|
Kirjoittaja |
Viesti |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 22:12 |
Viestit: 526
|
Tuosta marmoritiskistä tai "alkuperäis osista": Eikös nuo hihnapyörät juuri alkujaan olleet jo alkuperäisinä heikkolaatuisia ja kalliita? (vaihdeltiin takuuseen jne 60tkm välein?) Nykyään kaiketi jo paremmin kestäviä mutta yhtä kalliita? Itse vaihdoin tuon pyörän juuri siksi kun niistä oli näillä palstoilla puhetta että hajoavat usein niin vaihdoin "ehjän" alkuperäisen varmuuden vuoksi.. Ostin "tunnetun ja luetettavan" varaosamyyjän suosittelemaan "tarvike" osan 150tkm takuulla.. Pyörän ja rullien/kiristimien vaihdon jälkeisiin hihnan kulumis/luistamis ongelmiin tarjottiin eri lähteistä ratkaisuiksi laturin vaihtoa tai vähintään vapaapyörällistä laturin siivaa ja jopa ohjaustehostimen kiinnitys jalassa tiedettiin olleen ehken jotain vikaa.. No itse huomasin että minulle oli myyty "melkein merkkiliikkeestä" liian pitkä hihna tuohon. (eivät tienneet että tuohon laitettu 2 eri ilmastoinnin kompuraa joten myös 2 eri hihnaa..) No oikean pituinen tai hieman lyhyempi laadukas hihna tuossa sitten kestikin melkein puolivuotta.. Lopuksi kun tuohon oli vaihdettu hihna lukuisia kertoja ja välillä hinailtu ja vaihdeltu pumppuja ja kiristimiä jne ja kyselty marmorilta ja muilta merkki ja melkein merkki puoskareilta apuja niin päätin tutkia tuon "tarvike" siivan joka sitten ei ruuvipenkissä antanutkaan yhtään periksi.(varmistin asian rälläköimällä siivan halki jolloin selvisi että se on umpirautaa ja siihen on vaan liimattu o-renkaat molemmin puolin) Itse olen puuhannut näiden näiden helvetin perkeleen hydromystisten autojen parissa kohta 15 vuotta ja asioinut parilla eri "marmorilla" ja "melkein marmorilla", varsinais suomalaisella ja keskisuomalaisella ja jopa tuolla pohjanmaalaisella "puoskarilla" ja monessa periteisessä varaosakaupassa ja korjaamossa niin kaikista tai kaikilta on joskus tullut vääriä tai huonoja osia tai tietoa tai muuten vaan joku on mennyt pieleen.. Tästä ei oikeen muuta voi päätellä kuin että meillä kaikilla on väärän merkkiset kulkineet.. Tai sitten pitäisi olla firman liisari niin ei tarttis miettiä kuinka kallista on ajaa maailman "mukavimmilla" autoilla.. Tuosta "pohjanmaan puoskarista" sanottakoon että sieltä ei ole muuta huonoa kokemusta kuin että eivät saaneet minulle uutta ohjaustehostimen pumppua ja huolto aikaa samaksi päiväksi kun soitin heille joskus aamupäivällä.. Taitaa näitä patonkeja riittää puoskaroitavaksi vaikka kuinka olisi alkuperäis osilla huollettu/korjattu.... 
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 22:15 |
Viestit: 2193 Paikkakunta: Laukaa
|
Ostin n. vuosi sitten omaan C5:een Motonetistä Topran-merkkisen apulaitehihnapyörän ja uuden apulaitehihnan. Laitoin osat paikoilleen, ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Muutaman sadan ajokm:n jälkeen huomasin, että apulaitehihna oli pykälän siirtynyt ohjaustehostimen pumpun siivalta. Ajattelin, että pumppua ennen sijaitseva kiristimen rulla on väljistynyt ja se ohjaa hihnaa hiukan vinoon. Ostin uuden kiristimen rullan, ja laitoin remmin kohdalleen. Kun jonkin ajan kuluttua uudestaan katsoin hihnaa, huomasin hihnan taas siirtyneen yhden pykälän o-tehostajan pumpun hihnapyörän urilta. Tämän keskusteluketjun siivittämänä tänään tutkin tuon Topranin hihnapyörän joustoa, onko sitä, ja samalla katsoin myös sitä, mikä ohjaa apulaitehihnaa vinoon. Tulin siihen tulokseen, että hihnapyörä onkin hiukan liikaa ulkona, eikä ole linjassa muiden pyöritettävien laitteiden kanssa, ja siksi ajaa hihnaa väärille urille tehostajan pumpulla. Onko tämä valmistusvika vai ominaisuus tämän valmistajan pyörässä? Jousto siitä kyllä löytyi, joten mikään väärennös se ole toimintansa suhteen. Kannattaisiko käydä Motonetissä vaatimassa toista, linjassa olevaa hihnapyörää? 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 22:31 |
Viestit: 526
|
eskere kirjoitti: Ostin n. vuosi sitten omaan C5:een Motonetistä Topran-merkkisen apulaitehihnapyörän ja uuden apulaitehihnan. Laitoin osat paikoilleen, ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Muutaman sadan ajokm:n jälkeen huomasin, että apulaitehihna oli pykälän siirtynyt ohjaustehostimen pumpun siivalta. Ajattelin, että pumppua ennen sijaitseva kiristimen rulla on väljistynyt ja se ohjaa hihnaa hiukan vinoon. Ostin uuden kiristimen rullan, ja laitoin remmin kohdalleen. Kun jonkin ajan kuluttua uudestaan katsoin hihnaa, huomasin hihnan taas siirtyneen yhden pykälän o-tehostajan pumpun hihnapyörän urilta. Tämän keskusteluketjun siivittämänä tänään tutkin tuon Topranin hihnapyörän joustoa, onko sitä, ja samalla katsoin myös sitä, mikä ohjaa apulaitehihnaa vinoon. Tulin siihen tulokseen, että hihnapyörä onkin hiukan liikaa ulkona, eikä ole linjassa muiden pyöritettävien laitteiden kanssa, ja siksi ajaa hihnaa väärille urille tehostajan pumpulla. Onko tämä valmistusvika vai ominaisuus tämän valmistajan pyörässä? Jousto siitä kyllä löytyi, joten mikään väärennös se ole toimintansa suhteen. Kannattaisiko käydä Motonetissä vaatimassa toista, linjassa olevaa hihnapyörää?  Itsellä teki myös jossain vaiheessa tuota että hyppäsi yhden uran sivuun. Vika ei ollut linjauksessa tai pumpun jalassa vaan todennäköisesti siinä että liian pitkä hihna "hyppi" tuolla umpikovalla ala siivalla kun auto kävi tyhjäkäyntiä. Uusi kiristin ja/tai lyhyempi hihna auttoi tähän. Nykyisin tai tänä vuonna tuolla M kaupassa on myyty näihin kaikkiin minun romuihin GATESIN tekeleitä ja niissä ei ole ollut ongelmia ainakaan vielä..( 2.2 hdi ja 2.0 xantia bensa..) Niin ja onko tuossa oikeasti sitä joustoa vai näyttääkö se vain vulkanoidulta..
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 22:38 |
|
vtsbx kirjoitti: Noita "väärennös" pyöriä muuten on myyty täällä palstalla luotettaviksikin todetuissa varaosa paikoissa.. Takuutakin niille luvattiin muistaakseni 150tkm hintakin oli vain 100 vai 150e kpl. umpipatarautaisena pyörä toki kestää varmastikkin tuon 150tkm mutta laturin hihnat kestää merkistä ja pituudesta riippuen 500-10000km
Mulle tuon varmuudenvuoksi vaihdettu hihnapyörä on tullut maksamaan vasta: -5-10kpl laturin hihnaa. -1 halpa hinaus (lyhyt matka) -1 kallis hinaus (pitkä matka..) -1 pikahätäkorjaus seinäjoella. muistaakseni n.300e.. -kaikki kiristin/ohjain rullat hihnalle 2 sarjaa.. -ohjautehostimen pumpun..(katkennut hihna vei stefan menneesään.) -10 litraa LDS -Nyt viimeisenä hajosi hydrauliikka yksikkö..(tuo 10 litraa LDS oli pitkin konehuonetta ja siitä tuo pumppu oli saanut osansa..)
Ajoin tuolla "tarvike" pyörällä alle 100tkm ennekuin laskin sen rälläkällä palasiksi ja huomasin että vulkanointi olikin liimatut O-renkaat.. Motonet myy gatesin ihan kunnolla tehtyä vulkanoitua pyörää alle 200e hintaan ja sellaisella on nyt kestotesti menossa ja kohta 40tkm menty ja hihna ei vielä ainakaan ole kulunut...
Laittelen kuvia aiheesta kunhan kerkiän.. Lopulta joudut korjauttamaan sen oikean vian: Laturin hihnapyörän vapaakytkin jumissa!
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 23:15 |
Viestit: 526
|
[/quote]Lopulta joudut korjauttamaan sen oikean vian: Laturin hihnapyörän vapaakytkin jumissa![/quote] Tuossa C5 2.2 hdi at vm01 ei kaiketi ole moista laturin vapaapyörää.. Korjatkaa jos olen väärässä.. Jossain HDI koneissa kaiketi xantiassa niitä ilmeisesti on.. korjatkaa taas jos olen väärässä.. Tuollaista vapaa kytkintä siihen tarjottiin lisättäväksi muutamastakin lähteestä.. Entäs jos kerron että hihnoja on silputtu myös toisella laturilla.. Yksi syy noihin hihna murheisiin saattaisi olla tuon mun värkin "epätasainen tai karhea" tyhjäkäynti jolloin hihna näyttää hyppivän/väpättävän eniten.. Sitäkin on joillain puoskareilla näytelty ja kuulosteltu mutta ei siinä mitään erikoista kaiketi huomattu.. Tarttis saada toinen samanlainen 2.2hdi viereen käymään niin voisi vertailla.. En voi todistaa tuota siiva pyöränvaikutusta hihnan kulumiseen muuten kuin ajamalla vielä yhden 100tkm tuolla romulla ja samalla hihnalla.. Suoppa nähdä kuinka kalliiksi tämäkin 100tkm kestotesti c5:lla maksaa.. 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 23:16 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Natero kirjoitti: Lopulta joudut korjauttamaan sen oikean vian: Laturin hihnapyörän vapaakytkin jumissa! Tossa onkin muuten taas vekkuli uusi vikakohde Eli osa, joka ei varoita, ja kun se jämähtää jumiin, niin vaihtokin on yleensä mahdotonta. Ja rikkoo varmasti laturinkin kunnolla kun jumissa ja ajetaan pidempään. Vinkki: ajotapa vaikuttaa sen kestoon paljon. Mitä rivakampaa kaasun käyttöä sitä enemmän tuo vapaakytkin rasitttuu. Ja myös nopeat kaasun nostot rassaa, oikeastaan vielä enemmän. Siis moottorijarrutukselle ei lähdetä heti nostamalla tossu rivakkaan kokonaan kaasulta, vaan pehmeästi. Ja vahvin vinkki siihen onko hihnapyörä vapaakytkimellä tai ei saa pyörän keskiöstä. Jos keskiö on pelilätkällä umpinaiseksi suljettu = on. Jos näyttää yhtenäiseltä valukappaleelta, jonka keskellä näkyy mutteri = ei ole.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 14.12.2011 23:47 |
Viestit: 526
|
[/quote] Vinkki: ajotapa vaikuttaa sen kestoon paljon. Mitä rivakampaa kaasun käyttöä sitä enemmän tuo vapaakytkin rasitttuu. Ja myös nopeat kaasun nostot rassaa, oikeastaan vielä enemmän. Siis moottorijarrutukselle ei lähdetä heti nostamalla tossu rivakkaan kokonaan kaasulta, vaan pehmeästi.[/quote] Eli siis pidetään nämä tämän merkkiset vaan tallissa ja harrasteina seisomassa kun ne perkeleet menee rikki kun niillä ajetaan.. Menisiköhän tuon minun auton laturin vapaapyörän puute johonkin valmistajan virhevastuun piikkiin kun eivät ole tajunneet sitä siihen tehtaalla laittaa.. Auto on kuitenkin vasta 10v vanha ja ajettukkin vasta reilut 300tkm.. 
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.12.2011 00:04 |
Viestit: 1201 Paikkakunta: Ilmajoki
|
On vain yksi sitikkapuoskari-minä. Ketä ne muut ovat? Yv:llä saa yhteyden jos on jotain jäänyt hampin koloon-voi tulla myös tapaamaan Seinäjoelle. Suurin osa tuntee minut ja firmani. Onko joku jäänyt kaivelemaan?? Yli 30 vuotta on tullut näitä vehkeitä ropailtua-luulen tietäväni jotain. Tarvikemalliset HDI:n hihnapyörät on paskaa. Tehdas on muuttanut rakennetta parantaakseen, monta numerovaihdosta-tarvikevalmistajat kopioi sitä ekaa sarjaa. Vieläkään ei oo tiski kuin melamiinia..
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.12.2011 00:42 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
vtsbx kirjoitti: Eli siis pidetään nämä tämän merkkiset vaan tallissa ja harrasteina seisomassa kun ne perkeleet menee rikki kun niillä ajetaan.. Taisi kuule olla semmoinen tähtikeula se ensimmäinen ongelmallinen vapaakytkinhihnapyörällisellä laturilla, ja tuolla toisaalla taasen on juttua Kansanauton ongelmista. Eiköhän ole ennemminkin niin, että kalliit ja modernit uudet viat ovan nyt kaikkien yhteinen ongelma. Se on sitten jokaisen oma valinta, ajaako halvalla ja perinteisemmällä, jolloin muut ihmettelevät miten tuo uskaltaa moisella "romuvanhuksella". Vai uudella, jossa jo muutaman vuoden arvonalennuksella ostaa tusinan halppiksia. Tai sitten välimuodolla, jolla on vielä hintaakin, mutta samalla suurin riski siihen, että mahdollisesti omalle kohdalle osuvat korjaukset ovat kalliita ja kirpaisevia. Kuulemma joku jää vielä asemallekin käyttäessään ns julkisia tai sotkee munamakelilla joka keissä.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.12.2011 18:26 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
laakeri kirjoitti: Kommentoinkin marmoritiskille hintaa tuommoista sieltä kysellessäni: "Miten teillä voi maksaa tämä satasen enemmän kuin sama osa toisessa liikkeessä?". Vastaus oli, että "Kyllä näissä pitäisi olla samat hinnat joka paikassa". Taisin vielä kommentoida siihen että niin pitäisi miunkin mielestä, kun kävelin pois sieltä. Tulipa nyt katsottua kuitista, kuinka paljon 2.0 16V Xantian alkuperäinen hihnapyörä maksoi ei-marmoritiskillä tämän viikon maanantaina: 90 euroa. Ei kai siihen paljoa tarvisi lisää laittaa, että saisi jonkun nimettömän ostettua? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.12.2011 21:03 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
miten muuten voi varmistaa että hihnapyörä on aito? Olettaisin että ainakin artikkelita ja sitroselta saa sitä aitoa?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.12.2011 22:25 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
black_van kirjoitti: miten muuten voi varmistaa että hihnapyörä on aito? Olettaisin että ainakin artikkelita ja sitroselta saa sitä aitoa? No ei kai täysin luotettavasti juuri mitenkään ilman, että testataan, täsmäävätkö käytetyt materiaalit niihin, mitä PSA tai PSA:n alihankkija on käyttänyt. Mutta se Citikan/PSA:n varaosalaatikko, jossa osa myydään Artikkelissa, kertoo jo aika paljon.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 01:33 |
Viestit: 1201 Paikkakunta: Ilmajoki
|
black_van kirjoitti: miten muuten voi varmistaa että hihnapyörä on aito? Olettaisin että ainakin artikkelita ja sitroselta saa sitä aitoa? Niin ja meiltä marmoritiskeiltä viimekädessä-ainiin sieltähän nuokin on kotoisin..
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 08:31 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kyllä minulle on täällä Patongissa läksytetty useampaan kertaan, että Sitrosen hihnapyörät ovat ihan liian halpoja ollakseen kunnollisia.  Sieltä olen kuitenkin omani ostanut ja ostan jatkossakin.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 08:32 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
laakeri kirjoitti: black_van kirjoitti: miten muuten voi varmistaa että hihnapyörä on aito? Olettaisin että ainakin artikkelita ja sitroselta saa sitä aitoa? No ei kai täysin luotettavasti juuri mitenkään ilman, että testataan, täsmäävätkö käytetyt materiaalit niihin, mitä PSA tai PSA:n alihankkija on käyttänyt. Mutta se Citikan/PSA:n varaosalaatikko, jossa osa myydään Artikkelissa, kertoo jo aika paljon. Jokos PSA on siirtynyt käyttämään esim hologrammitarroilla sinetöityjä pakkauksia tms? Siis varmistamaan että väärennökset erottuisuvat aidoista alkuperäisistä. Se pahvilaatikko ja osan merkinnät kun eivät ironisesti takaakaan mitään, koska se on myös halutuin väärennettävä 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 09:08 |
Viestit: 5064
|
Ottamatta kantaa osien laatuun, niin eikö tuokin osa rasitu eniten pienillä kierroksilla tyhjäkäynnillä tai isoilla vaihteilla hitaissa nopeuksissa, silloin ainakin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee paljon ja koneen toisessa päässä kaksoismassavauhtipyörienkin tarve tuli osin näistä moderneista dieseleistä. kampiakseli hidastuu puristustahdissa ja sytytyksessä taas ampaisee enemmän kuin perinteisimmissä dieseleissä => ettei tämä rikkoisisi voimansiirtoa värinöillään tarvittiin kaksoismassoja.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 10:00 |
Viestit: 1496
|
zX-files kirjoitti: laakeri kirjoitti: Mutta se Citikan/PSA:n varaosalaatikko, jossa osa myydään Artikkelissa, kertoo jo aika paljon. Se pahvilaatikko ja osan merkinnät kun eivät ironisesti takaakaan mitään, koska se on myös halutuin väärennettävä  Minun Sitroselta tilaamani hihnapyörä (Xantiaan) tuli aikanaan Toyotan laatikossa  . Taitaa olla huumormiehiä siellä töissä  . Ja turbon ilmaputki taisi olla pakattu Pampers-laatikkoon. Mitäs siihen sanotte  ?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 10:07 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
olli__o kirjoitti: Ottamatta kantaa osien laatuun, niin eikö tuokin osa rasitu eniten pienillä kierroksilla tyhjäkäynnillä tai isoilla vaihteilla hitaissa nopeuksissa, silloin ainakin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee paljon ja koneen toisessa päässä kaksoismassavauhtipyörienkin tarve tuli osin näistä moderneista dieseleistä. kampiakseli hidastuu puristustahdissa ja sytytyksessä taas ampaisee enemmän kuin perinteisimmissä dieseleissä => ettei tämä rikkoisisi voimansiirtoa värinöillään tarvittiin kaksoismassoja. Jep, plus dieselin nopea hidastuminen kaasua nostettaessa, sekä nelitahtisuus, eli vain joka neljäs tahti antaa sen voiman per pytty Kaikkien näiden vaimentamiseksi nykydieseleihin on sitten ängetty näitä täällä esiin tulleita komponentteja (km-vauhtipyörä, värinänvaimenninhihnapyörä, vapaakytkinhihnapyörä). Osia, joita on kyllä käytetty jo kauan, mutta kun ongelmia ei ole ollut, ei niitä ole myöskään noteerattu. Plus vielä moottorin tuenta, se on yhtenä tärkeänä komponenttina unohdettu.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 17:44 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ja kun vauhtipyörän pitää olla "ei liian painava". Vähän raskaampi kyllä tasoittelisi käyntejä, kuten tekee mm. Olympia-merimoottorin...... 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.12.2011 20:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Ja kun vauhtipyörän pitää olla "ei liian painava". Vähän raskaampi kyllä tasoittelisi käyntejä, kuten tekee mm. Olympia-merimoottorin......  Ei muuta kuin vanhasta Zetorista ruuvaa vauhtipyörän sitikkaan 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 18.12.2011 12:25 |
Viestit: 208
|
Juu, väärennöksiä on liikkeellä paljon. Ja useammat ovat kopioita siitä alkuperäisestä, vuodelta 2000... mitkä olivat huonoja. Hihna ei värise, eikä pompi vaikka moottorin käynti olisi epätasaista. Vika on todennäköisesti siinä hihnapyörässä, joka ei toimi suunnitellusti. Olen valitettavasti törmännyt joustavilta näyttäviin kiinteisiiin ja myös joustaviin hajoaviin. Yksi kone meni sököksi ja puolen vuoden odottelun jälkeen sain korvauksen siitä vahingosta. Joustavan näköinen kiinteä malli aiheutti hihnan kulumista, värinää, luistoa, enkä meinannut uskoa vian olevan siinä. Paketissa luvattiin viiden vuoden ja 150 tuhannen kilometrin takuu. Leikkelemään en sitä lähtenyt, koska huomasin ettei se jousta käsin vääntämällä. muistan kyllä että uutena jonkin verran jousti.
|
|
|
|
 |
ruutuvihko
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 16.09.2012 10:37 |
Viestit: 119
|
Laitetaanpa lisää löylyä ajankohtaiseen aiheeseen. ketjussa varmaan aikaisemmin kertomani Inan pyörä hajosi viimein kestettyään sellaiset 8 kuukautta. Malli oli ns. uutta mallia ulkoisesti, mutta melkein taas tuli keinuvipuremontti eteen. Inan pyörä oli tehty vaarallisesti ja myös toiminnallisesti väärin niin, että jäykän hihnapyörän moottorin puolella on vulkanoimalla kiinnitetty metallirengas. Sitten kun vulkanointi petti niin rengas alkoi syödä nokkahihnan muovikuorta ja sen saikin korvata peltiversiolla sitten hihnapyörän kohdalta.
Inan pyörässähän nyt teoriassa siis oli vaimennus korkeataajuuksista värinää vastaan, mutta käytännössä lienee taas enemmän tai vähemmän väärennetty toiminnallisuutta. Pikkuisella ehkä kilon metallirenkaan hitausmomentilla ei varmasti ole juuri vaikutusta monen kymmen kilon kampiakselin liikemäärään.
sitten taas normisettiä eli rahat pois ja moitteet päälle, olihan tuolla kahden vuoden takuu.
Kyseinen Inan pyörä sattui taas epäonneksi hajoamaan lauantai päivänä Lappeenrannassa kuten nämä muutkin hihnapyörän hajoamisetkin on tapahtuneet. olin kumminkin Motonetin pihassa, joten eikun uutta osaa sieltä. Sieltä ei Gatesia saanut vaan Espanjalaista kovaa tavaraa taas kerran 1. mallin mukaan koristeltuna, mutta jotain oli kumminkin saatava että matka jatkui.
Tällä viikolla hain nyt viimein uuden mallin mukaisen myös valmistajaorganisaation myymän pyörän, koska nyt on siis tiedossa, että ei hyvämaineisenkaan osavalmistajan osa välttämättä ole kummoinen. Inahan siis tekee paljon muutakin kuin auton osia. Motonetin pyörä saa jäädä varalle, koska se ei hajoa ja jos se naamiointilätkä siitä tippuu, niin siististi pohjamuovin päälle.
Loppuun voisi todeta että epäonnea on ollut matkassa, alkuperäinen hihnapyörä kesti yli 300 tuhatta, hihnalinjalla ei ole enää yhtään alkuperäistä laakerointia, kaikkea on kuunneltu ja kokeiltu, eikä generaattorissa ole vapaakytkintä.
Ja vielä täysin asiaan liittymättömänä, magneettiventtiileitä on tosi helppo vaihtaa zf4hp20 laatikkoon, hankalinta on haalia riittävän isot Kukko-malliset ulosvetäjät riittävän isolla ruuvipenkillä jos ei ole virallisen mallisia ulosvetäjiä, jotka maksaa työkalukaupassa niin ettei voi sanoin kuvailla.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.10.2013 17:07 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Onko väellä kokemuksia IJS hihnapyöristä?
Ulkoisesti muistuttaa samalta kuin tuo vtsbx:n kuvassa, painoin pihdeillä neulaa tuohon "vulkanointiin" ja ei tosiaan uppoa kuin 4-5mm sitten stoppaa kuin olisi uran pohja kuten halkaistussa.
Taitaa olla kopio tämäkin
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 15.10.2013 20:45 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: C5 hdi hihnapyörän väärennös Lähetetty: 18.01.2014 19:35 |
Viestit: 2193 Paikkakunta: Laukaa
|
eskere kirjoitti: Ostin n. vuosi sitten omaan C5:een Motonetistä Topran-merkkisen apulaitehihnapyörän ja uuden apulaitehihnan. Laitoin osat paikoilleen, ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Muutaman sadan ajokm:n jälkeen huomasin, että apulaitehihna oli pykälän siirtynyt ohjaustehostimen pumpun siivalta. Ajattelin, että pumppua ennen sijaitseva kiristimen rulla on väljistynyt ja se ohjaa hihnaa hiukan vinoon. Ostin uuden kiristimen rullan, ja laitoin remmin kohdalleen. Kun jonkin ajan kuluttua uudestaan katsoin hihnaa, huomasin hihnan taas siirtyneen yhden pykälän o-tehostajan pumpun hihnapyörän urilta. Tämän keskusteluketjun siivittämänä tänään tutkin tuon Topranin hihnapyörän joustoa, onko sitä, ja samalla katsoin myös sitä, mikä ohjaa apulaitehihnaa vinoon. Tulin siihen tulokseen, että hihnapyörä onkin hiukan liikaa ulkona, eikä ole linjassa muiden pyöritettävien laitteiden kanssa, ja siksi ajaa hihnaa väärille urille tehostajan pumpulla. Onko tämä valmistusvika vai ominaisuus tämän valmistajan pyörässä? Jousto siitä kyllä löytyi, joten mikään väärennös se ole toimintansa suhteen. Kannattaisiko käydä Motonetissä vaatimassa toista, linjassa olevaa hihnapyörää? Motonetin hihnapyörä rupesi sitten pitämään melkoista kolinaa kylminä aamuina, jopa tyttäreni huomasi sen kysyi että mikä outo ääni moottorista kuuluu Muutama päivä sitten ostin orkkishihnapyörän merkkimyyjältä ja vaihdoin sen. Asensin entisen apulaitehihnan takaisin paikoilleen ja se asettui oikeaan linjaan eikä hypännyt pois uraltaan, kuten Motonetin hihnapyörällä kävi. Otin kuvan hihnapyöristä vierekkäin ja selkeästi Motonetin hihnapyörän korkeus on yhtä hihnan uraa suurempi 3-4mm, eli se ajaa yhden pykälän hihnaa pois oikealta uralta. Mielestäni tämä jo alusta asti vaivannut hihnan väärä asettuminen on syytä seurausta viallisesta tuotteesta. Lisäksi hihnapyörän ikä on kyseenalaisen lyhyt, n. kolme vuotta, eikä se kestänyt ääntelemättä edes yhtä apulaitehihnaa, kilometreissä n. 60-70tkm. Oliskohan tässä vielä virhevastuu voimassa 
Liitteet: |

C5 apulaitehihnapyörien erot.jpg [ 55.71 KiB | Katsottu 16836 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
|
|