|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 03.11.2011 12:22 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Mun Xantussa (-93/94) on näemmä kesäkumit sisäreunaltaa nahkat... ja toisesa näkyy jopa kudos. Katsurin kanssa sitä ihmeteltiin, kun ei hän löytänyt sieltä minkäänlaista klappia mistään... Epäili että ovat olleet eturenkaina aiemmin... noh mun mielestä ne kyllä oli keväällä alle laittaessani ihan hyvät renkaat... eli kyllä ne kai ovat jostain syystä nyt kuluneet... Takarenkaat ei sinänsä näytä olevan erityisen lintallaan...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 03.11.2011 12:51 |
Viestit: 2821
|
Ettei ne nyt olis ne taka tassut /-\ näin??? Tuossa omassa zx:ssä oli toinen pyörä vinossa ja oli juuri leimattu. Väljäähän siellä ei ole vieläkään mutta kyllä siellä jokin on pettänyt.....
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 03.11.2011 13:07 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Taitavat vaan siis olla kunnostuksen tarpeessa... talvirenkailla ajelin kumminkin jo viime talvena semmoset rapiat 15 000 km, eikä niissä näy mitään eroa... Ilmeisesti tuo ongelma on siis tullut ja kiihtynyt kesärengaskaudella...  Onneksi ei estänyt leimaa...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 03.11.2011 14:13 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Samaa on havaittavissa, nyt elinkaarensa lopuilla olevissa nokialaisissa. Kynkät kunnossa. Silti hieman sivukallistumaa. Voisiko johtua tolkuttomasta aurauksesta, joka vasta nyt on korjaantunut. Tai aurauksesta ja sivukallistumasta yhdessä. Voisiko apurunko antaa sivukallistuman periksi, väsähtää, paljon ei tarvitse, kun taas breakin apurungossa on yläpuolinenkin poikittaistuki. Voih, miksi en hankkinut breakin apurunkoa, kun nyt apurungon vaihdoin. Ens kerralla ollaan viisaampi! 
|
|
|
|
 |
DneprMT9
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 03.11.2011 14:56 |
Viestit: 15 Paikkakunta: Jämsänkoski
|
Minulla moinen johtui takatukivarren laakerista joka oli aivan paskana. Kallistelunvaimennintanko on otettava irti, muuten sitä välystä on vaikea huomata...
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 05.11.2011 01:09 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Joo. Valitettavasti Sitikoiden tyyppivika tuo takatukivarsien laakerit. Niitä myydään valmiina sarjoina.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 07.11.2011 11:31 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Jos noita takatukivarren laakereita nyt lähtis vaihtamaan niin parit vinkit olis tarpeen... 1. Ostanko moponetistä tän paketin?: Xantia-Sedan Takatukivarren laakeri+osasarja (1/tukivarsi) [1993-2001] 2. Kuinka hyvin kotikonsteille tuo tukivarsi lähtee irti? Laakereiden irroitus tukivarresta vaatinee prässiä? 3. Vinkkejä tukivarren irroitukseen? Must ja Must Not Doot?
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 07.11.2011 16:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Lähtökohta varsinaiseen irrotukseen, aluksi pultti löysäksi, jotta pääsee pyörimään. Räikkä ja 24mm hylsyllä kierrellään pulttia, samalla vaikka puukon kärjellä "sorvataan" sisäpään kierteestä ruosteet pois. Sitten rasvaa. Tämä auttaa rutkasti varsinaista avaamista. Jatketaan irrottamalla kallistustanko, kilpi, satula, tai sen putki, ABS-anturi, tai se johtoineen kynkän mukana. Anturin tyveen ja pulttiin CRC-tä paljon ennen remonttia auttanee myös. Anturi löysyyttä voi kokeilla naputtelemalla kiinnityskorvakkeesta, jos liikkuu, niin ollaan jo varman voiton puolella. Samalla liikkuessaan CRC imeytyy väleihin. Anturia voi myös koettaa lyödä, kohtisuorassa linjassa pois, altapäin sopivalla, 12-13mm:n? pitkällä hylsyavaimella. Selvää myös sylinterin tangon sokan ja tangon irrotus. Omassa viimeksi ollut irti 1-2v sitten, mutta irtosi nyt puhumalla, kun paikat oli silloin tervattu. Nyt jälkimmäisellä kerralla lähti anturitkin, reikä aiemmin siivottuna, tervattuina, muutamaa ystävällistä sanaa käyttäen: tulepas nyt sieltä..... Speksien mukaan pientä kallistumaa on, 1´15`+-20`. Vertailun vuoksi taka-auraus 0´10`-0´50`= 1-6mm. Joten kallistuma voi hyvin olla luokkaa 5-10mm? Edellisessäkin akselistossa kallistuma oli aivan selvästi nähtävissä, silti kynkänlaakerit ok.
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 07.11.2011 22:45 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Laakereiden poisto ei välttämättä tarvitse mitään prässiä. Pätkä kierretankoa sen laakereitten sisäputken sisään ja sopivan kokoiset hylsysarjan hylsyt molempiin päihin. Eli toiseen päähän putken kokoinen ja toiseen päähän iso tukivarteen tapaava jonka sisään mahtuu se sisäputki. Kierretangon muttereilla kiristämällä saa toisen pään laakerin lähtemään irti. Laakereitten ulkokoolit voi koittaa lyödä irti pitkällä tangonpätkällä sen jälkeen kun on kaivanut sen muoviputken sieltä tukivarren sisältä pois. Helpompi tapa saada ne ulkokoolit pois on hitsata siihen ulkokoolin laakerirullapintaan migillä ympäriinsä sauma, joka supistaa sen ulkokoolin niin, että lähtee ravistamalla pois. Niin - ja niillä ohuilla säätöprikoilla siellä laakeripäässä on tarkoituksensa. Ei kannata heittää hukkaan... Muistaakseni rmattilalla on jossain hyvä kuvasarja BX:n takakynkän laakerin vaihdosta. Mullakin kuvat on, mutta valitettavasti vain omalla koneella 
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 09.11.2011 12:27 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Autoa kun tarvitsen joka päivä, niin ei voi itsekseen kovin vaikeaa remppaa tehdä... joten tuli mieleeni että pääsiskö tässä helpommalla jos vaihtais koko taka-akselin kunnostettuun???? ...jos vaikka löytäis jostain käytetyn minkä laittais irrallaan hilppeineen kuntoon ja heittäis sen sit paikalleen joku päivä....
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia takarenkaat kuluu sisäreunasta, miksi? Lähetetty: 09.11.2011 16:08 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Koettu on, yksin tehden. Oli helpompi vaihtaa, tukivarret satuloineen, pallot irrotettuna, keveyden vuoksi. Joten jos vain tukivarsien laakereissa häikkää, niin vaihtotukivarret....joissa olisi hyvät napalaakeritkin. Käytin kahta pientä, punaista hallitunkkia.
|
|
|
|
 |
|
|