|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 17:21 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
...on taas niin täynnään virheitä ja puolitotuuksia 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 17:30 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Putkimies22 kirjoitti: ...on taas niin täynnään virheitä ja puolitotuuksia  Niinpä, jos haluan lukea ituhippien jorinoita voin tilata jonkun vihreän langan, vai mikä se nyt oli 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 20:46 |
Viestit: 1128
|
sehän onkin lämmitysnumero. Laita pesään. 
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 20:58 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Saiskos vähän faktaa että tietäis missä mennään metsään. Oli muuten mielenkiintoinen näin maallikolle.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 21:00 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Jossain artikkelissa oli sentään tervehenkinen lausahdus, että valaistuksen tarkoitus on tuottaa valoa, eikä säästää sähköä. Kaipa toimittajaa on jo nuhdeltu kerettiläisestä asenteestaan 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 21:36 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Lämmitysnumeron sytykkeitä ovat: - sähkönkulutustottumusten muuttaminen on vaikeaa- energian käsitteet, miten voi säästää energiaa ja miksi sitä kannattaa säästää? - energian kulutus, mihin energiaa kuluu ja kuinka paljon - lämmitysjärjestelmän valinta, hybridi on hyvä vaihtoehto - sähköä edullisemmin markkinoilta, kannattaako kilpailuttaa? - hankalaselkoinen sähkölasku, tutustu termien ja numeroiden selityksiin - sähkön mikrotuotanto, virtaa omiksi tarpeiksi - VERTAILU: 3-vaiheiset dieselgeneraattorit - julkisuuden henkilöt energiansäästökilpailussa, Laura Voutilainen - Maija Silvennoinen - Toni Nieminen - kodinkoneiden valinta, aina ei pelkkä energiatehokkuus ole pääasia - kodin viihdelaitteet lisäävät kulutusta- led-lamput asuintiloissa, valaistus on sekä mukavuus- että turvallisuustekijä - sähkökiukaan valinta on makuasia- Jorma Piisisen tulevaisuuden energiatehokas unelmatalo, tiukentuvien rakennusmääräysten mukaisesti - sähkönkulutus syyniin, etäluettavat mittarit tuovat uusia mahdollisuuksia... - VERTAILU: Kulutusmittarit- vesiselvää säästöä, lämmin vesi on tuplasti kalliimpaa - kerrostalon energiankulutus kuriin- sähköä mökilleEi minulle tehnyt pahaa lukea noita juttuja. Pääasiassa ihan oikeaan aiheeseen paneutuvia, vaikkakin joukossa oli itsestäänselvyyksiä. Asioita voidaan tarkastella monelta eri näkökantilta; kaikki ihmiset eivät ole saaneet sellaista viisautta, mitä Patonkilaisista hyvin monelle on geeneissä tullut. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 23:10 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
xs2jammu kirjoitti: Saiskos vähän faktaa että tietäis missä mennään metsään. Oli muuten mielenkiintoinen näin maallikolle. No esim osio öljylämmityksestä oli lähes sana sanaan suoraan ko lämmitysmuodon markkinointimateriaalista, joihinkin vaihtoehtoihin liitettiin ominaisuuksia jotka ovat yhteisiä kaikille, energiansäästölamppujen käyttö ei yli puolessa suomalaistaloudessa säästä yhtään mitään ja muissakin lähinnä nimeksi. Periaatteessa tuo oli tosi hyvä mutta sen olisi pitänyt oikolukea joku asiantunteva taho etukäteen. Alalla kun on itse niin nuo mokat pistää silmään.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 18.10.2011 23:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"energiansäästölamppujen käyttö ei yli puolessa suomalaistaloudessa säästä yhtään mitään ja muissakin lähinnä nimeksi" Jep, kenen rahaa tuo lamppu säästää? Se on kallis ja kesto huono, edelleen. Valoa? No sitä energiansäästölampuista ei tule, ei sitten millään, mustaa valoa säteilevät eli lienevät s**tanasta LED-valaisimet ovat kivan kirkkaita ja parhaimmillaa valon väri on sitä luokkaa että oikein piristää. Hinta edelleen hurja mutta miten lie keston laita, niitä kun on ollut niin vähän aikaa vasta tarjolla että kestävätköhän ne ja miten?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 00:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: "energiansäästölamppujen käyttö ei yli puolessa suomalaistaloudessa säästä yhtään mitään ja muissakin lähinnä nimeksi"
Jep, kenen rahaa tuo lamppu säästää? Se on kallis ja kesto huono, edelleen. Valoa? Se säästää asujaa turhalta jumpalta, kun ei tarvitse lähes jatkuvasti lamppua vaihtamassa, kuten hehkulamppuja käyttäessä. "Energiansäästölampun" kohdalla riittää vaihto muutaman vuoden välein. Valoakin saa enemmän kuin tehokkaimmista hehkulampuista, mitä valaisimiin asentaa. Energiansäästöön en ota mitään kantaa, enkä tiedä, mitä se siinä nimessä tekee. Valaistuksen energiakulutus on asuinkiinteistössä melko olematon kuitenkin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 00:10 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Valoakin saa enemmän kuin tehokkaimmista hehkulampuista, mitä valaisimiin asentaa"
Et voi olla tosissas? No joo ehkä "saa" mutta valon väri on niin väärä kuin olla voi. Energiasäätölamppujen valossa ei voi työskennellä koska värilämpötila on jostain kuun pinnalta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 00:17 |
Viestit: 3655
|
Meillä on toistaiseksi vältytty energiansäästölampuilta, joten ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ei niitä ikuisesti voi vältellä. Ne on niin hiton rumiakin.
|
|
|
|
 |
citromes
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 00:44 |
Viestit: 140
|
Kyllä ainakin itselle olisi hehkulamput riittäneet. Hinta oli kohdallaan ja valon lisäksi tuotti myös huoneistoon lämpöä.Että mikä sitten on todellinen energiansäästö /ympäristökustannus verrattuna tuotteita keskenään? Tuntuu ett markkinavoimat jyllää tälläkin alueella eli rahat pois.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 07:36 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cikatille senerran, että jos värilämpötila on väärä, niin on hommannu väärän lampun... itte olen löytänyt aina oikean värilämpötilan lampun, tai sitten en ole ostanut / hyväksynyt sitä 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 08:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
cxtb2 kirjoitti: Cikatille senerran, että jos värilämpötila on väärä, niin on hommannu väärän lampun... Juuri näin. Jos tarkoituksella ostaa huonon, niin kyllä silloin saa huonon. Ei senkään perusteella voine yleistää kaikkia autoja hevoskärryjä huonommaksi ajettavuudeltaan, jos on sattunut Nissanin ostamaan, eikä parempia viitsi kokeilla  BTW, jos itse on epävarma ostoksestaan, niin supermarkettien lisäksi on kyllä olemassa ihan oikeasti palvelevia valaisinkauppoja, joissa tunnetaan myös erilaisten lamppujen ominaisuudet. Hinnat ovat niissä yleensä kyllä hieman korkeampia.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 08:36 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Kyllä tuon lamppudirektiivin silleen ymmärtää että etelän maissa on lämmintä JA pimeää yhtaikaa. Siellä se on kaikki säästöä.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 08:55 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Jos valo tuntuu jotenkin "Likaisen" väriseltä tai sävyltään epämiellyttävältä, niin se johtuu loistelamppujen surkeasta värintoistoindeksistä, ei niinkään värilämpötilasta. Kun hehkulampun värin spektri on tasainen (intensiteetti nousee siirryttäessä kohti infrapunaisen aallonpituutta), niin purkaus- ja loistelampuissa on teräviä piikkejä siellä täällä. On sitten onnessaan miltä näyttää joku sellainen väri jonka aallonpituudella ei tule valoa lainkaan.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 09:07 |
Viestit: 909
|
Lemon kirjoitti: Meillä on toistaiseksi vältytty energiansäästölampuilta, joten ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ei niitä ikuisesti voi vältellä. Ne on niin hiton rumiakin. Niitä saa kyllä ihan hehkulampun näköisenäkin, joten ei aina ole sen rumempia.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 09:27 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Kylppärissä oli Bilteman loisteputki, hajosi ja kävin hakemassa uuden. Nyt se näyttää ihan assan narkkarisuojatulta vessalta  Sellainen sininen laitosmallinen valo. Tuo valo on meillä yövalona eli palaa 24/7. Käytännönkin syistä jo, katkaisin kun on siellä peilin yläpuolella jonne ei lapset yllä.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 09:37 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Eikös tuossa lehdessä ollut sellainenkin ihme että öljylämmityksellä saavutetaan yli 100 % hyötysuhde?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 09:41 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Muita virheväittämiä: "Kiertoveteen perustuvaan lämmönjakoon yhdistettynä pelletit ovat käytännössä ainoa tapa, jolla koko rakennuksen sekä talousveden lämmittäminen onnistuu puulla". Fail, klapi on yhä ja jatkossakin vahva edustaja tuossa tehtävässä. Väitän että klapilämmittäjiä on jopa pellettilämmittäjiä enemmän. "Maalämmön vahvuuksina ... pienet hiilidioksidipäästöt tuotettua kilowattituntia kohti" Fail, puu, pelletti ja uusiutuviin perustuva kaukolämpö ovat tuossa ominaisuudessa ihan omaa luokkaansa, maalämpöä edellä. Myöskin jutussa sanotaan maalämmön olevan parempi kuin maalämpö (vaikka verrataan lämmönkeruutapaa; porakaivo vs vaakaputkisto).
Aurinkolämpö on jostain syystä liitetty vain öljylämmityksen kaveriksi, todellisuudessa siitä on yhtälailla apua kaikkien vesikeskusperustaisten lämmitysmuotojen kaverina. Älykäs lämmönjako taas on yhdistetty vain suoraan sähkölämmitykseen vaikka hyötyä on muillakin lämmitystavoilla. Patterit seinällä on perusteetta linkitetty juuri pellettilämmitykseen vaikka vain maalämmöllä lattia- tai seinälämmöllä on merkitystä. Öljylämmitystä kehutaan vaikka nykyinen ja varsinkin tuleva hintataso ei mietnkään puolla sitä, järjestelmän vaihto toiseen maksaa itsensä 5-10 takaisinmaksuajalla. Jos remontti on joka tapauksessa edessä on aika huomattavasti lyhyempi.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 09:52 |
Viestit: 3655
|
cxtb2 kirjoitti: Cikatille senerran, että jos värilämpötila on väärä, niin on hommannu väärän lampun... itte olen löytänyt aina oikean värilämpötilan lampun, tai sitten en ole ostanut / hyväksynyt sitä  Ja koska noita paholaisen keksintöjä on jossain vaiheessa pakko ruveta ostamaan, niin mistä sen sitten näkee mikä on se oikea värilämpötilan lamppu? Onko siellä lamppuhyllyssä esim. joku taulukko jonka avulla voi valita sopivanvärisen lampun, vai onko oltava insinööri osatakseen ostaa sopivan lampun? Meneehän se liian hankalaksi, jos on käytettävä erikoisliikettä tavallisen lampun ostoon, varsinkin kun kaikista "erikoisliikkeistä" ei aina edes saa asiantuntevaa palvelua. No onhan kai olemassa autojakin, joihin ei voi itse vaihtaa edes ajovalopolttimoa...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 10:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: Ja koska noita paholaisen keksintöjä on jossain vaiheessa pakko ruveta ostamaan, niin mistä sen sitten näkee mikä on se oikea värilämpötilan lamppu? Onko siellä lamppuhyllyssä esim. joku taulukko jonka avulla voi valita sopivanvärisen lampun, vai onko oltava insinööri osatakseen ostaa sopivan lampun? Mitenkäs on tähän mennessä vuosikaudet onnistunut tavallisten loisteputkien ostaminen (ja siinä samalla värilämpötilan valitseminen)?  Ei siitä liitäntälaitteen sisältävän lampun ostamisesta tarvitse väkisin tehdä yhtään sen hankalampaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 10:09 |
Viestit: 3655
|
laakeri kirjoitti: Lemon kirjoitti: Ja koska noita paholaisen keksintöjä on jossain vaiheessa pakko ruveta ostamaan, niin mistä sen sitten näkee mikä on se oikea värilämpötilan lamppu? Onko siellä lamppuhyllyssä esim. joku taulukko jonka avulla voi valita sopivanvärisen lampun, vai onko oltava insinööri osatakseen ostaa sopivan lampun? Mitenkäs on tähän mennessä vuosikaudet onnistunut tavallisten loisteputkien ostaminen (ja siinä samalla värilämpötilan valitseminen)?  Ei siitä liitäntälaitteen sisältävän lampun ostamisesta tarvitse väkisin tehdä yhtään sen hankalampaa. Olen tähän asti ostellut hehkulamppuja ja olen saanut aina oikeanväristä valoa. Helppoa ja hauskaa (jos nyt mikään ostaminen yleensä voi olla hauskaa...), kun tarvi miettiä muuta kuin ostanko 40- vai 60-wattisia ja vilkaista että on oikea kanta.
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 11:20 |
Viestit: 295
|
Ottamatta kantaa sen enempää noihin valoa tuottaviin lamppu tyyppeihin. Lemon ihmetteli, minkä "värisiä" valoja. Kotitalouksissa valaistuksessa käytetään sisustusmielessä ja viihtyvyyden kannalta matalampia värilämpötiloja. Sanoisinko 2700-3000 K. Jos taas halutaan työskennellä olosuhteissa, jotka vastaa päivänvaloa, menään 5000 K alueelle. Valo on silloin ylmänvalkoista, kovan tunoista huonetiloissa. Oikean suunaista kuitenkin.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Tekniikan Maailman uusi lämmitysnumero... Lähetetty: 19.10.2011 11:51 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
juu, 2700-3000K. ja puhekielessä lämminvalkoinen tai WW = WarmWhite, jota myös viljellään... 4000K. alkaa jo omaan silmään näyttämään räikeältävalkoiselta  Suomessa vielä ryöstörahastetaan varsinkin LED-lampuista, itse olenkin tilaillu saksasta ( http://www.led1.de/shop/lng/en/led-spots/tai sitten kiinankaupasta, jossa hinnat on kohdillaan, mutta laadunkanssa saa olla tarkkana 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
|