|
Kirjoittaja |
Viesti |
HBo
|
Viestin otsikko: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 13:55 |
Viestit: 4
|
Moi
Ongelmana on että bensapumpulle ei ajoittain tule jännite. Mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen.
Bensapumpun releeltä lähtee aina jännite mutta: - ajoittain se ei tule pumpulle asti => "vika päällä" - kun "vika on päällä" ja vedetään ohituspiuha pumpulle se toimii mutta pitää jurisevaa ääntä. - "vika ei ole päällä" mutta ohituspiuhan kautta jännite pumpulle. Pumppu käy hiljaa, tuskin kuulee... - "vika päällä" ja jännite ohituspiuhan kautta pumpulle. Pumppu käy ja jurisee. Mutta välillä pumppu pysähtyy ja auto sammuu. Kun pumppua "kolistelee", vaikka ristikkoavaimella, niin se käynnistyy.... mutta koskaan ei tiedä kuinkapitkäksi aikaa!!??
Tää XM on vuosimallia -92 ja tietääkseni tässä mallissa bensapumppu käy koko ajan eli tässä ei ole "painekytkintä".
Kaikki vinkit on tervetulleita....
@ HBo
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 14:09 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Pumppu tiensä päässä, asettuu kun sitä koputtelee. Uutta pumppua, ei sille oikein muuta voi...
Eikös tuossa olekin ulkoinen pumppu, ei sitä vissiin muuten koputtelemaan pääsisi..? Siis silloin siihen saa pumpun vaikka Biltemasta viidellä kympillä tai sopivasti aidomman Boschilaisen vajaalla satasella... Käytetyn voi löytää muutamalla kympillä, mutta niissä sitten on se riski että saattaa toimia pitkään tai viikon...
Tietääkseni missään ruiskussa ei ole painekytkintä mikä katkaisisi pumpun toiminnan, pumppu käy aina ja pysähtyy sekunnin-parin päästä viimeisestä moottorin käyntitiedosta. Jos on Jetronicilla oleva laite, niin se saa sen tiedon kipunalta, jos taas "joku muu", niin sitten kampiakselin pyörimistiedosta eli ns. yläkuolokohdan anturilta...
Jos siis teet tuon korjauksen missä laitat suoran ohjauksen missä pumppu käy aina kun virrat kytkettynä on, niin voi sitten katsastuskin siitä kiinni jäädä..! Tiedän näin tapahtuneen, bensapumpun pitää sammua kun moottori sammuu, turvallisuustekijä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
HBo
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 15:09 |
Viestit: 4
|
jasu kirjoitti: Pumppu tiensä päässä, asettuu kun sitä koputtelee. Uutta pumppua, ei sille oikein muuta voi...
Eikös tuossa olekin ulkoinen pumppu, ei sitä vissiin muuten koputtelemaan pääsisi..? Siis silloin siihen saa pumpun vaikka Biltemasta viidellä kympillä tai sopivasti aidomman Boschilaisen vajaalla satasella... Käytetyn voi löytää muutamalla kympillä, mutta niissä sitten on se riski että saattaa toimia pitkään tai viikon... .. Ei kyllä näytä "tusinatavaralta" tuo pumppu. Se on oikeaalla puolen takapenkin alla ja näkyy vain kansi eli letkuliitokset ja sähköjen liitin. jasu kirjoitti: Tietääkseni missään ruiskussa ei ole painekytkintä mikä katkaisisi pumpun toiminnan, pumppu käy aina ja pysähtyy sekunnin-parin päästä viimeisestä moottorin käyntitiedosta. Jos on Jetronicilla oleva laite, niin se saa sen tiedon kipunalta, jos taas "joku muu", niin sitten kampiakselin pyörimistiedosta eli ns. yläkuolokohdan anturilta... Pumpunreleen jälkeen on aina jännite kun virrat on päällä. Oli konen käynnissä tai ei. Siispä releen ja pumpun välissä on "joku elukka" joka tunnistaa onko kone käynnissä. Nyt tämä "elukka" on ainakin osasyyllinen kun katkoo satunnaisesti pumpulle menevää Virtaa. Kukahan olis niin viisas että osais sanoa missä tää "elukka" on XM:ssä Pahimmasa tapauksessa on viallisia osia kaksi. Pumppu ja tuo "elukka" 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 16:13 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
HBo kirjoitti: Pumpunreleen jälkeen on aina jännite kun virrat on päällä. Oli konen käynnissä tai ei. Siispä releen ja pumpun välissä on "joku elukka" joka tunnistaa onko kone käynnissä. Nyt tämä "elukka" on ainakin osasyyllinen kun katkoo satunnaisesti pumpulle menevää Virtaa. Kukahan olis niin viisas että osais sanoa missä tää "elukka" on XM:ssä Sen verran tuossa hätäseen tutkin sähkökuvia, ettei siellä mitään "elukkaa" ole releen ja pumpun välissä, ainakaan Jetronic LE2, Motronic MP3.2, MP5.1.1, FENIX 3, FENIX 3B, FENIX 4 eikä Motronic MP 7.0 moottorinohjauksissa. Voin toki olla väärässäkin... Siellä on tosin liitoksia matkalla releeltä pumpulle, ettei nyt siellä sitten olisi joku liitos väsynyt kun pumppu ottaa "jännästi äännellessään" reilummin virtaa..? Äkkiä laskettuna neljä liitosta löytyy matkalta... Vaan mitäpä minä tähän enää puutun kun kerran sitä ollaan niin pirun varmoja että siellä on joku p*rkeleen painevahti kyttäämässä että milloin se pumppu sais käydä..? Jota ei vain sähkökuvat kerro... Kun sen "elukan" sieltä löydät, niin ota siitä kuva ja laita esille..!
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 16:32 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
 |
HBo
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 17:00 |
Viestit: 4
|
[quote="jasu Vaan mitäpä minä tähän enää puutun kun kerran sitä ollaan niin pirun varmoja että siellä on joku p*rkeleen painevahti kyttäämässä että milloin se pumppu sais käydä..? Jota ei vain sähkökuvat kerro... Kun sen "elukan" sieltä löydät, niin ota siitä kuva ja laita esille..![/quote] Hei!! Ei pidä suuttua  . MINÄ en ole varma mistään. Tein vaan päätelmän. Jos Releen jälkeen on aina jännite => pumpulle ei tule jännitettä ja sitten jasu sanoit että pumppu ei saa pyöriä jos kone ei käy => pumpun ja releen välissä pitää plla joku "elukka" joka tutkii onko kone käynnissä vai ei. MUTTA uskonhan minä jos sanotaan että kuvien mukaan on vain 4 liitosta eikä mitään muuta. Se vaan vielä(kin) ihmetyttää että kun sähkö tulee "oikeatakautta" niin pumppu käy sukkasillaan mutta kun sähköt tulee ohituspiuhan kautta niin se jurisee. Ja MOLEMMISSA tapauksissa on jännite 14 V. No pitää hommata toinen pumppu ja ihmetellä sitten lisää.... @ HBo
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 19:45 |
Viestit: 255
|
Voi siellä olla elukkakin! Löysin keskikyynärnojan alta samoja siemenenpuolikkaita kuin mitä tässä vähän aikaisemmin hanskalokeron alta. Eikä niitä sinne tuuli ole kuljettanut...
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 20:29 |
Viestit: 343
|
Kannattaa uskoa Jasua Oma kokemukseni XM:n (sähkö)ongelmista on, että suurin osa niistä on hapettuneiden sähköliitosten aiheuttamia -> ihme jos nuo em. neljä liitosta olisivat 100%:n kontaktin antavia. "Nimim. Ei toimi konehuoneen valo, ei ajovalojen pesimet, ei takapissapoika vaikka sulakkeet ja muut helposti esille saatavat osat on tarkistettu. Tänään ulkolämpömittari ilmoitti lämpötilan olevan +43 C... -hohhoijaa-" Ne ranskalaiset liitokset, ne... perk*!!! 
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 21:20 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Mulla on sama vuosimalli ja sen bensapumpun rele saa virran ECU:lta. Tämä on se yksikkö joka kontrolloi moottorin toimintaa. Olettaisin että pumpu on lopussa, minä vaihdoin sen varmuuden vuoksi 200k lukemissa. Ajattelin että sen kuitenkin joutuu vaihtamaan niin miksi ei tekisi sitä ajoissa kuin sateessa, yöllä jossain tienposkessa. Pumpu ei saa virtaa ennenkuin kone pyörii mutta jos painaa sen releen kiinni niin virta tulee aina pumpulle. Rele on ECU purkissa toisen releen kaverina. Se toinen rele antaa virtaa muille moottorin osille kuten kai Lambda anturille. Kun vaihdoin pumpun uuteen niin uusi pumppu vei paljon vähemmin virtaa. Jouduin pulittamaan parisen sataa euroa siitä Motonettiin ja oli ihan sama kuin alkuperäinen Bosch
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 27.04.2009 22:46 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Nuo ekan viestin vihjeet kertois että matkalla releeltä pumpulle on jännitehäviötä, joka sitten korostuu kun pumppu "juristessaan" eli enemmän kuormittaessaan lisää. Olisi selvinnyt varsin hyvin mittaamalla jännitettä suoraan pumpulta...
Jonkinlaista vikadiagnoosia annoin, mahdollista ratkaisuakin, mutta ei ilmeisesti kelvannut kun piti tyrmätä sujuvasti tämä ja alkaa keksiä sinne kytkentään väliin jotain "elukoita"...
Tässä kohtaa tällä henkilöllä kyllä kiehahtaa, kun yrittää tarjota apuaan, katsomalla sähkökaavioista ja pohtimalla noin viidentoista vuoden kokemuksia ruiskulaitteista saamansa tiedon kautta...
Loppuu auttamishalukkuus jotenkin, ymmärtänet..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 01:13 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
jasu kirjoitti: Nuo ekan viestin vihjeet kertois että matkalla releeltä pumpulle on jännitehäviötä, joka sitten korostuu kun pumppu "juristessaan" eli enemmän kuormittaessaan lisää. Olisi selvinnyt varsin hyvin mittaamalla jännitettä suoraan pumpulta...
Jonkinlaista vikadiagnoosia annoin, mahdollista ratkaisuakin, mutta ei ilmeisesti kelvannut kun piti tyrmätä sujuvasti tämä ja alkaa keksiä sinne kytkentään väliin jotain "elukoita"...
Tässä kohtaa tällä henkilöllä kyllä kiehahtaa, kun yrittää tarjota apuaan, katsomalla sähkökaavioista ja pohtimalla noin viidentoista vuoden kokemuksia ruiskulaitteista saamansa tiedon kautta...
Loppuu auttamishalukkuus jotenkin, ymmärtänet..? Arvaapas Jasu miksi ei tule kirjoitettua näille foorumeille kovin pitkiä lauseita... 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 06:43 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Pumpun releen ja pumpun välissä ole kuin liitoksia. Kyllä systeemi hoitaa tuota relettä, joka sitten suoraan pumppua. Loogista? Vanha pumppu, tai mikä sähkömoottori hyvänsä kuluessaan ja väsyessään kyllä ottaa virtaa enemmän, kunnes lakkaa kokonaan ottamasta. Tämä ja vanhat liitokset ovat hyvä yhdistelmä, kun vikoja syntyy. Yleensä liitoksia kannattaa varjella, suojella jo etukäteen. Jokin CRC 5- 56, tjms, saattaa olla hyvä säilöntäaine, estää hapettumia, jne.
|
|
|
|
 |
HBo
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 07:48 |
Viestit: 4
|
jasu kirjoitti: Jonkinlaista vikadiagnoosia annoin, mahdollista ratkaisuakin, mutta ei ilmeisesti kelvannut kun piti tyrmätä sujuvasti tämä ja alkaa keksiä sinne kytkentään väliin jotain "elukoita"...
Tässä kohtaa tällä henkilöllä kyllä kiehahtaa, kun yrittää tarjota apuaan, katsomalla sähkökaavioista ja pohtimalla noin viidentoista vuoden kokemuksia ruiskulaitteista saamansa tiedon kautta...
Loppuu auttamishalukkuus jotenkin, ymmärtänet..?  Nyt en ymmärrä ollenkaan... mutta silti PYYDÄN ANTEEKSI vääriä päätelmiäni ja sitä että ne loukkasi sinua ja pitkää kokemustasi. ANTEESI. Älä minun takia lopeta muiden auttamista. Minäkin KIITÄN avusta jonka sinulta sain. Ymmärsin vain väärin muutaman kohdan. Yritän vast edes olla hiljaa eli poistun takavasemmalle enkä kirjoittele tänne @ HBo
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 08:14 |
|
Ja taas poistui yksi takavasemmalle saatuaan palautetta. Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa? Ensin kirjoitetaan ja kysytään apuja, sitten kun sitä apua tulee niin sitten kun se ei olekaan kysyjän mielestä oikea vastaus kysymykseen niin sitten vedetään se kuuluisa vihreä kuula nenään ja vannotaan ettei koskaan enää kirjoiteta tänne. 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 08:17 |
Viestit: 5125
|
Jee kannattaa silti jatkossakin kysellä, kyllä niistä vastauksista on hyötyä muillekin. Vastauksista ei kannata olla kovin herkkänähkainen, netissä saa kaikenlaisia neuvoja. Mutta on tämä silti aika leppoisa sitikkayhteisö keskimäärin.
Minä kanssa ihmettelen vähän kiukuttelua siitä miksei omat neuvot muka kelpaa HÄH! Mistä ihmeestä esimerkiksi uusi tuore kirjoittaja voi päätellä onko neuvojalla 15 vuotta ammatin tuomaa kokemusta vai onko 15 vuotta ikää ja kokemusta finnien puristelusta (no kielenkäytöstä voi jotain joskus päätellä, voiko tässä?)
Sähköviat ovat monasti melko merkillisiä ja tässäkin todennäköisesti kaksi vikaa: pumppu loppu sekä huonot johtoliitokset (joiden vika paljastuu vasta kun pumppu kuluttaa epänormaalin paljon virtaa) Tuo huono liitos kannattaa yrittää etsiä, koska hapettuminen on sitä jo heikentänyt ja ylikuorma on voinut polttaa aika huonoksikin => voi alkaa temppuilemaan matkalla seuraavaksi kosteus, tärinä ... syystä, mutten mitään tästäkään tiedä.
[Edit: "quai_de_javel" olikin sanonut osin jo samaa, eikun olikin vähän eri kannalta tarkastelu]
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 08:40 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
quai_de_javel kirjoitti: Ja taas poistui yksi takavasemmalle saatuaan palautetta. Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa? Niin, mikä kaikkia vaivaa. Ei kysyjän tai vastaajan kannata mitään herneitä nenäänsä vetää. Se vaan on sillä lailla, että ihmisten välisessä kommunikaatiossa tulee pakostakin erheitä, eikä niistä kannata sen enempää välittää. Jotta jatkakaa HBo ja jasu vaan kyselemistä ja kommentointia. Tai mää loukkaanun, enkä kirjota enää ikinä mihinkään mitään 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 09:06 |
|
Niin selvennetään vielä sen verran, että tuo mun kommentti tarkoitti yleisesti kysyjiä eikä yksinomaan tätä tapausta, jossa taisi olla jonkin verran kirjoitetun teksitin väärin ymmärtämistä. Täältä tähän.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 09:13 |
Viestit: 2699
|
niko kirjoitti: Jotta jatkakaa HBo ja jasu vaan kyselemistä ja kommentointia. Tai mää loukkaanun, enkä kirjota enää ikinä mihinkään mitään  
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM ja bensapumppu ongelma Lähetetty: 28.04.2009 11:45 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Monesti tulee, ei vain tässä tapauksessa, sellainen ettei sitä omaa tulkintaa/pohdintaa laitteen toimintaperiaatteesta vaan voi muuttaa vaikka sen kuinka moni toiseksi todistaisi...
Tuli ehkä hätäisesti kaikessa kiireessä kirjoitettua, miettimättä turhia, mutta kuitenkin sillai että se tekninen asia tulisi esille..?
Ei mitenkään ollu pahasti tarkoitus sanoo, eikä edelleenkään ole minkäänlaisena ukko-yli-jumalana tarkoitus esiintyä, jos sellainen on paistavinaan läpi..! Vaikka vähän onkin tullut näitä joskus räpellettyä, joitain laitteita muutettu kaasarista ruiskuksikin (Rättäri joita pari lisää tulossa, Harrikka)...
Ikävää jos "onnistuin" ajamaan uuden tulokkaan pois huonolla auttamisellani...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|