
-takana 400cc/40bar/0,7mm
-keskellä 500cc/40bar/1,25mm(vaimentimet eivät ole pallossa vaan "keskimokkulassa")

Näillä mennään Xm:n kanssa, ainaski jos originaalipallukat sattuisivat löytymään. Osanumerotkin olisivat noille jos joku noita kaipailee...

Veikkaan kyllä ettei omaani ihan oikeanlaiset tullu kun viimeks etupalloja ostin, vaan siinäpä onkin kaikki muut 500cc venttiileillä olevia, vissiin Cx:n kuulat on taakse eksyny ja mielestäni perä toimii paremmin kuin keula uusilla kuulilla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 17.10.2011 17:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Paluuta vanhaa aiheeseen. Korjaamokäsikirjan mukaan Xantian etujousisylinterin männän halkaisija on aina 40 mm.
Berlinen takasylinteri -96 asti 35 mm ja -97 alkaen 37 mm. Breakissa takasylinteri on aina 40 mm.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousituksen tekniikkaa
ViestiLähetetty: 17.10.2011 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Xm:n teknisiä tietoja:
Ei-hydracive -malli


Mä kun olen aina luullut että äksämmissä on kaikissa hydractive :oops:

Kunpa joskus pääsis edes koskemaan sellaista... :roll:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: