|
Kirjoittaja |
Viesti |
avbx
|
Viestin otsikko: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 17.11.2011 23:49 |
Viestit: 1128
|
Ajovaloautomatiikan rele ja sen kanta ovat vähän huonossa hapessa, osittain sulaneita ja palaneita (keskinasta). Onko se relekanta vaihdettavissa helposti. Kurkkimalla huonolla valolla näyttäisi vähän että olisi.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 08:28 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
avbx kirjoitti: Ajovaloautomatiikan rele ja sen kanta ovat vähän huonossa hapessa, osittain sulaneita ja palaneita (keskinasta). Onko se relekanta vaihdettavissa helposti. Kurkkimalla huonolla valolla näyttäisi vähän että olisi. Kerron sitten kun olen vaihtanut.ensi viikolla.. 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 09:11 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Yksi konsti olisi irrottaa liittimet entisestä relepitimestä ja siirtää ne uuteen, joka olisi poistettu jostain. Liittimet saattaa irrota pienellä ruuvarilla liittimen jotain kielekettä painaen. Jos näin toimii, niin ennen uuteen laittoa kieleke pitäisi taas vähän nostaa, jotta lukittuisi. Ps. Käytin tässä "pidintä", koska niin se on lampuissakin, lampunpidin on se usein "kannaksi" mainittu. Lampun kanta on lampun, polttimon kantaosa, joka voi olla tyypiltään esim. vaikka E27, B15a. E on kierteellinen Edison-kanta, B on bajonettikanta.
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 10:05 |
Viestit: 691
|
Hiukan ahdashan tuo paikka on ja alkuperäisten johtojen pituuskin ( lyhyys ) hankaloittaa vaihtoa. Kanta on normali 5-napaisen releen kanta joita saa autosähköliikkeistä. Osta sellainen jossa on liittimet ja johdot valmiina ja jatka kutisteabikoilla. Vanhoja liittimiä ei kannata käyttää , tai sulla on taas kohta sulanut relekanta 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 12:36 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Ps. Käytin tässä "pidintä", koska niin se on lampuissakin, lampunpidin on se usein "kannaksi" mainittu. Lampun kanta on lampun, polttimon kantaosa, joka voi olla tyypiltään esim. vaikka E27, B15a. E on kierteellinen Edison-kanta, B on bajonettikanta. Kanta on se BJT:ssä emitterin ja kollektorin välissä oleva osa, se on selvää. Matematiikassakin esimerkiksi kantaluvun merkitys on varmasti jokaiselle selvä. Muissa yhteyksissä kanta onkin sitten hieman epämääräisempi termi. Pohjolainen, S. 1999. Nykyelektroniikan suursanakirja englanti-suomi. WSOY kirjoitti: relay socket, relekanta, releistukka Istukka, johon esimerkiksi kamparele astetaan ja kiinnitetään kalusteisiin kuuluvalla sangalla.
socket, 1. vastake, 2. pistokekanta, pistorasia, istukka Naaraspuolinen liitin, istukka, kanta tms. joka toimii elektroniputken, sähkölampun tai jonkin komponentin tukena ja mahdollistaa sähköisen kytkennän siihen. Vertaa: jack, receptacle, plug, connector
jack, jakkiliitin, vastake, pistukka, jakki Vastakeliitin, johon tulppapistoke kytketään.
receptacle, 1. vastake, vastakeliitin 2. kojevastake, pistukka, pistorasia Yleensä kaksiosaisen liittimen se puolisko, jossa on naaraspuoliset koskettimet ja joka voi olla vapaa johtoon asennettu vastake, laitteeseen kiinteästi asennettu kojevastake tai seinässä oleva antennijärjestelmän tai sähköverkon pistorasia.
connector, liitin, yhdistin Sähköisen tai mekaanisen kytkennän aikaansaava yksi- tai monikosttiminen mekaaninen laiteosa, joka voi olla "koiraspuolinen" pistoke tai "naaraspuolinen" vstake. Se mahdollistaa johtimien liittämisen ja erottamisen toiseen liittimeen, piirikorttiin tai liitäntätappiin. Ideaalinen liitin on täysin sovitettu eikäv aimenna signaalia. Käytännössä liittimet aiheuttavat pienen epäjatkuvuuden, joten ylimääräsiten liitinten käyttöä kannattaa aina välttää. Taajuuden kasvaessa liittimien laadun merkitys entisestään kasvaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 13:21 |
Viestit: 1128
|
Näytti että metalliosat olisivat ok, mutta muovit ovat sulaneet. Releenpidin tai kanta on kiinni reikälevyssä, johon se kiinnittyy kääntämällä, ei siis ole standardikanta. Varaosa-auto (93 1.8i berline) on pihassa, joten uusi osakin löytyisi. Automatiikkarele oli vaan siinä ilmeisesti korvattu tavallisella, ainakaan ei ollut samassa paikassa kuin tuossa breakissa. Automatiikkareleessä näytti olevan pari sisäistä diodia, samoin kuin aiemmin kyselemässäni beksin ruiskun releessä.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 13:43 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Jos metalliosat olisivat OK, mikäpä sen kannan sulattaisi? Kyllä se sulaa siksi että liittimien kontakti on huono ja siinä kehittyy lämpöä. Vähintään hienolla hiomapaperilla putsaus ja rasva päälle ennen uudelleenasennusta. Tosin uusien liittimien vaihto on vähemmän aikaavievä toimenpide, olettaen että kuparipiuhat ei ole tummanvihreiksi hapettuneita, jolloin johdotkin pitää hioa kirkkaiksi ennen uuden liittimen puristamista..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 16:31 |
Viestit: 312 Paikkakunta: Renko
|
Emännän relepohjan vaihtoivat liikkeessä - ottivat etupenkin pois, jotta on mukavampi makoilla asennustöiden tauoilla.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 18.11.2011 19:11 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kanta on kanta ja pidin on pidin, varsinkin, kun on lampuista kyse. 1/2-johdetekniikka sitten vielä erikseen. Itse kukin tietysti käyttää nimikkeitä, miten parhaaksi katsoo. Vaikkapa lampunpidintä kannaksi, siihen sitten lampun, mikä osa. Relepohjakin,-kantakin, -pistokanta on hyvä nimike. Tai ammattikielessä relepe..e. 
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantia relekannan vaihto Lähetetty: 19.11.2011 10:24 |
Viestit: 691
|
Pää-asia kun asia tulee ymmärrettyä. Alkuperäistä sinne on hiukan vaikea mykertää. Tarvikemalli johdoilla, niin homma helpottuu puolella. Nipparilla rele vaan johtosasrjaan kiinni. Tuo sulaminen tosiaankin johtuu huonosta johtumisesta (  ) ,jolloin liitin lämpiää 
|
|
|
|
 |
|
|