|
Kirjoittaja |
Viesti |
kaarja
|
Viestin otsikko: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 28.11.2011 19:25 |
Viestit: 57
|
Onnistuisko Xantia break katkaista ja tehdä peräkärry? Ois suunnitelmissa tuosta romusta tekaista jotakin kehittävää ajankulua. Jotakin ton kuvan tyylistä ois mielessä.
Liitteet: |

normal_custom-job.jpg [ 54.64 KiB | Katsottu 20958 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 28.11.2011 20:22 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
On tuo esimerkkitapaus kyllä melkoisen järkyttävä.  Ei Xantiasta juuri sen komeampi tule, jos esimerkin mukaisesti tekee. Mutta otapas kahdesta Breakista takapää, molemmat katkaistuna heti takalokasuojan kaaren etupuolelta. Ne perät hitsaat sitten katkaisukohdista yhteen. Saat 2-akselisen kärryn, luukun molempiin päihin, sivut tosin jäävät umpinaisiksi, ellei tee sivuikkunaa avautuvaksi (uuden sivulasin joudut kuitenkin tekemään). On tietysti isotöisempi, mutta joka tapauksessa paljon tyylikkäämpi, kuin tuon esimerkkikuvan mukaan tehty...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 28.11.2011 22:29 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Hieno idea Kaarja! Ei kun tekemään ja näytille heti. Noita kun riittää kärryiksi asti ja on sitten mitenpäin vaan, niin hyvän näköinen on varmasti, erottuu. 
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 28.11.2011 23:19 |
Viestit: 1496
|
Eki kirjoitti: Mutta otapas kahdesta Breakista takapää, molemmat katkaistuna heti takalokasuojan kaaren etupuolelta. Monessa Breakissa onkin jo hyvä valmis alku katkaisulle: siinähän on se Xantian näkyvin ruostepaikka  .
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 29.11.2011 23:10 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Lahti
|
Ekin malliin, tuolla esimerkkinä olevalla ei juuri mitään kuskata jos meinaa aisapainon pitää järjellisissä rajoissa. Jossain oli joskus myytävänä Toyota Celican takapäästä tehty kesäterassi  hinattavaksi laitteeksi moinen oli luokiteltu, takapenkin edestä oli poikki ja aukossa oli levy joka oli kuljetuksen ajan kiinni ja parkissa alhaalla terassin lattiana  ja oli oikeasti hienosti tehty 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
kaarja
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 30.11.2011 18:49 |
Viestit: 57
|
Aisapainoa tuossa on vähän funtteerattu työporukallakin. Taitaa tulla liian raskas.  Yks vaihtoehto ois katkaista etu ja takaovien välistä jolloin aisapaino ois ehkä sopiva.Hinattavan laitteen siitä ainakin saa jos ei ihan peräkärryä.  Suunnittelin eräänlaista kevytasuntovaunua,ehkä aisan päälle kaasupullot,pieni jääkaappi ja vesisäiliö vararenkaan tilalle,patjat mahtuu hyvin takaosalle. Hydejousituksen vois jättää paikalleen ja laittaa esim käsipumpulla paineistuksen? Tai akku lisäksi ja pikku sähköpumppu..
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 03.12.2011 15:47 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
kaarja kirjoitti: Aisapainoa tuossa on vähän funtteerattu työporukallakin. Taitaa tulla liian raskas.  Yks vaihtoehto ois katkaista etu ja takaovien välistä jolloin aisapaino ois ehkä sopiva.Hinattavan laitteen siitä ainakin saa jos ei ihan peräkärryä.  Suunnittelin eräänlaista kevytasuntovaunua,ehkä aisan päälle kaasupullot, pieni jääkaappi ja vesisäiliö vararenkaan tilalle,patjat mahtuu hyvin takaosalle. Hydejousituksen vois jättää paikalleen ja laittaa esim käsipumpulla paineistuksen? Tai akku lisäksi ja pikku sähköpumppu.. Aika paljon joutuu keventämään, että tuon saa maksimissaan 750 kiloiseksi. Varsinkaan kun harvalla Xantiallakaan saa vetää yli 700 kg jarrutonta. Jos haluaa jarrulliseksi O1 tai O2 luokam kärryksi, aihioksi kannattaa etsiä joku vanha hydraulijarruilla oleva alusta.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.12.2011 09:43 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei olisi hassumpi hydejousitettu kärry. Kun tavallisen lastaa, vaunu kyllä painuu, hydeauto ei. Siinä on sitten kärry vähän viteettäin. Tämän huomaa selvästi, kun on kierrejousitettu kärry, erillisin tukivarsin, runsain joustovaroin.
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.12.2011 10:40 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Meinasikko, että kärryn hydraulipumppu ottaisi käyttövoiman pyörän akselilta? Olishan siinä tietyä lokiikkaa, että lastattaessa kärry olisi alhaalla ja liikkelle lähdettäessä nousisi ylös.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.12.2011 10:42 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ake Blomm kirjoitti: Meinasikko, että kärryn hydraulipumppu ottaisi käyttövoiman pyörän akselilta? Olishan siinä tietyä lokiikkaa, että lastattaessa kärry olisi alhaalla ja liikkelle lähdettäessä nousisi ylös. Mitäs sitten kun kärry onkin pohjastaan kiinni?  Kaipa se sähköpumppu olis paras ratkaisu?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Ake Blomm
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.12.2011 10:52 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Vantaa
|
Jaa, että sähköpumppuu... Niin tosiaan voihan sitä varmaan sähkömoottorillakin pyöritää. Eipä tuommonen tullut mieleen kun on lähinnä Cx:stä kokemuksia, vaikka ei siinäkään sentään pumpun voimaa vetoakselilta oteta. Tarvinnee kuitenkin vähän tavallista paksummat piuhat vetoauton ja kärryn väliin.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.12.2011 18:17 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jaa´a. Ei olisi kaukana akselistoroinat, nurkan takana. Tuo liiika-aurauksinen takakelkka, ja muutkin tavarat löytyisi. Tarkoitus olisi tietenkin vain saada kärryynkin vakiolentokorkeus. Mekaanisella, tai sähköpumpulla, yks´sama. Mistä mekaanisen käyttövoima? Sähköpumppua varten pitäisi olla tuo hyvinmoninapainen pistorasia...Pieni LHM-säiliö, ehkä varaajakin, vajoamisenesto, ym. taitaisi siitäkin tulla painoa. Vaikka laittaisikin 14" pyörät. Jarrukalusto ei pakollinen, painonsäästöä. Tai sitten sähköpumpulla, ABS:t ? Voisikohan kelkkaa keventää....Huomaan, että teoriasuunnitelmat ovatkin valmiit.....
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.12.2011 22:20 |
Viestit: 511
|
ealab kirjoitti: Jaa´a. Ei olisi kaukana akselistoroinat, nurkan takana. Tuo liiika-aurauksinen takakelkka, ja muutkin tavarat löytyisi. Tarkoitus olisi tietenkin vain saada kärryynkin vakiolentokorkeus. Mekaanisella, tai sähköpumpulla, yks´sama. Mistä mekaanisen käyttövoima? Sähköpumppua varten pitäisi olla tuo hyvinmoninapainen pistorasia...Pieni LHM-säiliö, ehkä varaajakin, vajoamisenesto, ym. taitaisi siitäkin tulla painoa. Vaikka laittaisikin 14" pyörät. Jarrukalusto ei pakollinen, painonsäästöä. Tai sitten sähköpumpulla, ABS:t ? Voisikohan kelkkaa keventää....Huomaan, että teoriasuunnitelmat ovatkin valmiit..... Beksin akseliin n.10-15cm leveyttä lisää, jarruosat kaupan hyllystä. virtasyöttö 6neliösellä kaapelilla ja mopon akku (tai joku pieni) Lavan sisämitan pitäisi olla kapeimalla kohtaa n.1250mm ja pituuttaki pitäs olla mielellään n.2700mm (sisämitta). Aikanaan (n.15v sitten) kyselin silloin olisi ollut täysin toteutettavissa. Ei varmaan enää.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 13.12.2011 01:00 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Eikös nelivetoisen Pösö 405:n taka-akseli olisi aivan passeli tähän tarkoitukseen? Sähköinen hydepumppukin löytyy. Omavalmisteisen perävaunun rakentaminen hankaloitui vuoden 2010 alusta aika rankasti. Tarpeeksi vanhan kärryn muutoskatsastaminen onnistunee. Tuolla vähän nykypykälien mukaisia ohjeita: http://leimalle.com/tietoa/perakarrynteko.php
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 14.12.2011 19:27 |
Viestit: 199
|
...oli muistaakseni Mobile.de myytävänä...
Liitteet: |

$(KGrHqEOKjcE6ZmVz0DwBO)QjIUN5g~~_18.jpg [ 10.73 KiB | Katsottu 20685 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Pertsa
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 11.01.2012 04:13 |
Viestit: 23 Paikkakunta: Lahti
|
Vakio 7 napaisestakin peräkärrypistokkeesta kuuluisi löytyä tuo hydepumpun käyttöön käyvä virta 15 napa. Osassa merkkiliikkeiden yms kytkemissä pistokkeissa toimii oikein, osassa ei. Vakiintunut nykykäytäntö tuntuu olevan käyttää kyseistä napaa toisena parkkivalojen syöttönä.
Bexät 16v ja 4woodoo Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 11.01.2012 11:44 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyllä siinä kytkentöjä tulisi. Sähköpumppuun paine-/ jousituksen korkeuskytkin, ettei alvariinsa pyörisi..Miks ei käsipumppukin, jos olisi vajoamisen esto. Varaajan tarve? Painonsäästöä olisi 13" pyörätkin jostain pösöstä?. Sähköpumppu taas voisi olla hitaampikin, pienempivirtainen. Näkyy uusissa, ainakin pk-autoissa olevan uudempi pistorasia, siinä sitten käytetään adapteria, jos tarvis. 7-napaisissa taitaa olla 1 napa kärryn(matk.) plussaa varten, se lienee sumuvalokäytössä nykyään.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 11.01.2012 13:10 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Pertsa kirjoitti: Vakio 7 napaisestakin peräkärrypistokkeesta kuuluisi löytyä tuo hydepumpun käyttöön käyvä virta 15 napa. Osassa merkkiliikkeiden yms kytkemissä pistokkeissa toimii oikein, osassa ei. Vakiintunut nykykäytäntö tuntuu olevan käyttää kyseistä napaa toisena parkkivalojen syöttönä. Itseasiassa jatkuvaa virtaa ei pitäisi oikein kytkettyyn 7-napaiseen rasiaan tulla. Suomessakin otettiin käyttöön kansainvälisen ISO 1724 standardin mukainen kytkentä joskus 90-luvun alussa, ja sen mukaan navat menevät näin: http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf Juuri noiden omien kytkentöjen takia tiellä näkee toisinaan peräkärryjä, joissa takasumari loistaa koko ajan. Suomalainen standardi SFS 2471 on tuon ISO 1724:n mukainen.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 11.01.2012 19:46 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Joskus Vw K70:tä ulkoiluttaessani bongasin tällaisen Volkkari-fanin tölkki-kärry-yhdistelmän 
Liitteet: |

kuvat 09.09 084 (Small).jpg [ 66.06 KiB | Katsottu 20210 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Pertsa
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 11.01.2012 21:39 |
Viestit: 23 Paikkakunta: Lahti
|
Tuorein auto, josta tuo virta 15 takana oleva napa on tullut vastaan oli 02 vuosimallin mitsun avolava. Käytännössä kytkennän huomasi vain siitä, että osa kärryn parkeista syttyi virtalukon, osa valokatkaisijan mukaan. Tuli silloin rasiaa uuteen vaihtaessa todettua, että olivat vehon pojat laittaneet vielä paksumman johtimenkin tuohan virtalukon ohjaamaan linjaan.
Bexät 16v ja 4woodoo Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 12.01.2012 12:46 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
eskere kirjoitti: Joskus Vw K70:tä ulkoiluttaessani bongasin tällaisen Volkkari-fanin tölkki-kärry-yhdistelmän  Eikös tuo T2 ole "pallokeula", T3 "tölkki" ja T1 "junakeula"? Velimies näistä joskus piti luentoa, kun käytin Syncrosta väärää nimitystä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xantiasta peräkärry Lähetetty: 25.01.2012 21:34 |
Viestit: 1242
|
Luutunutta ajattelua. Xanttuun sopisi peräkärryksi jokin nokkakolarikiesin tai -mesen loppupää. Respektiä!
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
|