Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 30.04.2009 17:47 

Viestit: 2699
Korkkasi 8 mm:n sisäkierre perämoottorista.
- Helicoilin, tai vastaavan teko kotikonstein?
- Ken tehnyt?
- Maksaako asennussarja sen verran, että kannattaa teettää vieraalla?
- Mitä muuta huomioitavaa?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 30.04.2009 18:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
kannattaa... helicoil tai vastaava, itte olen tehny muutamia, kun on saanut välineet lainaan 8-)

(viimeksi toissapäivänä m3-4,5 helicoil:in XM:n kake-avaimenperään, että sai m3 ruuvilla vedettyä avaimen kiinni siihen, lukitsee samalla )



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 30.04.2009 18:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Minulla on 6 ja 8 mm Helicoil -sarjat. En tiedä mitä nykyisin maksavat, nuo on kaukaa markka-ajoilta. Helicoilille on kilpailijoitakin, mutta niistä en sen enempää tiedä.
Korjauskierteen teko alumiiniin on helppoa, ei siinä ole periaatteessa eroa normaaliin kierteentekoon, ainoastaan vain että tehtyyn kierteeseen pyöräytetään se helicoilkierre sisään.
Minimivaatimus on oikean kokoinen pora, helicoil-kierretappi ja sopivan mittainen irtokierre. Sarjoissa on kierteen asennukseen työkalu, mutta se lähinnä nopeuttaa kierteen paikalleen laittoa, saa sen paikalleen muutenkin. Poria, kierretappeja ja eri mittaisia kierteitä saa irtotavarana. Normi M8 x 1,25 vaatii 8,4 mm poran. Irtokierre maksaa yksin kappalein ehkä noin 1 €. Eli kysymällä kierretapin hinnan selvinnee projektin kustannus pääpiirtein.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 30.04.2009 18:30 

Viestit: 2699
Kiitoksia. Pitänee vapun jälkeen käydä pulttikaupassa kyselemässä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 01.05.2009 07:32 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Recoil on Helicoilin halvempi kopio.
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent4AB36


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 01.05.2009 08:16 

Viestit: 348
Paikkakunta: Nakkila
Tuote78-6266NimikeHelicoil M8x1,25 kierteenkorjaussarjaHinta39.50 €,,,,motonet,jos muistan oikein niin tuleepi poranteräkin mukaan.Korkkasko peräöölien tyhjennysproppu?



Iso mies ja pienet sitruunat.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 01.05.2009 09:54 

Viestit: 2699
jotunen kirjoitti:
Korkkasko peräöölien tyhjennysproppu?

Tämä on 5 hv:n Yamaha. Sain sen joskus naapurilta, kun haeskelin vastaavaan potkuriakselin mutteria. Hän antoi merihuoneen nurkasta kokonaisen perämoottorin sanoen: "Siinä sulle mutteri". Nyt heräsi kiinnostus kokeilla saiskohan siitä vielä käyvän pelin. En enää muista, miksi hän oli hylännyt hyvinkin siistin näköisen perämoottorin.

Eilen kun laitetta tutkin, ilmeisesti löysin syyn. Perä tai kulmavaihde, miksi sitä oikein nimitetään, on kahdella pultilla kiinni runkoputkessa. Etumainen, 8 mm:n pultti, on kiinni alaosassa, siis perässä, ja yläpuolelle tulee 12 mm avainvälillä oleva mutteri. Takimmainen on 8 mm:n pultti 13 mm:n kannalla, kiinnittyen alhaalta päin runkoputkeen, perän ja runkoputken välissä olevan laipan läpi, kuten tuo etumainenkin. Tämä pultti ei pure kiinni, joten siitä rukoputkesta on kierteet sökö.

Tämän purkamisessa on myös pulma. Runkoputken ja perän välissä olevan laipan läpi tulee pakoputken mutka. Sitä laippaa ei saa pois ilman jos vetoakselia ei irroita. Laippa pitäisi kuitenkin saada pois, jotta siihen ei tarvitsisi porata isompaa reikää Heliconia asennettaessa siihen laipan takana olevaan runkoputkeen.

Jostain syystä akseli ei lähde moottorin päästä irti. Pieni välys siinä kyllä on, mutta irti ei lähde. Toisesta samanlaisesta, tosin pitkärikisestä, akseli tuli ihan vetämällä pois. Akselin moottorinpuoleinen pää on nelikulmainen putki.

Vielä yksi erikoisuus tuossa on. Se välilaippa on perästä kiinni kolmannella alapuolelta asennettavalla pienellä pultilla, jossa on 7,5 mm:n kanta.

Että tällaista.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 19.09.2009 20:53 

Viestit: 2699
Syy, miksi akseli ei lähtenyt irti oli jonkun räpeltäjän tekemä "korjaus". Jostain syystä sen yläpäähän oli tehty pätkä uutta ja samalla siihen tehty panta, joka esti akselin tulon alakautta pois. Mikä sen tarkoitus, kas sitä tiedä en. Nyt lähtee, kun uusin jälleen siihen pätkän ilman sitä pantaa.
Kierteen teki paikallinen korjaamo. Hinta 20 €.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 19.09.2009 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" Recoil on Helicoilin halvempi kopio.
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent4AB36 "

Suosittelen kanssa tuota Recoilia. Koivunen myy suurempaa sarjaa melko halvalla, noin 200 eur.

Yksittäinen kierteenkorjaus Recoil on noin 50 jöröö satsi. Muuutta jossain korjaamolla pääsee varmaan samalla rahalla. Nää on kyllä melko helppoja käyttää: ensin porataan vanha kierre pois ja jenkatapilla irtokierteelle jengat ja asennuskalulla uusi kierre sisään ja lopuksi sen kierteen vetotapin katkaisu.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 19.09.2009 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
"Muistaakseni" ei ole citikkaa tarvinnut tielle jättää koskaan?
Muistan kuitenkin kerran kun oli tämä tilanne oli lähellä CX 2400 c-maticin keinuvipuakselin pultin korkatessa kannesta kolmostiellä tervakosken korvilla. Sain auton sivuun uuden moottoritien työmaalle. Paikan päällä ko. asetelma irti ja kolmella mukilla yhden pytyn venat kiinni kotiin. Helicoililla korjaus hoitui irrottamatta kantta ja sen jälkeen pelitti mainiosti usean vuoden ajan aina paaliin asti..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 20.09.2009 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Oma kokemus helicoileista ei ole ihan optimaalinen. Se tahtoo toisinaan tulla pultin mukana ulos.
(Vika tietysti saattoi olla 25 vuoden takaisessa Vespa Super Sportin innokkaassa asentajassakin, joka löytyi peiliin katsomalla.)

Paremmin kesti sellainen kierreholkki, joka laajennettiin ja liimattiin reikään. Valitettavasti en muista tuotenimeä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Helicoil-kierteen teko?
ViestiLähetetty: 20.09.2009 15:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kyllä se joskus voi tulla ulos. Mm parempia kierteitä ovat Rosan-kierteet jotka lopuksi ilukitaa lyömällä erikoiskalulla kierteen päälle. Mutta, näissä Helicoil ja Recoil-kierteissä on syytä käyttää ruuvilukitettu esim Locktiten liimaa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: