deesu kirjoitti:
Jos muut komponentit vioittuu voisiko se aiheuttaa moista toimintahäiriötä?
Tuosta kaaviosta katsomallahan se selviää. Itse en osaa elektroniikkaa oikeastaan yhtään, mutta näyttäisi siltä, että TDRV on ohjausjännite, joka määrää puhaltimen nopeuden. Vasen puoli piiristä on varattu täysnopeuskytkentään (trankku Q3 maattaa releen RY1, kun halutaan täysi vauhti --> CON3 maadottuu RY1:n sulkeutuvan koskettimen kautta). Täysnopeushan tuntuisi toimivan, joten keskitytään nyt piirin oikeaan puoliskoon.
Kun halutaan täyttä pienempi nopeus, tehdään se ajamalla trankkuja Q4 ja Q5 aktiivitilassa. CON3:lta tuleva puhallinmoottorin virta siis kulkee noiden trankkujen kautta maahan. Jos trankuista vähintään toinen kärähtää ja menee oikosulkuun (emitteriltä katodille), niin silloinhan mikään tuossa kytkennässä ei rajoita puhallinmoottorin virtaa, vaan se pyörii täydellä nopeudella. Jos taas molemmat trankut kärähtävät siten, että ne muuttuvat eristeiksi, ei puhallin pyöri muuten kuin RY1:n koskettimen ollessa suljettuna. Vaihtoehtoisesti kytkennässä voi olla myös muukin katkos (esim. kylmäjuotos), joka aiheuttaa saman ilmiön. Ja jos vain toinen trankku kärähtää näin, niin tuskin se toinen jaksaa yksinään hommaa pitkään hoitaa...
Kertokoot nyt vaikka joku elektroniikka-asentaja tai -insinööri, kuinka tuo oikeasti toimii.
