Soundi kirjoitti:
Veli ehdotti tuota tallinnaa, oli tehnyt siellä rellun avaimen, tosin tavallisen.
Eli kaukoavaimessa on siis kolme osaa, jos oikein ymmärsin. Itse avain, avaimen juuressa käynnistyksen eston siru ja sitten keskuslukituksen ohjaus.
Näistä siis tuo avaimen juuressa oleva siru pitää koodata? eikö keskuslukituksen kauko-ohjausta ole mitenkään koodattu?
Jostain siis vanha kaukoohjaava avain, sitten lukkosepälle normaali avain ja koodikortti mukana, näinkö toimii?
Ajoneston siru sisältää koodin, joka pitää opettaa Lexialla auton ajonestolle. Jotkut lukkosepät ja avainsuutarit pystyvät lukemaan vanhan avaimen sirun sisältämän koodin, ja kirjoittamaan sen tarvikeavaimen siruun. Tällöin Lexiaa ei siis tarvita. Alkuperäisen avaimen siruun ei pysty tallentamaan mitään, kopioavaimiinkin todennäköisesti vain kerran. Pari vuotta sitten Silcan kopiointilaite ei osannut lukea Xantian avainta, eli kopiointikaan ei olisi onnistunut.
Keskuslukon kauko-ohjaus on erillinen piirilevy avaimenperässä, mutta lukkojen ohjaus autossa on samassa boksissa, kuin ajonestokin ja nämä myös jossain määrin jutttelevat keskenään. Lähinnä siitä, milloin ajoneston voi kytkeä päälle.
Keskuslukon kaukosäätimet voidaan opettaa Lexialla, mutta helpoimmillaan niin, että käännetään sytytysvirta päälle ja painetaan kaken nappia.
Auton mukana tulee sekä avaimen leikkauskoodi, sekä CPH:n tai BSI:n pääsykoodin sisältävä kortti. Kortti ei ole välttämätön, sillä koodi löytyy myös Servicestä, jos on tarpeeksi natsoja sen käyttöön. Ja koodin saa myös netistä joko ilmaiseksi tai rahalla. (Googleen hauksi vaikkapa "Citroen VIN to PIN")
Halvimmalla pääsee, kun laittaa autoon jälkiasenteisen keskuslukon ohjauksen. Halvimmillaan 40-50 e.