jotunen kirjoitti:
Korkkasko peräöölien tyhjennysproppu?
Tämä on 5 hv:n Yamaha. Sain sen joskus naapurilta, kun haeskelin vastaavaan potkuriakselin mutteria. Hän antoi merihuoneen nurkasta kokonaisen perämoottorin sanoen: "Siinä sulle mutteri". Nyt heräsi kiinnostus kokeilla saiskohan siitä vielä käyvän pelin. En enää muista, miksi hän oli hylännyt hyvinkin siistin näköisen perämoottorin.
Eilen kun laitetta tutkin, ilmeisesti löysin syyn. Perä tai kulmavaihde, miksi sitä oikein nimitetään, on kahdella pultilla kiinni runkoputkessa. Etumainen, 8 mm:n pultti, on kiinni alaosassa, siis perässä, ja yläpuolelle tulee 12 mm avainvälillä oleva mutteri. Takimmainen on 8 mm:n pultti 13 mm:n kannalla, kiinnittyen alhaalta päin runkoputkeen, perän ja runkoputken välissä olevan laipan läpi, kuten tuo etumainenkin. Tämä pultti ei pure kiinni, joten siitä rukoputkesta on kierteet sökö.
Tämän purkamisessa on myös pulma. Runkoputken ja perän välissä olevan laipan läpi tulee pakoputken mutka. Sitä laippaa ei saa pois ilman jos vetoakselia ei irroita. Laippa pitäisi kuitenkin saada pois, jotta siihen ei tarvitsisi porata isompaa reikää Heliconia asennettaessa siihen laipan takana olevaan runkoputkeen.
Jostain syystä akseli ei lähde moottorin päästä irti. Pieni välys siinä kyllä on, mutta irti ei lähde. Toisesta samanlaisesta, tosin pitkärikisestä, akseli tuli ihan vetämällä pois. Akselin moottorinpuoleinen pää on nelikulmainen putki.
Vielä yksi erikoisuus tuossa on. Se välilaippa on perästä kiinni kolmannella alapuolelta asennettavalla pienellä pultilla, jossa on 7,5 mm:n kanta.
Että tällaista.