|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 25.04.2009 09:28 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
XM V6 24 V (-91) käy tyhmäkäyntiä välillä hieman epämääräisesti. (Juu tästä ne murheet alkaa  ) En ole koskaan tuollaista vekotinta purkanut. Onko mitään erityishuomioitavaa värkin purussa/putsauksessa ja kunnostuksessa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 28.04.2009 21:11 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Asettelin varmaan kysymyksen väärin... Kukaanhan siis ei ole koskaan koittanut korjata XM V6 24V vaeltelevaa tyhmäkäyntiä. Kuvassa on käsittääkseni lisäilmaluisti joka säätää sopivat ilmat imusarjalle. Se oli löysä ja vuoti mutta tiivitys ei auttanut. Se näytti sisältä likaiselta eli mäntä ilmeisemmin jumittaa. Katsotaan kun se on putsattu. Sii figö: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... attori.jpg
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kaasupallo
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 28.04.2009 21:21 |
Viestit: 49
|
Oletko tsekannut virranjakajan kannen? Ite putsasin tänään ja vaikutti kyllä käyntiin oitis, jäi sitä epämääräistä pöhinää pois  .
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 28.04.2009 21:26 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Tyhjäkäyntisäädin se on tuossa koneessa, ei lisäilmaluisti, vaikka siis kaasuläpän ohimenevää ilmaahan tuo säätääpi. Ja putsaaminen auttaa 99% varmuudella, jos tuo takerteleepi. Ja ei tarvi purkaa tuota, kunhan putsaa kunnolla, ja taas toimii, noi tuonmalliset tyhjäkäyntisäätimet on liki ikuisia, kunhan vain putsaa välillä 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 28.04.2009 22:09 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo kiitos... Se luisti siellä sisällä näytti pirun pikiseltä ja se ei voi toimia liukkaasti. Niin, tämä on tämmöinen ns lisäilmaluistityhmäkäyntimoottoriyhdistelmä. Shiis, nythän jo alkaa V6 24 V vaikuttaa liian helpolta. 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 29.04.2009 06:34 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cikatti kirjoitti: Shiis, nythän jo alkaa V6 24 V vaikuttaa liian helpolta.  Sitähän se on - toisin kun VihreeKuutonen 12V 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 29.04.2009 08:36 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
niko kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Shiis, nythän jo alkaa V6 24 V vaikuttaa liian helpolta.  Sitähän se on - toisin kun VihreeKuutonen 12V  Niihän sitä jo aikanaan sanottiin: "maalaa romusi vihreäksi ja työnnä se jokeen" Niko, sun ei tartte edes maalata sitä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 29.04.2009 11:23 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
 kyll toi oma 12v kuukka on toistaiseksi ollut ihan helppo... eilen sain "korjattua" keskuslukon kaukosäätimen toiminnan, siis vaihdoin kattovalon sisällä olleen vastaanotin-palikan, MustaKuukan mukana kun ei tullut kake-avaimenperää, onnexi paalikuukassa oli kake ja vastaanotin tallella... tänään leikkelin vara-avaimen sopimaan siihen kaken lokoseen 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 29.04.2009 14:46 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Cxtb2, oliko vastaanotin sama kuin CX:ssä? Piirilutikka on muistaakseni TEAT 5500.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 29.04.2009 17:56 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
koppa ja liitin on mielestäni ainakin erilainen? jyrkkä ehkä ei 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 02.05.2009 20:09 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Putsasin luistin kerosiinissa uittamalla. Musta talkkuna lähti. Tuli silti tunne että se olis pitänyt purkaa. Eikös se ole semmoinen että se kiertoluisti kääntää potikkaa? Jos nyt vähääkään järkeä käyttää niin potikalla on tapana kulahtaa huonoksi juurikin joutokäyntialueelta, tai niin käy monissa muissa, väärän merkkisissä vehkeissä. En ole vielä ajanut tuon putsauksen jälkeen mutta epäilen että auttoiko.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 03.05.2009 19:45 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
No niin, nyt vasta on koelenkki heitetty. Kyllä kerosiiniliotus oli sittenkin kova juttu. joutokäyntimoteurin jumittelu kun ei tietenkää vaikuta vain pelkkään tyhmäkäyntiin vaan ongelman havaitsee aina tuonne 80 km/h asti kun ajaa nelosella tai vitosella koska kaasuläppähän on vain hitusen tuolloin auki ja joutokäyntimoteurin luisti ruokkii konetta lisäilmalla merkittävissä määrin. Nyt V6 tuntuu ihan aidolta taikamatolta pelkällä joutokäyntiluistin kerosiinissa uittamisella.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 11.05.2009 08:42 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cikatti kirjoitti: Kyllä kerosiiniliotus oli sittenkin kova juttu. joutokäyntimoteurin jumittelu kun ei tietenkää vaikuta vain pelkkään tyhmäkäyntiin vaan ongelman havaitsee aina tuonne 80 km/h asti kun ajaa nelosella tai vitosella koska kaasuläppähän on vain hitusen tuolloin auki ja joutokäyntimoteurin luisti ruokkii konetta lisäilmalla merkittävissä määrin. KakkaKuukka käyttäytyy niin, että pintakaasulla ajellessa saattaa veto välillä lakata ja sitten taas nytkähtäen palaa. Kunnolla polkiessa ei mitään ongelmaa ole, jos tehonpuutetta ei lasketa  . Olisiko siis mullakin vikaa samassa pömpelissä?
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
ilkkata
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 11.05.2009 11:10 |
Viestit: 179
|
niko kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Kyllä kerosiiniliotus oli sittenkin kova juttu. joutokäyntimoteurin jumittelu kun ei tietenkää vaikuta vain pelkkään tyhmäkäyntiin vaan ongelman havaitsee aina tuonne 80 km/h asti kun ajaa nelosella tai vitosella koska kaasuläppähän on vain hitusen tuolloin auki ja joutokäyntimoteurin luisti ruokkii konetta lisäilmalla merkittävissä määrin. KakkaKuukka käyttäytyy niin, että pintakaasulla ajellessa saattaa veto välillä lakata ja sitten taas nytkähtäen palaa. Kunnolla polkiessa ei mitään ongelmaa ole, jos tehonpuutetta ei lasketa  . Olisiko siis mullakin vikaa samassa pömpelissä? Oliskohan kaasuläpän asentotunnistin
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 11.05.2009 20:46 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Niko, juurikin näin mun peli myös käyttäytyi eli mm 70-80 km/h ajettaessa tuntui välillä että meno meinaa hyytyä. Sataa tai kovempaa ajettaessa sitä ei huomannut. Luisti on simppelisti köntsässä. Se pitää olla aivan älyttömän herkkäliikkeinen... Pannuhuoneesta en ole mitään läpän asennontunnistinta vielä löytänyt mutta moinen ehkä on kaasupolkimen luona. Häynes ei kerro kun häynes ei edes tunne V-kuugelia, sille lienee ihan oma häynes. Mutta, jos se kaasun asennon potikka josain on niin silläkin on tapana kulua pilalla tyhmäkäynnin kohdalta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
T.mupez
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 07.05.2010 11:23 |
Viestit: 118 Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
|
Jatketaan tästä... Cikatti sai pömpelin toimimaan putsaamisella, mutta mun vastaavaan ei se riittänyt. Johtuu siitä että pinta johon moottorin kääntöä ohjaavat laahaimet ottavat kii on kovin kulunut. Kysymys: Voiko tuollaista jollain konstilla uudelleen pinnoittaa? Siis mielummin kotikonstein, tai no jos kympillä parilla jossain ammattilaisella. Uusi pömpeli kun on aika kallis. Linkin takaa pari kuvaa XM tyhjäkäyntimoottori -sta (laitoin tuon noin <- koska foorumin haku paremmin löytää perusmuodon  ) Linkki Google Picasaweb
'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 07.05.2010 12:57 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Sanoisin kyllä että sen kunnostus on melko kallis koska se on niin spesiaali työnä... oletko oikeasti selvittänyt mitä uusi maksaa? Minulla on edelleen toiminut viime kevään putsauksen jälkeen tod hyvin. Nyt huomasin toisenlaisen ongelman joka häiritsee tuota tyhmäkäyntiluistia: imusarjaanhan tulee kaksi putkea ilmanputsarilta ja tyhmäkäynnin luistin putkin tulee juurikin ilmanputsarilta, no nyt toinen haitariputkista on rikki siitä mistä se yhdistyy imusarjalle eli takuuvarmasti haittaa tyhmäkäyntiluistin toimitaa koska ilmaa imetään nyt ilmanputsarin ohi. Se näköjään murtuu se kurttuputki hyvin salakavalasti eikä sen murtuma edes näy.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
T.mupez
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 07.05.2010 15:45 |
Viestit: 118 Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
|
Cikatti kirjoitti: Sanoisin kyllä että sen kunnostus on melko kallis koska se on niin spesiaali työnä... oletko oikeasti selvittänyt mitä uusi maksaa? Juu, noin 10% auton hinnasta... Käytettyjä varmaan löytyisi, mutta mistäs sitä tietää purkamatta/testaamatta onko se yhtään parempi.
'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
|
|
|
|
 |
T.mupez
|
Viestin otsikko: Re: XM:n joutokäyntimoteuri Lähetetty: 29.04.2015 10:33 |
Viestit: 118 Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
|
Korjasin tyhjäkäyntimoottorin, ainakin väliaikaisesti siten että muutin roottorin ja staattorin (puhutaanko askelmoottorissa roottorista ja staattorista?) välistä asemaa laittamalla sopivan prikan akselin ja kotelon väliin. Ensituntumalta tyhjäkäynti tasottui, mutten ole vielä ajanut tuolla virityksellä...
'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
|
|
|
|
 |
|
|