|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 01.11.2011 23:49 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Tuossa autossa ei vielä ole ECU:lla sitä diagnoosipistoketta ja ilman sitä ei vissiin voi vikakoodeja lukea..?"
On siellä, se vaan on niin olematon että sitä ei meinaa huomata, hyvin pieni johto jonka päässä olematin liitin kahdella koskettimella. Se lojuu siellä jossain sen muoviaskin pohjalla joka on edestä katsoen vasemmalla konepellin alla.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
-_-antti
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 02.11.2011 01:05 |
Viestit: 29
|
Ahaa, enpä tuota tajunnut, luulin että se olisi kiinteänä boksin kyljessä  Täytyypä kokeilla sitten tuotakin. Mitenkäs kun tuossa aikaisemmin laitetussa ohjeessa puhutaan mustasta ja valkoisesta liittimestä, joista vain mittailtaisiin jännitteitä ja vastuksia, kun lediä neuvottiin käyttämään, mitä en nyt ymmärtänyt? 
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 02.11.2011 23:37 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
-_-antti kirjoitti: Ahaa, enpä tuota tajunnut, luulin että se olisi kiinteänä boksin kyljessä  Täytyypä kokeilla sitten tuotakin. Mitenkäs kun tuossa aikaisemmin laitetussa ohjeessa puhutaan mustasta ja valkoisesta liittimestä, joista vain mittailtaisiin jännitteitä ja vastuksia, kun lediä neuvottiin käyttämään, mitä en nyt ymmärtänyt?  Eli tarkoitat aiemmin laitettua linkkiä Excel-taulukosta. Siinä Excelissä on ensimmäinen taulukkovälilehti nimeltä Readout (löytyy vasemmasta alanurkasta nuolia näpyttelemällä). Sillä välilehdellä on kytkentäkaavio, jonka mukaisesti rakennetaan laite, johon tarvitaan 1 kpl 680 ohmin vastus, 1 led, 1 kytkin ja johtoja mielellään sen verran, että riittävät sieltä ecu-boksilta kuskin istuimelle asti. Voi olla pidempää käyttöä ajatellen kätevämpää, että tuon ledin, vastuksen ja kytkimen asentaa myös johonkin rasiaan. Ja kun tämä laite on valmis niin toimitaan ohjeitten mukaan ja luetaan sen ledin välkähtelemisistä ne vikakoodit. Kun ne on luettu niin sitten sen Excelin ohjeitten mukaan ruvetaan mittailemaan jännitteitä ja vastuksia vikakoodien kohdasta. Ja toivotaan parasta, että löydetään oikeasti se vika.
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
-_-antti
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 04.11.2011 14:09 |
Viestit: 29
|
Enpä aluksi huomannut että vasemmallakin vielä tuossa taulukossa riittää noita välilehtiä.. Eli nyt on radio Hydractivea kuunneltu, vikakoodinlukija rakennettu, koodit luettu ja vastuksia yritetty mittailla, etujousipallotkin tuli vaihdettua. Sportti päällä ei radiosta kuulu mitään ja normitilassa kuuluu pörinää, näin ilmeisesti pitääkin? Välillä vaan ääni loppui hetkeksi, varsinkin kun vaihdetta vaihtaa isommalle niin on hetken hiljaa, pienemmälle vaihtaessa ei keskeydy, lieneekö tuon perusteella syytä epäillä jonkin olevan tuossa venttiilissä pielessä? Vikakoodeja hydractivelta löytyi 3kpl; nro 21, 24 ja 25 eli jarrupainekytkin(?), nopeusanturi ja korkeusanturi. Noiden nollauksen jälkeisen koeajon jälkeen koodit palasivat, joten jossain lienee häikkää. Koitin tuossa mittailla vastuksia kuten ohjeessa neuvotaan, että mistä pinneistä pitäisi mitäkin näkyä. En saanut mitattua kun tuosta jarrupainekytkimeltä, joka antoi 29,3 ohmia, mitä kuuluisi näyttää normaalisti ja missä tilassa? Muiden mittauksista en oikein ymmärtänyt, nopeusanturilta pitäisi mitata vissiin vauhdissa ja korkeusanturilta kun säädetään korkeutta? Mutta miten nuo mittaukset sitten käytännössä tehdään vai käsitinkö jotain taas väärin? 
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 05.11.2011 13:42 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Veikkaan että nopea kaasupolkimen liike aiheuttaa sen, että vaihtaessa menee hetkeksi kovaan tilaan. Hydractivehan mittailee seuraavia suureita ja päättelee niistä toimintansa: Etupään jousituksen liikkeen suuruus Etupään jousituksen liikkeen nopeus Ratin käännön suuruus Ratin käännön nopeus Ajonopeus Kaasupolkimen liike Ja olikohan jarrutuskin tuossa mukana? En ole varma Jousituksen liikkeeseen kuuluu sekä joustoliike että kallistus. Molemmat nerokkaasti samalla anturilla, joka mittaa vakaajatangon liikettä koriin nähden. Anturi on hieman sivussa keskilinjasta, joten se mittaa myös tangon kiertymistä (korin kallistusta). Jousituksen liikkeen anturi on optinen anturi, sen tarkemmin en tiedä kun en ole päässyt moista purkamaan. Epäilen, että siellä on joku sakarapyörä kuten abs-kehässäkin, hampaita lasketaan vain optisesti abs:n induktiivisen anturin sijasta. Samaten nopeusanturilta tulee pelkkää pulssia. Oskilloskoopilla voisi jotain nähdä ajon aikana. Taas kerran sama juttu kuin xm:ien sähkövioissa yleensä: kannattaa puhdistaa huolellisesti kaikki liittimet. Helposti sanottu mutta koetapas tehdä 
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Tapsa
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 07.11.2011 11:24 |
Viestit: 162 Paikkakunta: Tuusula
|
Minun saamieni tietojen mukaan riittävän kova jarrupaine on yksi kovaan tilaan menemistä aiheuttava tekijä. Joka tapauksessa em. luettelon havaintojen pohjalta matolaatikko päättelee, että nyt on tosi kyseessä ja laittaa jousituksen kovaan tilaan joiksikin sekunneiksi. Jos raja-arvot ylittyvät jatkuvasti, esim. ajonopeus on yli (olikohan se nyt jotain) 160 kmh, pysyy jousitus kovassa tilassa tarpeen mukaan pidempäänkin. Vaihteen vaihdossa tulee kyseeseen "kaasupolkimen nopea liike" ja silloin Hydractive menee hetkeksi kovaksi. Alkaa olla aikaa, kun viimeksi tutustuin aiheen perusoppimäärään http://citroen.tramontana.co.hu/technical-guide Linkki (download the book) on hankalasti tekstin seassa keskivaiheilla. Tuota suosittelen iltalukemiseksi kaikille Hydractiven tai tavallisenkin kaasunestejousituksen kanssa temuaville.
- Tapsa Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous: C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
|
|
|
|
 |
Lammy
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 07.11.2011 13:24 |
Viestit: 142
|
Cikatti kirjoitti: "Tuossa autossa ei vielä ole ECU:lla sitä diagnoosipistoketta ja ilman sitä ei vissiin voi vikakoodeja lukea..?"
On siellä, se vaan on niin olematon että sitä ei meinaa huomata, hyvin pieni johto jonka päässä olematin liitin kahdella koskettimella. Se lojuu siellä jossain sen muoviaskin pohjalla joka on edestä katsoen vasemmalla konepellin alla. Kumpaanko harmaan liittimen pinniin tuon lukulaitteen piuha pistetään koodeja luettaessa vai onko väliä mihin sen tökkää?
|
|
|
|
 |
Lammy
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 07.11.2011 16:00 |
Viestit: 142
|
Itselleni vastaten - siellä liittimessä on vain yksi pinni mutta paikka kahdelle.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 07.11.2011 17:30 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Harmaa on ABS-jarruille, vihreä moottorille, sininen jousitukselle ja musta ilmastoinnille- boxin ulkopuolella palkin päällä (sen lukeminen täytyy aloittaa 2 sekunnin kuluttua virrankytkennästä)
|
|
|
|
 |
Lammy
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 08.11.2011 14:07 |
Viestit: 142
|
Hieman meni aikaa ennen kuin luku onnistui. Tarkkaa on ajoituksen ja lukijan kytkimen käsitteistä auki ja kiinni. Kiitos vinkeistä taas.
|
|
|
|
 |
-_-antti
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 12.01.2012 19:59 |
Viestit: 29
|
Terve taas! Eli jousitusmysteeri on vieläkin selvittämättä, kaikenlaista on kokeiltu tuloksitta. Tehtyä on tähän mennessä: -etujousipallot vaihdettu -etulisäpallo vaihdettu -liittimet puhdistettu -auton alta puhdistettu lisäjousipallon jalka, etu- ja takakorkeudensäätimet, varoventtiili, jousituksen sähköventtiili -hydractivea kuultu radiosta (ilmeisesti ok?) -vikakoodit luettu (21, 24 ja 25 löytyi) -vastuksia mittailtu vikakoodien osoittamista paikoista; *jarrupainekytkin 29,3 Ohm (mitä pitäisi näyttää missäkin tilassa?) *nopeusanturi 260 Ohm (ECU test kertoo ohjearvoksi 300 Ohm, onko tämän oltava kuinka tarkasti oikea?) *korkeusanturilta en ole onnistunut mittaamaan vielä mitään, tässäkin tarvitsisin apua kuinka se tehdään Siinä on sen verran mitä muistan. Mitenkäs, voiko heikkotehoinen hydraulipumppu aiheuttaa jotain kautta tällaista vikaa? (käy muutaman sekunnin välin, vaikka varaajapallo vaihdettu äskettäin) Muutakin vikaa on ilmaantunut autoon, eli lämpimänä lähtee todella vaivalloisesti käyntiin, saa pyörittää pitkään ja vihdoin käynnistyessään käy erittäin huonosti, kaasuun ei vastaa aluksi jne sekä moottorin vikavalo syttyy. Toisella sitten lähtee kohtuu normaalisti. Kylmänä ei ole ongelmaa. Myöskin jos auto on ajon jälkeen seissyt vain noin 5-10 min, ei ongelmaa, mutta sen jälkeen alkaa tuo. En enää muista milloin tuo vika alkoi, mutta taisi se olla jo kesällä, ennen koneremonttia, eli sen jälkeen rikkoutunut sytytysyksikkö ja uuden vaihto tuskin on syyllinen tähän. Vikakoodiksi antaa ruiskun ECU:lta nro 13, eli imuilman lämpöanturi. Sen olenkin jo mitannut ja vaikuttaisi olevan kunnossa, moottorin käydessä tulee myös sen johdoille jännite, vajaat 5 volttia. Myös konehuoneen puolelta on liittimet puhdistettu, ei vaikutusta. Tulpat + johdot on myös vaihdettu. Mitähän tälle seuraavaksi keksisi tehdä?  Kiitoksia kovasti etukäteen avusta! 
|
|
|
|
 |
-_-antti
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 17.01.2012 22:33 |
Viestit: 29
|
Niin osaiskohan joku auttaa tämän kanssa?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 18.01.2012 00:11 |
Viestit: 5125
|
Tuosta ei kyllä mitään tietoa, mutta: Onkohan jarrupaineanturi ja hydractive versio tämä: http://cx.podolsk.ru/xm/docum/Hydractive2.pdf5) The brake pressure sensor This is a simple pressure activated switch. The activation pressure is 30 bars. The sensor is located on a hydraulic conduit connector block, right next to the ABS block. The two are located at the bottom of the left front wing, in front of the wheel, and under the battery. The sensor looks as shown below: Tuos mukaan olisi ihan vain on-off kytkin, (0 tai ääretön ohmia, vaihtuu 30 bar kohdalla) eli voisi kokeilla ottaa liittimen irti ja katsoa mitä tapahtuu?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM jousitus Lähetetty: 18.01.2012 00:52 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
-_-antti kirjoitti: Terve taas! Eli jousitusmysteeri on vieläkin selvittämättä, kaikenlaista on kokeiltu tuloksitta. Tehtyä on tähän mennessä:
-etujousipallot vaihdettu -etulisäpallo vaihdettu -liittimet puhdistettu -auton alta puhdistettu lisäjousipallon jalka, etu- ja takakorkeudensäätimet, varoventtiili, jousituksen sähköventtiili -hydractivea kuultu radiosta (ilmeisesti ok?) -vikakoodit luettu (21, 24 ja 25 löytyi) -vastuksia mittailtu vikakoodien osoittamista paikoista; *jarrupainekytkin 29,3 Ohm (mitä pitäisi näyttää missäkin tilassa?) *nopeusanturi 260 Ohm (ECU test kertoo ohjearvoksi 300 Ohm, onko tämän oltava kuinka tarkasti oikea?) *korkeusanturilta en ole onnistunut mittaamaan vielä mitään, tässäkin tarvitsisin apua kuinka se tehdään
Siinä on sen verran mitä muistan. Mitenkäs, voiko heikkotehoinen hydraulipumppu aiheuttaa jotain kautta tällaista vikaa? (käy muutaman sekunnin välin, vaikka varaajapallo vaihdettu äskettäin) Heikkotehoinen pumppu voi tehdä kaikkea jännää, vaikkei merkkivalo paineen vähyydestä syttyisikään, saattaa "lentokorkeus" silti "valua" alaspäin ja sit esim. hidastetöyssyssä tärähtää ikävästi (ai mistäkö tiedän)... Tuo nopeusanturin arvo on mitä luultavimmin OK, mutta ei se kerro koko totuutta. Pitäisi myös mitata anturin pyöriessä, antaako se vaihtojännitettä, muistaakseni muutama sata millivolttia, riippuen toki pyöritysnopeudesta. Tuolta anturilta, joka on oikeammin pieni vaihtojännitegeneraattori, menee generoitu sähkö hanskalokeron alla olevalle signaalinmuunnospurkille, jossa tuosta heikosta vaihtojännitteestä tehdään 12v kanttiaaltoa. Ja osaa se signaali jäädä kyseiseen purkkiinkin, ja taas jää Hydractive oikein toimimatta... Korkeusanturi, kuten myös ratin liikeanturi, sisältää pari optohaarukkaa, sen saa mitattua vain "sähköt päällä" eli kätevimmin siten että etsii ko. anturin signaalipiuhat ja kytkee niiden rinnalle mittarin ja katsoo anturin liikkuessa vaihtuuko signaalipiuhassa jännitetaso 0v ja 12 v välillä, korkeusanturissa keulan korkeutta muuttaessa, ratin anturissa rattia pyöritellessä. Korkeusanturille menee piuhat kivasti vänkärinpuoleisen jousipallon takaa, suurinpiirtein pallon kohdalla on muistaakseni seitsemännapainen liitin, jonka kautta kulkee korkeus- ja jarrupaineanturin tieto, taisi kulkea keskipallojen solenoidillekin... Niin, ja tuollaisella tiuhaan pumppua käyttävällä voi Hydractive kuitenkin sujuvasti toimia, itsellä vasta 98 tuhannen (k)ilometrin kokemus asiasta. Varaajapallossa on useamman kerran tehdyn mittauksen mukaan edelleen se 62bar painetta, silti varaaja pyytää pumpulta täydennystä ½-1½ sekunnin välein, paitsi toisinaan kun keksii rauhoittua jopa useiksi minuuteiksi, mutta tällainen on kovin harvinaista... Pitäis vissiin jo vaivautua tuo pumppu vaihtamaan, mutta kun pitäisi keksiä lyhyemmän remmin pituus, ei vaan ole viitsinyt tuolla pakkasessa lähteä arpomaan... Vaan ehkä se pitäis jo päästää tuo 626***km töitään tehnyt osa vapauteen..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|