Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 17.12.2011 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7
Paikkakunta: Helsinki
Harkinnassa on lähteä keväällä auton hakuun saksaan. Koska ikinä en moista ole tehnyt, toivon saavani vinkkejä kokeneemmilta niin, että ei ihan jokaiseen kuoppaan kompastuisi.

Ajatuksena olis dieselkoneellinen C5 vuosimallia 2005 tai -06. Ällistyttävän huokeita 100 tkm+ ajetut tuon ikäiset ovat.

Mistä päin saksaa autoa kannattaa logistisessa mielessä lähteä etsimään ja onko välttämätöntä olla oma auto käytössä?
Voiko/ kannattaako auton testauttaa paikallisella autotohtorilla kunnon tarkistamiseksi ja laadun varmistamiseksi?
Mitä paperisotaa kaupantekoon ja rajaselvityksiin liittyy?
Onko jotain auto/ mallikohtaisia seikkoja mitä pitäisi osata huomioida?
Onko diesel sittenkään se paras vaihtoehto?
Mitä muuta pitää tietää?

Eli kuten huomata saattaa, niin olen täysin vihreä näissä hommissa. Otan kiitollisena vastaan kaiken neuvon!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 00:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
stauber kirjoitti:
Onko diesel sittenkään se paras vaihtoehto?

olen täysin vihreä näissä hommissa. Otan kiitollisena vastaan kaiken neuvon!

Erityisesti jos yhtään vihreästi ajattelet niin dieseli on se paras vaihtoehto. Sitä voidaan jo tänä päivänä tehdä lähes kustannustehokkaasti mistä vaan rasvasta ja lisäksi maaöljytisleillä ajettaessakin co2-päästö jää kilometriä kohti paljon pienemmäksi.

Lisäksi dieseli nyt vaan on pirun paljon kivempi ajaa. :lol:



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 01:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
stauber kirjoitti:
Mistä päin saksaa autoa kannattaa logistisessa mielessä lähteä etsimään ja onko välttämätöntä olla oma auto käytössä?
Voiko/ kannattaako auton testauttaa paikallisella autotohtorilla kunnon tarkistamiseksi ja laadun varmistamiseksi?
Mitä paperisotaa kaupantekoon ja rajaselvityksiin liittyy?
Onko jotain auto/ mallikohtaisia seikkoja mitä pitäisi osata huomioida?
Onko diesel sittenkään se paras vaihtoehto?
Mitä muuta pitää tietää?


Logistisesti varmaan kannattaa hakea sellaisesta paikasta, mihin pääsee itse matkustamaan suht vaivattomasti. Paperisota on oikeastaan siinä, että tarvitset siirtokilvet ja vakuutuksen jolla ajat auton pois. Kaupanteon yhteydessä saat auton rekisteriotteen ja käytännössä se kenellä tuo asiakirja on hallussaan voi tehdä auton kanssa mitä haluaa. Rajaselvityksiä ei ole Saksan päässä, kaikki muodollisuudet hoituvat siinä vaiheessa kun kauppa tehdään ja hankit kilvet autoon (polizei tosin voi pysäyttää ja tarkastella papereita, niin meillä tapahtui keskellä yötä vähän ennen lauttasatamaa). Sitten on oma byrokratiansa kun tuot auton Suomen rajojen sisäpuolelle. Se onko diesel hyvä vaihtoehto on tietysti omasta ajotavasta ja ajokilometreistä kiinni, minulle diesel on ainakin ollut aivan erinomainen. Pysyy kulut järkevinä jopa minun kaasujalalla. Automallikohtaiset jutut on hyvä olla tiedossa itsellä siinä missä mitä tahansa muutakin autoa hankkiessa. Kilometrien kanssa on myös hyvä olla varuillaan, jos huoltohistoriaa pystyy mitenkään varmentamaan niin aina parempi.

Jos on aivan ensikertalainen niin hyvä vaihtoehto on käyttää välittäjää, varsinkin jos ostat yksityiseltä. Näin tuli itse tehtyä kun nykyinen auto ostettiin teutoonien valtakunnasta (kun ei Suomesta moista saanut...). Se maksoi tietysti sen mitä maksoi, mutta vastineeksi auto koeajettiin ja sain arvion autosta etukäteen kuvineen päivineen, lisäksi vältyttiin kilpien ja vakuutuksen hankinnalta koska saimme välittäjän kilvet käyttöömme. Välittäjä toimi myös tulkkina ja kuljetti meidät lentokentältä myyjän luo. Tuo on se vaivattomampi tapa tuoda auto, luultavasti käytän kaverin palveluja seuraavallakin kerralla kun joskus taas alan auton vaihtoon.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7
Paikkakunta: Helsinki
Kiitos tähänastisista neuvoista! Tieto lisää tuskaa, eli tarkentavia kysymyksiä:
Julmuri kirjoitti:
Logistisesti varmaan kannattaa hakea sellaisesta paikasta, mihin pääsee itse matkustamaan suht vaivattomasti.
Onko olemassa ns. käytettyjen autojen keskittymiä? Käsittääkseni esim. Berliini on huono paikka auto-ostoksille. Olisko siis rikkaammat allueet kuten Frankfurt tai München parempia paikkoja? Käsittääkseni autojen vaihtuvuus on aika voimakasta, eli kotona kun netistä bongaan auton, ei sitä välttämättä ole enää olemassa kun saavun paikan päälle sitä katsastamaan. Näin ollen olisi suotuisaa suunnata alueelle jossa olisi runsaasti vaihtoehtoja.
Julmuri kirjoitti:
Jos on aivan ensikertalainen niin hyvä vaihtoehto on käyttää välittäjää
Budjetti kun on se mitä on, niin pyrin kustannussyistä pitkälti olemaan mahdollisimman omavarainen. Siksi pyrin valmistautumaan projektiin mahdollisimman huolellisesti. Paperisota on varmaankin se helpompi osa kokonaisuutta. Oikean auton valitseminen on varmastikin se vaikein osa.
Julmuri kirjoitti:
Kilometrien kanssa on myös hyvä olla varuillaan, jos huoltohistoriaa pystyy mitenkään varmentamaan niin aina parempi.
Onko ranskiksissa mahdollista saada jonkinlaista varmistusta valmistajalta, samaan malliin kun joiltakin saksalaisvalmisteista? Tai näin ainakin olen ymmärtänyt että esim. Audin suomen huoltoon voisi soittaa ja kysyä tietokantaan kirjatusta huoltohistoriasta..
Julmuri kirjoitti:
Automallikohtaiset jutut on hyvä olla tiedossa itsellä siinä missä mitä tahansa muutakin autoa hankkiessa.
Tässä jos jossain pyytäisin osaavien vinkkejä. -05 -06, elli koppamalliin 2 päädyin siksi että siinä on käsittääkseni lastentaudit, esim 1-koppasen heikko väyläteknika, suunniteltu pois. Mitä muuta pitäisi tietää? Lähtökohtaisesti se olisi HDi 135 koneella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 11:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
stauber kirjoitti:
Ajatuksena olis dieselkoneellinen C5 vuosimallia 2005 tai -06. Ällistyttävän huokeita 100 tkm+ ajetut tuon ikäiset ovat.


Tuossa on aina hyvä muistaa, että ei se saksalainenkaan dieseliä osta ihan nurkkapyöritykseen.

Haet haarukkaan muutamia yksilöitä ja lennät paikalle valmiiksi. Varaat sopivasti aikaa, vuokraat auton ja ajelet nuo yksilöt läpi. Etelässä voi olla parempia yksilöitä, samoin kannattanee roikkua alueilla, jotka ovat lähempänä Ranskan rajaa.

Oheisen sivuston takaa linkit kotimaiseen paperisotaan. Sivuston yritys ei maksa palkkaani eikä edes provisioita.

http://www.tuontimesta.fi/linkit.html

Itse lähtisin (jos lähtisin) katsomaan myös Ruotsin valikoimat. Ruotsalainen kiesi on varusteiltaan vastaava (Nordic) kuin suomalainenkin ja markkina on kuitenkin lähempänä. Hintaeroja kotimaiseen ei toisaalta ole välttämättä paljon.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 11:33 

Viestit: 86
Siis opastusta kaivataan enemmän C5:n ostoon kuin Saksasta hakuun? Naapuripalstalla on koottuna C5:n ostamisesta ja UKK.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 12:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
stauber kirjoitti:
Kiitos tähänastisista neuvoista! Tieto lisää tuskaa, eli tarkentavia kysymyksiä:
Onko olemassa ns. käytettyjen autojen keskittymiä? Käsittääkseni esim. Berliini on huono paikka auto-ostoksille. Olisko siis rikkaammat allueet kuten Frankfurt tai München parempia paikkoja? Käsittääkseni autojen vaihtuvuus on aika voimakasta, eli kotona kun netistä bongaan auton, ei sitä välttämättä ole enää olemassa kun saavun paikan päälle sitä katsastamaan. Näin ollen olisi suotuisaa suunnata alueelle jossa olisi runsaasti vaihtoehtoja.


Ei kai erityisiä keskittymiä ole. Omani hain n. 50km Frankfurtista etelään aika pienestä kaupungista. Vaihtuvuuteen vaikuttaa toki myös se mikä auto on kyseessä, luulisin että kakkoskoppasen C5:n kiertonopeus ei aivan salamannopea ole.

Lainaa:
Budjetti kun on se mitä on, niin pyrin kustannussyistä pitkälti olemaan mahdollisimman omavarainen. Siksi pyrin valmistautumaan projektiin mahdollisimman huolellisesti. Paperisota on varmaankin se helpompi osa kokonaisuutta. Oikean auton valitseminen on varmastikin se vaikein osa.


Tuo on tietysti se vähän vaivalloisempi tapa, mutta tässä kohtaa kannattaa mielestäni huomioida se että oleilu Saksassa ei ole ihan ilmaista sekään eikä sompailu edestakaisin paikasta toiseen. Silloin kun toin omani niin laskettiin jälkikäteen että rahaa meni itse hakiessa suunnilleen saman verran kuin jos olisin pyytänyt välittäjää tekemään kaupat puolestani ja laittamaan auton laivarahtina Suomeen. Meitä tosin oli kaksi tekemässä matkaa ja otettiin se vähän niin kuin ylimääräisenä parin päivän lomana, Reinin laakso on tosi kaunista seutua. :)

Meidän kohdallamme ei kaupanteko olisi todennäköisesti edes onnistunut omin voimin koska ostettiin suoraan yksityiseltä joka ei tietääkseni puhunut juuri englantia. Oli vielä ollut kohtalaisen hankala tavoitettava... johon välittäjä tosin totesi että parhaat kaupat tekee yleensä suoraan yksityisen kanssa mikä ei oikein tunnu edes osaavan myydä autoaan. Eikä siinä, vähän yli vuosi on sompailtu eikä yllätyksiä ole tullut vastaan niin kaipa se ihan hyvä kauppa oli. Vaihtoehtona oli myös haku Belgiasta autoliikkeestä, olisi ollut vuoden uudempi auto pienemmillä kilometreillä (ja paljon isommalla hintalapulla) mutta löin hanskat tiskiin kun kommunoikointi oli niin turhauttavaa. Päättelin ettei myyjä oikein edes halunnut ryhtyä kaupantekoon.

Lainaa:
Onko ranskiksissa mahdollista saada jonkinlaista varmistusta valmistajalta, samaan malliin kun joiltakin saksalaisvalmisteista? Tai näin ainakin olen ymmärtänyt että esim. Audin suomen huoltoon voisi soittaa ja kysyä tietokantaan kirjatusta huoltohistoriasta..


