Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX - Pyöränkulmien säädöstä
ViestiLähetetty: 09.01.2012 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuli tuossa vaihdettua hammastanko beksiin. Uusin kuskin puolelle raidetangon ulkopään ja repsikan puolelle sisäpään. Laskin tunnollisesti kierrokset molemmin puolin (20/22). Sain lopulta auton nippuun ja koeajolle. Eipä meinannut tiellä pysyä, aivan kuin olisi tyhjät renkaat alla. Koeajo loppui hyvin lyhyeen, auto takaisin talliin ja pähkimään tilannetta. Pikamittaus rullamitalla, 100 mm aurausta.

Tänään sitten tutkimaan uudestaan. Tein kahdesta 2m rautaputkesta, autopukeista ja rautalangasta suuntausapuvälineen, sen mukaan toisella puolella oli 10 mm aurausta ja toisella 15 mm. Ei nyt ihan 100 mm, mutta reippaasti kuitenkin. Sitten säätämään. Ratin laitoin suoraan mittaamalla tehostinsylinterin liikematkan puolivälin kohdan ja sitten lankoihin mittaamalla säädin molemmat puolet lähes nollaan. Jousitus oli tietysti yläasennossa, mutta tein tietysti tarkistusmittauksen jousitus ajoasennossa. Koeajolle ja nyt auto meni suoraan, ei vedellyt kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa eikä urissa. Palautus oli ehkä heikompi kuin ennen. Hyvä niin, nyt kuitenkin uskaltaa ajaa johonkin korjaamolle suuntaukseen.

Vasemman puolen sisänivelessä ei ollut avaimelle mitään koloja? Uudessa osassa oikealla oli 12 mm avaimelle sopiva ja vanhassa oli molemmin puolin. Mitenköhän tuo malli on tarkoitettu käännettäväksi, kun pihtejäkään en saanut mahtumaan. Tein veivin mallisen säätöavaimen, jolla ylettyi kääntämään sisäniveltä (vain oikealla). Tuntui kuitenkin, että säätövarat loppuisivat ennenkuin 3 mm haritus syntyisi, nytkin mentiin aika rajalle. Raidetangot menivät huomattavasti syvemmälle kuin ennen. Jotain mätää tuossa hommassa on, suunniteltu ainakin Pastis-pöhnässä. Voihan olla että alunperin kulmat oli säädetty väärin auraukselle. Hammastankoja ei liene erilaisia, ainakaan varaosakirjan mukaan 16 valvessa on sama kuin muissa. Raidetankoja vertaamalla, uudet oli samanlaisia kuin vanhat. Voihan olla että tekemäni mittaus ei ole pätevä, mutta lopputulos oli kuitenkin kohtuullinen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX - Pyöränkulmien säädöstä
ViestiLähetetty: 09.01.2012 23:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Onkos prikat tallella apurungon ja raidetangon välissä?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX - Pyöränkulmien säädöstä
ViestiLähetetty: 10.01.2012 00:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Beksin ulkonivelen mitat ovat hyvinkin erillaisia, eli säätämään joutuu liki aina...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX - Pyöränkulmien säädöstä
ViestiLähetetty: 10.01.2012 00:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
On prikat tallella. Säilöin ne tarkasti, että menevät jopa omille puolilleen ja puhdistin vielä apurungonkin möhnästä, ettei jää mitään ylimääräistä väliin. Olikin muuten tatinaa. Ajattelin samalla vähän puhdistella paikkoja, sillai vähän liuotinta ja kevyttä pesua tyyliin. Taltan kanssa sitten vuolin sentin paksuisia siivuja apurungosta, että sain ohjaustehostimen putken vaihdettua. :lol: Pähkäilin myös pitkään vanhan ohjausventtiilin jättämistä, se kun ei vuoda. Tämä vaihto-osa näyttää hieman vuotavan ainakin ulospäin, joten vaihtohommia lienee edessä. Hammastanko muuten tulee pois ja menee takaisin ilman apurunkoon koskemista, kun ottaa rättinivelen ja ohjausventtiilin + sylinterin irti. Takaisinlaitossa suojasin ohjausventtiilin reiän teipillä.

Vertailuissa näytti, että kaikki osat olisivat olleet silmämääräisesti samanmittaisia. Ainakin se uusi ulompi nivel. Toiselle puolelle menikin vanha. Kierroslasku tietysti menee mönkään jos sisänivelten kierteiden määrä on erilainen. Ainakin valmistaja on eri, kerta vanhoissa oli mutterin tapainen, uudessa oli kaksitahoinen ja vaihtohammastangon nivelestä en löytänyt minkäänlaista kiertoon tarkoitettua osiota. Croisettehan osaa sanoa kuka Tampereella osaisi halvalla säätää kulmat kohdalleen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: