Kertokaa oi te viisaat gurut kun itse olen täysin peukalo keskellä kämmentä näissä autoasioissa ja uusi Citroenin omistaja (C5 Hdi). Kysymys on jarrutehostimen toiminnasta ja paineen säilymisestä seisomisen aikana.
Huomasin nimittäin, että jos pysäköin autoni lievään mäkeen pelkän vaihteen varaan niin kolmen tunnin kuluttua tehostimesta oli kaikki paineet häipyneet ja poljin oli kova "kuin kivi". Tunto palasi jarruun pari sekuntia käynnistämisen jälkeen mutta onko tuo silti normaalia. Vähän hankala tilanne, jos käsijarru sattuisi syystä tai toisesta olemaan käyttökunnoton, niin pysäköimisen kanssa, taikka sanotaanko hallitun liikkeelle lähdön kannalta tuo on vähän ongelmallista...
Valaiskaapa minulle vielä ylipäätänsä koko jousituksen toimintaa. Kun avaa ovet ja istuu sisään kuuluu surinaa ja auto jumppaa etu- ja/tai takapäätä. Tämä ilmeisesti kuuluu kuvaan ja liittynee siihen auton korkeudensäätöön. Mutta minua kiinnostaa mitä autossa tapahtuu siinä vaiheessa kun poistun autosta. Laskeutuuko auton jousitus jossain vaiheessa johonkin lepotilaan, josta se sitten ponnistaa itsensä ylös autoon istahtaessa?
t. olli s
kaselin
Viestin otsikko: Re: Kova jarrupoljin
Lähetetty: 27.04.2009 10:33
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
Tehostin toimii alipaineella jarrusi on ok. Jousitus pomppaa ylöspäin kun hyppäät autosta ulos jonka jälkeen se tasaa itsensä normaalikorkeuteen on ihan normaalia toimintaa.
Niin ja jos sitä käsijarrua käytetään, niin se pysyy myös kunnossa... Lisäksi oisi hyvä jos kerran-pari kertaa kuussa pääsisi polkemaan jarrupoljinta oikein kunnolla esim. soralla tai muulla liukkaamalla pinnalla. Saa palatkin liikuntaa.
kaselin
Viestin otsikko: Re: Kova jarrupoljin
Lähetetty: 27.04.2009 12:58
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
Ja renkaanvaihdon talvi/kesä yhteydessä "herkistelisi" jarrupalat eli paskat pois vaikka paineilmalla puhaltamalla.
No niin. Kiittäen ystävällisistä ja asiantuntevista vastauksista. Kun itsellä tuo auton korjaustoimenpiteet rajoittuvat lähinnä lompakon avaamiseen niin kaikenlaisten toimintojen ja oireiden edessä tulee pikaisesti maalailtua itsestä poispäin liikkuvien seteleiden kuvia... Ja kun autolla on ajettu 280 tkm niin sitä setelin liikettä voi tulla aina silloin tällöin, niin mukavaa kuin sitikalla ajaminen on ollutkin. Ei silti, vanha lötkö Audi 100 oli rahanmenosuhteessa kaikkein pahin...
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.