Tästä en ole ihan varma, mutta tietääkseni Saksan yksityisyyssuoja ei mahdollista esimerkiksi huoltohistorian penkomista toisen autosta. Huoltokirjojakin on siellä päin väärennetty vastaamaan rukattuja kilometrilukemia, joten jos näyttää siltä että huoltolaput on kirjoitettu kaikki samalla kynällä ja käsialalla niin kannattaa suhtautua varauksella.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
eräs tuttu kertoi et aina kun hän hakee autoa,hän varaa majoituksen edullisesta motellista viikoksi,useinmiten berliinistä,ostaa paikallisen lehden,jossa yksityiset myyvät autojaan,sitten etsii suoraan yksityisiltä. tietysti voi etsiä ihmisen,joka auttaa kielen kanssa,ellei saksa ole hallussa. Aina on tullut kannattavat kaupat yksityisten kanssa.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 15:37 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Mittareita ruuvataan, jos -06 mallin dieselillä on ajettu alle 150 tkm, kannattaa olla erityisen varovainen. Jos huollon jälkeen on tullut kilometrejä vain pari tuhatta ja huollosta on aikaa yli puoli vuotta, älä osta!



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Paso kirjoitti:
Mittareita ruuvataan, jos -06 mallin dieselillä on ajettu alle 150 tkm, kannattaa olla erityisen varovainen. Jos huollon jälkeen on tullut kilometrejä vain pari tuhatta ja huollosta on aikaa yli puoli vuotta, älä osta!

Hmm. Viisi, kohta kuusi vuotias auto, jolla olisi tuon verran ajettu, Saksalaisella mittapuulla aika runsas ajosuorite vuoteen...

Käytännössä missään ei ajeta tällaisia vuosisuoritteita kuin rakkaassa kotimaassamme, eikä Saksasta sen vähän ajetun auton löytäminen automaattisesti tarkoita ruuvattua mittaria...

Tuosta noutamisesta. Itsellä parin autonhakureissun kokemus, ihan "omatoimimatkoja" molemmat, ilman sen kummempaa opastusta keväällä -05...

Halpalennolla Hahn'in kentälle, siellä yksi yö halpishotellissa, sit vuokra-autoillen etsimään kohteita. "Yllättäen" kaikki mitä oli katsottu ennakkoon Suomesta, olivat menneet sen lennon ja seuraavan yön aikana, siispä nukkupaikan nettiyhteyttä hyödyntäen etsimään lisää tarjokkaita...

Ilman vuokra-autoa ei hommasta oikein mitään tule, sekin tuli ekalla reissulla havaittua. Onneksi lentimäkoneessa tuli tutustutta sälliin jolla oli valmiiksi vuokrattuna auto, ja joutilasta aikaa, niin hän sitten pientä korvausta vastaan ajelutti meitä yhden päivän...

Yksityiseltä tuli sit eka kohde ostettua, suoraan pihaan vaan ihmettelemään, pakollista renkaanpotkintaa hetki, mitätön tinkiminen, pakolliset paperityöt ja vannottaminen että lähetetään ne auton kilvet takaisin (juu, saatiin niillä kilvillä, ei tarvinnu edes itselle rekisteröidä, iso säästö), ja eiku etsimään seuraavaa. Joka sit löytyi jobbarilta, jolla oli Xm:iä iso rivi odottamassa...

Sen ostaminen olikin sitten paperitöiltään sellainen "oikeampi", eli rekisteröimään, kilpipajalle, ja takas rekisteröintitoimistoon, sit vasta tielle testaamaan että mitäs tuli ostettua...

Ja talvirengaskaupan kautta matkaan, oli ihan kohtuuhintaisia ja kelvollisia renkaita, jotka sitten käytännössä paremmin kelpaa täällä kesärenkaiksi...

Siitäpä sit kohti satamaa, lauttaan, meren yli ja tulliin. Tällä kierroksella ei edes mitään kummallista, paperit kuntoon ja tarralapuilla kotia kohti, seuraavana päivänä päivänvalossa tarkempaa syyniä ostoksista, noudetun auton luovutus velipojalle, omalla Bx:llä kotio, huomio jotta olipas rimpula ja uudet lentoliput tilaukseen... :lol:

No, toinen reissu oli sit toisenlainen, alku meni melkolailla vastaavasti, tosin sit saatiin vuokra-ooppeli heti aamusta käyttöön. Sillä sit ajeltiin varmaan likemmäks tuhannen kilometriä pitkin Saksan eteläosaa, ihmetellen heikkoa tarjontaa tai laitteiden oikeasti huonoa kuntoa. Onneksi edellisellä reissulla tuli tutustuttua Darmstadtissa olleeseen Citroen-korjaamon väkeen, ja mieleen välähti että "siellähän niitä oli, piha täynnä". Ja eiku soittamaan, puhelu varmisti muistikuvan oikeaksi, seuraava suunta sinne...

Siinä sit pihan valikoima läpikatsoen, ja mukaan uhkasi tarttua tällä kertaa Berline-korinen Xm, sikäli jos se täyttää paikallisen katsastusviranomaisen tarkan syynin. Ja täyttihän se, piti siis lunastaa lupaus, ja ihmetellä sit rekisteröintikäytäntöä, sen seittemän eri tiskiä, sisältäen kilpiveistämön missä piti ensteks tehdä tilaus ja myöhemmin kuitilla sai vasta ne kilvet, kaikki sentään oli saman katon alla tällä kertaa...

Nyt sitten oli vihdoin oma Xm ajossa, ja saattoi soittaa kaverille joka odotti tätä katsastuspäätöstä autovuokraamossa, avaimet kädessä, että "jatketaanko ooppelinvuokraa vai ei"... Siitäpä sit vuokraamosta noukkimaan sekä kaveri, että reissukamat kyytiin...

Tästäpä sit se seikkailuosuus vasta alkoi, kun piti lähteä vielä hieman kiertämään, kaverin ex-vaimon nykypaikan kautta, kun melkein nurkilla oltiin. Sattuuhan se Itävalta matkan varrelle, kun Saksasta Suomeen suunnistaa... No, eihän siitä tullut kuin parisen tuhatta joutilasta kilometriä, mutta eipä tuo isommin harmittanut. Samalla tuli hieman koeajettua ostosta, varsinkin kun myyjä antoi pienen takuunoloisen vakuuttelun että "jos ny ette ihan kamalan kaukaa soita, vian tullessa, niin kyllä hän apuun tulee"... Ei tarvinnu soitella, hyvin pelas, ja usseemman vuoden sen jälkeenkin...

No, paluumatka meni varsin kivasti, Saksan läpi tultiin ilman sen kummempia, matkalla taas oltiin pari yötä tuttujen luona, ja lopulta laivarantaankin päädyttiin. Josta sit lauttaan, laivassa kansipaikalla huonosti nukkuen, ja sit tullin syyniin...

Jossa menikin sit hauskasti kolme tuntia, auton tuoksahtaessa koiran mielestä "hassulle", mutta ei siitä kuiteskaan mitään löytyny... Että tällaiseenkin sit voi varautua, käytetyn kanssa, mistäpä sen tietää vaikka joskus olisi ottanut liftarin kyytiin mikä olisi just siinä tienvarressa pössytellyt, siitäkin jää riittävästi hajujäämiä "paukkuhaukulle"...

Niin, maahantuontikatsastuksissa ei mitään sanomisia ollut. Hintavaa se on, mutta siitäkin saa vähän halvennusta (tietääkseni) jos on "paikallinen" katsastus voimassa...

Verot tulee sitten aikanaan maksuun, tähän aikaan vuodesta on käsittelytkin aika nopeita, tuossa muutama viikko sitten viimeksi tuli koettua että parissa päivässä tekevät jopa vähän harvinaisempaankin...

Muutama kuvatuski tuli aikanaan räpsittyä, ovat nähtävissä täällä, jos sellaiset kiinnostaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Mitens käytetyn tuonti esim.Puolasta? Ainakin paikallisessa "nettiautossa" näyttäisi olevan kohtuullisia yksilöitä tarjolla. On sekä autoliikkeiden myymiä että yksityisten http://otomoto.pl
Byrokratiasta en löytänyt tietoja,mutta sikäläiset ovat avuliasta porukkaa,että varmaan saisi myyjän avittamaan rekisteröinti asiaa.
Koto Suomeen pääsisi sitten sujuvasti via baltikaa pitkin,varsin nopeasti.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 19:08 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Puolassa on myynnissä,ne romut jotka tuotu saksasta,ja korjattu,miten sattuu,ei toimi airbag,ei toiminu abs.
Tutkinta paljasti et kaikki puuttu,kori oli vaihdettu,ja kolari auton osat siihen,ja numero myös.
Mihin siintä valittaa,menee auto ja rahat,myyjää ei saa kiinni.
Et varovaisuutta siihen Puolan suuntaan.
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen ... ?ca=11&w=3
Tuossa yksi vertailu C5,ja kilometrit on kaikki näkyvissä,ne saa kaikki netistä,ja otetaan ylös joka katsastus kerta.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 19:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
jasu kirjoitti:
Paso kirjoitti:
Mittareita ruuvataan, jos -06 mallin dieselillä on ajettu alle 150 tkm, kannattaa olla erityisen varovainen. Jos huollon jälkeen on tullut kilometrejä vain pari tuhatta ja huollosta on aikaa yli puoli vuotta, älä osta!

Hmm. Viisi, kohta kuusi vuotias auto, jolla olisi tuon verran ajettu, Saksalaisella mittapuulla aika runsas ajosuorite vuoteen...

Käytännössä missään ei ajeta tällaisia vuosisuoritteita kuin rakkaassa kotimaassamme, eikä Saksasta sen vähän ajetun auton löytäminen automaattisesti tarkoita ruuvattua mittaria...


Näinpä. Saksassa verokohtelu on erilainen, eikä dieseleitä rankaista sellaisilla könttämaksuilla kuin Suomessa jolloin ajosuoritteella ei ole niin suurta merkitystä valintaan kuin täällä. Tietysti isoja autoja ostetaan pidempiä matkoja varten, mikä kääntäen tarkoittaa että pienempiä dieselautoja (tyyliin Xsara, C4) voi löytää hyvinkin pienillä kilometreillä kohtalaisen edullisesti. Toki maalaisjärkeä on hyvä käyttää, juuri noiden väärennettyjen huoltokuittuen ja mittarin ruuvailujen takia. Yksityiseltä kun ostaa ja suurinpiirtien tietää mitä on ostamassa niin ei se autokauppaa kummempaa Saksassakaan ole.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 19:46 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
jasu kirjoitti:
Paso kirjoitti:
Mittareita ruuvataan, jos -06 mallin dieselillä on ajettu alle 150 tkm, kannattaa olla erityisen varovainen. Jos huollon jälkeen on tullut kilometrejä vain pari tuhatta ja huollosta on aikaa yli puoli vuotta, älä osta!

Hmm. Viisi, kohta kuusi vuotias auto, jolla olisi tuon verran ajettu, Saksalaisella mittapuulla aika runsas ajosuorite vuoteen...

Käytännössä missään ei ajeta tällaisia vuosisuoritteita kuin rakkaassa kotimaassamme, eikä Saksasta sen vähän ajetun auton löytäminen automaattisesti tarkoita ruuvattua mittaria...


Korjataanpa sitten lausuntoa: Jos -06 mallin dieselillä on ajettu yli 100 tkm, sitä ei kannata missään tapauksessa ostaa, koska Saksasta saa vähemmän ajettuja autoja halvalla. Varovainen ei kannata olla missään tilanteessa eikä mitään mittarilukemaa epäillä (Saksassa mittarin ruuvaaminen on laitonta). Onko nyt hyvä?



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 19:52 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Korjataanpa sitten lausuntoa: Jos -06 mallin dieselillä on ajettu yli 100 tkm, sitä ei kannata missään tapauksessa ostaa, koska Saksasta saa vähemmän ajettuja autoja halvalla. Varovainen ei kannata olla missään tilanteessa eikä mitään mittarilukemaa epäillä (Saksassa mittarin ruuvaaminen on laitonta). Onko nyt hyvä?
Laitonta on,mut silti jokapäivästä touhua,ja nyt on uusi keksintö,piiri joka hidastaa kilometrejä,eikä maksa paljon.
Mikäs lehti just teki jutun oliko TM miten kilometrit katoaa,ja juuri saksan maalla..



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 19:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Paso kirjoitti:
Onko nyt hyvä?

Ei. Maailma ei ole tuossakaan asiassa mustavalkoinen... :roll:

Eikä se mittarinruuvaaminen ole pelkästään meidän "jobbareiden" harrastamaa, tuossa hihiteltiin jotta oli pikkasen poistunu lukemia, kyseessä tosiaan tuohon aiemmin tarinoimani tuontitapaus, se jälkimmäinen yksilö...

Ja sit tuohon mittarinlukemaan/muuhun kuntoon. Itse en ainakaan "pelkää" isojakaan matkamittarin lukemia, jos auto muuten osoittautuu kunnoltaan hyväksi, toisaalta täysin "huoltamaton" pienillä kilometreillä oleva laite jättää kyllä ostopäätöksen syntymättä. Myöskin sillä on iso merkitys missä/minkälaisilla teillä on ne kerrytetyt kilometrit ajeltu...

Voi kun olisikin mustavalkoista, eli että vain pienilukemainen auto olisi automaattisesti ehjä ja toimiva, ja suurella lukemalla valmis "paalipeli"... :lol:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 20:04 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
No kannattaako olla erityisen varovainen vai ei? Autoscoutissa 05-06 mallin diesel C5:t ovat tällä hetkellä useammin yli kuin alle 150 tkm ajettuja, ainakin ne halvemmat. Joten kyllä Saksassakin dieselillä ajetaan, ei ne sitä koristeeksi osta..



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 20:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
jasu kirjoitti:
Voi kun olisikin mustavalkoista, eli että vain pienilukemainen auto olisi automaattisesti ehjä ja toimiva, ja suurella lukemalla valmis "paalipeli"... :lol:


Täysin totta. Yleensä enemmän ajettuun on jo ehditty vaihtaa nippu kulutusosia ja monesti sen takia parempi ostos,kuin se vähemmän ajettu johon on vielä tulossa nuo kaikki osat vaihtoon,johon saa varata todella paksun lompakon.
En nyt tiedä onko se paha asia vaikkei mittarinlukema pidäkään paikkansa. taannoin tuli ohjelma jossa kerrottiin kuinka helppoa on Virossa ruuvatuttaa mittari,oikein näytettiinkin kuinka vaivattomasti se hoituu, uudempi vaggilainen piuhan päähän,5min näppäilyä ja uusi lukema on mittarissa ja loppulasku 60e.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Paso kirjoitti:
No kannattaako olla erityisen varovainen vai ei?

Tuskin sen erityisemmän varovaisempi kuin muutenkaan autokaupoilla..?

Tervettä järkeä mukaan (jos sitä koskaan olla voi, autokiiman iskiessä), ja rauhallisesti katselemaan ja vertaamaan jos on vaihtoehtoja mitä verrata. Eikä se varasuunnitelma yhtään haittaisi, vaikka lentämällä takaisin tuolta Germaaniasta, se on kuitenkin suht halpaa verrattuna siihen että tekisi hätäpäissään sitten tolkuttoman kehnon "pakkorako-kaupan" jotta pääsisi edes kotio...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 20:19 

Viestit: 5125
Suomessa ruuvailu ei ole onneksi ihan noin yleistä...

Lainaa:
- Valitettavasti lainmuutos ei ole vaikuttanut halutulla tavalla. Se on liian helppoa ja aivan liian halpaa. Se lisääntyy koko ajan, kun Saksasta on internetin myötä tullut kansainvälinen käytettyjen autojen ostomaa, sanoo Maurer.

Tämän vuoden huhtikuussa sikäläinen ADAC arvioi 1/3:n Saksassa myytävistä autoista olevan ruuvattuja, miksiköhän siis saksalaisten ajosuoritteet on suomalaisittain pieniä :) Kun se on noin yleistä, niin osaa ruuvataan varmaan useammankin kerran myyntihistorian aikana.

Jakohihna lienee syytä vaihtaa saksantuonteihin, jos on pienikin epäilys historiasta. Voi olla myös että löytyy hyviä luotettavia välittäjiä, mutta aika monet on ihan perusautojobbareita.

Onneksi tachojustierung kohdistuu eniten ns. arvoautoihin, sehän toisaalta selittää tämän raportoidun ihan kotimaisen ruuvauksen XM:ään... mutta C5 tuskin on mittarinruuvaajien ihan ykköskohde?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 20:50 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Minä ostin Sitikan Saksasta vuonna 2005. Apuna oli sikäläinen Citroënharrastajaystävä, joka soitteli mobile.de:stä löytyneiden autojen perään tai kävi katsomassa, ja teki lopulta kaupat valitsemastamme yksilöstä.

Hyvät, edulliset ja tuoreet autot menevät nopeasti kaupaksi. Ne eivät yleensä roiku viikkokausia tarjolla, joten parasta on itse olla paikalla valitsemassa tai käyttää välittäjää. Minun ostokseni oli kohtuuhintainen 3 vuoden ikäinen diesel, mutta mittarissa oli jo 110 000 km. Lisäksi auto oli sisältä erittäin likainen ja epäsiisti, ei varmaan ikinä siivottu ja tupakkakin haisi. Huollot oli kuitenkin tehty Citroën-korjaamoilla ja suurin piirtein ajallaan.

Autoon laitettiin Saksassa Bosch-korjaamolla Webasto + kello, ja toinen kaveri ajoi sen Suomeen minulle. Itse en käynyt paikan päällä lainkaan.

Teknisesti auto oli hyväkuntoinen ja sisustakin tuli hyvään kuntoon perusteellisella siivouksella ja otsonoinnilla.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 21:08 

Viestit: 511
Multa ääni ruotsiin, sakuista puuttuu lähes aina ainakin Webasto ja tuo kilometrien todenperäisyys on toinen. Ruotsissa todellakin kerätään joka katsastuksessa mittarilukema ylös ja sen voi tarkistaa ostaessasi (paikallinen rekisterivirasto luovuttaa kaikki tiedot pientä maksua vastaan n.20€)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 18.12.2011 21:25 

Viestit: 511
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen ... ?ca=11&w=1
Tossa maukas vaihtoehto ei taida Saksastakaa halvemmalla saada (matkat etc mukaanlukien)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 19.12.2011 01:18 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
olli__o kirjoitti:
Tämän vuoden huhtikuussa sikäläinen ADAC arvioi 1/3:n Saksassa myytävistä autoista olevan ruuvattuja, miksiköhän siis saksalaisten ajosuoritteet on suomalaisittain pieniä :) Kun se on noin yleistä, niin osaa ruuvataan varmaan useammankin kerran myyntihistorian aikana.

Aivan oikein!
olli__o kirjoitti:
Onneksi tachojustierung kohdistuu eniten ns. arvoautoihin, sehän toisaalta selittää tämän raportoidun ihan kotimaisen ruuvauksen XM:ään... mutta C5 tuskin on mittarinruuvaajien ihan ykköskohde?

Meidän C8 oli ruuvattu.



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 saksasta - opastusta kaivataan
ViestiLähetetty: 19.12.2011 01:49 

Viestit: 5125
Ruotsin rekisteristä voi viimeisimmän katsastuksen tiedot katsoa ihan ilmaiseksikin, vaikka tuo edellä mainittu C5:
Näkyy, että on alkuperäinen ruotsalainen ja: Senast godkända besiktning: 2010-11-22, Vägmätarställning, km: 62596

Tuonne rekkarinumero ilman väliviivaa:
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: