Patongissa jaetaan neuvoja ja vinkkejä ilmaiseksi, se on sitä yhteishenkeä. Myös yhteisön tapaamiset ovat osa tätä kaveri/toverihenkeä. Mutta ajoneuvojen ja niiden osien kanssa toimii markkinatalouden lait, poislukien suhteilla tehdyt kaupat.
Vaikka olemme Patongissa, ei se tarkoita sitä, että osat
täytyy ilmaiseksi antaa. Eikä kukaan
myöskään kiellä osia ilmaiseksi antamasta. Mutta sitä ei voi vaatia. Tämän palstan kautta on kyllä syntynyt "hyviä suhteita", silloin varaosa saattaa olla huomattavasti halvempi kuin toiselle kuin toiselle.
Jokin aika sitten joku kaveri kysyi minulta Xantian abs:in anturia. Sovittiin anturin hinnaksi 20€. Irrotin sitä tunnin ja loppujen lopuksi vielä rälläköimällä tukivarren pilalle, sain sen irti. Pakkasin anturin laatikkoon ja olin valmis viemään sitä Matkahuoltoon 13km päähän. Rupesin kyselemään "ostajan" yhteystietoja osan lähettämistä varten, niin ei kaveri enää vastannut puheluihin, eikä tx-viesteihin.
Jos jostain osasta saa kohtuullisen hinnan, niin ei sillä kaupalla rikastu. Purkuraato saattaa seistä tontilla vuosia vain muutaman osan mennessä siitä kaupaksi.
Suuremmaksi hyödyksi katson sen, että varaosa-autosta on saatavissa itselle tarvittaessa osia, ja näin se tukee tätä harrastusta.

Lemon kirjoitti:
Olen ostanut ja tulen ostamaan edelleenkin käytettyjä osia. Olen myös maksanut niistä mitä on pyydetty, kun myytävä osa on ollut mielestäni sen arvoinen. Se on ihan OK. Ostan osia myös varaston hyllylle vastaisen varalle, kun jotain tulee sopivasti eteen. Mutta koska joudun turvautumaan maksulliseen asennusapuun, en halua maksaa kovin paljoa osasta, jonka kunnosta ei ole tietoa ja joka kestää ehkä n. kuukauden. Hinnoitelu/maksuhalukkuus on tietenkin osakohtaista ja riippuu myytävän osan kunnosta, iästä, käyttöajasta, kilometreistä, saatavuudesta...
Tämä on täysin totta. Ostajan kannatta aina harkita käytetyn/uuden osan kestoa ja sitä, kuinka kauan aikoo ko.kulkupeliä, johon osan asennuttaa, vielä pitää.
Korin osat, kuten lokasuojat ja ovet kyllä kestävät sen kuin uudetkin ja ovat siksi käytettyinä huomattavasti edullisempia kuin uudet vastaavat. Liikkuvat ja kuluvat osat, ja myös sähköiset osat, joiden kuntoa ei voi ilman suuria tutkimuksia selvittää, ovat käytettyinä aina suurempi riski kannattavuuden kannalta jos vaihtotyöstä joutuu maksamaan täyden hinnan.