sahtivaari kirjoitti:
Saapihan niitä suojattua, mutta Sitikkamiehet on niin p- nuukia, että tekniikka on ykkönen, ja alustan pitää elää ikuisesti.
Vaan sen alustan hitsaus vasta maksaa, jos on peltiä mihin hitsata.
Halvin vaihtoehto on alustansuojaus oikeaan aikaan.

Niitähän on, jotka jynssäävät ja plankkaavat autojaan päältä. Se on tärkeää monelle, että ulkokuori kiiltää ja pläihkää. "Pesin ja vahasin tänään silmäteräni." Tai "Pesin tänään ja vahasin, nyt saa tältä syksyltä olla" -tyyliin. Nyt, kun se pesu juuri olisi tarpeen, niin silloin lyödään lössiksi. Harvoin täällä kukaan kirjoittaa pesseensä auton alustaa, vaikka se tarvis näillä keleillä joka reissun jälkeen tehdä.
No joo joo. "Ei sitä viitsi ja ei sitä jaksa ja sitä ja tätä." Siinä ei montaakaan minuuttia mene, kun alustan pesee. Tiedän, monella ei sitä pesumahdollisuutta ole. Mutta monella on, eikä silti pese. Harva pesee.
'sahtivaari' on aikoinaan antanut hyviä suojausohjeita. Niitä kun noudattaa, niissä puhuu pitkä kokemus. Mutta se suolavesi/lumisohjo/kuravelli on silti huuhdeltava mahdollisimman usein pois.
Ja kunnolla! Kerran viikossa, siitä on hyvä alkaa. Ajan myötä voi sitten tiivistää tahtia. Aina kun tulee se jynssäysmieli, niin ensin alusta ja jos vielä puhtia piisaa, niin sitten sitä ulkokuorta. Se on aina toissijainen.
Ai eikö? No, mikä kenellekin on tärkeää. Jos on mahdollisuus hassata ylimääräistä rahaa autoiluun, niin antaa sitten sen alustan muhia paskoissaan. Monella muhii. Ja sen ovat kuntoisia käytetyt autot.
Vanhoja käytettyjä autoja kun ostaa ja niillä autoilee, niin sillehän ei mitään voi miten edellinen omistaja on autoaan huoltanut ja hoitanut. Mutta jatkolle voi, jos on halua ja hieman viitseliäisyyttä, eikä ylimääräistä rahnaa törsättäväksi auton holtittomaan ylläpitoon.