Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 20:18 

Viestit: 11
Hei!
Xantia ei lataa, voiko silloin loppua lämmityslaite ja lasinpyyhkimet toimimasta? Muut toiminnot pelaa. Kun lataan laturilla akun täyteen saan auton käyntiin ja muuten toimimaan mutta ko. laitteet ei tomi! Kun irroitan käydessä akunkengän sammuu auto välittömästi. Kun lataan laturilla akun 12v ja risat, kun laitan auton käymään alkaa Voltit pikkuhiljaa laskemaan!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 20:20 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Kyllä voi,jännite ei riitä jos ei lataa.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 21:19 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Taitaa olla akku sökö...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 21:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lämmityslaitteen ongelma ei ole matala jännitetaso vaan ohjaussignaalin puuttuminen. Lämmityslaitteen käyntiinohjaus kun tulee laturin kenttäpiiristä (latausvalolta). Jos tiedät, mitä teet, niin voit toki irrottaa sen johdon ja napata sähköä siihen muualtakin - jos siis on akuutti tarve siirtää sitä risalla laturilla johonkin.

On muuten yleensä ihan suotavaa pitää se akunkenkä kiinni moottorin käydessä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Ensinnäkin älä koskaan irroita akkua auton käydessä, nimittäin jos laturi toimii niin se paukauttaa sähköjärjestelmään kunnon jännitepaukun. Voi hajota sitä sun tätä. Tästä laakerikin kommentoi

Jos latausvalo ei pala, kun käännät virrat päälle, niin luultavasti palanut sulake (ehkä F28 tai F30) voi olla syypää. Herätevirran olemassaolon voi mitata laturiin tulevasta pienemmästä johdosta. Siihen pitää tulla jännite kun käännät virrat päälle. Laturin hihnan olet tietysti katsonut, pyöriikö laturi ylipäätään. Todennäköisimmin kuitenkin laturi on rikki, joten siitä etsisin vikaa. Laakerin ohjeisiin sen verran tarkennusta, että herätevirtaa ei oteta suoraan akusta vaan esimerkiksi pienen lampun/vastuksen kautta joka rajoittaa virtaa.

Puhaltimelle ja pyyhkimille yhteisiä paikkoja ovat maadoitusliitin B002 kytkinpolkimen vasemmalla puolella (ruskea päättyvän liittimen näköinen piilossa palkin takana) ja maadotuspiste M001 akun vieressä. Näiden pitäisi toimia täydellä akulla, vaikka laturi ei toimisikaan. Näissä on vähän eroja mallista (ilmastoitu, ei ilmastoitu, facelift ) riippuen, joten kaaviot ei aina kerro totuutta. Tarkan mallin kertominen helpottaa vastaamista.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Laakerin ohjeisiin sen verran tarkennusta, että herätevirtaa ei oteta suoraan akusta vaan esimerkiksi pienen lampun/vastuksen kautta joka rajoittaa virtaa.
Tarkoitin sitä lämmityslaitteen käyntiinohjausta, en laturin akkuherätettä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Voi siihen laturiinkin tarjota muualta herätevirran vaikka akulta suoraan mainitun virranrajoituksen kautta, jos latausvalon kautta tuleva heräte puuttuu ja haluaa testata laturin toiminnan. Lämmityslaite ei siis tuota rajoitusta tarvitse.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 11.01.2012 23:03 

Viestit: 11
Sulakkeet ovat kaikki ehjät, eikä ole akuuttia tarvista siirtää autoa. Malli on Xantia 2.0i vm-99 Onko paras tilata Sitroselta laturi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
EZH kirjoitti:
Malli on Xantia 2.0i vm-99 Onko paras tilata Sitroselta laturi?
Jos ei kerran ole akuuttia tarvista, niin katso nyt ensin, mikä sitä laturia vaivaa. Jos on kilometrejä riittävästi, niin eiköhän ole täyshuollon tarpeessa kyllä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
EZH kirjoitti:
Xantia ei lataa, voiko silloin loppua lämmityslaite ja lasinpyyhkimet toimimasta? Muut toiminnot pelaa.

Lasinpyyhkimet miulla kyllä taisi toimia mutta lämppäri pysyi mykkänä kun ilman laturinhihnaa ajelin. Ilmeisesti tehty ihan sen takia ettei akkua kuormiteta ennen starttia turhaan.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
EZH kirjoitti:
eikä ole akuuttia tarvista siirtää autoa. Malli on Xantia 2.0i vm-99

Näkyvät kaikki Xantian laturit olevan vaihtokelpoisia keskenään. 2.0i 8v -95 ja 2.0i 16v -98 (?) oli sama laturi molemmissa ja meni suoraan 2.1 td -98:n hajonneen laturin tilalle. Toki benssakoneellisissa on vain 90A laturit kun dieselin alkuperäinen oli 120A.

Jos jostain purkulaturin saat/hankit niin kannattaa vaihtaa lataussäädin hiilineen kun se on siinä kätevästi näkyvillä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
Jos jostain purkulaturin saat/hankit niin kannattaa vaihtaa lataussäädin hiilineen kun se on siinä kätevästi näkyvillä.
Ja kun tuohon ryhtyy, niin samallahan kannattanee sitten vaihtaa liukurenkaatkin, jos niissä on sanomista. Ja kun on ruvettu remontoimaan, niin vaihtuvathan ne laakeritkin sitten samalla. Ja kyllä taas kelpaa ajella.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 00:23 

Viestit: 11
Ajettu on vain 170tkm


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 12:03 

Viestit: 11
XANTTU LATAA ja lämmityslaite pelaa MUTTA?
Lämmityslaite ym. toimii vain kun laitan lasinpyyhkijän katkaisimen päälle, pyyhkimet ei tosin pelaa ja latausvalo palaa himmeästi. Kun käännän lasinpyyhkijän 0 asentoon lämmityslaite lopettaa toimimasta :roll: Lataus alkoi kuin itsestään toimimaan nyt tulee akulle yli 14v. Olen ymmällä :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 14:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kuulostaa niin hyvältä, että ei muuta kuin mittaria käteen ja maadoituksia tarkastamaan ensimmäiseksi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 15:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Siitä se lähtee! Näyttää Xantian sähköistä olevan juttua useammallakin. Ja alkaa olla ajankohtaista, Xantioita ei enää vähään aikaan ole ollut tehdasuusia. Mahtaako olla yhtään yksilöä, jossa ei olisi jotain hämminkiä mm. maadoituksissa, tai akkuliitoksissa, vielä alkuperäiskuntoisissa. Että olisi uutta vastaavassa kunnossa ja se kun olisi perusvaatimus moottoriohjauselektroniikankin toimimiselle. Ainakin soppii eppäillä. Jutut on hyvä lukea, niissä käsitellään samoja seikkoja mittauksineen. On hyvä laajentaa näkökenttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
odotetaan jahka c5.set vanhenee xantioiden tavoin,siitä se riemu ratkeaa :lol: :lol:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:46 

Viestit: 11
Kiitos neuvoista! Eiköhän se tuosta iloksi muutu? Harvoin ajetaan niin epäilen kosteudellakin olevan sormet pelissä. Muuten pelannut näihin asti kuin enkeli :) Kyytihän ei tuosta parane ja noin vähän ajettukkin! Siinä jollekkin hyvä käyttäauto jos on tarvista!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 13.01.2012 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
EZH kirjoitti:
KKyytihän ei tuosta parane ja noin vähän ajettukkin!
Oho, mitäs sille on tehty, että se kyyti on saatu XM:n tasolle tai paremmaksi? Haluan heti saman muutoksen molempiin meijän perheen Xantioihin!



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 13.01.2012 09:27 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Omalla Xantialla on ajettukin vain 150tkm. En ole kovin aktiivisesti kehittänyt mukavuutta, mutta nyt on. Välillä oli comfortit, niistä ei kehumista, pintakovat. Nyt alkuperäiset etupallot, 400cc, 1,8mm, 60b, takana 1,9D etupallot, 400cc, 1,5mm, b?, kolmitäpläiset. Nyt mukava, ei pintakova. En silti vertaa XM:ään, kun en tiedä. Varaajapallokin >2-3min luokkaa. LHM ei vielä vaihtoiässä(60tkm). Ei heijaile. Tuoreehkot talvirenkaat vielä lisäävät pehmeyttä vanhoihin kesärenkaisiin verrattuna. Korkeusperussäädökin vaikuttavat paljon. Etupäässäkin pitäisi olla korkeutta riittävästi, ettei joka knöölissä tömähtäisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 20.01.2012 20:44 

Viestit: 109
Sain viikko sitten vaihdettua Xantian 2.0 -16v -97 laturin toimivaan varaosalaturiin. Nyt olisi tuo alkuperäinen hyvä kunnostaa varaosaksi. Säätimen hiilineen sain irti ja hiilet juotin pois ja ilmeisesti motonetin 1,90e hiilipari voisi käydä. Miten liukurenkaat irroitetaan, ja mistä niitä saa? En ole ennen irroitellut liukurenkaita, joten ihan summassa en niitä ota irti, ettei tule vahinkoa. Onko niihin juotettu käämiä, joka pitää huomioida? Laturin on valeo. Moniurahihnan kiristimen uusin myös, mutta ihmeekseni uusi oli samalla tavalla "väljä" kuin vanha, jolla oli ajettu 288tkm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 21.01.2012 00:01 

Viestit: 11
Omassa -99 xsantiassani oli sadetunnistimen sulake F30 palanut. Sen uusiminen sammutti laturin merkkivalon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 21.01.2012 11:02 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
mn41 kirjoitti:
Sain viikko sitten vaihdettua Xantian 2.0 -16v -97 laturin toimivaan varaosalaturiin. Nyt olisi tuo alkuperäinen hyvä kunnostaa varaosaksi. Säätimen hiilineen sain irti ja hiilet juotin pois ja ilmeisesti motonetin 1,90e hiilipari voisi käydä. Miten liukurenkaat irroitetaan, ja mistä niitä saa? En ole ennen irroitellut liukurenkaita, joten ihan summassa en niitä ota irti, ettei tule vahinkoa. Onko niihin juotettu käämiä, joka pitää huomioida? Laturin on valeo. Moniurahihnan kiristimen uusin myös, mutta ihmeekseni uusi oli samalla tavalla "väljä" kuin vanha, jolla oli ajettu 288tkm.


Liukurenkaita taitaa löytyä, nettihakuun vaan. Ankkurikäämin päät on juotettu liukurenkaan viiksiin, juota irti ja kiskaise liukurengas pois. Ensin olisi hyvä olla jo varaosa vieressä. Uusi liurengas painetaan paikalleen, voi olla tiukka, samaan asentoon kuin alkuperäinen, käämin päät juotetaan kiiinni. Vielä pitää käydä sorvissa tarkistamassa liukurenkaan heitot pois!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 21.01.2012 19:35 

Viestit: 109
Kiitos tiedosta. Näkyy sitrosellakin olevan liukurenkaita, mutta selvittelen ensin paikalliselta autosähköhankkijalta. En näe näin päällepäin mitään viiksiä liukurenkaissa. Ovatko jotenkin sisäpuolella ja paljastuvat, kun rengas katkaistaan? Ankkurin irroittamiseen joutuukin juottelemaan ison joukon kenttäkäämejä irti. Nämä juotokset on eristetty jollakin sikafleksin massalla, joka on hankalaa poistettavaa. En yhtään ihmettele, miksi laturia ei nykyään normaalisti korjata, vaan pannaan uusi rikkoutuneen tilalle. Missähän päin maailmaa näitä vaihtoon meneviä uusiokasataan ja millaisella tuntipalkalla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 21.01.2012 22:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei kait ankkuria(roottoria!) poistettaessa tarvitse mitään muuta irrottaa, kuin siiva ja laakerikilpi. Säädin tietenkin. Jos kenttäkäämejä(staattoria!)/tasasuuntaajaa irrottelet, niin sitten kyllä. Valeo/Paris-Rhone- latureiden liukurenkaissa(ankkurin akselilla) on ainakin ollut "sarvet/viikset", mitkä lie, aivan ankkurin kupeessa kiinni, ja ankkurikäämin päät on juotettu "sarvien" päihin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: