Rychnowo kirjoitti:
Miten muuten nuo ajonaikaiset lisälämmitykset toimivat periaatteiltaan. Lähteekö siis lämmitin heti käynnistämisen jälkeen mukaan ja käy niin kauan autokin käy, vai sammuu jossain vaiheessa, vai peräti käy joitain lyhyitä jaksoja silloin tällöin kun moottoria ei kuormiteta/lämmitetä?
Xantian alkuperäinen Eberspächer D3W käynnistyy täydelle teholle (3300W), kun ulkolämpötila on alle +7 astetta (Käytännössä noin 5-10 astetta) ja moottorin lämpötila alle 80 astetta. Lämmitys käynnistyy aika pian moottorin startin jälkeen.
Kun jäähdytysnesteen lämpö on yli 80 laite menee ensin alennetulle teholle (1600W) ja sammuu jos lämpö tuntuu pysyvän tarpeeksi pitkään päällä.
Moottorin ECU pyytää Eberiltä tarvittaessa lisää lämpöä eli antaa käynnistys- ja sammutuskäskyt. Eberin oma ohjain hoitaa lämmönsäätöä 3,3 ja 1,6kW tehoilla. Näin siis ainakin vanhemmissa HDI Xantuissa.
Lisävarusteena saa kellon jonka mukana tulee sähköinen kiertovesipumppu ja ohjaus auton omalle puhaltimelle. Kellolla voi lämmittimen käynnistää myös manuaalisesti.
Minulla on jonkun verran ohjeita Eberille ja Webastolle. Voin lähettää tarvitsevalle, mutta en laita julkiseen jakoon.
