Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 26.04.2009 17:27 

Viestit: 199
...mitenköhän tuon maan mainion "saastelaitteen" saisi viisaimmin kytkettyä pois käytöstä?
Tarvitaanko siihen joku sokea tulppa johonkin väliin? Alipainepumpun heivasin jo lisälämmittimen asennuksen yhteydessä. Vaan epäilyttää, että haukkaako se nyt jostain lisäilmaa/huohotuskaasuja palotapahtumaan turhan päiten...
Eipä vaan ole saanut aikaiseksi perehtyä tuon egr:n sielunelämään vieläkään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 09:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Rychnowo kirjoitti:
...mitenköhän tuon maan mainion "saastelaitteen" saisi viisaimmin kytkettyä pois käytöstä?
Tarvitaanko siihen joku sokea tulppa johonkin väliin? Alipainepumpun heivasin jo lisälämmittimen asennuksen yhteydessä.

Ei se enää kierrätä jos vaan egr-venttiili on ehjä ja yleensä on. Alipaineella se venttiili on tarkoitus avata ja jos pumppu puuttuu niin kovin on vähäistä alipaineen synty.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 10:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Bensakoneissa se EGR-vena kyllä avataan imusarjan alipaineella. Mutta tosiaan turboissa tuo manifoldin paine tuppaa olemaan muuta kuin alipaine...

Siitä huolimatta varmin ja helpoin laitteiston pysäytys on ottaa EGR-venan päästä letku irti ja tulpata se letku. EGR-venan päätä ei tarvitse tulpata.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 10:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllä sitä EGR-venttiiliä käytetään alipainepumpulla Xm td-moottoreissa, tiettävästi muissakin dieseleissä. Ei sillä ole merkitystä onko siellä imu/pakosarjassa sen isompi paine (turbo/vapari), sama periaate sen avaamiseen on...

Tuli meinaan ihmeteltyä kyseistä alipainepumppua 2.1td:ssä, sattuneesta syystä viime aikoina... Siellä se on vänkärin puolella puskurin sisällä, "ällirasiapurkin" alapuolella... Kuten sen magneettiventtiilikin...

Tuntuis kyllä jonkinverran vuotavan läpi tuo venttiili, vaikka se ei ohjauksia enää saisikaan. Omasta 2.1td:stä on pumppu hiljentynyt jo aikaa sitten eikä letkujakaan kaikkia ole, silti imusarja oli aika jännän näköinen, joten lisäksi sitten vielä tulppasin imusarjalle tulevan putken...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo, ei olis mikään ihme että EGR_venan istukka olis karstassa ja varmana laskee läpi...

Siis, onkos muuten XM 2.1 TD:ssä aina se EGR? Suomeen tuoduissa vaan vain uitettuissa Saksa-malleissa?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 12:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Ei o kaikissa 2.1td:ssä, vain osassa. Tunnistaa helposti siitä että onko keskimmäisten imukanavien välissä EGR:n rosteriputki...

Olikohan vielä niin että EGR:n kanssa olis imusarja "köykämiiniä" ja ilman tuota turhaketta muovia..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 13:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
jasu kirjoitti:
...
Olikohan vielä niin että EGR:n kanssa olis imusarja "köykämiiniä" ja ilman tuota turhaketta muovia..?


Juu ei. Imusarja muuttui kuttaperkasta tehdyksi ihan omia aikojaan. Minulla on -98:ssa plastiikkinen imusarja johon tuli EGR -putki.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 Td egr
ViestiLähetetty: 27.04.2009 15:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Ei o kaikissa 2.1td:ssä, vain osassa. Tunnistaa helposti siitä että onko keskimmäisten imukanavien välissä EGR:n rosteriputki...

Olikohan vielä niin että EGR:n kanssa olis imusarja "köykämiiniä" ja ilman tuota turhaketta muovia..?

Ainakin alkusarjan 2,1:ssä on juuri näin. Mulla on belgikone ja muovinen imusarja ilman egr:ää.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron