Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDI:stä
ViestiLähetetty: 23.04.2009 00:40 
Käyttäjän avatar

Mikä aikaansaa savutuksen diisseleissä? Siis kun tallaa painaa? Lastutetuissa tuo on arkipäivää mutta mielestäni omani tekee sen myös ilman lastua. Samaten fiilis ettei ihan kaikki kaakit välttämättä olisi tä'ysin hereillä :? Savu myös haisee mielestäni aiempaa enemmän, esim pihalla kun käynnistää menopelin.
Kilsoja perusteellisen sisäänajon verran eli 392tkm :)

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

Viestin otsikko: Re: HDI:stä
ViestiLähetetty: 23.04.2009 06:20 
Käyttäjän avatar

Putkimies22 kirjoitti:
Mikä aikaansaa savutuksen diisseleissä? Siis kun tallaa painaa? Lastutetuissa tuo on arkipäivää mutta mielestäni omani tekee sen myös ilman lastua. Samaten fiilis ettei ihan kaikki kaakit välttämättä olisi tä'ysin hereillä :? Savu myös haisee mielestäni aiempaa enemmän, esim pihalla kun käynnistää menopelin.

Mulla ainakin se johtunee putkistoon kertyneestä noesta. Se taas johtuu taloudellisesta ajosta. Savumittausten aikaan pitää aina pöllytellä reippaasti, jotta saa taas vuodeksi ajoluvan.
Erityisesti savutuksen huomaa kun aloittaa kärryn vedon täydellä kuormalla. Aikansa puuskuteltuaan savutus vähenee.
Vedon olen saanut mukavasti takaisin tekemällä Forte polttoainekäsittelyn 60 tuhannen välein.
Kilsoja mulla on tosin huomattavasti vähemmän. Vasta 380tkm meni puhki, eli sisäänajo jatkuu.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2009 07:28 
Käyttäjän avatar

Putkimies22 kirjoitti:
Mikä aikaansaa savutuksen diisseleissä?

Tähän on pakko kommentoida offtopicina, että HDi:hän ei savuta juuri ollenkaan, ainakaan kun vertaa Folkkarin pumpparikoneisiin. Valoissa kun edestä lähtee joku TDI kiihdyttämään ykkösellä, niin tulee kyllä niin mustaa savua putkesta, ettei tosikaan. :D Minun kokemuksillani HDi vaatii aika paljon kierroksia, jotta sitä savua alkaa tulla. Ja tosiaan, vakio-HDi:n savutus on yleensä juurikin sitä putkessa olevaa nokea, kuten Aakku kertoi. :)

C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2009 08:29 

Samanlaisia sauhutteluja myös minun HDi pölläyttelee kuten edellä olevissa viesteissäkin kerrotaan. Sitä kun nuukasti körryyttelee niin paikat nokeutuu. Sitten kun muistaa "karstoja poltella" niin melkoinen pilvi "pienhiukkasia" takanatulevien riemuksi pöllähtää 8-). Katsastuksessa onkin mylly jo niin karstainen, että saa katsastussetä aina muutamia ylimääräisiä ryntäytyksiä tehdä, jotta kilinän saattelemana putki puhdistuu. Minun autohan on lähes pakasta vedetty muiden Hdi-koneisiin verrattuna kun kilometrit ovat vasta muutaman satasen alle 300 000.

Itse en muuten tuon Aakun mainitseman Forten käytön jälkeen huomannut mitään muuta eroa käsittelyä edeltäneeseen aikaan kuin sen, että ensimmäinen startti oli vaikeampi.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2009 18:18 
Käyttäjän avatar

Tirehtööri kirjoitti:
Itse en muuten tuon Aakun mainitseman Forten käytön jälkeen huomannut mitään muuta eroa käsittelyä edeltäneeseen aikaan kuin sen, että ensimmäinen startti oli vaikeampi.

Voi tosiaan johtua muistakin syistä se tehon parantuminen. Forte käsittelyn yhteydessä tulee vaihdettua myös ilmansuodatin ja polttoainesuodatin, joten niilläkin lienee syynsä. Pientä nikottelua kieltämättä eka startissa Forten jälkeen.

Teen käsittelyn niin, että lisään Forten raakana suoraan polttoainesuodattimen kuppiin ja loput lähes tyhjään tankkiin. Sitten pieni pyöräytys startilla, jotta litku lähtee liikkeelle. Sitten seisotan autoa pari tuntia, joskus yön ylikin. Sitten vasta ajoon.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2009 19:58 
Käyttäjän avatar

Okei eli hanaa vaan :D

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2009 21:02 

Aakku kirjoitti:
Teen käsittelyn niin, että lisään Forten raakana suoraan polttoainesuodattimen kuppiin ja loput lähes tyhjään tankkiin. Sitten pieni pyöräytys startilla, jotta litku lähtee liikkeelle. Sitten seisotan autoa pari tuntia, joskus yön ylikin. Sitten vasta ajoon.

Ai sinä teet käsittelyn noin huolellisesti. Minun ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa Forte-kokeilu oli niin "juosten kustu" (= korjaamolla laittoivat ilmeisesti suoraan tankkiin), että pitää tehdä se joskus toiste vaikka noin kuten sinä. Katsellaan sitten josko minäkin jotain eroa huomaisin.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.04.2009 21:18 
Käyttäjän avatar

Putkimies22 kirjoitti:

Voihan se tuohon ikään jo suutinkärjessä näkyä. Kuluneesta kärjestä tulee isompia pisaroita joiden sisältä jää isompi nokihippunen. Tästä johtuen sitä nokea kertyy putkistoon kaupunkiajossa enemmän kuin ennen ja sieltähän se sitten lähtee liikkeelle kun tilataan tehoa eli käytetään sekä kierroksia että ahtopainetta.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ]