Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 08.01.2012 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Avasimme GS:n koneen ja huomasimme "mieluisan" yllätyksen toisen kannen imuventtiilien keinuvipuakselin pukissa. Pidätinruuvin kohdalta puuttui pala pukista ja itse pidätinruuvi makasi tyytyväisenä pienen matkan päässä kannen sopukassa. Koska kuva kertoo enemmän kuin minä, niin tässäpä sellainen.

Onnistuisikohan tuon korjaus millään? Samalla tuli huomattua, että saman puolen alemmasta eli pakoventtiilien akselista puuttui koko pidätinruuvi, joskin se pukki oli kylläkin ehjä. :) Siinä samalla tuli mieleen, että tarvitseeko nuo akselit pidätinruuveja ollenkaan, eli onko korjaus välttämätön... Kauheita voimiahan tuohon akseliin ei ymmärtääkseni pitäisi kohdistua.

No, henkisesti on nyt varauduttu siihen, että seuraavaksi rustataan ostoilmoitus oikeanpuoleisesta kannesta litraiseen koneeseen, mutta halusin vielä kysellä raadin varmistusta asialle.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 08.01.2012 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Helpommalla vaihdat uuden kannen kuin korjailet tuon. Toisekseen, pitänee myös miettiä mikä tuon on rikkonut? Veikkaisin, että valuvika, joten jo sen vuoksi viallinen kannattanee uusia. Samalla tulee vaihdettua Viton-o-renkaat paluuputkeen ja punaista silkkaria tuplavarmistukseksi :)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 00:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Näin minä vähän arvelinkin, jotenka avasin sanaisen arkkuni toisenkin viestin verran. :)

Jään odottelemaan tarjoustulvaa...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 09:58 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Minä onnistuin tuommoisen lohkeaman tekemään ja helposti se kävi. Innoissani kansia purkaessa unohtui tuo pikku lukitusruuvi paikoileen ja akselin päähän lyöntejä poistotarkoituksella, kiroilua että mikä sitä nyt panttaa, havainto ja kiroilua lisää. Pala ei irronnut silloin, vaan vain halkeaman havaitsin. Tuumin, ettei se mitään haittaa, ja kokosin kannet. Myöhemmin löysin osat irrallaan kannen alta. Epäilen, että samanmoinen historia on sinunkin tapauksessa. Ja vähän vielä huolimattomampi asentaja, kun oli sitten kasatessakin unohtanut lukituksen laittaa toiseen kokonaan. Kyllä ne akselit on syytä lukita. Jossain määrin lukituksen hoitaa kyllä akselin päihin tulevat O-renkaat, mutta eivät kyllä estä akselin pyörähtämistä tiukassa tilanteessa. ( pienikin kiinnileikkaantuminen keinuvivulla ) Kannustan siis ehjän kannen metsästykseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tulsku kirjoitti:
Onnistuisikohan tuon korjaus millään?
GS:n konetta tarkemmin tuntematta on hyvä kommentoida. :lol:

Voisiko keinuvipuakselin kääntää toisinpäin ja porata tuohon viereiseen pukkiin uusi reikä, johon sitten kierteet pidätinruuville. Heikeneekö pukki liikaa reiän kohdalta?

Toisaalta kansi pitää kuitenkin irrottaa korjaamista varten, eli samalla senn vaihtaa ehjäänkin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Hmh, hyvä kysymys. Jonkinlainen vahvike tuossa valussa taitaa ruuvin kohdalla kyllä olla, eli sen puoleen ei ehkä uskaltaisi porata tuota toista...

Kannet on kyllä nyt irrallaan ja koko loppumoottorikin palasina, pitäisi vain päästä laittamaan se takaisin nippuun. :)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 18:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
GS:n koneessa nimen omaan akseli pitää asentaa oikein, sillä akselissa on keinuvivun kohdalla reikä samoin kun itse keinuvivussa. Näiden tarkoituksena on suorittaa öljyroiskaisu venttiilin päähän kun reijät kohtaavat. Jos akselin kääntää väärin, tämä roiskaisu jää toteutumatta. Eri asia sitten on onko tuolla käytännössä mitään merkitystä. Itse ajelin yhden kesän niin että toisessa kannessa oli juuri väärin asennettu (tai jopa toisen puolen akseli joka on peilikuva toisesta), enkä huomannut että esim välykset olisi muuttuneet miksikään. Samalla kun kannet on irti, kannattaa tarkistaa että se hentoinen öljykanava joka jäähdyttää venttiilinohjureita on auki. Törmäsin aika moneen tukkeutuneeseen kun noiden kanssa enemmän roplasin.



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 19:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
miki kirjoitti:
...kannessa oli juuri väärin asennettu (tai jopa toisen puolen akseli joka on peilikuva toisesta),...
Jos siis vaihtaisi vialliseen kanteen toisen puolen keinuvipuakselin niin silloin ehdottamani korjaus voisi teoriassa jopa toimia?

Mutta kuten aiemmin totesin, ainoa kokemus GS:n moottorista on vuonna -85 kerran ajamani X3.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 09.01.2012 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"GS:n koneessa nimen omaan akseli pitää asentaa oikein, sillä akselissa on keinuvivun kohdalla reikä samoin kun itse keinuvivussa"

Kyllä, mutta kyllä myös näyttää olevan lohjenneessa kuvassa oikeian asennettu akselikin, siellä näkyy väiste akselissa oikeassa kohdassa. Kiva katsella tuota kantta jossa on oikeanalaiset leveät kanavat eikä mitkään pyöreät kuten 1300 koneessa ja ne kannet ovat pilalla, suunnitellusti.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 14.01.2012 22:19 

Viestit: 208
Minulla on yksi kansi ylimääräisenä. Se litrainen kone,jonka purin, oli tehty loppuvuodesta 72. Riippuu koneen valmistusajasta, ovatko sopivia, kun sylinterikannen pultit muuttuivat syksyllä 72.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 14.01.2012 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Hmh, näinköhän tuo kävisi.. Tuo meidän kapine on ostettu 13.10.1972...

Auttaako tämän kuvan koodi mitään?

http://dl.dropbox.com/u/27221372/IMAG0557.jpg



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GS:n kannen keinuvipuakselin pukista pala pois
ViestiLähetetty: 15.01.2012 11:38 

Viestit: 208
Käyn katsomassa, siirsin ne koneen osat toiseen paikkaan, mutta täytyy tehdä aamulenkki, autolla tai ilman... ;)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: